Elementtitalo itse tehty

elm

Olemme rakentaneet suurelementtitalon maalämmöllä 1100 EUR/m2 (ilman tonttia). Pintamateriaalit keskitasoa, laattaa, laminaattia, tapettia, merkkikeittiö laadukkailla koneilla, keskupölunimuri, varaava takka jne. 230m2 on lämmitä alaa. Kaikki työt teimme itse. (poislukien sähkö ja putkityöt) Aikaa paloi tasan vuosi. Ja budjetti piti. Enää on pihatöitä jäljellä. Joten kyllä edullisestikkin voi tänä päivänä rakentaa.

8

1408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista

      Onko 230 m2 kerros- vai asuinneliöitä? Joka tapauksessa kustannukset ovat siis 253000 euroa pitäen sisällään kaiken muun paitsin tontin, vai? Jos näin on niin ei paha.

      • elm

        230 on asuinneliöitä. Eikä sisällä tonttia. Eli tontista jouduttiin sitten pulittamaan erikseen. Mutta talo kokonaisuudessaan on siinä. Piht on hieman vaiheessa, mutta siihen tarvitaan enää pari kuormaa multaa ja vähän pihakiviä. Työn teen "saunalenkki" periaatteella. Syksyllä kaikki valmista. Ja kaiken lisäksi ylläpitokustannukset ovat todella huokeat maalämmön vuoksi. Täysi lämpö on ollut talossa viime syyskuusta asti. Ja tähän mennessä sähköä kokonaisuudessaan on kulunut 8500 kWh !! Eli vuosikulutus noin 10000 kWh !! Heino homma näillä asuinneliöillä. Kyllähän tuo rakentamisvuosi raskas oli, mutta nyt olemme tyytyväisiä.


    • Ei nyt kuiteskaan.

      Teittekö aivan itse? en oikein osta tuota. Noilla neliöillä on täytynyt olla raksalla teidän lisäksi appivanhempia tai muuta vastaavaa apuporukkaa.

      • jostain syystä heittelevät

        noita omituisia hintojaan. Useimmiten kyse on kuitenkin huonosta muistista ja laskuvirheestä johtuvaa. Loppujen lopuksi se talokin on aika keskeneräinen eivätkä ne keskitason materiaalit ja koneetkaan vastaa ihan muiden käsitystä tuosta tasosta. Kivahan se on että joku saa kiksejä kun pääsee kirjoitteleen ja kehumaan edullista rakentamistaan. Uskovat jopa itse noihin kirjoituksiinsa.


      • ehei....
        jostain syystä heittelevät kirjoitti:

        noita omituisia hintojaan. Useimmiten kyse on kuitenkin huonosta muistista ja laskuvirheestä johtuvaa. Loppujen lopuksi se talokin on aika keskeneräinen eivätkä ne keskitason materiaalit ja koneetkaan vastaa ihan muiden käsitystä tuosta tasosta. Kivahan se on että joku saa kiksejä kun pääsee kirjoitteleen ja kehumaan edullista rakentamistaan. Uskovat jopa itse noihin kirjoituksiinsa.

        Laminaatti ei tosiaan ole keskitason materiaali. Mielestäni parketti about 50 eur/neliö on keskitason materiaalia.

        Ihme meininkiä.


      • elm

        Itse tehdyllä tarkoitan että palkallista työvoimaa ostettuna ei käytetty, eikä pimeää työvoimaa. Toki mukana oli "omaa porukkaa". Ja jos sellaiseen on mahdollisuus, niin miksi jättäisi hydyntämättä ? Käytännössä talo rakennettiin 3 henkilön voimin palkkakuluilla 100 EUR. Annoin homman alussa 50 EUR molemmille minun lisäkseni seuraavin sanoin: Ei tällä työmaalla tarvitse ilmaiseksi olla, ruuan ja välineet saa. Tässä on tili, joka ei toistu. Työpanosta odotan omantunnon mukaan.
        Ja hauskaa oli.


      • elm
        jostain syystä heittelevät kirjoitti:

        noita omituisia hintojaan. Useimmiten kyse on kuitenkin huonosta muistista ja laskuvirheestä johtuvaa. Loppujen lopuksi se talokin on aika keskeneräinen eivätkä ne keskitason materiaalit ja koneetkaan vastaa ihan muiden käsitystä tuosta tasosta. Kivahan se on että joku saa kiksejä kun pääsee kirjoitteleen ja kehumaan edullista rakentamistaan. Uskovat jopa itse noihin kirjoituksiinsa.

        Kaikkien osotosten kuitit laitoin talteen ja loppulaskenta on suoritettu. Listat on paikoillaan..sorry 2 kpl puuttuu... Piha on kesken, mutta multa tulossa ja lapiolla hoidetaan tasaus, koska koneella tehtiin karkea työ jo muun maanrakennustyön aikana. Koneiden keskitasosta: Elektrolux kalusteet ostettiin pakettina messuilta. En kirjoita tätä kikisien toivossa, vaan rohkaisuksi muillekkin "itse rakentaville" Kikisit saan jostain aivan muualta, enkä niitä rakentamisesta koskaan kuvitellut saavanikaan.


      • eml
        ehei.... kirjoitti:

        Laminaatti ei tosiaan ole keskitason materiaali. Mielestäni parketti about 50 eur/neliö on keskitason materiaalia.

        Ihme meininkiä.

        pintamateriaaleja on monenlaisia ja monen hintaisia. Jos jollekkin laminaatti ei ole keskitasoa, niin minua ei haittaa. Talomme on keskitasoa ja se siitä. Ei tuosta kivilattiastakaan kukaan tiedä maksoiko kivet 5 vai 80 EUR/m2. Ja mulle ei hinta ole egojuttu vaan lopputulos. On meillä koristekiviseinääkin 5m2 joka oli tosi kallista, mutta silti mainitsin vain tapetin joka on keskitasoa vaiko sittenkin lapsen huoneen hilemaalilakkaseos, joka sekin oli aika arvoksasta. Mutta lopputulos on tärkeämpää kuin naapurille leuhkiminen kuinka paljon joku materiaali maksoi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      615
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      610
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      537
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe