Opintopisteiden yläraja

onko sellaista?

Itselläni on sellainen tilanne, että tulen nykyisellä henkilökohtaisella opintosuunnitelmallani (HOPS) ylittämään vaaditut 240 opintopistettä hyvinkin reilusti. Lähes 300 opintopistettä on todennäköisesti kasassa, kun valmistun.

Tämä johtuu siitä, että käyn koulussani kaksi erillistä suuntausvaihtoehtoa. Perusopinnot ovat samat, mutta suuntautumisvaihtoehdon kurssit eri.

Onko kenelläkään tietoa, että kuinka paljon kursseja voi käydä amk:ssa? Onko mitään ylärajaa olemassa? Onko siitä mitään haittaa/hyötyä?

6

8556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus...

Itselläni ainakin opintopistemääräksi oli tutkintotodistukseen merkitty 240 op vaikka suoritinkin enemmän. En tiedä kyllä onko näin joka paikassa.

Toki liikasuorituksista on se hyöty, että osaa enemmän kuin pelkät vaadittavat opinnot suorittaneet. ;)

• Millamaija

Kannattaa jättää tutkinnon ulkopuolelle ne pojot, jotka menee yli. Pyydä niistä erillinen todistus, mutta älä sisällytä amk-tutkintoon. Jos joskus satut jatkamaan eteenpäin, voit saada korvaavuuksia niistä "ulkopuolisista" pisteistä. Jos jatkat eteenpäin, ei toiseen tutkintoon voi enää sisällyttää amk-tutkinnossa suoritettuja pojoja. Näin sen takia, että kukaan ei pysty suorittamaan toista tutkintoa samoilla suorituksilla.

Esim. jos jatkat koulutukseen, johon voi hakea amk-tutkinnon pohjalta (vaikka joku maisteritutkinto yliopistossa), et saa korvattua jatkotutkinnossa amk-tutkinnon pisteillä kursseja, koska ne on tavallaan "käytetty" sisään pääsemiseen. Ne ylimääräiset pojot, joita et sisällytä amk-tutkintoon, voivat poikia suoria korvaavuuksia.

Vähän epäselvää, toivottavasti tajusit. Tämä Bolognan uudistus muutti juuri tätä asiaa aika paljon. Tuskin ylärajaa on, mutta ei ole järkeä haalia "turhia" pisteitä, ellet ole varma, että saat ne hyödynnettyä jatkossa.

• entä jos

Jos ei jatko-opiskele mitään alaa amk:n jälkeen, niin eikö silloin kannattaisi sisällyttää kurssit siihen yhteen ja ainoaan paperiin?

Voisikohan tälläisestä menettelystä olla hyötyä?

• Tutkinnossa voi olla

No opiskelussa ei taida sellaista rajaa olla muuten kuin
      ajan puolesta.

Tutkintoon ei silti välttämättä saa tai edes kannata niitä
      ylimääräisiä sisällyttää. Niistä voi tosiaan pyytää erillisen
      todistuksen niin, että voi niitä jälkeen päin hyödyntää.

Vaikka opiskelisitkin kahden suuntautumisvaihtoehdon opinnot,
      et voi valmistua kuin yhdestä kerrallaan. Yliopistolla ainakin
      on niin, että vaikka kahdessa linjassa olisi samat perusopinnot ja molempien
      syventävät olisi suoritettuna, ei perusopintoja voi sisällyttää kuin
      yhteen pääaineeseen. Siksi täytyisi käydä myös perusopintoja
      toiseen kertaan saadakseen tutkinnon myös toisesta.

• ..meidän amk:ssa

Meidän amk:ssa on mahdollista käydä molemmat suuntaukset yhtäaikaa ja saada merkinnät molemmista. Tarkkaa en tiedä miten tämä käytännössä tapahtuu, mutta ymmärtääkseni oikein tutkintopaperissa toinen linja on päälinja ja toinen sivulinja.

Kurssit meillä on siten, että ainoastaa toisesta suuntauksesta suuntautumisvaihtoehtoiset kurssit pitää käydä ja niistä osa on päällekkäisiä, joten kokonaiskurssit, jotka ovat "ylimääräisiä" eli kuuluvat sivusuuntautumisvaihtoehtoon. Näitä opintoja on noin 30 opintopistettä.

Eli noin 30 opintopisteen ylimääräisellä suorittamisella saa kahdesta suuntautumisvaihtoehdosta paperit.

• ylimääräisille

Opintopisterajaa ei ole. Edellytyksenä on kuitenkin, että suoritat opintosi samassa ajassa kuin se 240 pitää suorittaa.

Ilman muuta otat KAIKKI opinnot samaan paperiin. Tuskinpa AMK:ssa edes annettaisiin erillistä paperia noista ylimääräisistä opinnoista, kuulostaa villiltä.

Kun tutkintosi on valmis, ja esim. jatkan eteenpäin, voit saada korvaavuuksia myös tutkinnollasi. Ei ole mitään syytä, miksei AMK-opinnoilla voitaisi korvata opintoja, jos ne ovat tutkintotodistuksessasi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe