muutto 16v?

---

Saako opiskelijatukea jos muuttaa samaan kaupunkiin ku missä vanhemmat asuu 16 vuotiaana? Ja onko paljon järkeä muuttaa niin nuorena omaan asuntoon? Älkää vittuilko vaan vastatkaa vaan kysymyksiin. kiitos jo etukäteen.

69

29180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole järkeä

      Sillä ei ole merkitystä asutko samassa kaupungissa vai eri kaupungissa kuin vanhempasi. Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea.

      Sanoisin, että ei ole mitään järkeä muuttaa omaan asuntoon noin nuorena, jos siihen ei ole pakottavaa tarvetta (esim. sinua hakataan kotona, etkä voi asua enää oman terveytesi vuoksi siellä).

      • täss

      • kyl saa
        täss kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040601111809IL?openDocument

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040601145115IL?openDocument
        http://asiakas.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication
        tuo alimmainen on laskelma joten kannattaa käyttää sitä.
        Luultavasti saat tukea jos/kun vanhemmillasi on pienet tulot.
        Ja voihan lapsilisästäkin maksaa vuokraa, ei se ole kiellettyä.

        "Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea."
        Kelan laskelmassa kysyttiin ikä,laitoin 16v ja asumaan eri osoitteeseen kuin vanhemmat,vanhemmille pienet tulot jnejne Kuvtteles,tämä olis saanut 201e kk opintotukee!


      • ---
        kyl saa kirjoitti:

        "Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea."
        Kelan laskelmassa kysyttiin ikä,laitoin 16v ja asumaan eri osoitteeseen kuin vanhemmat,vanhemmille pienet tulot jnejne Kuvtteles,tämä olis saanut 201e kk opintotukee!

        Teistä oli paljo apua :)


      • ei ole järkeä
        kyl saa kirjoitti:

        "Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea."
        Kelan laskelmassa kysyttiin ikä,laitoin 16v ja asumaan eri osoitteeseen kuin vanhemmat,vanhemmille pienet tulot jnejne Kuvtteles,tämä olis saanut 201e kk opintotukee!

        Niin siis joo, tämä aloittajahan ei saa opintorahaa koska saa lapsilisää. Asumislisän voi saada ja se on tuon 201,60 euroa. Sitä voidaan sitten alentaa, jos vanhempien tulot ovat liian suuret. Siitä ei muuten vuokraa makseta kuin erittäin harvassa paikassa, ei edes lapsilisän kanssa.

        Ja entäpä sitten muut menot? Vesilasku, sähkölasku, koulukirjat, kännykkälasku, nettiliittymän lasku, vakuutukset, tv-lupa, mahdolliset lehtilaskut, ruoka, hygieniatuotteet, mahdolliset lääkkeet jne. Puhumattakaan siitä, että joskus haluaisi käydä esim. elokuvissa, ulkona syömässä, ostamassa uusia vaatteita tai yleensäkään tehdä jotain "kivaa".


      • aaws
        kyl saa kirjoitti:

        "Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea."
        Kelan laskelmassa kysyttiin ikä,laitoin 16v ja asumaan eri osoitteeseen kuin vanhemmat,vanhemmille pienet tulot jnejne Kuvtteles,tämä olis saanut 201e kk opintotukee!

        Mä en ainakaan saa mitään. Muutan pois kotoa ja oon täysikänen. Ainahan sitä opintotukea voi hakea mutta harva sitä saa, ei saanu mun sisaruksetkaan aikoinaan. Onneks on olemassa yks tuki, mistä saa paljon enemmän rahaa.. Hihi.. ;P


      • asfa

        opintotuen asumislisää saa jo silloin!!!!!!!!!


      • asfa
        ei ole järkeä kirjoitti:

        Niin siis joo, tämä aloittajahan ei saa opintorahaa koska saa lapsilisää. Asumislisän voi saada ja se on tuon 201,60 euroa. Sitä voidaan sitten alentaa, jos vanhempien tulot ovat liian suuret. Siitä ei muuten vuokraa makseta kuin erittäin harvassa paikassa, ei edes lapsilisän kanssa.

