Elementtitalo itse tehty

elm

Olemme rakentaneet suurelementtitalon maalämmöllä 1100 EUR/m2 (ilman tonttia). Pintamateriaalit keskitasoa, laattaa, laminaattia, tapettia, merkkikeittiö laadukkailla koneilla, keskupölunimuri, varaava takka jne. 230m2 on lämmitä alaa. Kaikki työt teimme itse. (poislukien sähkö ja putkityöt) Aikaa paloi tasan vuosi. Ja budjetti piti. Enää on pihatöitä jäljellä. Joten kyllä edullisestikkin voi tänä päivänä rakentaa.

8

1380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista

Onko 230 m2 kerros- vai asuinneliöitä? Joka tapauksessa kustannukset ovat siis 253000 euroa pitäen sisällään kaiken muun paitsin tontin, vai? Jos näin on niin ei paha.

• elm

230 on asuinneliöitä. Eikä sisällä tonttia. Eli tontista jouduttiin sitten pulittamaan erikseen. Mutta talo kokonaisuudessaan on siinä. Piht on hieman vaiheessa, mutta siihen tarvitaan enää pari kuormaa multaa ja vähän pihakiviä. Työn teen "saunalenkki" periaatteella. Syksyllä kaikki valmista. Ja kaiken lisäksi ylläpitokustannukset ovat todella huokeat maalämmön vuoksi. Täysi lämpö on ollut talossa viime syyskuusta asti. Ja tähän mennessä sähköä kokonaisuudessaan on kulunut 8500 kWh !! Eli vuosikulutus noin 10000 kWh !! Heino homma näillä asuinneliöillä. Kyllähän tuo rakentamisvuosi raskas oli, mutta nyt olemme tyytyväisiä.

• Ei nyt kuiteskaan.

Teittekö aivan itse? en oikein osta tuota. Noilla neliöillä on täytynyt olla raksalla teidän lisäksi appivanhempia tai muuta vastaavaa apuporukkaa.

• jostain syystä heittelevät

noita omituisia hintojaan. Useimmiten kyse on kuitenkin huonosta muistista ja laskuvirheestä johtuvaa. Loppujen lopuksi se talokin on aika keskeneräinen eivätkä ne keskitason materiaalit ja koneetkaan vastaa ihan muiden käsitystä tuosta tasosta. Kivahan se on että joku saa kiksejä kun pääsee kirjoitteleen ja kehumaan edullista rakentamistaan. Uskovat jopa itse noihin kirjoituksiinsa.

• ehei....
        jostain syystä heittelevät kirjoitti:

noita omituisia hintojaan. Useimmiten kyse on kuitenkin huonosta muistista ja laskuvirheestä johtuvaa. Loppujen lopuksi se talokin on aika keskeneräinen eivätkä ne keskitason materiaalit ja koneetkaan vastaa ihan muiden käsitystä tuosta tasosta. Kivahan se on että joku saa kiksejä kun pääsee kirjoitteleen ja kehumaan edullista rakentamistaan. Uskovat jopa itse noihin kirjoituksiinsa.

Laminaatti ei tosiaan ole keskitason materiaali. Mielestäni parketti about 50 eur/neliö on keskitason materiaalia.

Ihme meininkiä.

• elm

Itse tehdyllä tarkoitan että palkallista työvoimaa ostettuna ei käytetty, eikä pimeää työvoimaa. Toki mukana oli "omaa porukkaa". Ja jos sellaiseen on mahdollisuus, niin miksi jättäisi hydyntämättä ? Käytännössä talo rakennettiin 3 henkilön voimin palkkakuluilla 100 EUR. Annoin homman alussa 50 EUR molemmille minun lisäkseni seuraavin sanoin: Ei tällä työmaalla tarvitse ilmaiseksi olla, ruuan ja välineet saa. Tässä on tili, joka ei toistu. Työpanosta odotan omantunnon mukaan.
        Ja hauskaa oli.

• elm
        jostain syystä heittelevät kirjoitti:

Kaikkien osotosten kuitit laitoin talteen ja loppulaskenta on suoritettu. Listat on paikoillaan..sorry 2 kpl puuttuu... Piha on kesken, mutta multa tulossa ja lapiolla hoidetaan tasaus, koska koneella tehtiin karkea työ jo muun maanrakennustyön aikana. Koneiden keskitasosta: Elektrolux kalusteet ostettiin pakettina messuilta. En kirjoita tätä kikisien toivossa, vaan rohkaisuksi muillekkin "itse rakentaville" Kikisit saan jostain aivan muualta, enkä niitä rakentamisesta koskaan kuvitellut saavanikaan.

• eml
        ehei.... kirjoitti:

Laminaatti ei tosiaan ole keskitason materiaali. Mielestäni parketti about 50 eur/neliö on keskitason materiaalia.

Ihme meininkiä.

pintamateriaaleja on monenlaisia ja monen hintaisia. Jos jollekkin laminaatti ei ole keskitasoa, niin minua ei haittaa. Talomme on keskitasoa ja se siitä. Ei tuosta kivilattiastakaan kukaan tiedä maksoiko kivet 5 vai 80 EUR/m2. Ja mulle ei hinta ole egojuttu vaan lopputulos. On meillä koristekiviseinääkin 5m2 joka oli tosi kallista, mutta silti mainitsin vain tapetin joka on keskitasoa vaiko sittenkin lapsen huoneen hilemaalilakkaseos, joka sekin oli aika arvoksasta. Mutta lopputulos on tärkeämpää kuin naapurille leuhkiminen kuinka paljon joku materiaali maksoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe