Galluppia minkäverran tradenomit täällä tienaa..?
Elikkä palkka, työ, missä päin suomea ja onko miellekästä työtä.
Kiitos!:)
Itse kohta valmistun niin ajattelin näin saada osviittaa siitä mikä on palkkataso.
Nyt vielä harjoittelijana 1800€/kk
TRADENOMIT-MITÄ TIENAATTE?
44
11049
Vastaukset
- trade.....
IT-Trade, E-Suomi, tietokanta-asiantuntija, palkka n. 2900 ekee.
Valmistumiseni jälkeen alkupalkka oli n. 2100 ekee IT-puolella. - paljon mitään
Mitä nyt työmarkkinatukea. Valmistunut pari vuotta sitten, hakemuksia lähtenyt satoja, olen muutamiin haastatteluihin päässyt, en pidemmälle. Olen saanut parin vuoden aikana ainostaan kuukauden parin työpätkiä. Tradenomeja aivan liikaa eikä mitää millä erottua ja kun sukupuolena nainen ja ikää 25, niin vaikeeta on.
- .....................
mulla 2300e plus bonus, harjoittelijan paikalla. Työtä joutuu hakemaan siinä missä muutkin. Ja palkka harvoin hyvä heti alussa.
- dfsdfsd
..................... kirjoitti:
mulla 2300e plus bonus, harjoittelijan paikalla. Työtä joutuu hakemaan siinä missä muutkin. Ja palkka harvoin hyvä heti alussa.
2300e harjoittelijana?! Ei voi olla, eihän tuommoista peruspalkkaa saa edes vastavalmistunut! Ja ottaen huomioon, että keskipalkka on 2200 traduilla (ja tähän EI lasketa työttömiä kuten joku väläytti toisessa topikissa..).
Jos oikeasti on, niin en voi muuta sanoa kuin onneksi olkoon. - ..................
dfsdfsd kirjoitti:
2300e harjoittelijana?! Ei voi olla, eihän tuommoista peruspalkkaa saa edes vastavalmistunut! Ja ottaen huomioon, että keskipalkka on 2200 traduilla (ja tähän EI lasketa työttömiä kuten joku väläytti toisessa topikissa..).
Jos oikeasti on, niin en voi muuta sanoa kuin onneksi olkoon.niin no koulun ohellakin voi tehdä töitä. Ja harjoittelija olen todellakin, palkka on mikä on. Ei se kovin kummonen ole, mutta olen kyllä tyytyväinen.
- ----
Jep, IT-puolen tradenomi ja työtön. Noin joka kymmenes hakemus johtaa haastatteluun, mutta siihen se sitten jää. Käytännössä tutkinnon arvo on aika nolla kun ei ole työkokemusta.
- Tuore tradenomi
---- kirjoitti:
Jep, IT-puolen tradenomi ja työtön. Noin joka kymmenes hakemus johtaa haastatteluun, mutta siihen se sitten jää. Käytännössä tutkinnon arvo on aika nolla kun ei ole työkokemusta.
Valmistuin 6 kuukautta sitten henkilöstöhallinnon tradenomiksi. Asustelen Länsi-Suomessa.
Yhdyn edelliseen siinä mielessä, että tutkinnon arvo on tosiaankin käytännössä nolla, jos työkokemusta ei ole. Itselläni on kokemusta toimistotöistä noin puolen vuoden ajalta. Olen lähettänyt lukuisia hakemuksia ja käynyt useissa haastatteluissa, mutta ei vain tärppää.
Palkkataso ainakin täällä Länsi-Suomessa päin on 1500 eurosta 1800 euroon. Olen hakenut tehtäviä laidasta laitaan (ostoreskontra, myyntireskontra, laskutus, henkilöstöhallinnolliset työt, arkistointi ym.)ja palkka pyörii noilla korvilla.
Ihmettelen tätä nykyistä maailmanmenoa, jossa suurin osa työpaikoista täytetään suhteilla ja hyvät ja ahkerat työntekijät jätetään ulkopuolelle. Mutta minkäs teet. On vaan pakko jatkaa yrittämistä ja toivoa, että joskus saisi sen työpaikan, mitä varten on lukenut 3,5 vuotta. - .................
Tuore tradenomi kirjoitti:
Valmistuin 6 kuukautta sitten henkilöstöhallinnon tradenomiksi. Asustelen Länsi-Suomessa.
Yhdyn edelliseen siinä mielessä, että tutkinnon arvo on tosiaankin käytännössä nolla, jos työkokemusta ei ole. Itselläni on kokemusta toimistotöistä noin puolen vuoden ajalta. Olen lähettänyt lukuisia hakemuksia ja käynyt useissa haastatteluissa, mutta ei vain tärppää.
Palkkataso ainakin täällä Länsi-Suomessa päin on 1500 eurosta 1800 euroon. Olen hakenut tehtäviä laidasta laitaan (ostoreskontra, myyntireskontra, laskutus, henkilöstöhallinnolliset työt, arkistointi ym.)ja palkka pyörii noilla korvilla.
Ihmettelen tätä nykyistä maailmanmenoa, jossa suurin osa työpaikoista täytetään suhteilla ja hyvät ja ahkerat työntekijät jätetään ulkopuolelle. Mutta minkäs teet. On vaan pakko jatkaa yrittämistä ja toivoa, että joskus saisi sen työpaikan, mitä varten on lukenut 3,5 vuotta.No, olishan sitä kokemusta voinut kartuttaa opintojen aikana? Olisi voinut tehdä lopputyön sopivaksi katsomalleen yritykselle? Itselläni on sama koulutus ja sain noin 2 kuukauden yrittämisen jälkeen mielestäni hyvän työpaikan paremmalla palkalla kuin mitä itse ilmoitit. No, ero saattaa olla siinä, että minulle on vuosia työkokemusta opiskelujen ohella SEKÄ esittää hyviä suosittelijoita. Suosittelijat ovat tärkeitä.
- ..............................
................. kirjoitti:
No, olishan sitä kokemusta voinut kartuttaa opintojen aikana? Olisi voinut tehdä lopputyön sopivaksi katsomalleen yritykselle? Itselläni on sama koulutus ja sain noin 2 kuukauden yrittämisen jälkeen mielestäni hyvän työpaikan paremmalla palkalla kuin mitä itse ilmoitit. No, ero saattaa olla siinä, että minulle on vuosia työkokemusta opiskelujen ohella SEKÄ esittää hyviä suosittelijoita. Suosittelijat ovat tärkeitä.
Kun sen lopputyön voi tehdä kenelle vaan ite haluaa??? Ainakin täälläpäin on niin helvetisti porukkaa niitä tekemässä, että taitaa olla yrityksille pelkkä rasite...
Ja kun sitä työkokemusta saa tosi helposti opiskeluaikana! Yleensä opiskelija saa kiittää jos jotain muuta osa-aikasta hommaa saa kun siivous...
Ei se ole kaikille noin helppoa. - morkkaa
.............................. kirjoitti:
Kun sen lopputyön voi tehdä kenelle vaan ite haluaa??? Ainakin täälläpäin on niin helvetisti porukkaa niitä tekemässä, että taitaa olla yrityksille pelkkä rasite...
Ja kun sitä työkokemusta saa tosi helposti opiskeluaikana! Yleensä opiskelija saa kiittää jos jotain muuta osa-aikasta hommaa saa kun siivous...
Ei se ole kaikille noin helppoa.siivousta. Itse olen taloushallinnon trade ja työskentelen oman alan hommissa. Opiskeluajan siivosin toimistoja ja työnantajat ovat aina arvostaneet nimen omaan tätä siivoustyökokemusta, kertoo ilmeisesti jotain luonteesta, on valmis tekemään töitä kuin töitä. Pointtina se, että kaikki työkokemus on arvokasta, tosin opiskelu aikana kannattaa ainakin kesätöihin pyrkiä oman alan hommiin. Itse sain ekan toimistoalan työn kesäksi paikasta, jossa siivosin talvella. Tärkeää on, että ainakin työharjoittelun ja lopputyön tekee semmoiseen paikkaan, jossa olisi kiinnostunut tekemään töitä valmistumisen jälkeen.
- Kristiina_s
Tuore tradenomi kirjoitti:
Ihmettelen tätä nykyistä maailmanmenoa, jossa suurin osa työpaikoista täytetään suhteilla ja hyvät ja ahkerat työntekijät jätetään ulkopuolelle. Mutta minkäs teet. On vaan pakko jatkaa yrittämistä ja toivoa, että joskus saisi sen työpaikan, mitä varten on lukenut 3,5 vuotta.töitä! Eli miksi et hae asiantuntijapaikkoja? Onko arkistointihommat mukamas tradenomin työtä? Sellaista voi tehdä kouluttamatonkin ihminen. Itse olen asiantuntijapaikalla laskentapuolella, palkka nyt 2150 eur / kk ja nousee puolen vuoden päästä. Ei kannata hakea mitä tahansa vaan oman alan töitä sitkeästi. Sillä meidän tradenomien arvokin nousee kun haetaan niitä oikeita töitä eikä mitään kopiovastaavan paikkoja.
- ei oma ala
Elikkä siis kaks vuotta sitten olen valmistunut, mutta olen työssä kaikkea muuta kuin koulutusta vastaavalla alalla. Olen isohkossa mediatalossa ei-pääkaupunkiseudulla verkkotoimintojen tuottajana ja peruspalkkani on vähän vajaa 2700 euroa kk. Vuorolisiä tulee n. 200-500 euroa kk, yks viikonloppuvuoro kuukaudessa, iltavuoroja joka neljäs tai viides viikko. Viime vuosi myös eka, kun pääsin osalliseksi bonuksista ja henkilöstöpalkkioista vaikka ei ne nyt niin isoja summia ole kun jossain it-alalla, mutta silti 1500 euroakin kummasti lämmittää. Työ on kivaa, mutta alku aika rankka kun piti käytännössä opetella kokonaan uusi ala. Mut onneks meistä tradenomeista on moneksi!
- tnomi
Palkka 3800 kk. Työkokemusta on 7 vuotta.
- Helsingin seudulla?
Kuinka paljon pitää pulittaa kolmiosta tai neliöstä pk-seudulla, kun palkat noin korkeita? Täällä vuokra jotain 600-800 kulut. Eipä paljon jää kätöseen suuhun laitettavaksi 1500 euron palkasta.
- K.G. Paukapää
Helsingin seudulla? kirjoitti:
Kuinka paljon pitää pulittaa kolmiosta tai neliöstä pk-seudulla, kun palkat noin korkeita? Täällä vuokra jotain 600-800 kulut. Eipä paljon jää kätöseen suuhun laitettavaksi 1500 euron palkasta.
...helppoa laittaa palkakseen se kostea päiväuni jota ei kuuna päivänä hirviäisi mennä johtajalta kiukkuamaan.
Oletteko muuten huomenneet vaikka rekisteröityjä nimimerkkejä on vaikka hyru mycke niin palkoista puhutaan aina reksiteröimättömällä nimellä... - NormiMies
K.G. Paukapää kirjoitti:
...helppoa laittaa palkakseen se kostea päiväuni jota ei kuuna päivänä hirviäisi mennä johtajalta kiukkuamaan.
Oletteko muuten huomenneet vaikka rekisteröityjä nimimerkkejä on vaikka hyru mycke niin palkoista puhutaan aina reksiteröimättömällä nimellä...Oletko huomannut että vaikka aika moni suomalainen on töissä harva kertoo suoraan palkkansa.
Maassa maan tavalla joten voihan nimettömänä kirjoittaa jopa totta, ehkä joku joskus sentään. - unelmia vain
K.G. Paukapää kirjoitti:
Oletteko muuten huomenneet vaikka rekisteröityjä nimimerkkejä on vaikka hyru mycke niin palkoista puhutaan aina reksiteröimättömällä nimellä...kyllä taitaa niin todellisuudessa kuitenkin olla, että moni trade saa sen nippanappa 2000€/kk palkakseen vaikka moni muuta väittää. Itse en tunne yhtään tradea joka hankkisi tuon yli suuremmin ja nekin jotka yli hankkii puskevat töitä koko päivän aikamoisilla tulosvaatimuksilla eikä työnantajissakaan ole kehumista, onko se sitten elämää!!!
Esimerkiksi vain: teen itse 1800€/kk töitä, ei yhtään ylitöitä, päinvastoin työ "alimitoitettu" ja vapaa-aikani vietän niinkuin tahdon, en orjuuttamalla itseäni toisen palveluksessa... - tai neliön
Helsingin seudulla? kirjoitti:
hinta pks:lla, kerrostalossa on paikasta ja asunnon kunnosta riippuen about 750€-> ja siitä ylöspäin 1000€, 1200€ ja uudemmista yksityisen omistavista asunnoista 1600€ ja sitten kalustetut saattaa olla useita tonneja.
