niitty-vuopio

5678

onko kyseinen sukunimi saamelainen?tapasin ivalossa n10v sitten kyseisen sukunimisen henkilön...

6

2971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Áhkos

      Niittyvuopio on saamelainen sukunimi, saameksi Niitovuohppi. Porosaamelaisia.

      • poppooooo

        Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?


      • Áhkos
        poppooooo kirjoitti:

        Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?

        Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.


      • ldpwk
        Áhkos kirjoitti:

        Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.

        Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?


      • Niillasaš
        ldpwk kirjoitti:

        Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?

        Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.

        Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.

        Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.

        Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.

        Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan!


      • Anonyymi
        Niillasaš kirjoitti:

        Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.

        Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.

        Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.

        Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.

        Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan!

        Ollessani 64. 65 LR. Kk oli siellä vänrikki nimeltä Niittyvuopio


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      122
      1133
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      117
      1006
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      842
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      101
      784
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      665
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      637
    7. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      223
      622
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      559
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      40
      559
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      525
    Aihe