onko kyseinen sukunimi saamelainen?tapasin ivalossa n10v sitten kyseisen sukunimisen henkilön...
niitty-vuopio
6
2971
Vastaukset
- Áhkos
Niittyvuopio on saamelainen sukunimi, saameksi Niitovuohppi. Porosaamelaisia.
- poppooooo
Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?
- Áhkos
poppooooo kirjoitti:
Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?
Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.
- ldpwk
Áhkos kirjoitti:
Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.
Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?
- Niillasaš
ldpwk kirjoitti:
Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?
Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.
Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.
Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.
Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.
Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan! - Anonyymi
Niillasaš kirjoitti:
Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.
Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.
Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.
Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.
Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan!Ollessani 64. 65 LR. Kk oli siellä vänrikki nimeltä Niittyvuopio
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131244
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201121- 1381003
- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten315796Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä43682Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592