Tuurilla ja oikeita kanavia käyttämällä voi löytää edullisiakin.
- shkpiloittre
Kylläpä te tienaatte....Olen ollut sairaanhoitajana viisi vuotta, lisäksi olen ammatiltani terveydenhoitaja. Opiskelin yhteensä 4 vuotta ( lukio). Palkkani on tällä hetkellä 1800 euroa kk. Lisiä saan ehkä noin 100 (-200) euroa kk. Tuohon isompaan pääsen silloin jos olen kaikki joulunpyhät ja uuden vuoden töissä, mielellään illoissa tai öissä. Viikonloppuvapaita ehkä 1x/kk tai joskus jopa 5-6 vkl töitä ja sitten vapaa vkl. Iltoja, aamuja ja öitä teen sekaisin miten milloinkin. Ai niin...harjoitteluista ei saatu yhtään mitään ja niitä riitti.
- Köyhä?
Ihmettelin samaa, että kylläpäs sitä jotkut tienaa! Itse olen toimistohommissa ja tienaan 1600€/kk. Siitä sitten lyhennän asunto- ja autolainaa ja maksan lapsen päivähoidon ja muut normaalit laskut. Eipä siinä paljon sitten muuta syödä kuin makaronia (aina ei sitäkään).
Tuolla rahalla mitä noi muut tienaa, niin tekisin jo vaikka likakaivon tyhjäystä paljain käsin! - rth445
Miksi sairaanhoitajan palkka pitäisi olla parempi?Koulutus on helppo ja mitäänsanomaton.Yliopistosta tulee ne osaavat terveysalan ihmiset.Sairaanhoitaja osaa mitata kuumeen ja antaa buranaaa ja pärjää yhdellä lauseella,jos kivut jatkuu ni mee lääkärille kun en osaa tehä enää mitään.Alat on valittu ja tiedossa on ollu jo sen alan paska palkka.Ei voi mitään.Ja akateemistahan tutkintoa sairaanhoitajasta ei saa millään.
- Rasite
rth445 kirjoitti:
Miksi sairaanhoitajan palkka pitäisi olla parempi?Koulutus on helppo ja mitäänsanomaton.Yliopistosta tulee ne osaavat terveysalan ihmiset.Sairaanhoitaja osaa mitata kuumeen ja antaa buranaaa ja pärjää yhdellä lauseella,jos kivut jatkuu ni mee lääkärille kun en osaa tehä enää mitään.Alat on valittu ja tiedossa on ollu jo sen alan paska palkka.Ei voi mitään.Ja akateemistahan tutkintoa sairaanhoitajasta ei saa millään.
Kyllä sairaanhoitaja on useimmissa maissa akateeminen tutkinto, aivan kuten "tradenomi" eli bba.
Suomessa vain halutaan säilyttää Jeesuksen aikaiset pyramidikuviot. Akateemisuuden rajaaminen yliopistotutkintoihin oli esimerkki tästä.
Naurettavaa.
- ...
3000 €/ puhelin laajakaista, Itä-Suomi
- veronalle-trade
Olen verotarkastaja, Helsingissä, palkka 2731 euroa. Valmistuin 2003, työkokemusta verohallinnosta kolmisen vuotta. Työ on vaihtelevaa ja mukavaa.
- Konttorirotta
Veronalle-trade, mikä oli suuntautumisvaihtoehtosi AMK:ssa? Liiketalous?
- myyntas
Myyntiassarin hommia pk-seudulla, tehtävä uusi joten pääsen itse vielä jokapäiväiseen toimintaan vaikuttamaan, päättötyö on kesken eli en ole valmis tradenomi, asiakaspalvelu- ja laskutuskokemusta alla, ikää päälle 30 ja olen pienen lapsen äiti eli jokaisen työnantajan kauhistus... :)
2200 €/kk alkupalkka, katsellaan koeajan jälkeen josko "tarkistetaan". Tyytyväinen olen duuniin ja palkkaan, niin moni tradenomi on kaupan kassalla tai tekstinkäsittelijän hommissa. - osapäiväinen
Olen sihteerinä/toimistonhoitaja pk-seudulla pienessä firmassa osapäiväisenä (kyselin tuossa alla palkastani). Työtunteja viikossa 20h ja alkupalkka 1200 euroa ( ylityötunnit joita varmasti kertyy).
Valmistumisen jälkeen olin 2 vuotta työttömänä, tuona aikana lyhyitä pätkiä hanttihommissa ja nyt viimeinen vuosi toimistotyöntekijänä Itä-Suomessa ennen tätä duunia. Pk-seudullakin pääsin haastatteluihin vain toimistotyöntekijän hommiin, joissa kokopäiväisen palkka oli n. 1500 euroa eli tyytyväinen olen siis että sain tämän osapäiväisen paikan! - Katkera kuu
Tässäpä vertaus:
Olen tradenomi (talous ja hallinto), kaverini myös tradenomi (it-puolelta). Itse olen ollut pk-seudulla asumisen ajan eli 2 vuotta koko ajan koulutustani vastaamattomassa työssä, eli perustoimistotöissä: puhelinvaihteenhoitajana, postittajana, kahvinkeittäjänä yms. Kun ei ollut käytännössä ollenkaan "alan työkokemusta", ennen kuin muutin pk-seudulle. Miettikääpä myös sitä, miksen minä, 26-vuotias nainen ole saanut vielä vakituista työpaikkaa, mutta ollut kuluneen 2 vuoden ajan jo 6 määräaikaisessa työsuhteessa ja palkka about 1600 euroa...
Kaverini oli jo opiskeluaikana koko ajan alansa hommissa, joita sai helposti suhteilla kotipaikkakunnallamme. Oli helppo tulla pk-seudulle kokemuksen turvin ja saada jo vuoden päästä vakkaripaikan täysin koulutustaan vastaavasta hommasta it-asiantuntijana. Ja palkka 2300 euroa bonukset puhelinedut jne. palkankorotus 200 euroa kesän jälkeen... En ole katkera, mutta kuitenkin.
Pointtini on se, että te jotka mietitte vielä alan valintaa, alkää hyvät ihmiset menkö tradenomikoulutukseen. Jos kuitenkin olette vakuuttuneet, että tämä on juuri se oikea koulutus teille, valitkaa tarkoin koulutusala. It-puolella pääsee ainakin paremmille liksoille, jos ei homma sisällöllisesti kovin mielenkiintoiselta tunnukkaan. Ja kun pääsette opiskelemaan ko. alaan käyttäkää kaikki sukulais- ym tuttavasuhteet hyödyksenne opiskeluaikana, niin on helpompi saada koulutusta vastaavaa työtä kun valmistettu. Älkääkä uskoko opettajien luomaa ruusuista tulevaisuudenkuvaa esimies- ja asiantuntijatehtävissä, ne on pelkkää puppua. Tai ehkä niistä töistä voi unelmoida sitten kun on ainakin 10 vuotta työelämää takana.- kun mua kiinnostaa IT
niin ei tradenomiks vaaan tekuun lukeen IT:TÄ mutta kun tekussa ei oo samanlaista IT:tä ei ne oon niin hyväpalkkasia ne on tekniikna ihmisii ei kaupan..?
- kommenteista päätellen..
PK-seutu, myyntiassarina juuri aloitin ja alkupalkka 2200 euroa edut. Päättötyö vielä kesken eli en ole vielä edes valmistunut...
- Juuso
Olen tällä hetkellä opiskelemassa vasta yo-merkonomiksi suuntauksena taloushallinto, mutta tulevaisuudessa tradenomiksi taloushallintoon.
Täällä valitellaan että kun ei ole työkokemusta.
MITÄ TEITTE SILLOIN TRADENOMIKOULUTUKSESSA KUN OLI TYÖHARJOITTELUJA?
Elän siinä tietoisuudessa että tradenomikoulutuksessa on hyvin suuri osa työharjoittelua.
ASIAN VOI TEHDÄ JOKO
- niin, että teet töitä jossain muun alan hommissa jo entuudestaan esimerkiksi vaikka myyjänä jossain tavaratalossa. kun työharjoittelu tulee, käytät sen työharjoittelun siinä tavaratalossa jolloin saat palkkaakin.
- TAI voit tehdä palkatonta työharjoittelua koulutustasi vastaavissa hommissa, kuten kirjanpito ym. toimistoduuni. ON SE RANKKAA, mutta kyllä se TYÖKOKEMUS on kullanarvoista!!!
jotenka älkää mussuttako laiskat. Itse aion repiä perseeni puhki näillä työharjoittelupaikoilla, mutta ei tarvitse valittaa täällä sitten kun ei tule hyvää palkkaa eikä saa töitä!!! - ----
Juuso kirjoitti:
Olen tällä hetkellä opiskelemassa vasta yo-merkonomiksi suuntauksena taloushallinto, mutta tulevaisuudessa tradenomiksi taloushallintoon.
Elän siinä tietoisuudessa että tradenomikoulutuksessa on hyvin suuri osa työharjoittelua.
ASIAN VOI TEHDÄ JOKO
- niin, että teet töitä jossain muun alan hommissa jo entuudestaan esimerkiksi vaikka myyjänä jossain tavaratalossa. kun työharjoittelu tulee, käytät sen työharjoittelun siinä tavaratalossa jolloin saat palkkaakin.
- TAI voit tehdä palkatonta työharjoittelua koulutustasi vastaavissa hommissa, kuten kirjanpito ym. toimistoduuni. ON SE RANKKAA, mutta kyllä se TYÖKOKEMUS on kullanarvoista!!!
jotenka älkää mussuttako laiskat. Itse aion repiä perseeni puhki näillä työharjoittelupaikoilla, mutta ei tarvitse valittaa täällä sitten kun ei tule hyvää palkkaa eikä saa töitä!!!Harjoittelua on n. 5kk tavallista 8h päivää. Itse olin palkatta aika pitkälti oman alan hommissa, mutta tietenkään käytännössä niin lyhyt "kokemus" ei riitä yhtään mihinkään työmarkkinoilla.
Työllistyminen on täysin kiinni suhteista, runsaasta työkokemuksesta ja hakijan persoonasta. Kannattaa siis oikeasti etsiä hyvä harjoittelupaikka, missä on edes jonkinlainen mahdollisuus työllistyä opintojen jälkeen. - ei lasketa
Juuso kirjoitti:
ASIAN VOI TEHDÄ JOKO
jotenka älkää mussuttako laiskat. Itse aion repiä perseeni puhki näillä työharjoittelupaikoilla, mutta ei tarvitse valittaa täällä sitten kun ei tule hyvää palkkaa eikä saa töitä!!!Työnantajat eivät useinkaan katso harjoittelua työkokemukseksi.
- Ota selvää asioista
Juuso kirjoitti:
ASIAN VOI TEHDÄ JOKO
jotenka älkää mussuttako laiskat. Itse aion repiä perseeni puhki näillä työharjoittelupaikoilla, mutta ei tarvitse valittaa täällä sitten kun ei tule hyvää palkkaa eikä saa töitä!!!Ensinnäkin kannattaisi sinunkin Juuso ekaksi mennä sinne tradenomin koulutukseen, jotta tietäisit asioista jotakin! On totta, että tradenomin koulutuksessa on työharjoittelua, mutta en luonnehtisi sitä sanoilla "hyvin suuri osa".
Itse opiskelin 3,5 vuotta ja siitä ajasta olin kesät (3 kesää) palkallisessa työharjoittelussa. Työkokemusta kertyi yhteensä puolisen vuotta. Mutta ei se nykyisillä käytännöillä riitä yhtään mihinkään. Työnantajat vaativat työkokemusta 1-5 vuotta!! Sellainen seikka vielä, että koululaitos ei yleensä avusta harjoittelupaikan saannissa, joten tsemppiä vaan siihenkin. Nimittäin paikan löytäminenkään ei ole itsestäänselvyys. Ja moni yritys ottaa kyllä ilmaiseksi, mutta kun pitäisi maksaa palkkaa niin asia on jo ihan toinen.
Ja jos haluat hyviä arvosanoja, niin silloin ei paljon kannata työskennellä koulun ohessa (arvosanat kärsii). Tradenomin koulutus on paljon raskaampi ja vaativampi kuin yo-merkonomin koulutus (kokemusta on), jolloin on melko mahdotonta keskittyä kahteen asiaan yhtä aikaa ja hyvin. Mutta elämä on valintoja täynnä. Toinen valitsee hyvät arvosanat ja toinen rahan ja työkokemuksen...
Tosta palkattomasta työharjoittelusta vielä. Jos olet vasta teini-iässä ja asut kotona, niin palkaton harjoittelu on varmasti mahdollista. Mutta, jos asut omassa asunnossa ja sinulla on vuokrat maksettavana ja ruuat ostettavana niin ei sitä aikaa kuule ihan pyhällä hengellä eletä!!
Kehottaisin Juuso, että ottaisit asioista selvää ennen kuin kirjoittelet näille palstoille ja leimaat ihmisiä laiskoiksi. Se on katsos käytännön asiat, jotka tämänkin asian ratkaisee. - on kyllä
Ota selvää asioista kirjoitti:
Ensinnäkin kannattaisi sinunkin Juuso ekaksi mennä sinne tradenomin koulutukseen, jotta tietäisit asioista jotakin! On totta, että tradenomin koulutuksessa on työharjoittelua, mutta en luonnehtisi sitä sanoilla "hyvin suuri osa".
Itse opiskelin 3,5 vuotta ja siitä ajasta olin kesät (3 kesää) palkallisessa työharjoittelussa. Työkokemusta kertyi yhteensä puolisen vuotta. Mutta ei se nykyisillä käytännöillä riitä yhtään mihinkään. Työnantajat vaativat työkokemusta 1-5 vuotta!! Sellainen seikka vielä, että koululaitos ei yleensä avusta harjoittelupaikan saannissa, joten tsemppiä vaan siihenkin. Nimittäin paikan löytäminenkään ei ole itsestäänselvyys. Ja moni yritys ottaa kyllä ilmaiseksi, mutta kun pitäisi maksaa palkkaa niin asia on jo ihan toinen.
Ja jos haluat hyviä arvosanoja, niin silloin ei paljon kannata työskennellä koulun ohessa (arvosanat kärsii). Tradenomin koulutus on paljon raskaampi ja vaativampi kuin yo-merkonomin koulutus (kokemusta on), jolloin on melko mahdotonta keskittyä kahteen asiaan yhtä aikaa ja hyvin. Mutta elämä on valintoja täynnä. Toinen valitsee hyvät arvosanat ja toinen rahan ja työkokemuksen...
Tosta palkattomasta työharjoittelusta vielä. Jos olet vasta teini-iässä ja asut kotona, niin palkaton harjoittelu on varmasti mahdollista. Mutta, jos asut omassa asunnossa ja sinulla on vuokrat maksettavana ja ruuat ostettavana niin ei sitä aikaa kuule ihan pyhällä hengellä eletä!!
Kehottaisin Juuso, että ottaisit asioista selvää ennen kuin kirjoittelet näille palstoille ja leimaat ihmisiä laiskoiksi. Se on katsos käytännön asiat, jotka tämänkin asian ratkaisee.niin yksilöllistä. Tykkäsin tradenomin opinnoistani, mutta pidin sitä kyllä vaativuudeltaan melko keskitasoisena. Toiset aineet olivat tietysti vaikeampia kuin toiset, mutta kokonaisuudessaan en kokenut ammattikorkeata mitenkään ylivoimaisena.
Esim. arvosanani eivät mitenkään "kärsineet" siitä, että työskentelin 30h/vko ja usein myös viikonloput. Tein lopputyönikin täyspäiväisen työni ohessa ja sain helposti arvosanaksi 4.
Itsellä ei ole vertailupohjaa merkonomin tai ekonomin opinnoista, mutta luultavasti rahkeeni olisivat riittäneet vaativampaankin opiskeluun. Ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut lukea enempää:) - ollut vaikea
on kyllä kirjoitti:
niin yksilöllistä. Tykkäsin tradenomin opinnoistani, mutta pidin sitä kyllä vaativuudeltaan melko keskitasoisena. Toiset aineet olivat tietysti vaikeampia kuin toiset, mutta kokonaisuudessaan en kokenut ammattikorkeata mitenkään ylivoimaisena.
Esim. arvosanani eivät mitenkään "kärsineet" siitä, että työskentelin 30h/vko ja usein myös viikonloput. Tein lopputyönikin täyspäiväisen työni ohessa ja sain helposti arvosanaksi 4.
Itsellä ei ole vertailupohjaa merkonomin tai ekonomin opinnoista, mutta luultavasti rahkeeni olisivat riittäneet vaativampaankin opiskeluun. Ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut lukea enempää:)Itsekin olen yo-merkonomi ja tradenomiksi käynyt nuorisoasteella. Vaativuustaso ei mielestäni ollut kovin kummoinen. Tentit oli helppoja, tosin minulla on aina ollut "matikka- ja kielipäätä", joten se helpotti jonkun verran. Mutta eniten työtä teetätti kaikenlaiset raportit ja harjoitustyöt. Ne eivät olleet vaikeita, mutta niihin meni aikaa. Itse en ollut samalla töissä, mutta minulla on vammainen lapsi, joka oli silloin aika pieniä ja kaksi muutakin pikkulasta eikä sukulaisia apuna lainkaan.
- työharjoittelua
Juuso kirjoitti:
ASIAN VOI TEHDÄ JOKO
jotenka älkää mussuttako laiskat. Itse aion repiä perseeni puhki näillä työharjoittelupaikoilla, mutta ei tarvitse valittaa täällä sitten kun ei tule hyvää palkkaa eikä saa töitä!!!oli kahdessa jaksossa yhteensä 20 viikkoa.
Ekaan harjoitteluun ei saanut koulutusta vastaavaa työtä millään edes palkatta koska koulua takana niin vähän (ei työnantajat jaksa opetettavia ottaa, vaan tahtovat sellaisen tyypin joka jo osaa tehdäkin hommia).
Toisen harjoittelun tein suuntautumista vastaavassa hommassa palkatta, mutta ei se 10 viikon työkokemus paina työtä haettaessa kyllä yhtään mitään!!
- Jaaaaaaaaaaaaaaaanne
Asun ulkomailla (Britannia) kuukausi palkka 2900 EUR (noin 2000 puntaa). Ikää 25 V, mies, valmistuin 2004.
Taloushallinnon assistentti IT-alalla. Ei koulutusta täysin vastaava työ mutta tästä voi edetä ;) palkalla pärjää vaikka eläminen onkin kallista, verotus matalampi kun suomessa. - Simonetta
Valmistuin 2004 ja työskennellyt laskentatoimen alalla nyt 3,5 vuotta. Käteen jää verojen jälkeen vähän reilu 1800e/kk, bruttoplk taitaa pyöriä siinä 2600 euron paikkeilla.
Kun aloitin, niin palkkani oli 1750e/kk.- Simonetta
siis pk-seudulla, keskisuuressa yrityksessä.
- maija.
Länsi-Suomessa, laskentatoimi, ihan mielekästä työtä, valmistuin 2006 jouluna, palkka 1750, kunnalla olen töissä.
- vuoden aikana
Mulla on ollu valmist. jälkeen 6 työsuhdetta, ei mitään vaativaa. Markk.viest. suuntauduin mutta mun mielestä koulutuksessa ainakin mun koulussa oli liian paljon sieltä täältä, ei mistään aiheesta kunnolla. Eli ei käytönnön taitoja, paljon teoriaa eikä sitäkään syventävästi, vaan liikaa joka paikasta ja sekavaa... Tämä riippuu mielestäni koulusta. Liikaa ryhmätöitä ja opettajia jotka eivät tienneet itsekään mitä kurssilla olisi pitänyt opettaa. Kehutaan työelämälähtöiseksi jne, teistä tulee kehittäjiä ja asiantuntijoita, mutta eipä tule ellei pääse sellaiseen työhön missä niitä taitoja syventää tai oppii. En tiedä olisiko yo-merkonomin tutkinto ajanut saman asian? Mä olen pyrkinyt "vaativampaan" työhön, mutta kun en ole sitä saanut, olen katsonut parhaakseni ottaa monia parin kk työsuhteita, todella yks. kertaisia toimistotöitä, mutta on sekin parempi kuin olla työttömänä.
Älä ole alussa turhan nirso työn suhteen, pienikin tehtävä voi johtaa johonkin muuhun, ja työnantajat arvostavat sitä että on tehnyt kaikenlaista työtä. KAIKKI työ on hyvää kokemusta. Itse olen 1800/kk saanut vissiin koko vuoden, tehnyt tallennustyötä jne. En pidä asiakaspalvelutehtävistä ja tämä on karsinut hirveästi vaihtoehtoja minulta pois. SInulla on hyvä palkka opiskelijaksi! Työtehtävästä riippuen voisit valmistuttuasi pyytää varmaan 1800-2000/kk. - Etelä-Suomessa
Työt taloushallintoon liittyviä asiantuntijatehtäviä, mielenkiintoisia ja haastavia. Valmistuin v. -98, nykyhommissa ollut vuodesta -03.
- ktf
nainen, varsinais-Suomi, sv taloushallinto, valmistumisvuosi 2006, kirjanpitäjä, palkka 1500 euroa per kk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789