Kustannukset ihmetyttää

ei kaaso

Minut on kutsuttu ystäväni polttareihin. Kaasot ovat pitäneet tiukasti ohjat käsissään. Palavereja on pidetty yksi josta siitäkin kerrottiin edellisenä iltana ja paikalle saapui minun lisäksi toinen 'ei-kaaso'. Kaasot olivat miettineet ohjelman tarkkaan (tosin eivät varanneet mitään), en oikein tiedä edes miksi meidän piti tulla paikalle. Kysyin kustannuksista, silloin sanottiin max.35 euroa/henk.

Nyt sain s-postia, kustannukset ovatkin 40 euroa/henk. Tämä pitää varsinaista ohjelmaa sisällään tanssitunnin ja saunan, muusta ei kerrottu. Mielestäni kustannukset ovat paljon, en ole valmis noin paljoa maksamaan jos ei muuta ohjelmaa ole.

Itse kun olin kaasona kutsuin kaikki osallistuvat suunnittelemaan, hoidin itse käytännön toteutuksen. Kustannuksia tuli noin 25eur/henk (piti sis. saunomiset, ruoat, ohjelmat joita oli useita). Taidan olla pelkästään maksumiehenä näissä polttareissa.

Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Voin kai pyytää jonkinlaista selvitystä kaasolta mihin rahat on tarkoitus käyttää. Saan varmaan nipottajan maineen.

22

6471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaso07

      Ei ole suinkaan tavatonta, että budjetti ylittyy polttareissa, mm. taksikuluja on vaikea laskea etukäteen.

      Tottahan toki voit pyytää selvityksen, jos pönttö järjestäjä ei sellaista tajua itse toimittaa. Minusta se on itsestäänselvyys, että järjestäjä esittää ensin budjetin perusteineen ja sitten toteuman selvityksineen.

    • ei myöskään kaaso

      Itse olen myös sitä mieltä, että nykyiset "kovan rahan polttarit" ovat menneet aivan överiksi. Kyllä pienemmälläkin rahalla pärjää, mutta silloin pitää tosiaan olla se muutama aktiivinen, joilla on kykyä ja aikaa keksiä ohjelmia ja väkertää lisävarusteita.

      Kun polttariporukka koostuu monista erilaisista ihmisistä, jotka eivät ehkä ole edes nähneet toisiaan aikaisemmin, on selvä, että mielipide-eroja rahankäytöstä tulee. Siksi onkin oltava yksi vetäjä (yleensä kaaso), joka asiat viime kädessä päättää.

      Usein myös unohdetaan, että jos polttariporukka on kovin pieni (alle 10 hlöä) kustannukset / hlö väkisinkin nousevat. Samoin unohdetaan, että myös polttarisankarin kustannukset on jonkun maksettava. Siksi osallistumismaksu saattaa olla enemmän kuin mitä olisi vain jokaisen osallistujan omat kustannukset. Kaikissa polttareissa, joissa olen ollut, on tosin kaaso ottanut päivän juhlakalun kulut kontolleen.

      Voit toki kertoa mielipiteesi osallistumismaksusta. Oletan kuitenkin, että jos et ole valmis maksamaan, olet sitten valmis tekemään enemmän jotain muuta. Eli kerro se samalla kun protestoit hintaa. Niitä, jotka vain valittavat, mutta eivät silti ole itse valmiita tekemään asian hyväksi yhtään mitään, on näissä kekkereissä aina yllin kyllin muutenkin.

      Iloista polttarimieltä !

    • ei kaaso

      Ymmärrän toki että kustannuksia tulee. Ärsyttää vaan se että morsian otti minuun jo ajat sitten yhteyttä (?) kun joku toinen oli kysynyt miksei häntä ole kutsuttu polttareihin. Morsian oli huolissaan ovatko kaikki saaneet kutsun. En tiedä miksei kysynyt sitä kaasoilta. Otin yhteyttä kaasoon noin kuukautta ennen polttareita ja kysyin ollaanko mitään järjestämässä ylipäätään. Olivat kuulemma jo toisen kaason kanssa miettineet ohjelman valmiiksi, toteutus sitten onkin eri juttu. Sitä aloitettiin miettimään ihan viime tingassa.

      Harmittaa ettei kaikkia otettu mukaan jo suunnitteluvaiheessa, oltaisiin varmaan tutunkaupalla saatu kaikkea kivaa (saunatilat, riippuliitoa) jos vaan kaasot olisivat ottaneet muut mukaan suunnitteluun.

      Nyt viikko ennen saatiin tietää kustannukset. Kysyin kaasolta siis mitä hinta pitää sisällään ja kuten arvasinkin hän veti herneet nenään. Sanoi että voin tiedustella asioita toiselta kaasolta, hänellä on menoa. Sain myös ruman viestin puhelimeeni.

      Eli se siitä polttareista. Harmittaa vaan kaverini (morsiamen) puolesta. Ei taida tulla kivat polttarit. Ovat pukemassa vaaleanpunaisiin ja ajetaan ratikalla. En halua maksaa 40 euroa moisesta.

      • ei toimi!

        juu, toisenlaisiakin kauhutarinoita on...

        Demokratia ei kertakaikkiaan sovi polttarisuunnitteluihin, ellei koko porukka ole täysin samanhenkisiä ja tunne toisiaan entuudestaan.

        Kun puolituttujen kesken yritetään sopia asioista niin, että kaikki osallistuvat päätöksentekoon, on tuloksena vain sanomista - ja pannukakku.

        Systeemi, jossa muutama toimelias järjestää juhlat, kutsuu muut mukaan "valmiisen pöytään" ja yhdessä sitten vietetään kivat kekkerit toimii useinmiten kaikista parhaiten.

        Kaikissa (ja niitä on useita, osassa kaasona, osassa muuten vaan joukon jatkona) polttareissa, joihin olen osallistunut, on juhlakalun kulut jaettu kaikkien kesken. Yleensä yksi on hoitanut pääosan maksamisista, oli sitten kyse ruoista, ohjelmanumeroista, yöpaikan vuokrasta tai kiitoslahjasta paikan lainaajille jne. ja sitten kulut on jaettu kaikkien osallistuneiden kesken.

        Tällä systeemillä tuo 40 euroa, jos se sisältää sekä sinun omat syömiset ja yöpymisen osuutesi juhlakaulun kuluista, ei kuulosta ollenkaan kauhistuttavalta summalta.

        Miksi ette hyvät ihmiset keskustele hyvässä hengessä keskenänne - tai sitten mene valmiiseen pöytään (suu supussa). Ne, joilla on aikaa ja innostusta voivat ottaa itse yhteyttä kaasoon ja ilmoittautua vapaaehtoiseksi järjestelytoimikuntaan (apu varmasti useinmiten otetaan ilolla vastaan - kaasolla on tekemistä varmasti riittämiin muutenkin). Ja ne joilla ei tällaista paloa ole, ottavat vastaan valmiin suunnitelman. Ilman mutinoita.


      • ei kaaso
        ei toimi! kirjoitti:

        juu, toisenlaisiakin kauhutarinoita on...

        Demokratia ei kertakaikkiaan sovi polttarisuunnitteluihin, ellei koko porukka ole täysin samanhenkisiä ja tunne toisiaan entuudestaan.

        Kun puolituttujen kesken yritetään sopia asioista niin, että kaikki osallistuvat päätöksentekoon, on tuloksena vain sanomista - ja pannukakku.

        Systeemi, jossa muutama toimelias järjestää juhlat, kutsuu muut mukaan "valmiisen pöytään" ja yhdessä sitten vietetään kivat kekkerit toimii useinmiten kaikista parhaiten.

        Kaikissa (ja niitä on useita, osassa kaasona, osassa muuten vaan joukon jatkona) polttareissa, joihin olen osallistunut, on juhlakalun kulut jaettu kaikkien kesken. Yleensä yksi on hoitanut pääosan maksamisista, oli sitten kyse ruoista, ohjelmanumeroista, yöpaikan vuokrasta tai kiitoslahjasta paikan lainaajille jne. ja sitten kulut on jaettu kaikkien osallistuneiden kesken.

        Tällä systeemillä tuo 40 euroa, jos se sisältää sekä sinun omat syömiset ja yöpymisen osuutesi juhlakaulun kuluista, ei kuulosta ollenkaan kauhistuttavalta summalta.

        Miksi ette hyvät ihmiset keskustele hyvässä hengessä keskenänne - tai sitten mene valmiiseen pöytään (suu supussa). Ne, joilla on aikaa ja innostusta voivat ottaa itse yhteyttä kaasoon ja ilmoittautua vapaaehtoiseksi järjestelytoimikuntaan (apu varmasti useinmiten otetaan ilolla vastaan - kaasolla on tekemistä varmasti riittämiin muutenkin). Ja ne joilla ei tällaista paloa ole, ottavat vastaan valmiin suunnitelman. Ilman mutinoita.

        Kyllä kaikissa muissa polttareissa joihin olen osallistunut on yhdessä suunniteltu ja yhdessä päätetty myös kuluista. Tässä tapauksessa jouduin ottamaan yhteyttä kaasoon jotta asiat saatiin edes jotenkin alkuun, suunnitelmia kaasot olivat tehneet kahdestaan mutta ei mitään konkreettista. Ei täällä pk-seudulla viime tinkaan ainakaan mitään halvalla saa.

        Mua kyllä harmittaa. Tuo 40 euroa on aika paljon rahaa pelkästä tanssitunnista ja saunasta. Siihen päälle omat ruoat ja juomat, ei mitään yöpymisiä. Tuntuu tosi omituiselta että kaaso ilmoittaa paljonko joudumme maksamaan, ei edes kysy sopiiko tämä muille.

        Miksi ihmeessä kaasojen pitää aina tärkeillä eivätkä huomioi muiden mielipiteitä, kait sillä nyt on vähän väliä mitä muutkin sanovat tai paljonko ovat valmiita käyttämään. Yksi kokous on järjestetty, sekin pyynnöstä ja päivän varoajalla niin että kukaan muu paitsi minä ja joku toinen päästiin paikalle. Siellä ei muiden ideoita kuunneltu vaan päätökset oli jo tehty, mitään varauksia ei kuitenkaan tehty ja nyt sitten maksetaan paljon kun mistään muualta ei enää saunatiloja yms.

        Toivottvasti morsiamella on kuitenkin kivaa.


      • polttariongelmiin
        ei kaaso kirjoitti:

        Kyllä kaikissa muissa polttareissa joihin olen osallistunut on yhdessä suunniteltu ja yhdessä päätetty myös kuluista. Tässä tapauksessa jouduin ottamaan yhteyttä kaasoon jotta asiat saatiin edes jotenkin alkuun, suunnitelmia kaasot olivat tehneet kahdestaan mutta ei mitään konkreettista. Ei täällä pk-seudulla viime tinkaan ainakaan mitään halvalla saa.

        Mua kyllä harmittaa. Tuo 40 euroa on aika paljon rahaa pelkästä tanssitunnista ja saunasta. Siihen päälle omat ruoat ja juomat, ei mitään yöpymisiä. Tuntuu tosi omituiselta että kaaso ilmoittaa paljonko joudumme maksamaan, ei edes kysy sopiiko tämä muille.

        Miksi ihmeessä kaasojen pitää aina tärkeillä eivätkä huomioi muiden mielipiteitä, kait sillä nyt on vähän väliä mitä muutkin sanovat tai paljonko ovat valmiita käyttämään. Yksi kokous on järjestetty, sekin pyynnöstä ja päivän varoajalla niin että kukaan muu paitsi minä ja joku toinen päästiin paikalle. Siellä ei muiden ideoita kuunneltu vaan päätökset oli jo tehty, mitään varauksia ei kuitenkaan tehty ja nyt sitten maksetaan paljon kun mistään muualta ei enää saunatiloja yms.

        Toivottvasti morsiamella on kuitenkin kivaa.

        Itse olen ollut kaasona kaksissa häissä, ja molemmat suunniteltiin yhdessä niin pitkälle kuin oli mahdollista. Myös ystäväni on tänä kesänä bestman ja sai tietää roolistaan vasta reilut kuukausi ennen häitä. Siksi kustannukset todellakin nousevat, kun tyypeillä on aikomus lähteä matkalle, eikä bestman siinä enää ehdi paljon kysellä muiden mielipiteitä. Osallistujia on paljon ja varaukset pitää tehdä nopeasti että ylipäänsä saa jotain varattua. Heillä kustannukset nousevat paljon suuremmmiksi kuin 40 euroa.

        40 euroa ei mun mielestä ole paha summa, jos osallistujat ovat työssä eivätkä opiskelijoita. Mutta tietenkin summa riippuu myös siitä, kuinka paljon osallistujia on. Saunan vuokraus on pääkaupunkiseudulla kallista - varaa sen sitten etukäteen tai ei.


      • joo...
        ei kaaso kirjoitti:

        Kyllä kaikissa muissa polttareissa joihin olen osallistunut on yhdessä suunniteltu ja yhdessä päätetty myös kuluista. Tässä tapauksessa jouduin ottamaan yhteyttä kaasoon jotta asiat saatiin edes jotenkin alkuun, suunnitelmia kaasot olivat tehneet kahdestaan mutta ei mitään konkreettista. Ei täällä pk-seudulla viime tinkaan ainakaan mitään halvalla saa.

        Mua kyllä harmittaa. Tuo 40 euroa on aika paljon rahaa pelkästä tanssitunnista ja saunasta. Siihen päälle omat ruoat ja juomat, ei mitään yöpymisiä. Tuntuu tosi omituiselta että kaaso ilmoittaa paljonko joudumme maksamaan, ei edes kysy sopiiko tämä muille.

        Miksi ihmeessä kaasojen pitää aina tärkeillä eivätkä huomioi muiden mielipiteitä, kait sillä nyt on vähän väliä mitä muutkin sanovat tai paljonko ovat valmiita käyttämään. Yksi kokous on järjestetty, sekin pyynnöstä ja päivän varoajalla niin että kukaan muu paitsi minä ja joku toinen päästiin paikalle. Siellä ei muiden ideoita kuunneltu vaan päätökset oli jo tehty, mitään varauksia ei kuitenkaan tehty ja nyt sitten maksetaan paljon kun mistään muualta ei enää saunatiloja yms.

        Toivottvasti morsiamella on kuitenkin kivaa.

        "Tuo 40 euroa on aika paljon rahaa pelkästä tanssitunnista ja saunasta."

        Et taida ihan kaikkea kertoa - tai sitten teitä on todella vähän porukassa jakamassa kuluja, muuten tuohon summaan ei pääse millään.

        Pysy totuudessa, jooko.


    • kaukainen kaveri

      Minut kutsuttiin yllättäen kaukaisemman kaverin polttareihin. Kustannuksen piti olla noin 20 e/hlö. Jälkikäteen sain laskun 70e/hlö... Eikä tehty kovin ihmeitä. Kysyin tietysti hinnasta ja sain "hankalan ihmisen" maineen...

      • samaa ihmetellen..

        En ole mukana järjestämässä polttareita, mutta osallistumassa kylläkin, joten eipä kai saisi valittaa. Mutta silti juurikin sain kuulla summan, 60 euroa/naama, eikä todellakaan ole ihmeellisitä jutuista kyse. Kyllä ottaa vaan päähän maksaa, on näin hoitovapaalla olevalle melkonen osa tuo summa "kuukausi"-tuloista.. No, minkäs teet, peruakaan en kehtaa.. Itselle tiedossa ilta jäävesilinjalla..


      • nyt halvat polttarit on
        samaa ihmetellen.. kirjoitti:

        En ole mukana järjestämässä polttareita, mutta osallistumassa kylläkin, joten eipä kai saisi valittaa. Mutta silti juurikin sain kuulla summan, 60 euroa/naama, eikä todellakaan ole ihmeellisitä jutuista kyse. Kyllä ottaa vaan päähän maksaa, on näin hoitovapaalla olevalle melkonen osa tuo summa "kuukausi"-tuloista.. No, minkäs teet, peruakaan en kehtaa.. Itselle tiedossa ilta jäävesilinjalla..

        meikäläisen ois pitäny aikoinaan maksaa yli 200e jos oisin sukulaiseni polttareihin mielinyt. Että kyllä niitä suuruudenhulluja on joka lähtöön.


    • Tommmppa

      Huomenna on kaverin polttarit ja joka jätkä maksaa 150 euroa. Eipä se ole paljon mukavasta päivästä rennossa jätkäporukassa.

    • polttari ajatukseen pettynyt

      Itselläni ihan saman tyyppinen tilanne, sillä poikkeuksella ettei ole pidetty yhtään suunnittelupalaveria.
      Ja sain jo kaasolta tylyn vastauksen tekstarina..

      Eli minun tilanne on tälläinen

      Polttarit on tulossa, joihin on jo etukäteen varattu vierailta 50e/henk yhteensä rahaa on 350e. Mielestäni summa on erittäin kohtuullinen jopa mielestäni liikaa koska päälle tulee vielä juomat ravintolassa liikkuminen kotiin yms. ja miten jakaa raha tasapuolisesti kaikkia mukana olijoita ajatellen. Jos esim. ennen lähtöä on jonkun kotona ruokailu ja juomat, ja entäs jos ruokaa ja juomaa jää reilusti yli niin kuuluuko sen yksin saada ne jonka luona iltaa aloitellaan?

      Ymmärrän hyvin jos morsian ei halua olla kondoomeja myyvä lehmä, mutta onko intoo alkaa hirveään morsiammen "paapomiseen" mm. manikyyri ja hieronta? Hieronnan olisin vielä ymmärtänyt, mutta manikyyri mielestäni kuuluu morsiammen itse maksaa lähempänä häitä, ei ole ideaa vaikka tiedänkin että hääparilla on raha ns. tiukassa niin järjestellä vielä hoitoja häitä ajatellen. Varsinkin kun häälahja toive on rahaa.
      No onni on että morsiammella on kaksi kaasoa ja he hoitavat kaiken tarvittavan. Samoin olen kyllästynyt siihen jankutukseen että rahaa ei ole paljoa..HOH HO rahaa on mielestäni paljon jos ei tuhlaa sitä ihan turhan päiväisyyteen.

      Eikö polttareissa ole myös idea että pidetään kaveriporukalla hauskaa, eikä makuuteta morsianta puoltapäivää hoidoissa kun siihen ei vaan oikein varat riitä, tai sitten on jätettävä hauskan pitäminen vähemmälle. Ja eikö polttareissa pitäisi olla jotakin ikimuistettavaa, onko ikimuistoista käydä hieronnassa, manikyyrissä, ravintolassa, keilailemassa yms. siis niin perusjuttuja joita voi tehdä koska vain ei tarvitse olla morsian saadakseen ed. mainitut jutut.
      Ja kaikista tylsintä on mielestäni se että bileet alkaa vasta n. klo 17, koska ennen sitä on näitä yksilöllisiä hoitoja.

      Samoin keilailla voi milloin vain ja missä vain jos siihen ei sisälly mitään erikoista ns. polttarihenkistä.
      Tuli vaan niin p....fiilis, kun toivoi että polttareissa olisi jotain poikkeavaa myös vieraille eikä sitä tarvitsisi pitää tavallisena ravintolailtana vieraiden ihmisten kanssa.
      Toivon jo salaa ettei tarvitsisi osallistua, mutta tietenkin samalla on suuri kunnia että morsian toivoi minut kutsuttavan, varsinkaan kun polttarikavereita ei ole montaa. Enkä tahtoisi morsiammelle pettymystä teettää. Joten kumpi sitten on hauskempaa olla juhlissa ja yrittää nauttia niistä kuin että jää juhlista kokonaan pois.
      Omassa kaveriporukassani hintaa on kauhisteltu, mutta ehkäpä kuulun niihin köyhiin "perheellisiin" jotka ei tuhlaa juhlimiseen illan aikana yli 100e, varsinkin jos niistä jää vain käteen aamulla päänsärky..
      Joten tilanteessasi kyselisin ihan suoraan mihin raha on tarkoitus käyttää??

    • vieraana polttareissa

      Tuntuu tosi kovalta hinnalta, varsinkin kun kertoo 40e osallistujien määrällä. esim 10x40=400e... Mun mielestä saa olla kyllä aika hulppea ilta jos kuluihin menee edes puolet tosta. 25e on munkin mielestä ihan maximi.

      Tuntuu siltä, että kun ihmiset joilla ei ole tolkkua rahan käytöstä lyövät päätyhteen on lopputuloksena ton hintaiset kemut.
      Tietenkin juhlat aina maksaa, mutta 40e on tosi paljon rahaa varsinkin kun ostetaan vielä häälahajkin ja kaikkea...


      Olen kuullu todella monen muunkin puhuvan juuri
      tosta samasta tunteesta, "kuin olisi kutsuttu maksajaksi polttareihin".. Ymmärrän kyllä paljon juhlien järjestäminen maksaa ja ite olen järkänny myös polttarit.

      Mun mielestä jos jaksat olla napakka kannattais sanoa, että haluat tietää tarkkaan mistä maksat ja vaikka ihan ystävälliseti auttaa pohtimaan halvempia ratkaisuja..

      • en...

        25 euroa?
        Oletetaanpa, että porukkaa on kymmenen henkeä.
        Hankitaan yöpymiseen mökki, vuokrataan se halvalla, maksetaan siitä satanen. Se tekee 10 euroa hengeltä.

        Syödään päivällä lounasta tai brunssia ja illalla pidemmällä kaavalla, maksetaan ruoista n. 15 euroa/henki.

        Nyt on käytetty tuo 25 euroa / henki ja mitä kivaa on saatu morsiolle järjestettyä? Ei vielä yhtään mitään!

        Miten te tätä oikein laskette ja ajattelette???


      • Kaaso07
        en... kirjoitti:

        25 euroa?
        Oletetaanpa, että porukkaa on kymmenen henkeä.
        Hankitaan yöpymiseen mökki, vuokrataan se halvalla, maksetaan siitä satanen. Se tekee 10 euroa hengeltä.

        Syödään päivällä lounasta tai brunssia ja illalla pidemmällä kaavalla, maksetaan ruoista n. 15 euroa/henki.

        Nyt on käytetty tuo 25 euroa / henki ja mitä kivaa on saatu morsiolle järjestettyä? Ei vielä yhtään mitään!

        Miten te tätä oikein laskette ja ajattelette???

        Ihmettelen minäkin, että mitä 25 eurolla oikein saa järjestettyä. Meitä on juhlakalun lisäksi neljä (toivottavasti edes niin monta!), joten kun sauna on satasen, niin se 25 egeä olisi sitten käytetty jo siihen. Ja jotain kivaa ja esim. jonkinlaista ruoantynkääkin olisi kiva saada...


      • linjoilla
        en... kirjoitti:

        25 euroa?
        Oletetaanpa, että porukkaa on kymmenen henkeä.
        Hankitaan yöpymiseen mökki, vuokrataan se halvalla, maksetaan siitä satanen. Se tekee 10 euroa hengeltä.

        Syödään päivällä lounasta tai brunssia ja illalla pidemmällä kaavalla, maksetaan ruoista n. 15 euroa/henki.

        Nyt on käytetty tuo 25 euroa / henki ja mitä kivaa on saatu morsiolle järjestettyä? Ei vielä yhtään mitään!

        Miten te tätä oikein laskette ja ajattelette???

        myös meidän kaveripiirissä on tavattu järjestää polttarit näin, että kaikki maksetaan samasta kassasta ja näin osallistumismaksu muodostuu 40-50 euroon, ja kun se sisältää ihan kaiken, on se minusta ihan kohtuullinen raha päivän hauskasta, ruoista ja yöpymisestä?


      • minä vaan
        en... kirjoitti:

        25 euroa?
        Oletetaanpa, että porukkaa on kymmenen henkeä.
        Hankitaan yöpymiseen mökki, vuokrataan se halvalla, maksetaan siitä satanen. Se tekee 10 euroa hengeltä.

        Syödään päivällä lounasta tai brunssia ja illalla pidemmällä kaavalla, maksetaan ruoista n. 15 euroa/henki.

        Nyt on käytetty tuo 25 euroa / henki ja mitä kivaa on saatu morsiolle järjestettyä? Ei vielä yhtään mitään!

        Miten te tätä oikein laskette ja ajattelette???

        Mutta monesti sillä kerätyllä rahalla maksetaan vain morsiammen jutut. Jokainen maksaa lisäksi omat ruokansa ja juomansa ja mahdollisen yöpymisensä.


      • eka kertaa kaasona 07
        linjoilla kirjoitti:

        myös meidän kaveripiirissä on tavattu järjestää polttarit näin, että kaikki maksetaan samasta kassasta ja näin osallistumismaksu muodostuu 40-50 euroon, ja kun se sisältää ihan kaiken, on se minusta ihan kohtuullinen raha päivän hauskasta, ruoista ja yöpymisestä?

        Kyse on mielikuvituksesta ja vaivan näöstä. Jos porukka tuhlaa jo 40euroa mökkiin ja ruokaan niin ei siinä kyllä todella paljoa jää morsiammen huvittamiseen.

        Me vietiin morsian ensin vaeltamaan nuuksioon, jonne menimme bussilla (2e). Asuna morsiammella oli kirpputori löydöistä koottu ja itse ompelemani prinsessa puku (1.50e).. Viihdykkeeksi vaellukselle oltiin koottu viesti/tehtävä rata josta morsian voitti kuoharipullon (8e), taikasauvan (4,50e)ja kruunun (4,50). Eväänä oli tuore kotona täytetty patonki (2e).

        Nuuksiosta siirryimme ystävällemme saunomaan tilataksilla (50e).
        Sillä teimme kalevalan ohjeiden mukaisen morsiammen pesun (yksi vieras otti kotoa omistaan jauhoja, suolaa ja kananmunan).
        saunomisen jälkeen söimme koko porukalla tortilloja (tortilla tarvikkeet 30e morsiammen siiderit 12e ja prinsessa aiheiset pöytäkoristeet: pöytäliina (3,50e), lautaset (2,50e), servetit(1,50) ja mukit (2e)) ja pelasimme aliasta (kotoa mukana tuotu.)

        Sitten puimme morsiammen ratsutytöksi (kypärä, saappaat, raippa ja mekko kerättiin polttari porukan kaapeista) ja teimme asiaan kuuluvan kampauksen ja meikkauksen itse.

        Baariin pyyhälleetiin karaoke-taxilla (25e)

        Baarissa morsian sai drinkin jokaista keräämäänsä miehen puhelinnumeroa tai elämän viisautta vastaan (heppavihko 0,80e ja juomat n.40e ), jotka sitten liimattiin polttarikansioon.

        osallistujia oli alle kymmenen, mutta eipä silti tullut kalliiksi! Juhlat kesti aamu kymmenestä seuraavaan päivään ja hauskaa oli :)


    • maksaja

      Itsekin olen menossa tässä piakkoin ystäväni polttareihin ja olen jo tässä vaiheessa kovin pettynt ja tekisi mieli olla menemättä.
      Nämä polttarit on täysin kaasojen suunnittelemat vaikka innokkaita suunnittelijoita olisi löytynyt paljon. Noh ensimmäinen shokki tuli siinä kun ilmoitettiin tekstiviestillä että polttarit on suunniteltu ja ensimmäisenä siinä viestissä luki "osallistumismaksu".
      Yritin kaasoilta selvittää mistä tämä "osallistumismaksu" koostuu ja sanoivat että sitten siinä ainoassa palaverissa kerrotaan siitä. Näin myöhemmin olen saanut tietää että siihen kuuluu morsiamen käsihoito (n.60e) ja ravintolaan menemme mutta tuohon kuuluu vain morsiamen ruokailu. Pyytävät 30e puhtaana käteen ja jos kerran ruokailemaan olemme menossa niin lisätään siihen vielä 20 e. Puhumattakaan siitä että täytyy maksaa omat juomat päivällä ja illalla eli helposti 30-50e. Eli polttarit tulevat maksamaan 80-100 e ja lähes kaikki osallistujat ovat opiskelijoita. Mielestäni tämä on liikaa jos saa kuussa käteen 450e(-vuokra-laskut-normaali eläminen). Tällaisessa tilanteessa pitäisi kyllä hieman ajatella niitä osanottajiakin.
      Jos tähän vielä lisätään se häälahjakin niin ...voi huh huh
      t. "saisko lainaa polttareiden osallistumismaksuun?"

      • ...jolla on kesäisin töitä

        Eikö kukaan opiskelija tosiaan käy kesätöissä?! Kannattaisi varmaan harkita, että saisi joskus edes vähän voita siihen leivän päälle.

        Itsekin olen opiskelija ja maksan polttareista 50e. Mutta nyt siihen onkin varaa, kun palkka juoksee, joten en valita. Meillä siihen tosin sisältyy kaikki omatkin tekemiset ja ruuat. Hauskat polttarit tulossa varmasti :)


      • eka kertaa kaasona 07
        ...jolla on kesäisin töitä kirjoitti:

        Eikö kukaan opiskelija tosiaan käy kesätöissä?! Kannattaisi varmaan harkita, että saisi joskus edes vähän voita siihen leivän päälle.

        Itsekin olen opiskelija ja maksan polttareista 50e. Mutta nyt siihen onkin varaa, kun palkka juoksee, joten en valita. Meillä siihen tosin sisältyy kaikki omatkin tekemiset ja ruuat. Hauskat polttarit tulossa varmasti :)

        Vaikka painoinkin opiskelu aikana kesät parhaillaan kahta työtä oli mulla kuitenkin rahat niin tiukilla, että olisin itekin toivonu saavani 100eurolle vatineeksi muutakin kuin ravintola illallisen chikosissa tai rossossa.

        Mikä järki voi olla odottaa, että porukka pystyy tuhlaamaan tollasen rahan kynsihoitoon! 60eurolla sais jo koko porukalle järkättyä jotain tosi kivaa yhteispuuhaa, kuten puisto piknikin ruokineen ja hassut vaatteet morsiammelle ja ite järjestetyt leikit on kaikki ilmaisia!

        Kyllä kaasojen pitää ottaa osallistuvat vieraat huomioon jotka haluavat jakaa morsiammen viimeisen sinkkupäivän!

        Kynsi hoito 60e... he he! Kaikkea sitä kuulee. Tostahan sitä jää muistoa lapsenlapsillekin kerrottavaksi . Jos Kaasot ei mitään omaperäsempää keksi eikä anna muiden osallistua suunnitteluun niin jättäisin minäkin kyllä periaatteesta menemättä!


      • kesätöissä
        ...jolla on kesäisin töitä kirjoitti:

        Eikö kukaan opiskelija tosiaan käy kesätöissä?! Kannattaisi varmaan harkita, että saisi joskus edes vähän voita siihen leivän päälle.

        Itsekin olen opiskelija ja maksan polttareista 50e. Mutta nyt siihen onkin varaa, kun palkka juoksee, joten en valita. Meillä siihen tosin sisältyy kaikki omatkin tekemiset ja ruuat. Hauskat polttarit tulossa varmasti :)

        mutta oletko miettinyt että niillä kesätyörahoilla pitää maksaa vuokra ilman tukia, maksaa muita laskuja ja ostaa ruokaa sekä säästää syksyä varten! ja olisihan se kivaa ostaa itelleen myös jotain ettei ainoa asia mihin raha kuluu on toisen polttarit.
        sitä paitsi ennen kuin kommentoit jotain hintaa tiedätkö varmasti miten monta hlöä osallistuu, mitä niissä tehdään ja kuuluuko "maksumiehinä" toimivien osallistujien ruuat ja juomat hintaa?! sitä paitsi voit ihan yhtäläisesti olla töissäkäyvä etkä enää opiskelija ja esim 50-60€ ruuat ja juomat voi jollekin olla iso summa. Ei esim 50€ ole kaikille vähän kivasta illasta. Ja onko aina pakko vuokrata joku mökki tai varata hotellihuone? eikö voisi löydä porukalla päät yhteen jos miettiä ensin onko jollakulla suhteita joihinkin paikkoihin mitkä voisi saada halvalla tai peräti ilmaiseksi...Itse olen menossa 8 hengen polttareihin jossa morsianta varten varataan limusiini, muut kulkevat omilla autoilla, siihen morsiammen manikyyri, keilausta ja saunailta. 55€/ hlö ja tuossa hinnassa ei ole juomia eikä ruokaa...että mielestäni 8 morsian ja 55€ per naama ilman ruokia ja juomaa on tosi kallis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe