KYSYMYKSIÄ, MINÄ VASTAAN

hollantiexpertti

Heippa!

Jos sinulla on kysymyksiä Hollannista (Amsterdam tai muut vastaavat isot kaupungit) pistä ihmeessä tänne kysymyksiä niin vastaan kun kerkiän.
Mieheni on hollantilainen joten vastaukseni ovat totista totta, ei keksittyjä juttuja!

Koitan vastata mahdollisimman nopeasti :)

32

8753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hollantiexpert
      • Mimumamu

        Moikka!

        Kiva että joku tarjoutuu vastailemaan tämmöisiin:) Ollaan perjantaina menossa Amsterdamiin ja hotelli on lähellä Gaasperplasin metroasemaa, Gaasp-joen varrella. Kysymyksenä onkin että jos tunnet ollenkaan aluetta, että pääseekö sinne keskustasta myös yöllä, siis muulla kuin taksilla? Se taksilla ajelu taitaa olla hieman tyyristä siellä(kin) päin. Metro lopettaa kuulemani mukaan kulkemisen puolenyön aikaan...?
        Kiitos jos vaivaudut vastaamaan!


      • hollantiexpert
        Mimumamu kirjoitti:

        Moikka!

        Kiva että joku tarjoutuu vastailemaan tämmöisiin:) Ollaan perjantaina menossa Amsterdamiin ja hotelli on lähellä Gaasperplasin metroasemaa, Gaasp-joen varrella. Kysymyksenä onkin että jos tunnet ollenkaan aluetta, että pääseekö sinne keskustasta myös yöllä, siis muulla kuin taksilla? Se taksilla ajelu taitaa olla hieman tyyristä siellä(kin) päin. Metro lopettaa kuulemani mukaan kulkemisen puolenyön aikaan...?
        Kiitos jos vaivaudut vastaamaan!

        Mimumamu: Anteeksi että vastaaminen kesti, töissä pitää kiirettä!
        Yöbussi menee keskustasta sinne metroasemalle (Gaasperplas) kyllä. Viimeinen vuoro lähtee 03.18.
        Sitä ennen menevät bussit näin:
        0.55, 1:18, 1;48 2.18 3.18

        Taxilla maksaa noin 30-40 euroa keskustasta metroasemallenne! :)


      • hollantiexpert
        hollantiexpert kirjoitti:

        Mimumamu: Anteeksi että vastaaminen kesti, töissä pitää kiirettä!
        Yöbussi menee keskustasta sinne metroasemalle (Gaasperplas) kyllä. Viimeinen vuoro lähtee 03.18.
        Sitä ennen menevät bussit näin:
        0.55, 1:18, 1;48 2.18 3.18

        Taxilla maksaa noin 30-40 euroa keskustasta metroasemallenne! :)

        0.55, 1:18, 1;48 2.18 3.18 aikataulut ovat yöbussin numero 357

        Lähtee siis keskustasta!


      • Mimumamu
        hollantiexpert kirjoitti:

        0.55, 1:18, 1;48 2.18 3.18 aikataulut ovat yöbussin numero 357

        Lähtee siis keskustasta!

        Joo kiitos vaan paljon, että viitsit vastailla! Nyt perhosia vatsassa odotellaan illalla lähtevää lentoa. Tulee varmasti mukava reissu vaikkakin on lupaillut huonoja säitä...=( Joka päivälle sadetta, mutta ei saa lannistua! Mukavaa kesää!


    • jokunenko

      Minkä hintaista julkinen liikenne Amsterdamissa on? Voisin kuvitella että jonkinlaisen 3 pvän tms lipun kaupungin sisäiseen liikenteeseen voi ostaa.. Mutta mitä sellainen maksaa? Vai tuleeko edullisemmaksi ostaa 3pvän "I Amsterdam"-kortti (53euroa) joka kattaa julkisen liikenteen sekä kaksi sisäänpääsyä museoon?

      Kiitos vastauksesta!

      • hollantiexp.

        jokunenko: Julkinen liikenne Amsterdamissa maksaa joku 3-4 e / matka tietääkseni!

        On olemassa bussikortti joka maksaa 13.50 e ja jolla voit matkustaa 72h niin paljon kuin haluat :)
        Myös tuo Amsterdam-kortti on hyvä vaihtoehto!


    • 34v

      Hei. Kuten otsikosta näkyy, olen menossa 5 pväksi kaupunkiin elokuussa.
      Hotellini sijaitsee Rembrantpuiston läheisyydessä ja katselin, että sinne pääsee raitiovaunu 1 ja 17 rautatieasemalta. Mutta mites nuo vyöhykkeet, eli montako kertaa pitäisi leimata kerralla. Samoin kysyisin, onko pysäkkien nimet näkyvissä ratikassa, niinkuin hesassasa ratikoissa, että osaa jäädä oikeassa paikassa pois. Kiitokset vastauksesta etukäteen.

      • hollantiexpert

        Valitettavasti minulla ei ole noista busseista/ratikoista paljoakaan tietoa sillä niitä en ole paljoa käytellyt eikä mieheni myöskään, autolla kun liikutaan.

        Noista kun ei taida löytyä tietoa myös paikallisilta sivustoilta.. hmph olen kovin pahoillani tästä!


      • tetka

        Jos ostat ns. "strippenkaart":in, niin maksat kaksi vyohyketta (zone) hotellillesi eli leimaat kolme "strippia". Jos tarvitset yhden vyohykkeen, leimaat kaksi "strippia", kolme vyohyketta = 4 "strippia", jne. Pysakkien nimet ovat nakyvissa ratikoissa.
        Mutta koska olet taalla vain 5 paivaa, niin eiko tulisi halvemmaksi ostaa ns. 96-tunnin lippu, silla nimittain voit matkustaa neljan paivan ajan rajattomasti bussilla, ratikalla, metrolla. Leimaat lippusi ensimmaisen matkan alussa ja sen jalkeen naytat vain lippuasi joko kuljettajalle tai rahastajalle. Taalta loydat enemman tietoa: http://www.gvb.nl
        Tervetuloa Amsterdamiin!


    • lähdössä

      millanen hintataso hollannissa on verraten suomeen ?
      ollaan menos ensimmäistä kertaa ko. maahan, ja ps.kukkiiko tulppaanit mihin aikaan vuodesta ?

      • elizabe

        Moikka,

        Hintataso on aikalailla samoissa kuin Suomessa. Ruoka on ehka himpun verran edullisempaa kaupoissa, mutta esim. vaatteet ovat samaa hintatasoa. Alennusmyynneissä Hollannissa on kyllä paljon paremmat alennukset kuin Suomessa!
        Tulppaanit kukkivat keväällä maalis-toukokuussa.

        Oikein mukavaa matkaa Hollantiin!


      • hollantiexpert
        elizabe kirjoitti:

        Moikka,

        Hintataso on aikalailla samoissa kuin Suomessa. Ruoka on ehka himpun verran edullisempaa kaupoissa, mutta esim. vaatteet ovat samaa hintatasoa. Alennusmyynneissä Hollannissa on kyllä paljon paremmat alennukset kuin Suomessa!
        Tulppaanit kukkivat keväällä maalis-toukokuussa.

        Oikein mukavaa matkaa Hollantiin!

        Huomasin että avuliaat ovat vastanneet minun puolestani, jatkakaa vain.
        Puolestani vastaan vain meiliini tuleviin kyselyihin enää :)


    • dgdfgdfg

      Kiinnostaisi paljonko asunnot maksavat yleensä Alankomaissa(esim. Amsterdam) ja millainen on normaali palkka ei-niin-kokeneelle IT-nörtille?

    • menossa

      Mistä hotellibussit lähtevät Amsterdamin lentokentällä? Opaskirjasta olen lukenut että mm. hotelliimme Okuraan pääsisi ko. bussilla. Kuinka usein tällaiset bussit liikennöivät?

      Opaskirjassa myös mainittiin että kannattaa ottaa taksi vasta lentokentän ulkopuolelta, ei lentokentän sisällä taksikyytiä tarjoavilta epävirallisilta kyydin tarjoajilta. Mistä virallisen taksin tunnistaa? Paljonko suunnilleen taksikyyti Okuraan maksaa?

      • Aatamin koluaja

        suora linkki Connexion Hotel Shuttlen sivulle hintoineen päivineen Okuraan ja samalta sivustolta ohje miten löydät tosi helposti Connexionin tiskin kentältä. Jos tiedät paluuajankohtasi hotellista kentälle kannattaa ottaa menopaluu. Näppärä, edullinen (19,- e), luotettava toimija jne. http://www.schipholhotelshuttle.nl/site/toonhotel.asp?HotelID=315


      • menossa
        Aatamin koluaja kirjoitti:

        suora linkki Connexion Hotel Shuttlen sivulle hintoineen päivineen Okuraan ja samalta sivustolta ohje miten löydät tosi helposti Connexionin tiskin kentältä. Jos tiedät paluuajankohtasi hotellista kentälle kannattaa ottaa menopaluu. Näppärä, edullinen (19,- e), luotettava toimija jne. http://www.schipholhotelshuttle.nl/site/toonhotel.asp?HotelID=315

        Kiitos! :)


    • solotravellerneito

      Olen kuullut, että ympäri maailmaa toimisi ilmaisten matkailuopasten verkko. Vapaaehtoiset alan harrastajat /tietäjät veisivät toisiaan saman kiinnostuksen kohteisiin. esim arkkitehtuuri, teatteri jne. Ilmiön nimeä/ lisäinfoa en ole onnistunut netistä löytämään. Oletteko kuulleet, löytyykö Amsterdamista moista superneron ajatuksen toteuttajaporukkaa?

      Solotraveller olisi tiedosta kiitollinen!

      • yksinmatkustaja

        Joo, mulla oli vähän sama juttu mielessä. Olen elokuussa puolitoista päivää Amsterdamissa ja mietin onko siellä samanlaista opasjuttua kuin esim. Nyt-liitteen lanseerama juttu, jossa paikallinen, samat mielenkiinnon kohteet omaava, esittelee kaupunkiaan. Täälläkin myös yksin matkustava neiti olisi kiitollinen tiedosta!


    • Poikaystäväni on muuttamassa vuoden alussa Leideniin opiskelemaan, ja minä varmaan n. puoli vuotta hänen jälkeensä. osaisiko neuvoa miten parhaiten saattaisi löytää edullisen asunnon? Vapailta markinoilta, tai jonkun yhdistyksen/säätiön tms. kautta..? Onko olemassa mitään hyviä asumiseen liittyviä nettisivuja? Ja toinen kysymys, miten edullisimmin& nopeimmin pystyisi matkustamaan Helsingistä Leideniin? Edullisuus on loppupeleissä tärkeämpää kuin nopeus..

    • Tuliratas

      Marraskuussa tarttis mennä Hollantiin ja pitäis päästä mahdollisimman helposti Amsterdamista Vureniin . Joko junalla tai jollain muulla kun ei ole aikaa kuin yksi päivä ,lento saapuu aamulla ja päivä aikaa viettää paikanpäällä ja illaksi takaisin Amsterdamiin ja seuraavana aamuna takaisin Suomeen ! Lentokentältä heitetään kassit hotellille ja sitten matkaan jollain?!

    • suuntavaistoa vailla

      Olen menossa Amsterdamiin parin viikon päästä. Jos menen junalla kentältä keskustaan, niin millä asemalla kannattaa jäädä pois, jos hotelli on Koninginnewegillä? Parikymppinen tytär lähtee mukaan, mistä löytää edullisia nuorisovaatteita?

      • eskopetterin

        Minkälaista on viettää joulu Damissa? Onko kaikki mestat suljettu ja minä päivinä, onko jotai biletystä?


    • jakke773

      missä olisi damissa hyviä pihvipaikkoja?

    • Annukka1978
      • pad

        on Museumplein, Amsterdam.


    • MH

      Moi ja kiitos etukäteen vastauksista,

      Olen kaverini kanssa menossa junalla ensi viikon tiistaina Amsterdamiin ja saavumme sinne keskiviikkona ja vietämme siellä loppuviikon. Osaatko suositella hyvää ja edullista hotellia siitä keskustasta ja aika läheltä juna-asemaa? Saa siis olla hostel tms. Emme ole varanneet etukäteen hostelia, koska monet paikat vaativat luottokorttia, jota emme kumpikaan omista. Mitkä olisivat sellaisia hyviä yökerhoja kaupungissa 25 vuoden iässä oleville? Entä miten pääsee Heinekenin panimolle?

    • heips! Katteltiin tuossa että matkan aikana olis tarjolla jalkapallo-ottelu.
      Netin kautta liput on alkaen n 70€. Onko kaikki liput todellakin noin arvokkaita vai onko paikanpäällä enenmmän vaihtoehtoja?

      • nhötrgv

        Etsi hotellisi täältä. Viimehetken hotellit halvalla.


    • jhvöjsdiofjvc

      Paljonko maksaisi viikon reissu Amsterdamiin halvimmillaan majoituksen ja matkan osalta?

      Mistä kannattaa katsoa lentoja ja hotelleja? Yöpymispaikan tasolla ei ole niin suurta merkitystä, kunhan välillä pääsee nukkumaan. Paljonko kannattaa varata rahaa ruokaan, viihteeseen jne?

    • a´dam

      Hei. Millä pääsee amsterdamin keskustasta a) päiväaikaan b) öisin parhaiten Zeeburgin leirintäalueelle nopeiten? Juna, bussi? Kiitos vastauksesta

    • Dam Dam Damiin

      Olen lähdössä ekaa kertaa Amsterdamiin. Hotelli on Amstelin varrella Bridge. Onko kellään kokemuksia siitä? Kannattaa varmaan tulla kentältä junalla ja sitten ratikalla tai taksilla hotellille. Muuten kävelyä ja ratikkaa. Olen 4 päivää eli ehkä se ratikkalippu kannattaa ostaa vaikka kävelisinkin. Onko se 3: n päivän lippu kätevin vai mitä suosittelette. Olen ajatellut käydä van Gogh museossa ja kanavaristeilyllä ja sitten vaan katselen toreja ja nautin tunnelmasta, ehkä kuitenkin shoppailen vähän ja syön. Onko jotain hyviä ruokapaikkoja, joita voisitte suositella. Matka on parin viikon päästä, joten kiitos vinkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe