Scenic ei starttaa

örkki

Scenic -97 Aut kieltäytyi yllättäen tänään starttaamasta. Tuurilla teki sen autotallin edessä eikä mökillähevosenkuusessa mistä oltiin juuri tulossa. Ei ole oireillut millään lailla aikaisemmmin.

Tapahtuu (tai ei siis tapahdu) starttatessa seuraavaa:
- starttimoottori ei inahdakaan / värähdäkään
etuvalot (ja ajovalovalosymboli kojelaudassa) sammuvat
- muut sähkölaitteet (puhallin, sisävalo, radio) eivät reagoi millään tavalla elikkä siis puhaltavat, palavat yms. normaalisti.

Autoista en mitään ymmärrä mutta viittaisi kai akkuun tai starttimoottoriin? Eka homma kai tietty mitata akun jännite startaushetkellä ja katsoa sitten jatkoa, mutta yleismittari on vasta hakusessa.

Mitähän veikkaisitte viaksi, oheisilla lisätiedoilla?

Akku
- on ties kuinka vanha (ainakin sen 4 v kun auto ollut mulla
- toiminut OK tähän saakka
- jos olisi finaalissa mun mielestä outoa että olisi tiltannut juuri nyt kun tuli 200 km maantieajosta kun sitä ennen olen pyörinyt monta päivää lyhyttä kaupunkiajoa
- ei viitsisi ihan heti kokeilla ja vaihtaa kun on sitä mallia ”renault ja apukuskin penkin alla” eli ilmeisesti hinta about 200 eur

Starttimoottori
- ei mitään oireita tähän saakka
mun mielestä ei edes naksahda kun kääntää avaimesta
- pikaisesti yritetty kopautella (jostain olen kuullut että jos jumissa, voisi auttaa – no ei nyt kuitenkaan tällä kertaa...)
- moottoriin tulee paksu (pun) virtapiuha ja toiseen liittimeen pari ohuempaa johtoa, joita yritin irrottaa (kun en muutakaan keksinyt, kuvittelin että jos siihen tulee joku herätevirta tms niin liittimen putsaus voisi auttaa.... ) - huonolla menestyksellä, en saanut irti

Hasardi:
Kun on kyse automaatista, niin sehän suostuu käynnistymaan vain P- ja N-asennoissa – nyt käyttäytyy vähän samalla tavalla kuin yrittäisi käynnistää D-asennossa (paitsi että ajovalot sammuu). Siis johtopäätös: auto kuvittelee olevansa jossain muussa kuin P- tai N-tilassa ja.... No joo, aika kaukaa haettua.

Otan kiitollisena vastaan kaikki hyvät ehdotukset vian paikallistamiseksi. Kiitos.
Raportoin lisää kun saan akun jännitteet mitattua.

8

5530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etelän-Hetelmä1

      Terve.

      Mahdollisesti akku mennyt. Itselläni kävi nimittäin yöllä kun olin lähdössä duunista niin auto ei inahtanutkaan ja diagnoosi oli akku tyhjä.

      Kokeile vaikka joltain saada apuvirtaa jos mahdollista niin sillä saapi sen ainakin yliviivattua että onko se vika siinä vaiko ei.

      Itsellä kanssa pitkää ajoa ollut yleensä mutta jostain kumman syystä nykyajan akut ei kestä 4-5v pitempään.

      Itsellä kyllä on manuaalilaatikolla. Kaikkihan on mahdollista että joku anturi on mennyt sököksi sitten siitä.

      • örkki

        ...testataan juuri tuota apuvirtahommaa. Toivottavasti sitä ei tarvitse yliviivata vaan mieluummin sen alleviivaisin - akun vaihto kun on ainoa homma minkä itse osaan tehdä...

        To be continued....


      • Scenic 11/98

        Mulla ainakin on vielä alkuperäinen akku. Itse asiassa en ole edes koskaan akkua nähnyt, se kun on apparin penkin alla piilossa eikä konehuoneessa.


      • örkki
        Scenic 11/98 kirjoitti:

        Mulla ainakin on vielä alkuperäinen akku. Itse asiassa en ole edes koskaan akkua nähnyt, se kun on apparin penkin alla piilossa eikä konehuoneessa.

        ...juuri itsekin pelkään ja epäilen - siis että vika on starttimoottorissa. Elikkä tarvii viedä huoltoon. Kiva ajankohta kun kaikki pikkupajat (lue: järkihintaiset vrt. Bilia) ovat varmaan kesälomalla.

        Huomenna selviää lisää.

        Näyttää muuten olevan sama ongelma tuolla Clio-osastolla.


      • örkki
        örkki kirjoitti:

        ...juuri itsekin pelkään ja epäilen - siis että vika on starttimoottorissa. Elikkä tarvii viedä huoltoon. Kiva ajankohta kun kaikki pikkupajat (lue: järkihintaiset vrt. Bilia) ovat varmaan kesälomalla.

        Huomenna selviää lisää.

        Näyttää muuten olevan sama ongelma tuolla Clio-osastolla.

        Käynnistysyritykset apuakulla eivät tuoneet muutosta tilanteeseen (startti pysyi edelleen mykkänä), joten omat eväät loppuivat siihen, edes starttimoottorin herätevirran liittimen/johdon tarkistusta en osannut tehdä, kun en löytänyt koko starttimoottoria, prkl (on kuulemma hankalassa paikassa?).

        Siis Rellu korjaamolle, jossa viaksi paljastui viallinen starttimoottori. Kalliiksi tuli, mutta tulipahan nopeasti kuntoon - enkä ostanut turhaan kallista akkua (oli aika lähellä...).

        Kiitos neuvoista ja hyvää kesää.


    • scenic-fani

      Hei, minulla on scenic -98 mallia 1,9 DTI ja startissa oli ongelmia. Vika löytyi tuntien etsinnän jälkeen ja diagnoosi oli: Ruiskutusyksikön syöttövirta moottorin ohjainlaiteelle oli poikki. Korjaus tapahtui katkaisemalla hapettunut sähköjohto ja korvaamalla se uudella. On jo toiminut kolme vuotta sen jälkeen.

    • Scenic fani myös

      Minulla on 3 vuotta vanha Scenic.
      Eilen se lakkasi starttaamasta. Nakuttaa vain.
      Akun jännite oli pudonnut 8 volttiin, kun sen pitäisi olla 12 volttia. No, latasin akun tolpasta taas 12 volttiin ja starttasin. Jännite putosi ja jäi taas 8 volttiin. Eli viittaa siihen että akun kennot on iskeneet yhteen. Ostan huomenna uuden akun.
      Onko kellään vinkkiä mistä saisi 65 ah akun sceniciin edullisesti ?

    • Scenic dti 2001

      Diesel Scenic starttaa jos jaksaa. Osaiskos joku auttaa??

      2001 vm Dti Scenic starttaa jos akku on juuri ladattu. Käy jonkin aikaa, mutta käydessään purkaa akkua, eikä hetken päästä jaksa enää startata. (Latauksen merkkivalo ja stop-valo palavat) Epäilin ensin laturia jonka vaihdoin uuteen. Ei apua siitä. Silmämääräisesti ja kopeloimalla kävin johtoliitoksia läpi. Ei apua siitäkään. Akkukin tuli uusituksi, vaan ei apua siitäkään. Mittari näyttää täydestä akusta reilun 13 voltin jännitteen. Kun auton käynnistää, alkaa jännite heti laskea - 5 min kuluttua jännite on enää 10-11 volttia. (alle 10:ssä kone samuu) Joku siis purkaa melkoiseti virtaa. Olisiko Startti? Täyteeen ladatulla akulla startaa 5-6 kertaa peräkkäin, mutta jos koneen antaa käydä vaikka pari minuuttia, niin eipä starttaa enää. Naksuu kyllä ja vilkuttaa mittaristossaan kaikkia merkkivaloja. Autolla on ajettu 180.000 (Ostettu siis uutena)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe