Paljon kysymyksiä Budapestista ...

...ja Balatonista

Olemme 30v. pariskunta ja lähdössä Unkariin heinäkuussa viikoksi. Tarkoitus on olla ensin muutama yö Balaton-järven tuntumassa (esim. 3 yötä) ja loput Budapestissa. Jos joku osaa vastata edes johonkin näistä kysymyksistä, olisin suunnattoman iloinen.

- Millä vempeleellä kannattaa mennä lentokentältä Budapestin keskustaan? Mitä kustantaa about?
- mukava hotelli Budapestista (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
- mukavia ruokapaikkoja Budapestissa (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
- mistä löytyvät parhaat shoppailupaikat (halvat paikat kiinnostavat)?
- Mitä ylipäänsä kannattaa tehdä Budapestissa?

- Balatonille pääsee vissiin junalla Budapestista. Mistä?
- Onko Siofok ihan törkeä turistirysä? Me tahtoisimme paitsi rauhaa, myös hyvän uimarannan ja ravintolavaihtoehtoja. Jälkimmäisten syiden vuoksi olemme harkinneet Siofokia.
- netistä on löytynyt kaikenmaailman majatalomajoitusta Balatonilta. Onko kellään näistä kokemusta? Tai vielä mieluummin suosituksia hyvästä majapaikasta?
- onko järvelle järjestetty opastettua kalastusta vai miten kalastus hoituu?
- Hyviä ruokapaikkoja alueella?
- Mitä Balatonin alueella kannattaa tehdä?

Toivon siis suosituksia sen pohjalta, jos on itse jotain suosittelemisen arvoista näistä paikoista löytänyt. Olen kyllä lukenut netissä jo olevia keskusteluja, mutta joitain kysymyksiä jäi yhä avoimiksi. Neuvokaas te mua, mäkin kyllä sit vastavuoroisesti suosittelen kaikkea kivaa muille :)

26

8175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hamupipöke

      - Edullisin tapa mennä kentältä keskustaan on BKV:n bussi. Alle euron, en tiiä paljonko tasan tällä hetkellä.

      - Suosittelen teille Radio Inn -hotellia www.radioinn.hu

      - Ruokapaikoista keskustassa kannattaa kokeilla kauppahallin yläkerran itsepalveluravintolaa (Váci utcan päässä), Fatal-ravintolaa, josta myös saa unkarilaista ruokaa, suurina annoksina (Váci utcan sivukatu Pintér utca) ja Bagolyvár-ravintolaa eläintarhan kupeessa (sama keittiö kuin gourmet-tason Gundel-ravintolassa mutta edullisempi puoli)

      - Kokeilkaa shoppailupaikoista Budapestin Élmunkás tér-toria ja Örs vezér tereä (Punaisen metrolinjan päättäri).

      - Mitä kannattaa tehdä? Kannattaa ainakin kulkea Váci-utca päästä päähän jalan, käydä kahvilassa, aja manner-Euroopan vanhimmalla maanalaisella Hösök terelle, käppäillä kaupunginpuistossa (kylpylä, sirkus, eläintarha ...) ja myös Margitinsaarella kannattaa käydä, ja Budan linnavuorelle menee Pestistä bussi nro 16.

      - Balatonille pääsee vissiin junalla Budapestista. Mistä? Balatonin pohjois- ja eteläpuolelle mennäään eri junilla. Junia Siófokiin lähtee itäiseltä ja eteläiseltä rautatieasemalta, asemat sijaitsevat kaukana toisistaan - toinen Budassa, toinen Pestissä. Helpoimmalla pääsette, jos menette kyytiin Kelenföldin asemalta, koska ne ajavat kaikki sitä kautta. Kelenföldin asema on pienehkö asema (miljoonakaupungin mittakaavassa) Budassa ja sinne pääsee ratikalla nro 49.

      Juna-aikataulut löytyvät osoitteesta www.elvira.hu ja bussit yms vempaimet osoitteesta www.bkv.hu

      • tätä lisää!

        Kiitokset vastauksista! Hyödyllistä tietoa. Ja tässä vähän lisäkysymyksiä ja kommentteja:

        - joku mainitsi, että bussilla on vaikea mennä keskustaan, varsinkin jos ei tunne kaupunkia. Osaatko (tai osaako joku) arvioida, paljonko taksi maksaisi?

        - Radio Inn -hotelli näytti ihan mukavalta. Onko kävelymatkan päässä keskustasta?

        - Ovatko nuo kylpylät ihan asiallisia tällaiselle länsimaiselle bakteeripelkoiselle tapaukselle?

        - junalippua oli hintaluokkaa 1 ja 2. Kumpaa suosittelette / ts. mitä eroa

        AP


      • ssuosittelija

        Radio Inn-huoneistohotellia suosittelen minäkin! Erittäin rauhallinen sijanti lähetystöalueella, huoneistot todella suuria ja oma keittiö ovat plussaa! Huoneistot ovat vähän kuluneita, mutta minua se ei ainakaan haitannut, sillä siistiä siellä kyllä oli.

        Hotellilta pääsee keskustaan kävellen tai metrolla. Näppärää!

        Budapestissa on aivan jumalattomasti kaikkea kiinnostavaa tekemistä, joten vaikea sitä on tässä listata, mutta Dohanyin synagogaa ja sen yhteydessä olevaa juutalaismuseota voi nyt ainakin suositella. Samoin kuin käyntiä linnavuorella.

        Ruoka ja juoma on suomalaisittain ihan edullista missä vaan. Turismorysissä Vaci Utcan varrella ei kannata käydä gulassiaan syömässä, missä tahansa muualla sen hoitaa edullisemmin ja maukkaammin.


      • ylipäänsä
        ssuosittelija kirjoitti:

        Radio Inn-huoneistohotellia suosittelen minäkin! Erittäin rauhallinen sijanti lähetystöalueella, huoneistot todella suuria ja oma keittiö ovat plussaa! Huoneistot ovat vähän kuluneita, mutta minua se ei ainakaan haitannut, sillä siistiä siellä kyllä oli.

        Hotellilta pääsee keskustaan kävellen tai metrolla. Näppärää!

        Budapestissa on aivan jumalattomasti kaikkea kiinnostavaa tekemistä, joten vaikea sitä on tässä listata, mutta Dohanyin synagogaa ja sen yhteydessä olevaa juutalaismuseota voi nyt ainakin suositella. Samoin kuin käyntiä linnavuorella.

        Ruoka ja juoma on suomalaisittain ihan edullista missä vaan. Turismorysissä Vaci Utcan varrella ei kannata käydä gulassiaan syömässä, missä tahansa muualla sen hoitaa edullisemmin ja maukkaammin.

        Ap tässä taas: onko unkarilainen ruoka oikeasti hyvää? Kävin viime kesänä Bulgariassa ja se ruoka oli oikeasti erittäin mautonta. Toivoisi, ettei sama toistu taas. Siitä edellisen vastaajan mainitsemasta Fatalista minäkin olen kuullut - sitä voisi kokeilla, vaikka itselleni on ruuassta tärkeämpää laatu kuin määrä (ainakin tiettyyn rajaan asti).


      • hamupipöke
        tätä lisää! kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista! Hyödyllistä tietoa. Ja tässä vähän lisäkysymyksiä ja kommentteja:

        - joku mainitsi, että bussilla on vaikea mennä keskustaan, varsinkin jos ei tunne kaupunkia. Osaatko (tai osaako joku) arvioida, paljonko taksi maksaisi?

        - Radio Inn -hotelli näytti ihan mukavalta. Onko kävelymatkan päässä keskustasta?

        - Ovatko nuo kylpylät ihan asiallisia tällaiselle länsimaiselle bakteeripelkoiselle tapaukselle?

        - junalippua oli hintaluokkaa 1 ja 2. Kumpaa suosittelette / ts. mitä eroa

        AP

        Unkarissa 1.luokassa on plyyssipäällysteiset penkit ja 2.luokassa keinonahkapenkit. Kesähelteellä keinonahkapenkit jäävät ihoon kiinni. Ota lippu 1. luokkaan, varsinkin jos olet bakteerikammoinen. Junat ovat Suomeen verrattuna likaisia ja junaliput edullisia.

        Lentokentältä (Ferihegyi 2) menee nykyään myös suora bussi keskustaan. Ei ole vaikeeta, lippuja saa kuljettajalta.

        Joku muu varmaan vastaa tuohon taksikysymykseen, minä en tiedä. Lopetin käyttämästä lentokentän takseja jo vuosia sitten.

        Ei sovi ne kylpylät minusta bakteeripelkoiselle, siisteystaso on erilainen kuin Suomessa. Myös Balatonin vesi on keskikesällä aika likaista, ja järvi on niin matala että kuivana kesänä sen voi lähes kahlata yli. Mutta käy nyt kuitenkin itse toteamassa, ota ainakin uikkarit mukaan. Matkailu avartaa!


      • hamupipöke
        ylipäänsä kirjoitti:

        Ap tässä taas: onko unkarilainen ruoka oikeasti hyvää? Kävin viime kesänä Bulgariassa ja se ruoka oli oikeasti erittäin mautonta. Toivoisi, ettei sama toistu taas. Siitä edellisen vastaajan mainitsemasta Fatalista minäkin olen kuullut - sitä voisi kokeilla, vaikka itselleni on ruuassta tärkeämpää laatu kuin määrä (ainakin tiettyyn rajaan asti).

        Ruoka on kyllä hyvää, paino meinaa nousta aina noilla reissuilla. Ei ole mautonta missään tapauksessa. Unkarilaisessa keittiössä yhdistyvät saksalainen ruokaperinne (hapankaalia ja makkaraa-tyyppisiä ruokia), entisen aateliston suosima ranskalainen ruokaperinne (alkuliemi, uppopaistettuja leikkeitä ja majoneesia-tyyppinen ruoka) ja oma kansallinen perinne (gulassi ja rahkapöperöt) ja siihen on vaikuttanut 1500-luvulla voimakkaasti myös italialainen renessanssi (tomaatti, sipuli, kotipasta ja sen sellaiset). Fatalista saa nimenomaan unkarilaista ruokaa, mitä kaikista keskustan paikoista ei välttämättä saa. Annos on iso mutta sen voi syödä myös puoliksi. Äh, tuleepas ikävä Budapestiin. Täytyy varmaan itsekin lähteä pistäytymään, lomallahan tässä ollaan.


    • AXbeebi

      Tässä jotain minun neuvojani:

      - Millä vempeleellä kannattaa mennä lentokentältä Budapestin keskustaan? Mitä kustantaa about?
      Lentokenttäbussi on halvin - hinnasta ei ole minulla tietoa olisko joku 10 euron paikkeilla.

      - mukava hotelli Budapestista (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
      Keskustan hotellit on kalliita mutta kannattaa tosissaan harkita keskustan ulkopuolelle majoittumista, koska kulkuyhteydet on niin hyvät, että kulkemisen kanssa ei tule ongelmia.
      Suosittelen itse Budan puolella olevia pieniä panzioita, koska niissä on aina loistava tunnelma ja rauhaisaa.

      - mukavia ruokapaikkoja Budapestissa (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
      Leonardo pizzeria Szentkiralyi-kadun lähellä. Loistavat ruoat, rauhallinen paikka, ja hinnat halvat (iso kanaleike, ranut ,limsa ja salaatti, 5 euroa yhteensä).

      - mistä löytyvät parhaat shoppailupaikat (halvat paikat kiinnostavat)? Asia Center kaupungin ulkopuolella, mutta sinne pitäisi päästä kyllä yleisillä. Toinen on Westend tavaratalo, vaikka siellä on aika kallista muihin paikkoihin verrattuna) Pieniä kauppoja ei kannata karttaa, koska niistä saattaa tehdä löytöjä.

      - Mitä ylipäänsä kannattaa tehdä Budapestissa?
      Riippuu mikä kiinnostaa. Itse olen aika lapsellinen ja eläintarha on niin ihana paikka siellä ,että joka kerta pitää käydä siellä :)
      Linnakukkula on toinen must-paikka. Jokiristeilyä suosittelen myös. Margit-saarta kaikki kehuu, en ole itse vielä päässyt käymään kyseisessä paikassa. Terror Ház on yksi käymisen arvoinen paikka jos on kiinnostunut historiasta.
      Budapestissa on niin paljon näkemistä että pelkästään kävelemällä kaupungilla pääsee näkemään jo aivan älyttömästi ja aikaa menee :)

      - Balatonille pääsee vissiin junalla Budapestista. Mistä? Uskoisin että joltain juna-asemlata. Nuygati Tér on varmaan se oikea asema.

      - Onko Siofok ihan törkeä turistirysä? Me tahtoisimme paitsi rauhaa, myös hyvän uimarannan ja ravintolavaihtoehtoja. Jälkimmäisten syiden vuoksi olemme harkinneet Siofokia.
      Kävin Siofokissa viime kesänä ja se on ihan hyvä paikka. Tähän aikaan siellä vaan on varmasti paljon muitakin. Lapsettomille suosittelisin Balatonfuredia joka on Siofokia vastakkaisella rannalla. Siellä on hyvät rannat (eli syvenee äkkiä) ,mutta ei, ainakaan minun tietääkseni, hiekkarantoja. Ravintolat on oman kokemukseni mukaan hyviä kaikki, siis ne jotka ovat näkyvillä paikoilla.

      - netistä on löytynyt kaikenmaailman majatalomajoitusta Balatonilta. Onko kellään näistä kokemusta? Tai vielä mieluummin suosituksia hyvästä majapaikasta?
      Tähän en osaa vastata oikein mitään kun olen vain kahdessa paikassa nukkunut Balatonilla - toinen oli aivan liian kaukana rannasta ja toinen taas kotimajoitus.

      - onko järvelle järjestetty opastettua kalastusta vai miten kalastus hoituu?
      Tästä en tiedä mitään.

      - Hyviä ruokapaikkoja alueella?
      Tuohon taisin jo vastata :)

      - Mitä Balatonin alueella kannattaa tehdä?
      Uida, uida ja uida. No, jos totta puhutaan niin suosittelisin pyöräretkeä esim Tihanyyn.
      Balaton on vähän niinkuin etelänrantamatkat - sitä vaan haluaa löhötä ja syödä ja löhötä :)

      • hamupipöke

        Jos menette Nyugati Térille odottelemaan Siófokin junaa, niin sitä saakin sitten odottaa - ei nimittäin lähde sieltä. Keletiltä ja Déliltä lähtee, ja niiltä lähtevät junat menevät siis molemmat Kelenföldin kautta.

        Balaton on minusta muuten aivan ylimainostettu, savinen ja matala lutakko. Suomessa on paljon hienompia järviä ja rantoja. Tykkään Unkarissakin enemmän Margit-saaren uimalasta kuin Balatonin saksalaisten kansoittamista rannoista. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni, joten käykää ihmeessä itse toteamassa kuitenkin, suosittelen.


      • lentokentältä
        hamupipöke kirjoitti:

        Jos menette Nyugati Térille odottelemaan Siófokin junaa, niin sitä saakin sitten odottaa - ei nimittäin lähde sieltä. Keletiltä ja Déliltä lähtee, ja niiltä lähtevät junat menevät siis molemmat Kelenföldin kautta.

        Balaton on minusta muuten aivan ylimainostettu, savinen ja matala lutakko. Suomessa on paljon hienompia järviä ja rantoja. Tykkään Unkarissakin enemmän Margit-saaren uimalasta kuin Balatonin saksalaisten kansoittamista rannoista. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni, joten käykää ihmeessä itse toteamassa kuitenkin, suosittelen.

        Déli asemalle maksaa 2300 HUF per lätty. Juna-aikataulut löydät netistä ELVIRAN:n sivuilta hintoineen.
        Hintatasosta esimerkkinä, että junamatka Délistä Keszthelyyn (matka-aika 3,5 tuntia) maksoi 2780 HUF. Me olimme 2.luokan vaunussa mennen tullen, enkä ole ikinä istunut niin siisteissä junanvaunuissa kuin ne olivat. Ei ollut kukaan repinyt penkkejä, eikä tuhrinut seiniä. Tunnelma junassa oli leppoisa, vaikka juna oli ääriään myöten täynnä Budapestiin palatessamme.
        Me "asuimme" Gyenesdiás nimisessä kylässä Keszthelyn kaupungin kupeessa. Rauhallinen ja siisti majapaikka. Vuokrasimme fillarit 2 pyörää/ 3 päivää yht. 6000 HUF.
        Ruoka oli HYVÄÄ ja annokset älyttömän isoja.
        Asuminen Balatonilla maksoi 36 e/ huone / vrk, sis. aamiaisen. Budapestissä nappasimme hotellin sen enempää valitsematta aivan Keletin aseman vierestä 97 e/yö. Hotellin vieressä oli metroasema ja bussipysäkki aivan ikkunan alla, eli matka keskustaan onnistui koska tahansa ilman odotteluja.


      • Capsicum Annuum

        Minua kiinnostaa tämä Asia center. Millainen paikka on kyseessä ja miten sinne löytää jos kerran on kaupungin ulkopuolella?


      • Capsicum Annuum kirjoitti:

        Minua kiinnostaa tämä Asia center. Millainen paikka on kyseessä ja miten sinne löytää jos kerran on kaupungin ulkopuolella?

        Asia Center on kaupungin osassa XV. eli sinne menevät 173 bussit Újpalota suuntaan, siellä on myös Pólus center ostari.


      • sama asia kuin
        opasmonika kirjoitti:

        Asia Center on kaupungin osassa XV. eli sinne menevät 173 bussit Újpalota suuntaan, siellä on myös Pólus center ostari.

        Kiinalainen tori ? Vai onko kyse kahdesta eri kohteesta ?


      • sama asia kuin kirjoitti:

        Kiinalainen tori ? Vai onko kyse kahdesta eri kohteesta ?

        Tämä Asia center on eri asia, kuin raitiovaunulla mennä Kőbányai útin Viiden Tiikerin nimellä tunnetulle torille. Asia Center on rakennettu fengh shuin mukaan, ja kaupoissa putiikkeissa on kiinalaisia tavaroita. Se on aika siisti paikka. Kannattaisi käydä siellä. Tai toinen mitä voi suositella, jos joku menisi kiinalaistorille shoppailemaan, on Gyömrői útin Sárkány Center, sinne M3 sinisen Kőbánya Kispest metroasemalta bussilla 200 (joka on lentok.bussi muuten)


      • tiedoista
        opasmonika kirjoitti:

        Tämä Asia center on eri asia, kuin raitiovaunulla mennä Kőbányai útin Viiden Tiikerin nimellä tunnetulle torille. Asia Center on rakennettu fengh shuin mukaan, ja kaupoissa putiikkeissa on kiinalaisia tavaroita. Se on aika siisti paikka. Kannattaisi käydä siellä. Tai toinen mitä voi suositella, jos joku menisi kiinalaistorille shoppailemaan, on Gyömrői útin Sárkány Center, sinne M3 sinisen Kőbánya Kispest metroasemalta bussilla 200 (joka on lentok.bussi muuten)

        Näille tiedoille on varmasti käyttöä. Kiitokset :)


    • Budapestissä 05/07

      - Millä vempeleellä kannattaa mennä lentokentältä Budapestin keskustaan? Mitä kustantaa about?
      Itse matkustin kentältä bussilla nro 200 sinisen linjan metroasemalle ja siitä metrolla eteenpäin. Hintaa en tiedä, sillä ostimme jo kentällä laukkuja odottaessa Budapest-kortit, jolla pääsee julkisiin liikennevälineisiin ilmaiseksi. Bussimetro-yhdistelmä oli helppo eikä eksymisen vaaraa ole.

      - mukava hotelli Budapestista (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
      Asuimme hotel Barosissa:

      http://www.barosshotel.hu/

      Siellä oli ainakin toukokuussa tarjous neljä yötä kolmen hinnalla. Hotelli ei ole aivan keskustassa, mutta suhteellisen laadukas (3-4 tähteä) ja punaisen metroaseman vieressä (myös Keleti-rautatieasema on vieressä). Huone varattiin täältä:

      http://www.hotelsrus.com/FAQ.html

      Vieressä on myös toinen hotelli, johon ensin yritimme, mutta se oli meidän matkustusaikana täynnä. Hotelli oli Golden Park, joka myöskin näytti laadukkalta.


      - mukavia ruokapaikkoja Budapestissa (laadukas, ei järkyttävän kallis, keskustassa)?
      Enimmäkseen kävimme syömässä ei ihan keskustan paikoissa. Päivisin tankkasimme useinmiten pikaruokapaikoissa (Mäkkäri, BurgerKing ja Pizzahut), jotka olivat hotellimme vieressä. Täältä voi löytyä sopiva paikka iltaa varten:

      http://www.budapest-tourist-guide.com/cheap-restaurants-in-budapest.html

      Kävimme Bécsi Szelet Vendéglő:ssä ja Karcsi vendéglő:ssä.

      - mistä löytyvät parhaat shoppailupaikat (halvat paikat kiinnostavat)?
      Vaci Utca on kallis, ja minusta ylimainostettu, lähinnä turistikrääsää ja merkkivaatteita. Itse ostin kaiken vähän sivummalta samalla kuin kierreltiin museioissa ja nähtävyyksissä.

      - Mitä ylipäänsä kannattaa tehdä Budapestissa?
      Jos sää sallii, kannattaa käydä ainakin kylpylässä. Kaupunginpuistossa on ihastuttava kylpylä, jossa lämmintä (38 ast.) vettä. sinne pääsee keltaisella metrolinjalla.
      Kävimme myöskin taidemuseoissa ja yksi mainitsemisen arvoinen on Terrorhouse Andrassy-kadulla. Myöskin Margitin puisto on käymisen arvoinen. Kävimme myöskin kiinalaisella kirppiksellä (tiikeribalsamia edullisemmin kuin Thaimaan ruokakaupasta!).
      Kauppahalli on kaunis ja sieltä saat ainakin tuoreet paprikat kotiinviemisiksi.
      Vanha kaupunki, jossa Matiaksen kirkko ja kalastajalinnake, Kuninkaan linna yms. kauniit kadut kannattaa kokea. Vanhassa kaupungissa on myös Budan vanhin kahvila. Kahviloita ei kannata ohittaa, ne todellakin ovat ilmapiirin ja hintatasonsa puolesta lyömättömiä.
      Vanhaan kaupunkiin kannattaa mennä ns. köysiradalla, joka jo sinänsä on nähtävyys. Iltaisin istuimme Tonavan rantaravintoloissa katsellen joelle ja ihaillen siltojen valaistusta kuoharia nauttien :)

      • ile

        Hei,

        tassa paikallinen englanninkielinen ravintolalinkki. Sielta voi katsoa erilaisia ravintoloita. Omia suosikkejani ovat Spoon (tosin kallis), Cafe Kor, Klassz, Leroy.

        http://www.chew.hu/

        Balatonin veden laatua voi tarkistaa tasta:

        http://www.ktm.hu/balaton/lang_en/vizmb_tk.htm

        Itseasiassa Balatonin vesi on nykyisin hyvinkin puhdasta (siellahan ei saa kayttaa moottoriveneita jne), mutta varsinkin etalarannalla aika matala. Jos kiinnostaa, niin siella voi myos vuokrata purjeveneita (kipparilla tai ilman) jne.

        Budapestista sen verran, etta talla hetkella taalla on ihan holtittoman paljon erilaisia kesatapahtumia, esim. lauantaina Brian Adamsin ilmaiskonsertti (jonne tosin odotetaan tulevan jopa 500.000 ihmista...)

        http://www.funzine.hu/


    • sinne

      Koko Budapest on pe...... ja syvältä!!!! Kaikki vatipäät yrittää vaan kusettaa sua ja vaikka söimme mielestämme tasokkaissa paikoissa niin SALMONELLAHAN sieltä tuliaisina tuli! En ikinä koskaan suosittelisi paikkaa kenellekkään!!

      • vaan...

        Olen vuodesta -86 alkaen käynyt Unkarissa yli 20 kertaa, viimeksi Budapestissa lokakuun lopulla viime vuonna ja seuraavaksi elokuun alussa kahdeksi viikoksi. Yleensä olen syönyt maaseudun pienissä kyläravintoloissa. Palvelu on ollut ystävällistä ja ruoka hyvää ja halpaa.


      • hamupipöke

        Kyllä Budapestissa joka kesä helleaikaan yleensä on ainakin yksi salmonellaskandaali. Jopa aivan ydinkeskustan tunnetusta, siististä paikasta voi tartunta lähteä. Turha varmaan mainitakaan, että elintarvikealan yrittäjät ovat hyvin tarkkoja ja tietoisia tästä, mutta aina jollakin käy huono tuuri ja bakteeri pääsee helteessä valloilleen.

        Varsin usein taudin aiheuttajaksi on paljastunut irtojäätelö tai majoneesi. Jos ruoka epäilyttää, jätski tuntuu kertaalleen sulaneelta tai liha pilaantuneelta, älä syö.

        Mutta näin mutu-tuntumalta uskaltaisin heittää, että tuskinpa Unkarissa ainakaan sen enempää salmonellaa kuitenkaan on kuin muissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, joissa on samanlaiset helteet kesällä.


      • tasokkaasta ravintolasta

        Eli kyllä sen saa ihan mistä vaan jos on huonoa tuuria mukana.

        Budapestissä kannattaa tietty olla tarkkana laskujen kanssa, kuten muuallakin jos on turistin näköinen. Meitä ei ole kukaan koskaan yrittänyt huijata, vaikka yli 10 kertaa ollaan käyty.


    • oletko tosissasi

      Asuminen keskustassa,laadukkaasti, halvalla
      Ruokailu keskustassa,laadukkaasti,halvalla
      Ostokset, halvat paikat
      Jos on tuollaiset vaatimukset, eikä ole rahaa, suosittelen kotiinjäämistä !

      • ap tässä

        Olen matkustellut jonkin verran ja lähes aina olen onnistunut löytämään suhteellisen laadukkaat ravintolat/hotellit riittävän edullisesti. Se on tosin usein vaatinut aikamoista surffaamista netissä ja kokemusten kyselemistä. En tietenkään etsi mitään viiden tähden hotellia kympillä, mutta sen toki varmasti arvasitkin.


    • SoulBrother

      Pari hyvää pubia Budapestissä jos kiinnostaa:
      -Irish Cat Pub
      -Picasso
      -Morrison

      Jos vielä ovat pystyssä.. :)

      • bors

        parlamentin takaa "naprajzi" löysimme paikallisten suosimia "pubeja", joissa hinta ei päätä sekoita. n.1e 0,5l. myös muutama paikallinen ruoka"kioski".


    • asioita

      Siofok ON turistirysä yötä päivää ja varsinkin yöllä.
      Kannattaa kuitenkin piipahtaa ja jatkaa siitä matkaa järven yli lautalla vaikka Tihanyn niemimaalle. Tihanyn kylä on aivan ihana maalaiskylä. katso: http://www.tihany.hu/
      Majoituksen löytää paikanpäältäkin, ihmiset majoittavat koteihinsa turisteja, hotelleja siellä ei ole kuin pari.
      Balaton on puhdas ja yllätyksellinen: Tuuli voi tuoda isoja aaltoja ja silloin on viisasta pysyä maan kamaralla. Balatonissa uiskentelee joskus käärmeitä, niitä ei tarvi pelätä ne on ihan vaarattomia rantakäärmeitä. Vesi on aivan sumeaa, se ei ole likaista vaan kalkkipitoista.
      Balatonin alueella kannattaa mennä terveyskylpylöihin jos moinen innostaa. Vuoristossa on kymmeniä kyliä joissa vanhoja keskiaikaisia linnoja. Viinitilojen ravintoloita kannattaa kokeilla, niissä saa talon omaa viiniä ja hyvää ruokaa, ehdottomasti pitää maistaa Balatonin kuhaa Fogasta - nam.

      Suosittelen myös suomi-Unkari seuran web-sivuja ennen matkaa
      http://www.suomiunkari.fi/

      Budapestissä selviää englannilla mutta Balatonilla aika usein törmäsi ravintoloissa ja kaupoissa tyyppejä jotka ei osannu englantia.Saksan kielellä pärjää paremmin. Vanhemmat unkarilaiset puhuvat "sattuneista syistä" venäjää, tosin vain hätatilanteessa - ymmärrettävistä syistä.
      Opettele pari unkarin sanaa ja sen jälkeen ei tarvita kuin elekieltä, aina kun kiitin ja tervehdin unkariksi ja kerroin olevani Suomesta oli yhteys syntynyt.
      Mukavaa matkaa mukavaan Unkariin

    • budapestiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe