Moottoripyörän kuljetus

Vinkkiä kaivataan

Pitäisi viikonloppuna hakea yksi moottoripyörä umpikoriautolla ja nyt pitäisi saada vähän vinkkiä miten se sidotaan niin ettei se pääse kaatumaan, ei huvita uusia rikkoontuneita katteita ja siivota öljyjä kontin lattialta. Kontissa on sidontakiskot sekä alhaalla että noin metrin korkeudessa, yläsidontakiskot puuttuu, mutta niillä ei kai tässä tapauksessa pahemmin mitään virkaa ole? Onkos kellään kokemusta asiasta?

7

5934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi tapa

      Ainakin kiitolinjan terminaalissa on näkynyt moottoripyörien alla erikoisia metallisia lavoja, joissa keskellä on umpitaso (jonka päällä pyörä seisoo) ja reunoilla "tukipilarit" sekä trukin haarukoita varten "kiskot". Tuommoiseen lavaan saa pyörän kiinni liinoilla turvallisesti ja kohtuullisen helpon näköisesti ja lavan varmasti autoon kiinni yhtä helposti, kuin minkä tahansa muunkin kuormalavan. En valitettavasti tiedä, mistä moisia lavoja saisi esim. lainaksi tms.

      Mieleen ei juuri muita keinoja tule kuin laittaa pyörä PEHMUSTETTUNA seinää vasten (kiitolinjalla tuuppaavat kolhimaan noita...) ja köyttää kiinni mahdollisimman tiukasti joka suunnasta lähimpiin kiskoihin/seinään.

    • Pyöriä kuljettanut

      Jos kisko on lähellä lattiaa niin laitat etupyöran kontin etukulmaa vasten. Silloin rengas ei pääse kääntymään.

      Sitten oma liina ohjaustangosta tai pyörän rungosta niin että liina kiristää pyörää alaspäin ja eteenpäin. Molemmin puolin oma liina. Pitää olla sellaisesta kohdasta kiinni ettei liina pääse liukumaan toiseen kohtaan.

      Sitten lopuksi jos vielä haluaa niin voi laittaa yhden liinan menemään satulan yli.

      Kyseisellä tavalla voi sitoa myös eturengas suoraan etuseinää päin. Silloin pitää liinojen tulla samalle etäisyydelle molemmin puolin pyörää että veto on tasaisesti kummallakin puolella.

      Liinoja kiristetään sen verran että etujousi painuu kasaan n 50%. Liinojen kiristymisen ollessa eteen-alas-suunnassa, eturengas painuu seinää vasten eikä ratti pääse kääntymään, ja pyörä pysyy paikallaan.

      Vaikea selittää ilman kuvia mutta toivottavasti auttaa.

    • Joyhy

      Minä olen kuskannut useita kertoja pyörää peräkärryssä ja kuorma autossa, eipä siinä muuta kun etupyörä päin etu seinää iskunvaimentimia alas ja liina/liinat vedettyinä sarvista mahd eteen alas. ja takajalkatapeista kiinni alas sivuillepäin niin että iskunvaimennus kiristyy.
      satulan yli liinan vetäminen on melko turhaa ei sitä saa kireeseen kuitenkaan rikkomatta jotain.
      Näillä konsteilla on ainakin minun kuskaamat pyörät pysyny pystyssä. Toivottavasti vielä kerkisit lukeen tän.

      • Kiitos vinkeistä

        Selvisin hommasta laittamalla pyörän pystyyn vasempaa seinää vasten etupörä käännettynä oikealle etusermiä vasten siten että sarvenpää ottaa seinään kiinni samoin kun kylkikin. Vedin yhden liinan vasempaan keskikiskoon siten, että se tulee edestä katteen yli pyörän kylkeä pitkin takaraudan kautta ja kiristin sen sopivaan kireyteen, en siis liian tiukkaan. Toisen liinan vedin alakiskoon siten, että se meni kummankin vanteen läpi ja tämänkin kiristin sopivaan "momenttiin". Uskokaa tai älkää, mutta pyörä seisoi siinä kuin tatti, vaikkeivät liinat mielestäni olleet kovinkaan kireällä. En tiedä onko hyvä tapa, jousitusta kun en ottanut huomioon, mutta homma hoitui vaurioitta. Kiitoksia vinkeistä.


    • Pysyy ehyenä

      Eturengas nurkkaan. Pyörä seinää vasten.Täkkejä tai ohut patja väliin ja seinään liinalla kiinni.Olen kuljettanut useita pyöriä näin.

      • Pysyykö pystyssä?

        Pysyykö pyörä pystyssä, jos laittaa keskiseisontatuelle ihan pakettiauton keskelle ja sitten kiristää liinoilla niin ettei pääse eteen eikä taakse? Siis erikoislliinoilla ohjaustangosta ym? Pysyykö?


    • Motonkuljettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe