Yritin haeskella vastausta vanhoista kirjoituksista, mutta ei tähän hätään löytynyt. Eli auttakaa viisaammat ja kokeneemmat mua! Kun ovulaatiolimaa housuihin ilmestyy (isoina möykkyinä ja venyvinä), niin onko ovulaatio vasta tulossa lähiakoina vai jo tapahtunut?
Jostain luin, että kun lima on kanamunanvalkuaisen tapaista on ovulaatio juuri sillä hetkellä tai jopa ollut sitä ennen. Mutta kun satuin ihan muista syistä käymään viikkoa myöhemmin gynekologilla, niin hän sanoi ultran perusteella että ovulaatio olisi tapahtunut tuosta limapäivästä n. viiden päivän päästä.
Olen ymmälläni.
Limat ja oikea ajoitus
10
42768
Vastaukset
- ...
Mä olen ymmärtänyt, että ovulaatio on juuri silloin, kuin limat ovat runsaimmillaan ja sitkeimmillään. Kun ne loppuvat kuin seinään, onkin ovis jo ohi.
- kokematon yrittäjä
...minäkin sen olen ollut ymmärtäväni. Mutta tää on taas tätä kun asiaa kelaa pienessä päässään, niin kaikki menee ihan sekaisin. Kaipaan lisää vastauksia!
Voisin itsestäni kertoa taustaksi, että pillerit lopetin huhtikuussa ja ensimmäistäkään oiretta menkoista ym. ei ole ollut. Siksi meninkin gynelle, kun jo ennen pilsuja menkat epäsäännölliset. Viikkoa ennen tätä gyneaikaa mulla tuli parit runsaat limamöykyt ja olin ihan onnessani, koska se oli merkki hormonien käynnistymisestä. Mutta eipä taas tuo petitouhu mennytkään putkeen niiden limojen aikataulun kanssa...:( No, gynellä sitten katottiin ultralla sisuskaluja ja lääkäri totes, että siellä oli kypsä munarakkula, ovulaatio ollut muutama päivä sitten. Eli se olisi ollut sen n. viisi päivää niistä limoista myöhemmin. Nyt sitä sitten kelaa, että jos ovulaatiosta menee yleensä n. 14 päivää menkkoihin ja jos mun ovis olis ollut silloin kun limatkin, niin nyt ne olis sit jo ehkä vähän myöhässä. Mut jos ovis vasta silloin, kun gyne epäili, niin sitten pitää odottaa ensi viikkoon. Oli niin tai näin, niin raskaana tuskin olen, koska ei mitään oireitakaan.
Onks tää nyt taas ihan tyhmää miettiä tällasta..? Tää asia ja kaikki nää vauva-asiat on vaan alkaneet pyörimään koko ajan mielessä ja unissakin.
Kertokaa immeiset kokemuksia! - .......
kokematon yrittäjä kirjoitti:
...minäkin sen olen ollut ymmärtäväni. Mutta tää on taas tätä kun asiaa kelaa pienessä päässään, niin kaikki menee ihan sekaisin. Kaipaan lisää vastauksia!
Voisin itsestäni kertoa taustaksi, että pillerit lopetin huhtikuussa ja ensimmäistäkään oiretta menkoista ym. ei ole ollut. Siksi meninkin gynelle, kun jo ennen pilsuja menkat epäsäännölliset. Viikkoa ennen tätä gyneaikaa mulla tuli parit runsaat limamöykyt ja olin ihan onnessani, koska se oli merkki hormonien käynnistymisestä. Mutta eipä taas tuo petitouhu mennytkään putkeen niiden limojen aikataulun kanssa...:( No, gynellä sitten katottiin ultralla sisuskaluja ja lääkäri totes, että siellä oli kypsä munarakkula, ovulaatio ollut muutama päivä sitten. Eli se olisi ollut sen n. viisi päivää niistä limoista myöhemmin. Nyt sitä sitten kelaa, että jos ovulaatiosta menee yleensä n. 14 päivää menkkoihin ja jos mun ovis olis ollut silloin kun limatkin, niin nyt ne olis sit jo ehkä vähän myöhässä. Mut jos ovis vasta silloin, kun gyne epäili, niin sitten pitää odottaa ensi viikkoon. Oli niin tai näin, niin raskaana tuskin olen, koska ei mitään oireitakaan.
Onks tää nyt taas ihan tyhmää miettiä tällasta..? Tää asia ja kaikki nää vauva-asiat on vaan alkaneet pyörimään koko ajan mielessä ja unissakin.
Kertokaa immeiset kokemuksia!Kypsää munasolua ei voi näkyä ultrassa jos ovulaatio on jo tapahtunut. Munasolun irrotessa paikalle jää keltarauhashormonin aiheuttama "pölypilvi". Itse munasolua ei sen jälkeen enää näy. Jos ultrassa näkyi siis kypsä munasolu niin ovulaatio ei vielä ollut tapahtunutkaan. Lääkäri (ammattitaitoinen sellainen) mittaa munasolun läpimitan ja pystyy munasolun koon perusteella arvioimaan sen irtoamispäivän. Joko sinä olet ymmärtänyt lääkärin sanoman väärin tai on tullut joku väärinkäsitys. Ovulaatio ei myöskään välttämättä ole juuri 14 päivää ennen kuukautisia. Riippuu paljon kierron pituudesta. Ja pillereiden lopetuksen jälkeen olisi hyvä odottaa muutamat normaalit menkat ennen lapsen yritystä jotta kaikki hormoni häviää kehosta.
- nuunis
....... kirjoitti:
Kypsää munasolua ei voi näkyä ultrassa jos ovulaatio on jo tapahtunut. Munasolun irrotessa paikalle jää keltarauhashormonin aiheuttama "pölypilvi". Itse munasolua ei sen jälkeen enää näy. Jos ultrassa näkyi siis kypsä munasolu niin ovulaatio ei vielä ollut tapahtunutkaan. Lääkäri (ammattitaitoinen sellainen) mittaa munasolun läpimitan ja pystyy munasolun koon perusteella arvioimaan sen irtoamispäivän. Joko sinä olet ymmärtänyt lääkärin sanoman väärin tai on tullut joku väärinkäsitys. Ovulaatio ei myöskään välttämättä ole juuri 14 päivää ennen kuukautisia. Riippuu paljon kierron pituudesta. Ja pillereiden lopetuksen jälkeen olisi hyvä odottaa muutamat normaalit menkat ennen lapsen yritystä jotta kaikki hormoni häviää kehosta.
Siis itse munasoluhan on n. 1mm kokoinen, eikä näy ultrassa. Se mitä gyne ultrassa seuraa on munarakkula, jonka sisällä munasolu kehittyy ja odottaa irtoamista munanjohtimeen. Munarakkula puhkeaa LH-hormonipiikin vaikutuksesta siinä vaiheessa, kun se on kasvanut n. 18-20 mm kokoiseksi. Tämän jälkeen ultrassa voidaan havaita munarakkulan tilalle ovulaation jälkeen kehittynyt keltarauhanen ja voidaan sanoa, että munasolu on jo matkalla kohtuun...
Tärppionnea alkuperäiselle kirjoittajalle! :)
- maria.v
sanovat, että runsain limapäivä olisi se ovulaatiopäivä, kun taas toisaalla lukee, että viimeisenä limapäivänä tapahtuisi ovulaatio. Luulisin, että tässä on yksilöllisiäkin eroja.
Suosittelisin ostamaan netistä ovulaatiotestejä. Itse ostin viimeksi 10 ovistestin ja 5 raskaustestin paketin ja maksoi vain alle 20 euroa yhteensä, eli koko homma parin apteekin testin hinnalla.:) Ei ainakaan tarvitse arvailla, koska ovulaatio tapahtuu. - .......
Eli itse 5 vuotta lapsettomuushoitoja läpikäyneenä voin sanoa että ovulaatio ei ole tapahtunut vielä kun lima irtoaa. Minun lääkärini Väestöliitosta aina vertaa naista lehmään (on maatalosta kotoisin). Lehmiäkin aletaan keinosiementämään vasta kun lima irtoaa. Se kuinka monen päivän päästä siitä itse ovulaatio on niin voi vaihdella joka kierrolla. Liman tulo päivänä ja siitä seuraavana neljänä päivänä kannattaa olla yhdynnässä. Siittiöidenhän tulee olla jo "odottamassa" kun munasolu irtoaa. Raskautumisen mahdollisuus ei ole hyvä jos yhdyntä tapahtuu ovulaation aikaan koska toisten munasolu voi elää esim. vain 12 tuntia joten siittiöt eivät välttämättä ehdi hedelmöittämään munasolua. Siittiöthän elävät kauemmin (1-3pv) kuin munasolut. Itse olen erikoissairaanhoitajana hedelmöitysklinikalla joten olen näiden asioiden kanssa jokapäivä tekemisissä. Onnea yritykseen! En lähtisi tekemään ovulaatiotestejä jos yritystä on alle vuosi. Sattuu olemaan ihmisiä joilla ovulaatiotesti (jotkut PCOD potilaat) ei koskaan näytä että ovulaatio tapahtuisi vaikka se ihan normaalisti tapahtuisikin.
- Kokematon yrittäjä
Suuret kiitokset vastauksista! Erityisesti tämä viimeinen oli todella hyvä! En vielä edes halua alkaa mitään enempiä mittailemaan ja testailemaan, mutta tuosta limasta nyt vaan voisi jotain päätellä.
Onnea muillekin yritykseen ja kiitos kun jaksatte vastailla! Itsellä menkat alkoi perjantaina, joten uutta yritystä tässä kierrossa luvassa. :) - vauvahaave
Kiitos, tämä oli TODELLA tärkeää ja hyvää tietoa itselleni tällä hetkellä, vaikka 5v onkin tästä kirjoituksestasi..:D Mutta tämä auttoi minua ymmärtämään paremmin tänään käymäni gynekologin sanoja..:)) SUURI kiitos tästä kaikesta tiedosta!
- Jippii!
Sama täällä, kiitos paljon vastauksesta! Minä lopetin pillerit 4kk sitten eikä vielä raskaus ole alkanut. Aloinkin miettimään että mitenkä se ovulaatio katotaan. Nyt tuli hyvä vastaus ja aletaanpa sen mukaan sitten toimimaan :)
- Puputupuna1
Samaa toistaa hän, kyllä on hyödyllistä tietoa! Itse en ole vielä onnistunut bongaamaan ovislimoja, kait sekin on normaalia, tuo limojen määrä ja laatu lienee yksilöllistä.. Vanhoista teksteistä sai sen kuvan että ovislimat kyllä tunnistaa kun ne tulee? Minkälaisia kokemuksia muilla limojen "löytymisestä"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921403Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841360Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761155- 891096
- 82951
- 81935
- 36899
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66855Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5831Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61825