Olisi veneeseeni tarkoitus laittaa 2 kpl 170-180 A:n hupiakkuja.
Tarjolla nesteakkuja sekä uudemman sukupolven
geeli tai kuiva-akkuja jotka tunnetaan myös nimellä AGM akku.
Pääsääntöinen varaus tapahtuu satamissa maasähköllä (30A), matkan aikana aurinkopaneleilla 2x120W.
Moottoria tulee käytettyä sen verran vähän, joten oman laturin latausmäärään en halua turvautua.
Onko käyttäjäkokemuksia, eli kannattaako hankkia neste vai AGM akut.
Akkuasiaa
9
3559
Vastaukset
- AGM-akut
niin säästyt monelta riesalta.
Nuo molemmat tyypit ovat siistejä ja huoltovapaita, latautuvat vesiakkuja tehokkaammin, kestävät purkaa enemmän, antavat enemmän virtaa ja ovat pitkäikäisiä.
Jos ostat geeliakut, muista laittaa maasähkölaturin "battery type" oikein.
Iso akkukapasiteetti geeli- tai AGM-akkua imee myös moottorilatauksessa virtaa enemmän, nopea lataus.- XXXXXXXX
Minä en ostaisi geeliakkuja nimenomaan siitä syystä joka voidaan jo edellisestä vastauksesta aavistaa. Ongelma on että vaikka maasähkölaturilla olisi "Battery Type"-kytkin niin tuskin moottorin laturilla sellainen on. Eli vaara on olemassa että joskus joudut ajamaan odotettua pitempää moottorilla ja silloin tuhoutuu kalliit geeliakut helposti.
AMG-akut on mielestäni "the right choise", jos haluat sijoittaa akkuihin niin paljon rahaa... - AGM-akut
XXXXXXXX kirjoitti:
Minä en ostaisi geeliakkuja nimenomaan siitä syystä joka voidaan jo edellisestä vastauksesta aavistaa. Ongelma on että vaikka maasähkölaturilla olisi "Battery Type"-kytkin niin tuskin moottorin laturilla sellainen on. Eli vaara on olemassa että joskus joudut ajamaan odotettua pitempää moottorilla ja silloin tuhoutuu kalliit geeliakut helposti.
AMG-akut on mielestäni "the right choise", jos haluat sijoittaa akkuihin niin paljon rahaa...Kysyjällä on aika iso akkukapasiteetti moottorin laturin virranantokykyyn ja ilmoitettuun vähäiseen käyttöön nähden, liian suurta latausvirtaa tai ylilatausta ei pääse syntymään. Noita 350 Ah akkuja voisi ladata lähes 200 A virralla! Ja joidenkin mielestä pitäisikin.
Huoli ylilatauksesta on aiheellinen akkutyypistä riippumatta, jos maasähköä (jossa on 3-tilasäädin) kytketään jatkuvasti esim muutaman tunnin välein päälle ja pois. Aina päälle laitettaessa pakkosyöttö, bulk-vaihe, käynnistyy. Lopputuloksena on ylilataus ja akkujen lyhyt käyttöikä.
Esimerkiksi Mastervoltin lämpötilasensorilla varustettujen 3-tilalaturien antojännitteet geeliakuille ovat samat mitä yleensä lyijyvesiakuille suositellaan. Geeli- ja AGM-akut sitäpaitsi lämpenevät paljon vähemmän latauksessa kuin lyijyvesiakut. AGM-akut kirjoitti:
Kysyjällä on aika iso akkukapasiteetti moottorin laturin virranantokykyyn ja ilmoitettuun vähäiseen käyttöön nähden, liian suurta latausvirtaa tai ylilatausta ei pääse syntymään. Noita 350 Ah akkuja voisi ladata lähes 200 A virralla! Ja joidenkin mielestä pitäisikin.
Huoli ylilatauksesta on aiheellinen akkutyypistä riippumatta, jos maasähköä (jossa on 3-tilasäädin) kytketään jatkuvasti esim muutaman tunnin välein päälle ja pois. Aina päälle laitettaessa pakkosyöttö, bulk-vaihe, käynnistyy. Lopputuloksena on ylilataus ja akkujen lyhyt käyttöikä.
Esimerkiksi Mastervoltin lämpötilasensorilla varustettujen 3-tilalaturien antojännitteet geeliakuille ovat samat mitä yleensä lyijyvesiakuille suositellaan. Geeli- ja AGM-akut sitäpaitsi lämpenevät paljon vähemmän latauksessa kuin lyijyvesiakut.Kyllä käsittääkseni, poistamalla Maservoltissa oleva geeliakku "dippi" antojänitteet laskee?!
Vai olenko ihan väärässä?- AGM-akut
LonelyBird kirjoitti:
Kyllä käsittääkseni, poistamalla Maservoltissa oleva geeliakku "dippi" antojänitteet laskee?!
Vai olenko ihan väärässä?Juuri noin siinä siinä käy, jos poistaa sen oikosulun, dipin. Silloin antojännite laskee.
Mutta, jos laturissa on akuston lämpötila-anturi, latausjännite saa olla korkeampi ja akusto latautuu paremmin & nopeammin.
- Akku-Setä
Moi
Ihan ilman ironiaa, akkukapasiteetin lisäykseen kannattaa paneutua muutenkin kuin tällä palstalla kyselemällä. Yksinkertaista parasta vaihtoehtoa ei ole. Suosittelisin alkuun tutustumista esim. akkufirmojen nettisivihin, mutta venesähköalan kirjallisuuden hankinta olisi tietysti parempi tie viisastua. Voit toki myös etsiä vanhoista keskusteluista vinkkiä, et ole ensimmäinen tätä asiaa kysynyt.
Niin, akkujen lisäily ei vielä tänä vuonna ole ongelmanani, joten lopullinen viisaus puuttuu itseltänikin. Suosittelisin kuitenkin tutustumista paksulevyisiin ei-huoltovapaisiin nestetäytteisiin vapaa-ajanakkuihin (käytetään mm. nimitystä semi-traction battery, kokeile googlea), niistä voisi löytyä kustannustehokkain ratkaisu. Nesteakuissa tuo huoltovapaus tarkoittaa käytännössä sitä, ettei niihin voi lisätä nestettä joten ne täytyy ladata alhaisella jännitteellä.
Geeli- yms erikoisakut ovat ilmeisesti suhteettoman kalliita verrattuna purjeveneessä saavutettavaan hyötyyn. Niissähän joutuu maksamaan muun muassa siitä, että sellaisen voisi asentaa mihin asentoon tahansa. Tokihan vene keinuu, mutta nesteen hölskyminen akussa on samaa luokkaa kuin autoissa, joissa myös nesteet pysyvät sisällä - jarrutettaessakin.
Mainitsemasi akkukoko taitaa painaa noin 50 kg/kpl, ei paljon naurata nostelu hankalasta paikasta?
Kannattaa miettiä myös laturien mitoitusta, etteivät ylikuumene tuollaista kapasiteettia täyttäessään. - agu-ankka
340 - 360 Ah hupiakuston lataaminen mainitsemillasi vehkeillä saattaa olla haasteellista. Jatkuva alilataus sulfatoi sekä perinteiset vesiakut että nykyaikaiset geeli- tai agm-akut. Tämä ei tietenkään ole mikään ongelma jos olet joka yö maasähkössä, jolloin lataus riittää hyvin.
- j.h
Mikä on AGM akulla jatkuvan alilatauksen raja?
Aurinkopaneelin jännitesäätimissä on vaihtoehdot, gel, sealed ja floaded. Eikös AGM-akku kuulu sarjaan sealed (trocken).
Mikä olisi sopiva aggregaatin automaattikäynnistyksen arvo, kun sitä rupeaa värkkäämään?
Vanha 600W invertteri laski akkujännitteen 10,5V uudelle 3kW invertterille ilmoittavat laskevansa 10,7V. Ajattelin aggrekaatin automaatti käynnistästä kytkeytämään 12V paikkeilla, kun alan sitä kyhäämään.
#######
Mökkisähköjärjestelmä testikäytössä
2*200Ah AGM akkut
4*85W aurinkopaneeli
1*200W tuuligeneraattori
3 kw invertteri
5kW 380 aggregaatti
30A laturi (vaihtuu 40A)
- geeliakun
hinnalla voisi myös ostaa 2,8 Kw aggregaatin, jolla varmistaisi ettei koskaan jää ilman sähköä vaikka olisi pitemmälläkin reissulla, tai maasähkölaturi hajoaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822