Aika vähän aikaa vasta olen ollut kesätöiden merkeissä kuorma-autohommissa ja tällainen tuli mieleen että jos joskus rengas sattuisi puhkeamaan, niin en ole varma osaisinko sitä edes vaihtaa, kun ei taida ihan henkilöauton tapaan mennä.
Mistä kohtaa kuorma-autossa voi tunkata, jostain runkopalkista tms? Miten paripyörien kanssa jos avaa ulommaisen renkaan mutterit niin jääkö tämä sisimmäinen paikalleen? Muita asioita, mitä pitäisi ottaa huomioon?
Sitten rengaspaineet, kuullostanee tyhmältä, mutta voiko kuorma-auton paineet tarkistaa ihan samanlaisella huoltoaseman mittarilla kuin henkilöauton, ainakin paikat ovat usein niin ahtaat, ettei tahdo kuorma-autolla niihin mahtua, missä siis yleensä tarkistatte paineet? Millaista suuruusluokkaaa on paineet kuorma-autoissa?
Noniin, siinähän niitä, päätin tällaisia kysellä, kun parempi varmaan varautua kuitenkin etukäteen tällaisiinkin seikkoihin. Toivoisin asiallisia vastauksia, "vitun tollo, vaihda alaa!!" -vastauksien lisäksi.
Kiitos!
Renkaan vaihto / ilmanpaineet!
22
21874
Vastaukset
- vastaus asialliseen kysymyk...
Kuorma-autoon rengasta vaihdettaessa paras paikka tunkille on akselin alta, tai ilmajousitetuissa joskus saa paremmin ripustuksen nokasta.
Sisimmäinen rengashan on niillä samoilla pulteilla siis kiinni, eli kyllä sen sinne saa jäämään jos ulommaisen otat pois.
Kyllä rengaspaineet voi tarkistaa ihan samanlaisella laitteella kuin henkilöautostakin jos vain venttiili on samankokoinen siinä vehkeessä...
Kyllä monille huoltoasemille mahtuu isollakin autolla, jollei niin sitten rengasliikkeeseen.
Rengaspaineet on etu/yksikköpyörissä noin 8,5 bar ja paripyöräasennuksessa noin 7 bar/rengas. Huom! Kuumiin renkaisiin saa ainoastaan LISÄTÄ ilmaa, ei poistaa.
Siinähän noita nyt tulikin, korjailkaa ammattiveljet jos joku ei osunut kohdalleen!- Rukkikuski
Tarkoitat kai, että ajossa lämmenneista renkaista ei pitäisi poistaa ilmaa, koska niiden paine on hieman kasvanut. Jos poistaa ja paine laskee normaaliksi renkaiden jäähdyttyä, se onkin liian alhainen. Mitään muuta haittaa siitä tuskin on, jos lämpimistä renkaista ottaa ilmaa pois.
Samat vehkeet tosiaan käy kuin henkilöautoille, venttiilitkin ovat oman kokemuksen mukaan saman kokoisia. Se on tietty eri asia, saako jostain huoltoaseman kompuralta riittävästi painetta.
Tunkin olen laittanut joko akselin tai jousijalan alle. Runkopalkkiin tunkki ei ylety. Vetoakselia nostaessa tunkki kannattaa laittaa muualle kuin perän alle. Saattaahan tuo tietty kestääkin, mutta ainakin minua saattaisi ahdistaa siinä vaiheessa kun kuuluisi naps ja öljyt valuisi maahan :)
Rengasrauta tai jokin muu kättä pidempi ( jatkovarsi) on kyllä hyvä olla mukana. Oikeiden työkalujen kanssa renkaan vaihto on pitkälti tekniikkalaji, mutta ilman voi tehdä tiukkaa vaikka voimaa riittäisikin. Varsinkin jos renkaalla on painoa reilusti enemmän kuin itsellä.
Nykyisen firman autoissa ei onneksi kulje vararengas mukana. Kyllähän se tietty muuten olisi mukava, mutta kun ajan säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin viidellä eri autolla, eikä yleensä muista/ehdi tarkistaa onko noissa kaikki tarvittava mukana. Eipähän tarvitse stressata niin paljoa kun tietää että Euromasterin joutuu joka tapauksessa soittamaan paikalle :)
Saakos muuten ilmajousitetusta kärrystä helposti tai vaikka vaikeamminkin vedettyä akselin vaikka liinalla sen verran ilmaan ettei rengas ota asfalttiin? Ei sitä kuitenkaan aina viitsisi odottaa varapyörää keskelle korpea. - kälvi
Rukkikuski kirjoitti:
Tarkoitat kai, että ajossa lämmenneista renkaista ei pitäisi poistaa ilmaa, koska niiden paine on hieman kasvanut. Jos poistaa ja paine laskee normaaliksi renkaiden jäähdyttyä, se onkin liian alhainen. Mitään muuta haittaa siitä tuskin on, jos lämpimistä renkaista ottaa ilmaa pois.
Samat vehkeet tosiaan käy kuin henkilöautoille, venttiilitkin ovat oman kokemuksen mukaan saman kokoisia. Se on tietty eri asia, saako jostain huoltoaseman kompuralta riittävästi painetta.
Tunkin olen laittanut joko akselin tai jousijalan alle. Runkopalkkiin tunkki ei ylety. Vetoakselia nostaessa tunkki kannattaa laittaa muualle kuin perän alle. Saattaahan tuo tietty kestääkin, mutta ainakin minua saattaisi ahdistaa siinä vaiheessa kun kuuluisi naps ja öljyt valuisi maahan :)
Rengasrauta tai jokin muu kättä pidempi ( jatkovarsi) on kyllä hyvä olla mukana. Oikeiden työkalujen kanssa renkaan vaihto on pitkälti tekniikkalaji, mutta ilman voi tehdä tiukkaa vaikka voimaa riittäisikin. Varsinkin jos renkaalla on painoa reilusti enemmän kuin itsellä.
Nykyisen firman autoissa ei onneksi kulje vararengas mukana. Kyllähän se tietty muuten olisi mukava, mutta kun ajan säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin viidellä eri autolla, eikä yleensä muista/ehdi tarkistaa onko noissa kaikki tarvittava mukana. Eipähän tarvitse stressata niin paljoa kun tietää että Euromasterin joutuu joka tapauksessa soittamaan paikalle :)
Saakos muuten ilmajousitetusta kärrystä helposti tai vaikka vaikeamminkin vedettyä akselin vaikka liinalla sen verran ilmaan ettei rengas ota asfalttiin? Ei sitä kuitenkaan aina viitsisi odottaa varapyörää keskelle korpea.>Saakos muuten ilmajousitetusta kärrystä helposti >tai vaikka vaikeamminkin vedettyä akselin vaikka >liinalla sen verran ilmaan ettei rengas ota >asfalttiin? Ei sitä kuitenkaan aina viitsisi >odottaa varapyörää keskelle korpea.
Sen verran on kokemusta että tälläinen normi sidontaliina (en muita tonni määrää) ei kestänyt. - rekkamiäs
Rukkikuski kirjoitti:
Tarkoitat kai, että ajossa lämmenneista renkaista ei pitäisi poistaa ilmaa, koska niiden paine on hieman kasvanut. Jos poistaa ja paine laskee normaaliksi renkaiden jäähdyttyä, se onkin liian alhainen. Mitään muuta haittaa siitä tuskin on, jos lämpimistä renkaista ottaa ilmaa pois.
Samat vehkeet tosiaan käy kuin henkilöautoille, venttiilitkin ovat oman kokemuksen mukaan saman kokoisia. Se on tietty eri asia, saako jostain huoltoaseman kompuralta riittävästi painetta.
Tunkin olen laittanut joko akselin tai jousijalan alle. Runkopalkkiin tunkki ei ylety. Vetoakselia nostaessa tunkki kannattaa laittaa muualle kuin perän alle. Saattaahan tuo tietty kestääkin, mutta ainakin minua saattaisi ahdistaa siinä vaiheessa kun kuuluisi naps ja öljyt valuisi maahan :)
Rengasrauta tai jokin muu kättä pidempi ( jatkovarsi) on kyllä hyvä olla mukana. Oikeiden työkalujen kanssa renkaan vaihto on pitkälti tekniikkalaji, mutta ilman voi tehdä tiukkaa vaikka voimaa riittäisikin. Varsinkin jos renkaalla on painoa reilusti enemmän kuin itsellä.
Nykyisen firman autoissa ei onneksi kulje vararengas mukana. Kyllähän se tietty muuten olisi mukava, mutta kun ajan säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin viidellä eri autolla, eikä yleensä muista/ehdi tarkistaa onko noissa kaikki tarvittava mukana. Eipähän tarvitse stressata niin paljoa kun tietää että Euromasterin joutuu joka tapauksessa soittamaan paikalle :)
Saakos muuten ilmajousitetusta kärrystä helposti tai vaikka vaikeamminkin vedettyä akselin vaikka liinalla sen verran ilmaan ettei rengas ota asfalttiin? Ei sitä kuitenkaan aina viitsisi odottaa varapyörää keskelle korpea.Kerran on tuon joutunut tekemään. Ensin ei meinannut löytyä perävaunun rungosta fiksua paikkaa liinoille ja seuraavaksi piti vielä saada tulpattua ilmapalkeen syöttö, kun mitään hanoja ei ainakaan ko. kärrystä löytynyt. Eli työkaluja piti löytyä sen verran, että sai paineilman irti ilmapalkeista (esim. puukolla letku poikki) (mitään suojaventtiileitä ei ainakaan tuossa kärryssä ollut, jotka olisivat sulkeneet ulostulon esim. letkun hajotessa).. Tulppaus kävi sitten jollain sopivalla puukalikalla ja letkuklemmarilla.
Olishan se tietysti helppoa, jos joka akseli kärrystä olisi nostettavissa =)
Tämä em. operaatio tehtiin dollyllä vedettyyn puolikkaaseen, jossa yllätys yllättys oli renkaina super singlet ja vararengasta ei saatavilla.
- hommiin vaan
Pistä tunkka vaan akselin alle ja nosta sieltä, kun keskeltä nostaa niin nousee kummaltakin puolen pyörät ilimaan.
Kun mutteri aukaset niin kummatkin pyörät lähtee pois.
Rengaspaineet on 6-8 baria että jos huoltoaseman kompura antaa niin paljon niin sitte vaan lisäämään.
Omassa ajokissani kun metässsä pyöritään niin laitetaan oikeat paineet renkaan asennus vaiheessa ja sen jälkeinen paineitten tarkastus tapahtuu lyömallä jollain isolla vasaralla tai raualla renkaisiin päivittäin, niin sen kyllä oppi huomaamaan milloin rangas on vajaa.
Ettei muuta kun vääntämään ja hyvä on muistaa että kun pyörät on ollu irti varsinkin paripyörä asennuksessa, niin jälkikiristys on tehtävä ehdottomasti, mieluiten 50-100 kilometrin jälkeen.
Muuten saa taas lukea lehdestä kun irronnut rengas tappoi ostos matkalla olleen pariskunnan Keskisen kyläkauppaan. Asentajana niitä on tullut vaihdettua.
Miksi?
Autossa ei ole tunkkia.
Autossa ei ole avainta pyörän muttereihin.
Jos on niin rengasliikkeessä mutterit ammuttu niin lukaan kiinni ettei niitä saa auton työkaluilla auki.
Autossa ei ole vararengasta.
Jos on niin se on ollut paikallaan niin kauan että se pitää irrottaa poltopilleillä.
Eli kannattaa tarkistaa nämä asiat ennen kuin aloittaa ajattelemaan renkaanvaihtoa.
Jos sieltä paripyöristä toine on tyhjä, niin näyttää nuo autoiliat ajavan sillä lähimpään rengasliikkeeseen.
Mutta jos haluat itse kokeilla vaihtaa niin katso että sulla on rautakangi ja iso leka jotta saat sen pois sieltä jarrurummulta.
Nosto asia on sitten automerkkikohtanen, yleensä sielä on pyöreä syvennys jossakin kohtaa.
Itse olen tienpäällä pullotunkilla nostanut jousen heskelin kohdalta tai itse henskelistä.
En tiedä mihin asti huoltsikan kompurat antaa painetta ja mittarit näyttää, mutta yli 5 kiloa niissä on.
Joskus kun on ollut epäselvää rengaspaineesta niin olen mittarilla katsonut muitten renkaitten paineet ja pistänyt sen mukaan vajaaseen renkaaseen.
Taitaa noilla rengasvirmoilla ja hinauspalveluilla olla palvelua näihin rengasongelmiin?
Ensimmäinen/viimmeisin ja varmasti paras homma on soittaa pomolle ja kysyä mitä tehdään.- et7ui8ty7o8yuo
mennä ensimmäiseksi soittamaan pomolle ja kysymään "hei, meni rengas, mitä mä teen?"
Kyllä autonkuljettajan pitää pystyä rengas vaihtamaan, jos välineet on käsillä. et7ui8ty7o8yuo kirjoitti:
mennä ensimmäiseksi soittamaan pomolle ja kysymään "hei, meni rengas, mitä mä teen?"
Kyllä autonkuljettajan pitää pystyä rengas vaihtamaan, jos välineet on käsillä.Jos tilanne on "miksi" jälkeisiä tilanteita (5kpl)
Yksikin näistä syistä lopettaa renkaanvaihdon, ja jos otetaan 2000 luvun vanhempia vehkeitä mukaan niin joku näistä asioista lopettaa renkaan vaihdon yli 50% tapauksista.
"Kyllä renki ajaa autolla kuin autolla" näin se pomo ajattelee.
Siksi näitä tapauksi tulee eteen.
Sinun tapauksessa nämä kaikki 5 kpl voi olla kunnossa, onnittelen.
Tässä olisikin (en ole kuullut että olisi) kilpailu alan tapahtumiin, vaihda eturenkaat keskenään ja paripyörän sisemmät renkaat keskenään, apuna pullotunkki ja vipuvarsi avain.
- RenkaitaOnVaihdeltu
Huoltoasemien kompuroissa ei kyllä kovinkaan monessa paikassa riitä tarpeeksi tehoa tuollaisen ison pyörän täyttämiseen. Tullut omakohtaisesti kokeiltua kun oli yöllä pakko ajaa aamuksi lastaamaan ja kärrin ykköspyöristä yksi oli vajaa. Varmaan kymmenkunta huoltoasemaa kävin siinä matkalla läpi eikä mistään ollut apua.
Ja renkaanvaidossa voi tulla muitakin ongelmia. Itsellä yhdessä kärrissä oli niin matalalla lokasuojat, ettei rengasta saanut sen kaaren alta tulemaan pois millään. Piti lainata toinen tunkki jolla sai nostettua jousen päästä kärrin runkoa ylemmäs.
Akselin alta olen aina itse nostanut. Kyllähän sen huomaa kun vähän käyttää järkeä ja katsoo silmämääräisesti että mistä kannattaa nostaa ja mistä ei.
Ja jos rengas oikein kunnolla räjähtää kesken ajon niin on kyllä syytä olla mukana jotain muitakin työkaluja. Tuppaa nuo lokasuojat taipumaan sen renkaan räjähdyksen voimasta senverran että todennäköisesti pitää saada nekin revittyä jotenkin irti. Tyyli on vapaa.. Korjaamolla voivat sitten korjailla kaaret taas kuntoon. - RenkaitaOnVaihdettu
Niin ja haalarit päälle ja juomapullo esille. Hiki siinä tulee. Ei ole meinaan ihan kevyttä hommaa tuo paripyörän vaihto. Ja todennäköisesti sen vararenkaan esille ottaminen sieltä varapyörätelineestä on jo sinällään kova homma... :)
- Parempi etukäteen miettiä
Kiitoksia asiallisista vastauksista, toivotaan silti että pysyy kumit ehjinä!
- alemmaksi
etteivät kukkahattutädit pane micraan sitä 7 kiloa kun eivät osaa lukea mittaria.
Ja valtatien varrella asuvana kuulee usein tyhjän renkaan plätkytystä jonka kuljettajakin varmasti on huomannut,mutta ajavat vain seuraavalle huoltopisteelle.Vastuutonta mielestäni,saattavat ne riekaleet tehdä kipeää pienemmälle vastaantulijalle.
Onpa muuttunut kuljetusalakin virkamiestyyppiseksi kun ei viitsitä itse vaihtaa saati että olisi edes tarvittavat välineet mukana.- vararenkaita
enään ole mukana, etunen jos menee voi telistä ottaa varapyörän mikäli on jatkovartta ja voimia/painoa mutterit avata, siis nykyään.
- Arskak2
vararenkaita kirjoitti:
enään ole mukana, etunen jos menee voi telistä ottaa varapyörän mikäli on jatkovartta ja voimia/painoa mutterit avata, siis nykyään.
Jos yrittäjällä on esim. 10 yhdistelmää, niin "vain 20 erikokoista varapyörää" roikkuu autojen alla tuottamattomana. Ja "vasikkamoduleissa" vielä yx enemmän!
Sitten kun varapyörää tarttis, niin se on haurastunut jo valmiiksi paskaksi!! Ehkä just kestää sinne vianorille tai euromasterille.
Vaan kun on niin kallista soittaa se renkaanvaihtaja tienpäälle......... - Rekkahenkilö
vararenkaita kirjoitti:
enään ole mukana, etunen jos menee voi telistä ottaa varapyörän mikäli on jatkovartta ja voimia/painoa mutterit avata, siis nykyään.
Ei monellakaan isolla kuljetusliikkeellä varatennareita mukana ole, mutta meillä ainaskin on ja kyllä niitä joskus (aika harvoin) tien päällä vaihtamaankin joutuu ja mieluummin vaihdankin itse, kuin odotan pahimmillaan tuntisotalla rengasliikkeen miestä paikalle.
No, joskus tosin tennarin vaihto on jäännyt aikomuksen asteelle, kun on ollut pakko olla kaksi tunkkia ja kerran kun tennari oli niin ruostunut kiinni, ettei siinä enää hienosäätöleka eikä rumat sanatkaan enää auttaneet.
Mutta ihan kiitettävän lämmintä hommaa se on pakkasessakin tehdä ja tuleepahan samalla nuoruus mieleen, kun silloin ei ollut kännyköitä, millä pyytää apua joka ongelmaan. Siihen aikaan matkassa olikin lapiosta, rautakangesta ja kakkosnelosen palikoista lähtien kaikenlaista - ja työkalupakki kans. Että on elämä nykyään monessa mielessä helpompaa. - Arskak2
Rekkahenkilö kirjoitti:
Ei monellakaan isolla kuljetusliikkeellä varatennareita mukana ole, mutta meillä ainaskin on ja kyllä niitä joskus (aika harvoin) tien päällä vaihtamaankin joutuu ja mieluummin vaihdankin itse, kuin odotan pahimmillaan tuntisotalla rengasliikkeen miestä paikalle.
No, joskus tosin tennarin vaihto on jäännyt aikomuksen asteelle, kun on ollut pakko olla kaksi tunkkia ja kerran kun tennari oli niin ruostunut kiinni, ettei siinä enää hienosäätöleka eikä rumat sanatkaan enää auttaneet.
Mutta ihan kiitettävän lämmintä hommaa se on pakkasessakin tehdä ja tuleepahan samalla nuoruus mieleen, kun silloin ei ollut kännyköitä, millä pyytää apua joka ongelmaan. Siihen aikaan matkassa olikin lapiosta, rautakangesta ja kakkosnelosen palikoista lähtien kaikenlaista - ja työkalupakki kans. Että on elämä nykyään monessa mielessä helpompaa.olen tainnut vaihtaa kumin ruottin puolella, ja silloin otti pattiin oikein kunnolla! jotain 3 tiimaa siinä meni, trippelistä keskimmäisestä lähti pinta,,kokonaisena,,vanteen ja loput renkaasta sain koht. helposti pois,,mut se vitun pinta oli jumissa levyjarrun ja jonkun saamarin pultinnokan välissä, eikä millään pois!!!
jos olis ollut laikkakone, ei ongelmaa! ;-)
eikä saanut soittaa kumimiehille... ota pois vaan, kyl se lähtee,,tuumi isäntä,,ja ilmapussi oli kans sökö!!
lähtihän se viimein, kun tunkin ja ilmojen kans aikansa pelasi, mutta kyl käämitkin meines palaa.
olisin ajanut sivistyksen pariin teettämään homman, mut täys 32t mälli päällä. ei olis naapurirattaat kestäneet.
Voi V... vieläkin ottaa ohimoon ko. muljaaminen ;-( - nykyaikaan
Arskak2 kirjoitti:
olen tainnut vaihtaa kumin ruottin puolella, ja silloin otti pattiin oikein kunnolla! jotain 3 tiimaa siinä meni, trippelistä keskimmäisestä lähti pinta,,kokonaisena,,vanteen ja loput renkaasta sain koht. helposti pois,,mut se vitun pinta oli jumissa levyjarrun ja jonkun saamarin pultinnokan välissä, eikä millään pois!!!
jos olis ollut laikkakone, ei ongelmaa! ;-)
eikä saanut soittaa kumimiehille... ota pois vaan, kyl se lähtee,,tuumi isäntä,,ja ilmapussi oli kans sökö!!
lähtihän se viimein, kun tunkin ja ilmojen kans aikansa pelasi, mutta kyl käämitkin meines palaa.
olisin ajanut sivistyksen pariin teettämään homman, mut täys 32t mälli päällä. ei olis naapurirattaat kestäneet.
Voi V... vieläkin ottaa ohimoon ko. muljaaminen ;-(Itse ainakin tyhjentelisin laatikollisen renkaanpaikkausainetta renkaaseen ja ajaisin lähimmälle huoltoasemalle laittamaan rengaspaineet oikeiksi.
- rekkamiäs
nykyaikaan kirjoitti:
Itse ainakin tyhjentelisin laatikollisen renkaanpaikkausainetta renkaaseen ja ajaisin lähimmälle huoltoasemalle laittamaan rengaspaineet oikeiksi.
Joo, renkaanpaikkausaine auttaa tunnetusti räjähtäneeseen renkaaseen.
- Arskak2
nykyaikaan kirjoitti:
Itse ainakin tyhjentelisin laatikollisen renkaanpaikkausainetta renkaaseen ja ajaisin lähimmälle huoltoasemalle laittamaan rengaspaineet oikeiksi.
... ;-)
- ainakin
Arskak2 kirjoitti:
... ;-)
Tyhjentelisin laatikollisen Leijona-pulloja istuessani taksissa antamassa pomolle ajo-ohjeita auton luokse vaihtamaan rengasta. Kyllä isännän pitää huolehtia siitä, että renkaat ovat niin hyväkuntoisia etteivät räjähtele.
- Arskak2
ainakin kirjoitti:
Tyhjentelisin laatikollisen Leijona-pulloja istuessani taksissa antamassa pomolle ajo-ohjeita auton luokse vaihtamaan rengasta. Kyllä isännän pitää huolehtia siitä, että renkaat ovat niin hyväkuntoisia etteivät räjähtele.
Kyllä se kuljettaja on loppupelissä vastuussa ajokkinsa renkaista! Meilläkin voi mennä 5-6kk ettei auto käy "kotona", tai ettei pomo sitä näe!! Ei vaan linjat käy yksiin.
Ja sitäpaitsi; uusikin rengas voi räjähtää, vaikka ulkopuolella ei olis mitään ennakkomerkkejä.
Revi siitä... - ukosta
Arskak2 kirjoitti:
Kyllä se kuljettaja on loppupelissä vastuussa ajokkinsa renkaista! Meilläkin voi mennä 5-6kk ettei auto käy "kotona", tai ettei pomo sitä näe!! Ei vaan linjat käy yksiin.
Ja sitäpaitsi; uusikin rengas voi räjähtää, vaikka ulkopuolella ei olis mitään ennakkomerkkejä.
Revi siitä...Meillä on niin reilu pomo, että on hommannut meille kännykät firman liittymällä, että voisimme pitää häneen (ja muuallekin) yhteyttä tarvittaessa. Myöskin yksityis- ja palvelupuhelut ovat sallittuja, mutta ennenkaikkea voi soittaa pomolle vaikkapa kuluneista etusista, johon se sanoo sitten, että käy jossain vaihdattamassa uudet ja pistä lasku tulemaan, oot kuitenkin sen verran hyvä kuski ja tuot paljon rahaa taloon, niin ei se mitään haittaa. Täytyyhän auto olla kunnossa. Tosin rengasrikkoa ja muita akuutteja remppoja varten löytyy joku ihmeen huoltokortti, jota väläyttämällä rengaspalvelu hoitaa homman ilmaiseksi (vaiko sitten laskuun?), tarkemmin en tiedä kun ei ole tarvinnut paskojen renkaiden kanssa pulailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175670
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 432591
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452230Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332186Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141578- 381410
- 1701334