millainen arki..

tahdon kuulla

Hei

Haluaisin tietää miten arkea eletään, budhalaisessa perheessä, siis mitä on sallittu ja mitä kielletty ja voiko jompi kumpi puolisoista olla esim.ateisti tai ev.lut.
Onko ruualla väliä? telkkarin katsomiset? tanssimiset? musiikki? jne. kiitti jos joku jaksaa vastata...t,minä vaan

4

1132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku-buddha

Itselläni ei ole perhettä, mutta uskon voivani vastata, jos kyse on suomalaisista kääntyneistä. Maahanmuuttajillahan on tietysti myös heidän oma kulttuurinsakin takana, joka vaikuttaa arkeen buddhalaisuuden lisäksi.

Suomalaisbuddhalaisen arki ei eroa kovin paljon muidenkaan arjesta. Jotkut ovat kasvissyöjiä, mutta eivät kaikki. He myös saattavat meditoida muutaman kerran päivässä.

Puolisohan voi olla mitä vain, jos hän kunnioittaa buddhalaisen puolison uskontoa. Buddhalaisuus on suvaitseva uskonto.

Ei buddhalaisuus ole mikään lakiuskonto, joka luettelee mitkä asiat ovat syntiä ja mitkä eivät. Eli, buddhalaisuus ei ota kantaa telkkariin, musiikkiin tai tanssimiseen. Olennaista buddhalaisuudessa on että täytyy välttää muiden elävien olentojen vahingoittamista, joten miten tanssi voisikaan olla kiellettyä?

• hipukka

Kiitos mielenkiinnosta! :) Siinä traditiossa
      jossa harjoitan ei myöskään ole mitään
      kiellettyjä asioita. Toki Shakyamuni (eli
      se historiallinen Buddha) on antanut
      paljonkin vinkkejä,kertonut omasta
      kokemuksestaan millaisista asioista
      saattaa tulla ei niin rakentavia
      seurauksia.Pointti on kuitenkin että
      ainakin maallikkopiireissä ihmisillä
      on tapana hoitaa oma sarkansa ja antaa
      muiden elää tavallaan.

Mieheni ei ole buddhalainen ja vietämme
      ihan tavallista suomalaista elämää
      jouluineen pääsiäisineen. Tenevat eivät
      pidä harjoittamistani mitenkään
      ihmeellisenä, luulevat varmaan että
      kaikki äidit mumisevat helmet kädessä
      yhtä ja samaa... ;)Heille kerrotaan
      kristinuskosta kotona,on välttämätöntä
      tuntea sitä yhteiskuntaa jossa eletään.
      Kouluiässä he menevät elämänkats.tietoon
      ja katsovat sitten mihin suuntaan elämä
      kulkee.

• alkuper.kirj.

mielenkiintoista...pistän harkintaan...

• luovanainen
        alkuper.kirj. kirjoitti:

mielenkiintoista...pistän harkintaan...

Olen "käännynnäinen" buddhalainen. Telkkaria katson kyllä, mutta monen sarjan ja ääliöelokuvan filosofia on niin etäällä omastani, etten viitsi täyttää aivojani sillä hutulla. (Esimerkiksi pettämis- ja valehteludraamat ovat vastenmielisiä.) Kukaan ei ole kieltänyt tv:n katselua, semmoisesta ei yhteisössä ole koskaan edes keskusteltu. Joo, ja tanssin kans.

Ruuan suhteen olen omista syistäni niuho. En hyväksy teollista, julmaa ja eläimiä riistävää tuotantotapaa karmeinen teurastamoineen. Olen siis kasvissyöjä. "Buddhalaisuus" ei sitä vaadi, vaan oma etiikkani.

Olisi kiva, jos "buddhalaisuus" "vaatisi" imuroimaan useammin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4600
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3035
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      25
      1613
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe