niitty-vuopio

5678

onko kyseinen sukunimi saamelainen?tapasin ivalossa n10v sitten kyseisen sukunimisen henkilön...

6

2971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Áhkos

      Niittyvuopio on saamelainen sukunimi, saameksi Niitovuohppi. Porosaamelaisia.

      • poppooooo

        Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?


      • Áhkos
        poppooooo kirjoitti:

        Onko rikastakin porukkaa ja onko syöny ikinä omaa poroa?

        Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.


      • ldpwk
        Áhkos kirjoitti:

        Rikkaus on laaja käsite. Minusta kyseinen suku on hyvin vaalinut kulttuuria henkistä ja materiaalistakin. Käsittääkseni suvun porotalous perustuu rehtiyteen ja toisen omaisuuden kunniottamiseen.

        Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?


      • Niillasaš
        ldpwk kirjoitti:

        Niin mutta syövätkö omia poroja vai "lainaavatko" naapurilta. Ja esiintyykö suvussans. ristiinnaimista?

        Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.

        Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.

        Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.

        Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.

        Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan!


      • Anonyymi
        Niillasaš kirjoitti:

        Sukuni on varmaan joskus männä aikoina "lainannutkin" naapurilta, mutta rikkaana porosukuna olemme lähinnä olleet "köyhemmille ihmisille" sosiaaliluukku. Aikoinaan kun sosiaaliturvaa ei oltu keksitty valtion toimesta, rikkaat poromiehet toimivat sosiaalitoimistona. Teettivät pieniä hommia ja antoivat lihaa, jotta eivät kuole nälkään.

        Suvussa esiintyy harvakseltaan ristiinnaimista. Tiedän vain pari avioliittoa, jossa aviopuolisto ovat pikkuserkkuja tai kolmansia serkkuja. Muuten suurin osa vaimoista ja miehistä on haettu muualta, joko toisesta saamelaissuvusta tai lantalaissuvuista.

        Sukumme alkuperäinen sukunimi on ollut Outakoski. Kaikki muut sisarussarjasta ottivat sukunimekseen Niittyvuopion asuinpaikan mukaan paitsi yksi. Outakoski-haara on pitänyt suvun mainetta yllä henkisellä kulttuurin alalla ja akateemisella puolella. On pappeja, lääkäreitä, muusikkoja, opettajia ym. Jos heitä ei olisi ollut, tuskin olisi syntynyt Suomen puolelle saamenkielisiä radiolähetyksiä. Magga Pohjanraito ja Nilla Outakoski ovat tehneet paljon saamenkulttuurin puolesta. Lisätietoja löytänet netistä nimihaulla jne.

        Muut suvun edustajat ovat olleet poronhoitajia, mutta heidän jälkeläisistään on muutama "eksynyt" akateemiselle alalle. Näistäkin sukuhaaroista löytyy pappia, opettajaa ym.

        Kiitokset kiinnostuksestasi sukuamme kohtaan!

        Ollessani 64. 65 LR. Kk oli siellä vänrikki nimeltä Niittyvuopio


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe