Olen liiketalouden ja toimistohallinnon merkonomi, osaan kasata koneen, asentaa ohjelmia ja osaan nk. toimiston perushommat. "oleskelin" pari vuotta tekussa mutta elektroniikka eikä ohjelmointi ei napannu joten lopetin. Nyt mietin tietojenkäsittelyn (trade) ja datanomin tutkintoa.
Olen kuullut tuosta trade puolesta aika paljon p**kaa, ettei siellä opi käytännön asioita ja että monet ovat jopa lähteneet vielä lukemaan datanomiksi valmistuttuaan tradeksi.
Mutta kannattaako minun lukea enää toista toisen alan ammattia? Vaikea valinta, toisaalta tällä hetkellä olen toimistossa "päivystämässä" ja sihteerin hommat ei kiinnosta eikä pahemmin asiakaspalvelukaan.. Koneita tulee räpellettyä päivittäin.. Kumpiahan arvostetaan enemmän? Tietenkin riippuu minne hakee mutta koodaus ei kiinnosta, ehkä ylläpito, asentaminen jne vois olla jees..
datanomi,trade,merkonomi,inssi??
21
4832
Vastaukset
- ..............
Miksi pitäisi hakea toiselle alalle? Mikset jatkaisi nykyistä alaa? Vaikka yliopistoon ja tähtäimeen ekonomin paperit. Kyllä niilläkin hyviä töitä saa ennen pitkää.
Jos kuitenkin IT-ala kiinnostaa, niin suosittelisin ennen kaikkea inssin papruja. Inssejä löytyy erilaisten järjestelmien ylläpitotehtävistä melkoisesti ja moneen vastaavaan hommaan haetaan nimenomaan inssejä. En ole kovinkaan usein nähnyt haettavan tietojenkäsittelyn tradeja mihinkään. Mitä ne edes tekevät?- marjo22
sen verran vielä, että yliopisto ei kiinnosta koska motivaatio luennoilla istumiseen on nolla, olen enemmän teoria-käytäntö oppija ja ainakin amk:ssa oli kivasti sitä käytäntöä (labrat,harjoitukset) mutta opetus ja ohjaus aivan perseestä :/ opin kauppiksessa enemmän kuin tekussa parissa vuodessa!
- NNM
Jos et ohjelmoinnista välitä, niin enpä voi suositella tietojenkäsittelytradenomiksi opiskelua. Suuri(n) osa opinnoista nimittäin on juurikin ohjelmointia - ainakin oli kaverillani joka on ko. koulutusohjelmasta valmistunut.
Minusta hyödyllisin vaihtoehto olisi hakeutua esim. oppisopimuskoulutukseen, sillä ei noita ylläpito- ja asennushommia oikein taida koulunpenkillä oppia. Ja varsinaista työkokemusta työnantajatkin arvostavat enemmän kuin pelkkiä papereita, etenkin kun sinulla pohjakoulutus on jo olemassa. - trade...
Itse olen trade (ohjelmistotuotanto) ja olen kyllä jotain oppinut ja alan töitäkin saanut, ja hyväpalkkaista kaikenlisäksi :)
Mutta, jos sinua kiinnostaa enemmän laitteistojen räpläys niin suosittelen datanomin tutkintoa tai sitten oppisopimusta.
Pelkän laitteistopuolen takia ei ehkä kannata lähteä inssiksi lukemaan. Nopeammin ja pienemmällä vaivalla saat asianmukaisen koulutuksen muualta.. - _hurtta_
Opiskele datanomiksi. Hullulta kyllä saattaa kuullostaa mutta siinä sivussa saa aika hyvää opetusta ja kokemusta erilaisista neuvonta/valmennus tehtävistä. Enkä tarkoita nyt pelkästään IT-alaa.
Itsekin valmistunut datanomiksi pari vuotta sitten. Sitä ennen lusin pari vuotta tekussa ja opiskelin inssiksi. Ei napannut.
Tänäpäivänä teen kouluttajan töitä, sekä suunnittelen erilaisia yritysvalmennuksia. Työ on tosi mukavaa ja niistä tienaakin kaikenlisäksi ihan kiitettävästi. Ei ihan uskoisi tuolla koulutuksella.
Tosin en tiedä sinun taustoistasi mitään joten paha mennä sanomaan. Itselläni oli näihin hommiin lähtiessä 2 vuoden työkokemus erilaisista IT alan töistä(lähinnä ohjelmisto puolelta ja www/layout suunnittelusta), lisäksi 4 vuoden myyntikokemus ja vuoden verran seka ja pätkä töitä.
Minkä tahansa päätöksen teetkin, se on varmasti oikea. Tahtotila ratkaisee! - _hurtta_
Opiskele datanomiksi. Hullulta kyllä saattaa kuullostaa mutta siinä sivussa saa aika hyvää opetusta ja kokemusta erilaisista neuvonta/valmennus tehtävistä. Enkä tarkoita nyt pelkästään IT-alaa.
Itsekin valmistunut datanomiksi pari vuotta sitten. Sitä ennen lusin pari vuotta tekussa ja opiskelin inssiksi. Ei napannut.
Tänäpäivänä teen kouluttajan töitä, sekä suunnittelen erilaisia yritysvalmennuksia. Työ on tosi mukavaa ja niistä tienaakin kaikenlisäksi ihan kiitettävästi. Ei ihan uskoisi tuolla koulutuksella.
Tosin en tiedä sinun taustoistasi mitään joten paha mennä sanomaan. Itselläni oli näihin hommiin lähtiessä 2 vuoden työkokemus erilaisista IT alan töistä(lähinnä ohjelmisto puolelta ja www/layout suunnittelusta), lisäksi 4 vuoden myyntikokemus ja vuoden verran seka ja pätkä töitä.
Minkä tahansa päätöksen teetkin, se on varmasti oikea. Tahtotila ratkaisee! - n00bi
Opiskelen Kuopion Tekussa tietotekniikkaa. Minuakaan ei kiinnosta elektroniikkajutut ollenkaan, mutta onneksi pari vuotta sitten asiat muuttuivat todella paljon ja nykyään tietotekniikan opintoihin ei edes kuulu elektroniikkaa.
Nykyään tuolla on kolme suuntautumista eli ohjelmistotekniikka, tietoverkko ja tietojärjestelmät. Jos sinua kiinnostaa ylläpitojutut, niin miten olisi tuo viimeisin.
Jos kiinnostaa tietää lisää noista nykyisistä kursseista ja suuntautumisista, niin tuolta löytyy oppilaitoksemme opinto-oppaat:
http://www.savonia-amk.fi/teku/intranet/yleiset/opinopas - marjo22
Kylläpä mä taidan mennä lukemaan datanomiksi, kuitenki pari iltaa vaan viikossa niin saa nopsaan paperit ja hankkia työkokemusta mitä on vähänlaisesti..
voi sitte myöhemmin, vanhempana ja kypsempänä :D miettiä sitä tekua.. :D
Mä jaksoin sinnitellä tekussa sen 2 vuotta koska tiesin että 3 vuonna alkaa tietoturvatekniikan koulutusohjelma.. Nooh pettymys oli aika suuri kun kurssit alkoi; 10 vuotta työelämästä poissa ollut täti-ihminen tulee kertomaan meille "tietoturvasta" ja näyttää jotain mun kauppiksen aikasia kalvoja ja monisteita.. ei näin! pari kurssia ja lopahti se viimenenkin into.. Ja meidän luokka oli vielä jonkinsortin projektiluokka jolle luvattiin 1 vuonna kaikkea mahdollista itsenäistä toimintaa, tuloksena järjetön kaaos kun kukaan opettajistakaan ei tiennyt mitä tehdään, millon, kenelle ja miksi.. Lahjakkaimmat pärjäs ja valmistuu mutta aika paljon motivaatiota syö tuommonen.
Jos tekuun vielä meen niin tosiaan jonnekin muualle kuin tänne Raaheen, opetus on =")(#?"#=)? ja suurin osa hakee muualle opiskelemaan joten yleensäkin luokkahenkin on "mua ei kiinnosta, ryypätään mieluummin"..
Mutta, kiitos vastauksista, eiköhän tämä tästä :)- _hurtta_
Raahessa opiskelu tuntui itselläkin melko haastavalta. Aika moni vaihtoi myöhemmin Ouluun luokkakavereista. Tänä päivänä vaan katuvat sitä koska työnantajat sanovat että ottaisi heti töihin jos olisi Raahesta valmistunut. Ilmeisesti juuri haasteellisemman opiskelun vuoksi.
- turhaa____
_hurtta_ kirjoitti:
Raahessa opiskelu tuntui itselläkin melko haastavalta. Aika moni vaihtoi myöhemmin Ouluun luokkakavereista. Tänä päivänä vaan katuvat sitä koska työnantajat sanovat että ottaisi heti töihin jos olisi Raahesta valmistunut. Ilmeisesti juuri haasteellisemman opiskelun vuoksi.
Eipä tuota Raahea etelässä arvosteta, koska miltei kaikkiin muihin tekuihin on kovemmat pääsyvaatimukset..
- marjo22
Niin meillekin kovasti hehkutettiin, että työnantajat arvostavat raahelaisten osaamista. Ihmettelen tuota koska tiedän vain muutaman valmistuneista jotka ovat päässeet oman alan töihin. Onhan se varmasti totta, että Raahessa joutuu tekemään enemmän töitä, varmasti jo siksi ettei monia opettajiakaan kiinnosta opettaa, sen takia monella jäi ohjelmoinnit ensimmäisiltä vuosilta käymättä ja muutama muukin todella huono opettaja löytyy, juuri tärkeissä aineissa :/ Muutenkin niitä vois jo jäädä eläkkeelle ne tietyt sovinistiset opettajat jotka jaksaa aukoa päätä ettei naiset sovi alalle..
Toivottavasti muualla ei ole samanlaista!! - Mitä haluat?
Jos ohjelmointi ei kiinnosta niin miksi opiskella tietotekniikkaa?
Sanon tämän siksi, että määrällisesti eniten lienee juuri töitä koodareille.
Tradenomi ja datanomikoulutukseen kuuluu kyllä ohjelmointia, tietokantoja, jne. Opinnot eivät ole niin tekniikka ja matematiikka painotteisia kuin insinööriopinnot.
Mikään koulu sinällään ei takaa työllistymistä. Töitä on vuosien työhistorian omaaville ihmisille.
Koulujen taso myös vaihtele paljon. Oppilaille muistetaan aina mainostaa miten he ovat kysytyintä väkeä työmarkkinoilla :) - luonnontieteilijä
Vaihda reilusti alaa. Jos "elektroniikka ja ohjelmointi ei nappaa", niin sinulle mieluisin ala on jokin muu kuin IT. Mitä haluat oikeasti tehdä, mitä harrastat.. tällaisia asioita esimerkiksi pohdi.
- marjo22
Mietin vain, että kai it-alalla on muitakin hommia? En oikeastaan ole ikinä ajatellut mikä minusta tulisi "isona", mutta pienestä asti tietokoneet ovat kiinnostaneet joten olisiko joku ylläpitäjähän hommat ehkä hyvä? Osaan kuitenkin käyttää mielestäni konetta hyvin, jos jollain kaverilla on ongelmia koneen kanssa, menen yleensä sormet syyhyten koneen kimppuun. :D Haluaisin vain oppia enemmän, näitä asioita ei varmaan vaan opeteta juuri missään...?
- marjo22
Ohjelmointi on ihan ok mutta lähinnä ei kiinnosta sitä työksi tehdä. Ehkä suurin osa syynä oli myös opetus ja se, ettei sillon aikanaan ollut mielenkiintoa harjoitella ohjelmointia joka ilta ja sitähän se kuitenkin vaatisi että oppisi.. Elektroniikka on se joka menee täysin yli ymmärryksen x)
- IT-Trade
marjo22 kirjoitti:
Ohjelmointi on ihan ok mutta lähinnä ei kiinnosta sitä työksi tehdä. Ehkä suurin osa syynä oli myös opetus ja se, ettei sillon aikanaan ollut mielenkiintoa harjoitella ohjelmointia joka ilta ja sitähän se kuitenkin vaatisi että oppisi.. Elektroniikka on se joka menee täysin yli ymmärryksen x)
IT-alaanhan kuuluu myös käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelu. Itse olen kyseisissä hommissa eräässä IT-firmassa ja voin sanoa, että riviäkään en ole koodannut näissä hommissa. Käytettävyys- ja käyttöliittymäasioita opetetaan kouluissa yllättävän vähän ja ehkä syynä on, että sitä pidetään jotenki vähäpätöisempänä kuin koodaus. Kuitenkin sitten ollaan vinkumassa jos laite/ohjelmisto on liian vaikea käyttää. Ja sanotaan vielä, että ei hyvä käyttöliittymä synny noin vain vaan se vaatii paljon suunnittelu ja testaustyötä.
Toinen homma on myös ohjelmistotestaus, jossa ei tarvitse koodata. Tosin testaushommissa voi olla hyödyksi, jos ymmärtää koodia. - merkonomi80
IT-Trade kirjoitti:
IT-alaanhan kuuluu myös käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelu. Itse olen kyseisissä hommissa eräässä IT-firmassa ja voin sanoa, että riviäkään en ole koodannut näissä hommissa. Käytettävyys- ja käyttöliittymäasioita opetetaan kouluissa yllättävän vähän ja ehkä syynä on, että sitä pidetään jotenki vähäpätöisempänä kuin koodaus. Kuitenkin sitten ollaan vinkumassa jos laite/ohjelmisto on liian vaikea käyttää. Ja sanotaan vielä, että ei hyvä käyttöliittymä synny noin vain vaan se vaatii paljon suunnittelu ja testaustyötä.
Toinen homma on myös ohjelmistotestaus, jossa ei tarvitse koodata. Tosin testaushommissa voi olla hyödyksi, jos ymmärtää koodia...ei aina tarkoita sitä että tehdään just sitä mikä on pääaineena ollut. Läheinen tuttavani valmistui sovelluskehityksen tradeksi - eli kai koodariksi - muttei tosiaan ole työkseen koodannut kuin lopputyössä.
Muutoin on tehnyt ensin peruspalkattua sovellustuki-hommaa pari vuotta ja nyttemmin n. 45 000 vuoteen liksalla asiantuntijahommia. Ihan hyvin on siis kannattanut AMK:n käynti - 28v ikää hänellä tätä nykyä. - joka lähtöön
IT-Trade kirjoitti:
Toinen homma on myös ohjelmistotestaus, jossa ei tarvitse koodata. Tosin testaushommissa voi olla hyödyksi, jos ymmärtää koodia."Tosin testaushommissa voi olla hyödyksi, jos ymmärtää koodia"
UI-hommissahan siitä onkin lähinnä haittaa, saattaa käytäntö rajoittaa powerpointbrainstormausta. - no-thing
joka lähtöön kirjoitti:
"Tosin testaushommissa voi olla hyödyksi, jos ymmärtää koodia"
UI-hommissahan siitä onkin lähinnä haittaa, saattaa käytäntö rajoittaa powerpointbrainstormausta.voisi olla että keskityt nykyisellä koulutuksella vaikkapa Microsoftin tuotteisiin ja hommaat onko se nyt MCSE-tutkinnon. Luulen että se on painavampi kuin yksikään noista mainitsemistasi xxxxnomeista...
- admata.
>> Olen kuullut tuosta trade puolesta aika paljon p**kaa, ettei siellä opi käytännön asioita ja että monet ovat jopa lähteneet vielä lukemaan datanomiksi valmistuttuaan tradeksi. > tällä hetkellä olen toimistossa "päivystämässä" ja sihteerin hommat ei kiinnosta eikä pahemmin asiakaspalvelukaan..
- marjo22 (ketjun aloittaja)
..koulutusohjelman koska en halua toista 2 asteen tutkintoa ja tarkemmin tutkittuani tietojenkäsittelyn puolella olevat kurssit olivat mielenkiintoisempia ja pakollista ohjelmointiakaan ei ole kuin 1-2 kurssia, jos ei suuntaudu ohjelmistoputkeen. Lisäksi saan hyväksiluettua tekussa suorittamani 80 opintopistettä joten ihan kaikkia kursseja ei onneksi tarvitse käydä :)
Tottahan se on, että töitä on molemmille ammateille vähän, pitää muistaa valita työharjoittelupaikka hyvin ja ei minua niin haittaa vaikka en pääse ihan oman alan hommiin, kunhan pääsisi töihin missä edes viihtyisi.
Mun mielestä ei uraa valitessa kannata ajatella ensisijaisesti sitä missä tienaa tai missä on paras työllistyminen vaan sitä mikä eniten itsellä kiinnostaa. Se kuitenkin auttaa jaksamaan työelämässä parhaiten ja työllisyystilanne ole välttämättä ollenkaan sama siinä vaiheessa kun valmistut!
Kiitos kuitenkin kaikille kommentoinneista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779