Sää lokakuun puolivälissä?

Mami62

Please Italian tietäjät auttakaa!!! Olen lähdössä viikoksi lokakuun 12 2007 Italiaan Cinque Terreen, (Liquria) ja haluaisin tietää voiko siihen aikaan mahdollisesti olla vielä lämmintä? Onko joku ollut? Onhan syyskuu vielä monissa kohteissa pohjois-Italiassakin ns. korkeasesonkia. Paikkahan pitäisi olla vielä vuorien sisällä suojassa, joten toivoa olisi...

8

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ei sinänsä ole paikka...

      ... vaan "viisi maata" eli kylää Välimeren rannalla Ligurian eteläisimmässä osassa. Seutukunta on eräs kuuluisimmista Italiassa, joten tietoa varmasti löytyy yllin kyllin kun viitsii vähän nettiä kaivaa.

      Lämpötilasta voin sen verran kertoa omasta kokemuksesta, että vielä marraskuussakin on Genovan paikkeilla, siis Liguriassa, ollut liki 20 asteen lämpötiloja (mikä sitten kenellekin on "lämmin"), kuten myös helmikuussa jolloin "talvi" alkaa olla jo ohi eli ensimmäiset kukat kukkivat ja puihin alkaa tulla lehtiä.

      Päivällä riittää yleensä paita, ja villatakki tms. on hyvä pitää varalta mukana. Kuten myös sateenvarjo. Lokakuussa on vielä todennäköisesti suomalaisille ihan mukava "kesä"sää vaikka italialaisilla onkin jo lähes talvi.

      • Mami62

        Kiitos tiedoistasi. Kuulostaa, että tiedät enemmänkin paikasta. Olen kyllä lukenut netistä todella paljon ja odotan todella innoissani matkaa. Arvelinkin tuon säätilan osalta, että voi olla vielä ihan lämmin...mutta kun nykyisin ei aina tiedä. Varasimme hotellihuoneen ihan rannalta - paikat kyllä kalliita! Toivottavasti pääsemme ihan uimaankin. Jos Sinulla muita hyviä vinkkejä, olemme kuulolla.


      • ... tosi kaunista
        Mami62 kirjoitti:

        Kiitos tiedoistasi. Kuulostaa, että tiedät enemmänkin paikasta. Olen kyllä lukenut netistä todella paljon ja odotan todella innoissani matkaa. Arvelinkin tuon säätilan osalta, että voi olla vielä ihan lämmin...mutta kun nykyisin ei aina tiedä. Varasimme hotellihuoneen ihan rannalta - paikat kyllä kalliita! Toivottavasti pääsemme ihan uimaankin. Jos Sinulla muita hyviä vinkkejä, olemme kuulolla.

        Olette siis siellä viikon? Millä tavalla liikutte, vuokraatteko auton?

        Itse olen ollut siinä Cinque Terren vaiheilla ja muualla Ligurian rannikolla n. kuukautta aikaisemmin eli syyskuun alkupuolella, silloin oli vielä meikäläisittäin ihan täysi kesä. Sää kyllä yleensä muuttuu syksyisemmäksi tuossa syyskuun puolen välin paikkeilla, mutta sitähän ei voi kukaan etukäteen (varsinkaan nykyään) tietää mikä on tilanne tänä vuonna.

        Cingue Terren lähellä on upea Portovenere, itse pidän siitä jopa enemmän kuin toisesta kuuluisasta Porto-alkuisesta paikasta eli Portofinosta. Portofinossa kannattaa toki käydä katsomassa maisemat, parhaiten näkyy kun kiipeää ylös linnalle. Mutta kuten paikallinen ystäväni varoitti, autolla sinne ei kannata yrittää vaan jättää auto Santa Margherita Ligureen ja mennä siitä bussilla. Eikä Portofinossa kannata tavallisen ihmisen ostaa mitään, hinnat ovat jotain tähtitieteellistä, mutta onhan niitä hauska katsella. Aikaa ko. pikkukylän katsomiseen ei kovin montaa tuntia mene.

        Kun en siis tiedä miten aiotte siellä liikkua, niin en nyt juuri osaa enempää vinkkailla. Mutta voin yrittää kertoa lisää jos kiinnostaa.


      • sellainen turistirysä
        ... tosi kaunista kirjoitti:

        Olette siis siellä viikon? Millä tavalla liikutte, vuokraatteko auton?

        Itse olen ollut siinä Cinque Terren vaiheilla ja muualla Ligurian rannikolla n. kuukautta aikaisemmin eli syyskuun alkupuolella, silloin oli vielä meikäläisittäin ihan täysi kesä. Sää kyllä yleensä muuttuu syksyisemmäksi tuossa syyskuun puolen välin paikkeilla, mutta sitähän ei voi kukaan etukäteen (varsinkaan nykyään) tietää mikä on tilanne tänä vuonna.

        Cingue Terren lähellä on upea Portovenere, itse pidän siitä jopa enemmän kuin toisesta kuuluisasta Porto-alkuisesta paikasta eli Portofinosta. Portofinossa kannattaa toki käydä katsomassa maisemat, parhaiten näkyy kun kiipeää ylös linnalle. Mutta kuten paikallinen ystäväni varoitti, autolla sinne ei kannata yrittää vaan jättää auto Santa Margherita Ligureen ja mennä siitä bussilla. Eikä Portofinossa kannata tavallisen ihmisen ostaa mitään, hinnat ovat jotain tähtitieteellistä, mutta onhan niitä hauska katsella. Aikaa ko. pikkukylän katsomiseen ei kovin montaa tuntia mene.

        Kun en siis tiedä miten aiotte siellä liikkua, niin en nyt juuri osaa enempää vinkkailla. Mutta voin yrittää kertoa lisää jos kiinnostaa.

        ja hinnat 3kertaisia muihin vieressä oleviin kaupunkeihin verrattuna, mutta Santa Margherita Ligure on kaunis paikka. Itse olemme menossa tonne Ranskan rajalle lokakuun puolessa välissä pariksi viikkoa. Sää on varmasti sateinen, viime lokakuussa olin siellä kans viikon ja loppuajasta alkoi olla jo kylmä.
        Italian maakunnista suosittelen aina Liguriaa, se on kuin taivas maan päällä :)


      • Mami62
        ... tosi kaunista kirjoitti:

        Olette siis siellä viikon? Millä tavalla liikutte, vuokraatteko auton?

        Itse olen ollut siinä Cinque Terren vaiheilla ja muualla Ligurian rannikolla n. kuukautta aikaisemmin eli syyskuun alkupuolella, silloin oli vielä meikäläisittäin ihan täysi kesä. Sää kyllä yleensä muuttuu syksyisemmäksi tuossa syyskuun puolen välin paikkeilla, mutta sitähän ei voi kukaan etukäteen (varsinkaan nykyään) tietää mikä on tilanne tänä vuonna.

        Cingue Terren lähellä on upea Portovenere, itse pidän siitä jopa enemmän kuin toisesta kuuluisasta Porto-alkuisesta paikasta eli Portofinosta. Portofinossa kannattaa toki käydä katsomassa maisemat, parhaiten näkyy kun kiipeää ylös linnalle. Mutta kuten paikallinen ystäväni varoitti, autolla sinne ei kannata yrittää vaan jättää auto Santa Margherita Ligureen ja mennä siitä bussilla. Eikä Portofinossa kannata tavallisen ihmisen ostaa mitään, hinnat ovat jotain tähtitieteellistä, mutta onhan niitä hauska katsella. Aikaa ko. pikkukylän katsomiseen ei kovin montaa tuntia mene.

        Kun en siis tiedä miten aiotte siellä liikkua, niin en nyt juuri osaa enempää vinkkailla. Mutta voin yrittää kertoa lisää jos kiinnostaa.

        ...olemme menossa. Valitsimme sen kylän, koska on kuitenkin beach vieressä, ja itseasiassa asummekin Hotel Pasqualessa, joka rannalla. Onpa sitten aurinkoa tai sadetta, niin ikkunasta voi haistella merta. Lennämme Hki-Milano, jossa ajattelimme yöpyä 1 yö ja käydä sightseeing-kierros aamulla. Sitten Milanosta junalla Monterossoon. Olemme siis ihan jalkakyydillä siellä. kuulin, että siellä voi (jos ei jaksa patikoida) liikkua veisteitsekin kylästä toiseen...näistä en ole vielä ottanut selvää tarkemmin. Mutta nautiskelemme itse omasta kylästä ja kiinnostuksen mukaan käymme jossain muualla. Olemme perillä vain 6 yötä siellä.
        Onko sulla vinkkejä Milanon suhteen? Kun lennämme Malpensan kentälle ja saapuminen illalla, emme ehdi enää jatkamaan. Siksi ajattelimme yöpyä yhden yön Milanossa, jossa siis aamulla ss ja päivällä junalla Monterossoon. Eli olisiko mikä paras keino - kenties illalla myöhään taxilla Milanon kentältä jonnekin rautatieaseman hotelliin yöksi vaiko? Ja sieltä aamulla jatko junalla?
        Kiitos, jos jaksat vielä näihin autella...:)


      • mielestäni...
        Mami62 kirjoitti:

        ...olemme menossa. Valitsimme sen kylän, koska on kuitenkin beach vieressä, ja itseasiassa asummekin Hotel Pasqualessa, joka rannalla. Onpa sitten aurinkoa tai sadetta, niin ikkunasta voi haistella merta. Lennämme Hki-Milano, jossa ajattelimme yöpyä 1 yö ja käydä sightseeing-kierros aamulla. Sitten Milanosta junalla Monterossoon. Olemme siis ihan jalkakyydillä siellä. kuulin, että siellä voi (jos ei jaksa patikoida) liikkua veisteitsekin kylästä toiseen...näistä en ole vielä ottanut selvää tarkemmin. Mutta nautiskelemme itse omasta kylästä ja kiinnostuksen mukaan käymme jossain muualla. Olemme perillä vain 6 yötä siellä.
        Onko sulla vinkkejä Milanon suhteen? Kun lennämme Malpensan kentälle ja saapuminen illalla, emme ehdi enää jatkamaan. Siksi ajattelimme yöpyä yhden yön Milanossa, jossa siis aamulla ss ja päivällä junalla Monterossoon. Eli olisiko mikä paras keino - kenties illalla myöhään taxilla Milanon kentältä jonnekin rautatieaseman hotelliin yöksi vaiko? Ja sieltä aamulla jatko junalla?
        Kiitos, jos jaksat vielä näihin autella...:)

        en vaan muista miten hinnakasta tuo laivalla olo on vaikka vielä jossain nuo kuititkin tallella.
        niin, paras kyllä jäädä yöksi milanoon seuraavat junat kulkee millon sattuu ja harvemmin ilta aikaan ja tuolla malpensassakin voi poistuminen kestää vaikka pieni onkin. eli italiassa kannattaa varautua siihen että aikataulut venyy :)


      • Monterossoon
        Mami62 kirjoitti:

        ...olemme menossa. Valitsimme sen kylän, koska on kuitenkin beach vieressä, ja itseasiassa asummekin Hotel Pasqualessa, joka rannalla. Onpa sitten aurinkoa tai sadetta, niin ikkunasta voi haistella merta. Lennämme Hki-Milano, jossa ajattelimme yöpyä 1 yö ja käydä sightseeing-kierros aamulla. Sitten Milanosta junalla Monterossoon. Olemme siis ihan jalkakyydillä siellä. kuulin, että siellä voi (jos ei jaksa patikoida) liikkua veisteitsekin kylästä toiseen...näistä en ole vielä ottanut selvää tarkemmin. Mutta nautiskelemme itse omasta kylästä ja kiinnostuksen mukaan käymme jossain muualla. Olemme perillä vain 6 yötä siellä.
        Onko sulla vinkkejä Milanon suhteen? Kun lennämme Malpensan kentälle ja saapuminen illalla, emme ehdi enää jatkamaan. Siksi ajattelimme yöpyä yhden yön Milanossa, jossa siis aamulla ss ja päivällä junalla Monterossoon. Eli olisiko mikä paras keino - kenties illalla myöhään taxilla Milanon kentältä jonnekin rautatieaseman hotelliin yöksi vaiko? Ja sieltä aamulla jatko junalla?
        Kiitos, jos jaksat vielä näihin autella...:)

        On kuulema hyvät mahdollisuudet kävellä vuoristossa kylästä kylään ja itse Monterosso vaikuttaa kauniilta ja viihtyisältä paikalta.

        http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Italy/Liguria/Monterosso_al_Mare-147660/Things_To_Do-Monterosso_al_Mare-BR-1.html

        http://www.cinqueterre.it/en/index.asp


      • ... Milanoon...
        Mami62 kirjoitti:

        ...olemme menossa. Valitsimme sen kylän, koska on kuitenkin beach vieressä, ja itseasiassa asummekin Hotel Pasqualessa, joka rannalla. Onpa sitten aurinkoa tai sadetta, niin ikkunasta voi haistella merta. Lennämme Hki-Milano, jossa ajattelimme yöpyä 1 yö ja käydä sightseeing-kierros aamulla. Sitten Milanosta junalla Monterossoon. Olemme siis ihan jalkakyydillä siellä. kuulin, että siellä voi (jos ei jaksa patikoida) liikkua veisteitsekin kylästä toiseen...näistä en ole vielä ottanut selvää tarkemmin. Mutta nautiskelemme itse omasta kylästä ja kiinnostuksen mukaan käymme jossain muualla. Olemme perillä vain 6 yötä siellä.
        Onko sulla vinkkejä Milanon suhteen? Kun lennämme Malpensan kentälle ja saapuminen illalla, emme ehdi enää jatkamaan. Siksi ajattelimme yöpyä yhden yön Milanossa, jossa siis aamulla ss ja päivällä junalla Monterossoon. Eli olisiko mikä paras keino - kenties illalla myöhään taxilla Milanon kentältä jonnekin rautatieaseman hotelliin yöksi vaiko? Ja sieltä aamulla jatko junalla?
        Kiitos, jos jaksat vielä näihin autella...:)

        kannattaa mennä bussilla, kestää n. tunnin ja maksoi pari vuotta sitten 5 eur/suunta. Lipun saa vielä siitä bussin vierestäkin jos ei ole etukäteen ostanut. En muista enää kuinka myöhään ne kulkee, mutta Malpensan kentän sivuilta oli linkki josta löytyy tarkat tiedot.

        Bussit löytyy heti oven ulkopuolelta kun seuraa vaan opasteita sisällä. Lukee isolla kyljessä Airport Shuttle tms. Niitä kulkee käytännössä jatkuvasti kentän ja päärautatieaseman välillä.

        Cinque Terren kylien välillä voi kävellä sitä ranta"tietä" ja kulkeehan siellä myös juna. Loppujen lopuksi kuusi yötä paikanpäällä menee niin nopeasti, että ei varmaan tule ajankulutusongelmia. Junalla tai bussilla päässee myös La Speziaan ym. Olet niitä varmaan jo katsellutkin. Itse kylästä en osaa kertoa kun olen käynyt vain Riomaggioressa. Kauniita ne on kaikki jokatapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      99
      1863
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1410
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      84
      1263
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      455
      939
    7. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      908
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      842
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      826
    Aihe