        Ja entäpä sitten muut menot? Vesilasku, sähkölasku, koulukirjat, kännykkälasku, nettiliittymän lasku, vakuutukset, tv-lupa, mahdolliset lehtilaskut, ruoka, hygieniatuotteet, mahdolliset lääkkeet jne. Puhumattakaan siitä, että joskus haluaisi käydä esim. elokuvissa, ulkona syömässä, ostamassa uusia vaatteita tai yleensäkään tehdä jotain "kivaa".

        ensinnäkin netti,sähkö ja vesi kuuluvat usein esim. opiskelija-asunnoissa vuokraan. Tv-lupaa itse en maksanut noin nuorena enkä aio maksaa niin kauan kuin opiskelen. Kai sitä sitte vanhemmilta tukea saa jos meinaa muuttaa ja kesällä tietenkin voi käydä duunissa.


      • ei ole järkeä
        asfa kirjoitti:

        opintotuen asumislisää saa jo silloin!!!!!!!!!

        Taidat olla astetta fiksumpi tapaus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tavallista kyllä

        Itse olen maaseudulta pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja puolet kavereistani muutti yksin asumaan heti yläasteen jälkeen, soluasuntoon siis. Pinillä paikkakunnilla siis on ihan mahdollista ja todella yleistä muuttaa asumaan yksin jo 16-vuotiaana. Helsingistä ei ole kokemusta, joten en osaa sanoa.


      • kun_*
        ei ole järkeä kirjoitti:

        Niin siis joo, tämä aloittajahan ei saa opintorahaa koska saa lapsilisää. Asumislisän voi saada ja se on tuon 201,60 euroa. Sitä voidaan sitten alentaa, jos vanhempien tulot ovat liian suuret. Siitä ei muuten vuokraa makseta kuin erittäin harvassa paikassa, ei edes lapsilisän kanssa.

        Ja entäpä sitten muut menot? Vesilasku, sähkölasku, koulukirjat, kännykkälasku, nettiliittymän lasku, vakuutukset, tv-lupa, mahdolliset lehtilaskut, ruoka, hygieniatuotteet, mahdolliset lääkkeet jne. Puhumattakaan siitä, että joskus haluaisi käydä esim. elokuvissa, ulkona syömässä, ostamassa uusia vaatteita tai yleensäkään tehdä jotain "kivaa".

        on ihan pakko olla telkkari ja tilata lehtiä...
        ei täällä kellään mitään helppoa ole. hyvä se on totutella elämään ilman mitään luksoriteetteja ja olla lähtemättä tämänpäivän älyttömään kulutusjuhlaan mukaan. ruokaankin riittä varmasti kun jättää ne yksiöpakatut terveysjogurtit ja ihorasvat ostamatta..


      • lapsilisästä
        täss kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040601111809IL?openDocument

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040601145115IL?openDocument
        http://asiakas.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication
        tuo alimmainen on laskelma joten kannattaa käyttää sitä.
        Luultavasti saat tukea jos/kun vanhemmillasi on pienet tulot.
        Ja voihan lapsilisästäkin maksaa vuokraa, ei se ole kiellettyä.

        Lapsilisä maksetaan lapsen vanhemmille, pääsääntöisesti äidille. Ei äidillä ole mitään velvollisuutta luovuttaa lapsilisää nuoren käyttöön. Vähän vaikea siitä on maksaa vuokraa, jos sitä ei saa itselleen.


      • Anonyymi
        kyl saa kirjoitti:

        "Niin kauan kuin olet oikeutettu lapsilisään, olethan lapsi, et saa opintotukea."
        Kelan laskelmassa kysyttiin ikä,laitoin 16v ja asumaan eri osoitteeseen kuin vanhemmat,vanhemmille pienet tulot jnejne Kuvtteles,tämä olis saanut 201e kk opintotukee!

        Niino jos lapsilisän lakkauttaa voi saada sen opintotuen ketä kukkahattutätejä täällä taas


    • paljon järkeä

      jos et pysty edes noita tukiasioita selvittämään muuten kuin täältä kyselemällä, etkä edes vaivaudu ottamaan selvää mikä on haikailemasi tuen oikea nimi. Pitää olla nimittäin kykyä hoitaa paljon muitakin asioita jos haluaa elää yksin ja itsenäisesti. Ja tämä ihan rakentavassa mielessä, ei vittuilua.

    • PT-Pt

      Kyllä varmasti jotain tukea tulet saamaan jos muutat ja tulosi ei riitä vuokran maksamiseen, mutta todellisuus on niin, ettei niitä asuntoja niin vaan saa koska en yli 18-vuotiaanakaan meinannut saada omaa yksiötä koska viitattiin siihen, että pystyy asumaan vanhempien luona eikä ole asunnoton.Vaikka viittasin siihen, että haluaisin päästä itsenäistymään ja täysi-ikäisyyteen...ei ollut apua. Kun pääsin töihin
      yli 20-vuotiaana muutin omaan asuntoon ensin vapailla markkinoilla ja kun se meni myyntiin,niin työpaikan asuntoon. Kun kerran muuttaa pois vanhempien luota sitä harvemmin enää muuttaa sinne takaisin. Yhden poikkeustapauksen tiedän jossa 30-vuotias muutti takas vanhempien luo mutta siinä oli mielenterveydelliset syyt taustalla, ei pystynyt asumaan yksin.

      Periaatteessa 16-vuotiaan on vielä ihan hyvä asua vanhempien luona ellei ole jotain erityistä syytä kuten alkoholisoitunut vanhempi tai väkivallan uhka. Kaikki kovin nuorena muuttaneet mitä itse tunnen on joutuneet enemmänkin lähtemään halusivat tai eivät juuri edellämainituista syistä, silloin tietysti pakko on kämppä saada ja joku sen maksaa kun ei tuloja noin nuorella juuri ole.

      • esim. espoossa

        voi kulkeminen olla tosi hankalaa,jos asut toisella puolella Espoota ja koulu on toisella laidalla Espoota,poikittaisliikenne on surkeaa, eikä pääse hyvin kulkemaan,aikaa menis suhteettoman kauan päivässä.
        tässä yks. esim.
        06:46bussi lähtee   06:50vaihto   07:56bussi perillä   1 h 9 min matka-aika   kävelyä siinä välillä 0.8 km ja sama takaisin osalle matkaa saattaa olla,ettei kelpaa seutulippu vaan joutuu ostamaan kalliimman matkalipun.


      • on espoon alueella
        esim. espoossa kirjoitti:

        voi kulkeminen olla tosi hankalaa,jos asut toisella puolella Espoota ja koulu on toisella laidalla Espoota,poikittaisliikenne on surkeaa, eikä pääse hyvin kulkemaan,aikaa menis suhteettoman kauan päivässä.
        tässä yks. esim.
        06:46bussi lähtee   06:50vaihto   07:56bussi perillä   1 h 9 min matka-aika   kävelyä siinä välillä 0.8 km ja sama takaisin osalle matkaa saattaa olla,ettei kelpaa seutulippu vaan joutuu ostamaan kalliimman matkalipun.

        niin kyllä samanlipun pitäisi kelvata, Espoon sisäisen. Ei siihen mitään seutulippua tarvitse.


    • toveriasuntokin

      Sellaiseen minä muutin 16-vuotiaana. Ja se oli ihan ok-ratkaisu. Olin päivät töissä ja illat koulussa, joten vuokran pystyin maksamaan ilman tukia.

      On ok lähteä kotoa pois, jos siltä tuntuu. Eihän välejä silti tarvi pilata.

    • pysy kotona vaa

      Ei kannata vielä 16-vuotiaana muuttaa pois kotoa. kyllä sitä aikuista ehtii leikkimään vielä vanhempanakin.
      Asunnon saanti voi olla vaikeaa. Ei asuntoa vain saada tai oteta - pitää olla vuokratakuut, joka voi olla 2-3 kk vuokra. Senkin jälkeen pitää olla ja elää, niinkuin aikuiset yleensä elävät. Valitettavasti näistä alaikäisistä "aikuisista" ei ole kerrostaloissa kuin haittaa. He eivät oikein käsitä, että aikuisuus ja pois kotoa asumoinen ei ole yhtä kuin meluaminen ja biletys.

      • sfas

        Itse kun muutin 16-vuotiaana muutin opiskelija-asuntoon. Ainoat metelijöitsijät kerrostalossa oli just ne korkeakouluopiskelijat, jotka soitti täysillä musaa ja juopotteli yläkerrassa. Itse en harrastanut sitä ja elin kunnolla tekemättä mitään typeryyksiä. Älä yleistä.


      • itsenäistymistä
        sfas kirjoitti:

        Itse kun muutin 16-vuotiaana muutin opiskelija-asuntoon. Ainoat metelijöitsijät kerrostalossa oli just ne korkeakouluopiskelijat, jotka soitti täysillä musaa ja juopotteli yläkerrassa. Itse en harrastanut sitä ja elin kunnolla tekemättä mitään typeryyksiä. Älä yleistä.

        Olen asunut parissakin kerrostalossa, jossa asunto oli vuokrattu alaikäiselle lukiolaiselle.
        Siihen asti rauhallinen talo muuttui lähinnä discoksi. Poppo paukkui ja porukkaa juoksenteli meluamassa missä sattuu. Asunnon avaimia oli jaettu kavereille, joten myös kellareihin ja kuivaushuoneisiin pääsi henkilöitä, jotak eivät edes asuneet talossa. Kuivaushuone muodostui syksyisin yöpymis- ja selviämispaikaksi. Onneksi molemmissa tapauksissa saatiin häätö aikaiseksi ilmoittamalla säännöllisesti poliisille melusta ja juopuneista alaikäisistä.
        Kyllä nuoriso sai huonon maineen meikäläisen silmissä. Risumajassa tuollaisten pitäisi harjoitella kotoa poissa asumista.


      • Lauruski
        itsenäistymistä kirjoitti:

        Olen asunut parissakin kerrostalossa, jossa asunto oli vuokrattu alaikäiselle lukiolaiselle.
        Siihen asti rauhallinen talo muuttui lähinnä discoksi. Poppo paukkui ja porukkaa juoksenteli meluamassa missä sattuu. Asunnon avaimia oli jaettu kavereille, joten myös kellareihin ja kuivaushuoneisiin pääsi henkilöitä, jotak eivät edes asuneet talossa. Kuivaushuone muodostui syksyisin yöpymis- ja selviämispaikaksi. Onneksi molemmissa tapauksissa saatiin häätö aikaiseksi ilmoittamalla säännöllisesti poliisille melusta ja juopuneista alaikäisistä.
        Kyllä nuoriso sai huonon maineen meikäläisen silmissä. Risumajassa tuollaisten pitäisi harjoitella kotoa poissa asumista.

        sillä yksilöitähän tässä kaikki ollaan. Se mikä sopii toiselle ei toisen kohdalla tulisi kuuloonkaan. Itse muutin kotoa 18-vuotiaana suoraan silloisen poikaystäväni luokse, se toimi kohdallani hyvin vaikka suhde sittemmin päättyikin eroon.

        Lukio aikana muistan kuinka moni ystävistäni asui jo itsenäisesti, mutta toisaalta monet olivat saaneet asunnon lähes sattuman kaupankautta.

        Itsenäiseen asumiseen liittyy paljon vapauksia, muuta myös velvollisuuksia, kuten asunnon kunnossapitoon ja siisteyteen liittyviä asioita.

        Silti en sano, etteikö joku 16-vuotias vastuullinen nuori pystyisi asumaan yksin, jos sitä todella haluaa ja siihen on valmis. Paljon on kuitenkin myös niitä, joille lisävuodet kotona ovat vain hyväksi!


      • Anonyymi
        itsenäistymistä kirjoitti:

        Olen asunut parissakin kerrostalossa, jossa asunto oli vuokrattu alaikäiselle lukiolaiselle.
        Siihen asti rauhallinen talo muuttui lähinnä discoksi. Poppo paukkui ja porukkaa juoksenteli meluamassa missä sattuu. Asunnon avaimia oli jaettu kavereille, joten myös kellareihin ja kuivaushuoneisiin pääsi henkilöitä, jotak eivät edes asuneet talossa. Kuivaushuone muodostui syksyisin yöpymis- ja selviämispaikaksi. Onneksi molemmissa tapauksissa saatiin häätö aikaiseksi ilmoittamalla säännöllisesti poliisille melusta ja juopuneista alaikäisistä.
        Kyllä nuoriso sai huonon maineen meikäläisen silmissä. Risumajassa tuollaisten pitäisi harjoitella kotoa poissa asumista.

        Vitun eeppinen meno ja perus teinisekoilua


    • saa isältä ja äidiltä

      On se yksi h---tti, että ennenkuin ollaan edes täysi-ikäisiä, niin huudellaan, että mitähän tukia ja avustuksia sitä saisi!

      • Kaikenmaaliman talipäitä...

        Minun kohdallani oli ainakin niin ettei vanhemmillani ollut varaa maksaa opiskelujani. Ei siinä paljon isin ja äipän tukia sillon saatu joten jouduin ottamaan opintolainan jonka lisäksi kävin iltaisin töissä. Onhan se toki niin että jotkun pikkutalipäät saa rahaa vanhemmiltaan. Toki sitten saattaa käydä niin että niistä talipäistä tulee sossunluukun vakkareita...


    • 16-vuotiaana muuttanut

      Itse muutin toiselle paikkakunnalle lukioon 16-vuotiaana koska kotikylällä ei ollut lukiota ja vanhempani asuivat niin syrjässä ettei sieltä käsin koulunkäynti ollut mahdollista.
      Asuin lukioajan solussa eli elinkustannukset eivät olleet kovin suuret mutta mitään tukea en saanut (vanhempien tulot vaikuttivat) eli porukat maksoivat vuokran ja vähän rahaa ruokaan.
      Kämppikseni, jonka vanhemmilla oli pienemmät tulot, sai jo alaikäisenä jonkin verran asumislisää.
      Mutta asu ihmeessä kotona jos mahdollista. Säästät paljon rahaa.

    • tyttönenbx

      eikä se niin ihmeellistä ollu, kaikki pelotteli vaikeuksilla mutta opiskelija asunnossa niitä ei juuri ollut. se on ihmisestä ja itsenäistymisen tarpeesta kiinni. :D

    • flapparette

      Asumistukea saa alle 17 vuotiaana mutta ei muuta, ite muutin myös 16 vuotiaana pois kotoa.
      Eikä mun mielestä ole väliä sillä missä vanhemmat asuu, mutta jos asunto mihi muutat on vaikka heidän omistuksessaan niin silloin sillä on väliä. Katso kelan sivuilta, siellä on tarkemmin.

      • votka

        Mä lähdin 16 v:na Ruotsiin omilleni ja olin tyytyväinen ja muksutki lähteneet 16 - 20 vuotiaina omilleen ja olen siitäkin tyytyväinen..vaikka tiukkaa opiskeluaika tekikin, mutta vanhempina autoimme niin paljon kuin rahkeet kesti


    • pepex78

      ja 25 vuotiaana omakotitaloon, nyt 28v.
      Oli järkevää. Kun ostettiin eka omistusasunto, niin hinta oli 320000mk 1990 rakennetusta 71m2 3h k s. Silloin oli vielä halpaa.

      Nyt en välttämättä näillä hinnoilla heti omaa ostas, ellet oo varoissas ja tiedät tarkkaan missä ja miten haluat asua.

      • minämne

        Miten olet kolme vuotta sitten ostanut markoilla?

        Ja yksinasumisesta; aion muuttaa parin viikon sisällä toiselle paikkakunnalle asumaan. Olen 16 vuotias. Ulkomaille saisin jo opintotukea, mutta Suomessa vain asumislisää. Kaikki raha kuitenkin auttaa:)


    • ainakin ennen sai

      Ainakin kaverini sai kaikki tuet kun muutti kotoansa pois, vaikka muuttikin samalle paikkakunnalle. Selitti sen sillä etteihän hän voi toisten kaappia mennä tonkimaan vaikka vanhempiansa olisivatkin. En muista mitä kaikkea muuta selitti mutta, syy muuttoon kuitenkin oli ettei saanut vanhenpiensa palkkojen takia opintotukea. Kun muutti omilleen sai kaikki tuet. Pitää vain ilmeisesti osata selittää.

      • adsasddrthu

        Vaikka kuinka teini-iän angsteissa vanhemmat ottaa päähän ja ties mitä, niin kyllä se järkevin vaihtoehto on asua vanhempien luona täysi-ikäiseksi asti. Täysi ylläpito, ehkä joutuu joskus roskat viemään roskakoriin ja tiskikoneen täyttämään, mutta onko paha?

        Taloudellisin vaihtoehto, ja kuten aikaisemminkin sanottiin, millä maksaa muut kulut ja pitää hauskaa, kun tuet ovat pieniä ja vuokrakin on iso ?

        Nyt järki käteen lapsukaiset.


      • kokemusta on
        adsasddrthu kirjoitti:

        Vaikka kuinka teini-iän angsteissa vanhemmat ottaa päähän ja ties mitä, niin kyllä se järkevin vaihtoehto on asua vanhempien luona täysi-ikäiseksi asti. Täysi ylläpito, ehkä joutuu joskus roskat viemään roskakoriin ja tiskikoneen täyttämään, mutta onko paha?

        Taloudellisin vaihtoehto, ja kuten aikaisemminkin sanottiin, millä maksaa muut kulut ja pitää hauskaa, kun tuet ovat pieniä ja vuokrakin on iso ?

        Nyt järki käteen lapsukaiset.

        Teini-ikä on kuitenkin niin lyhyt, mutta vaikka se kuinka ahistaa, koeta kestää. Mieti, miten ahistaa, kun tulee luukusta kirje, jossa kerrotaan:"ellei allamainittua maksamatonta vuokrasummaa suoriteta 14 päivän kuluessa, siirtyy asia perintätoimiston hoidettavaksi." Jos tuollaisen kirjeen saat, on sinulla tosiaan 2 viikkoa aikaa keksiä, millä maksat. Sen jälkeen maksat 2-3 -kertaisen summan menetät vuokraoikeutesi, eli joudut kadulle, so. saat häädön. Etkä saa mistään lainaa tai edes pankkikorttia luottokortista puhumattakaan, kun luottotietoihin on tullut maksuhäiriömerkintä.

        Sen lisäksi kaikki muut laskut ja velvoitteet... lyhyesti sanottuna: muuttaessasi kotoa vapaus toki lisääntyy, mutta vastuu alkaa myös painaa! Ja se taakka ei ole kevyt, varsinkin jos lähdet kotoa "ovet paukkuen".

        Mieti lisäksi, että jos lähdet uhmakkaasti, miltä tuntuu, kun ei olekaan siltaa, jota pitkin palata takaisinpäin, jos tulee vaikeaa...

        Kaikella ystävällisyydellä: yritä jaksaa kotona, se on kaikkein turvallisin vaihtoehto.


      • kuule oli
        adsasddrthu kirjoitti:

        Vaikka kuinka teini-iän angsteissa vanhemmat ottaa päähän ja ties mitä, niin kyllä se järkevin vaihtoehto on asua vanhempien luona täysi-ikäiseksi asti. Täysi ylläpito, ehkä joutuu joskus roskat viemään roskakoriin ja tiskikoneen täyttämään, mutta onko paha?

        Taloudellisin vaihtoehto, ja kuten aikaisemminkin sanottiin, millä maksaa muut kulut ja pitää hauskaa, kun tuet ovat pieniä ja vuokrakin on iso ?

        Nyt järki käteen lapsukaiset.

        sulle lapsuus kotona niin helppoa, mutta meillä ei paljo varaa ole ja todellaki lapset joudutaan tekemään kotona töitä.. ja pikkusiskoa olen vahtinut koko hänen 6 vuotisen elämänsä ajan, suunnilleen enemmän kuin vanhempani.. että kuules kaikilla ei ole niin helppoa kotona, varsinkin kun vanhemmat ovat eronneet ja molemmat, oikea isä ja mutsin miesystävä ovat täysiä törppöjä! olen niin onnellinen kun pääsen pois, mutta ainut mikä harmittaa on se, että pikkusisko ja -veli joutuvat jäämään kotiin :( haluaisin heidät ottaa mukaani.. niin ja minä olen joutunut itsenäistymään jo 10.vuotiaana, että olen kyllä tarpeeksi kypsä omaan asuntoon!


      • teille lapsuus ja nuoruus
        kokemusta on kirjoitti:

        Teini-ikä on kuitenkin niin lyhyt, mutta vaikka se kuinka ahistaa, koeta kestää. Mieti, miten ahistaa, kun tulee luukusta kirje, jossa kerrotaan:"ellei allamainittua maksamatonta vuokrasummaa suoriteta 14 päivän kuluessa, siirtyy asia perintätoimiston hoidettavaksi." Jos tuollaisen kirjeen saat, on sinulla tosiaan 2 viikkoa aikaa keksiä, millä maksat. Sen jälkeen maksat 2-3 -kertaisen summan menetät vuokraoikeutesi, eli joudut kadulle, so. saat häädön. Etkä saa mistään lainaa tai edes pankkikorttia luottokortista puhumattakaan, kun luottotietoihin on tullut maksuhäiriömerkintä.

        Sen lisäksi kaikki muut laskut ja velvoitteet... lyhyesti sanottuna: muuttaessasi kotoa vapaus toki lisääntyy, mutta vastuu alkaa myös painaa! Ja se taakka ei ole kevyt, varsinkin jos lähdet kotoa "ovet paukkuen".

        Mieti lisäksi, että jos lähdet uhmakkaasti, miltä tuntuu, kun ei olekaan siltaa, jota pitkin palata takaisinpäin, jos tulee vaikeaa...

        Kaikella ystävällisyydellä: yritä jaksaa kotona, se on kaikkein turvallisin vaihtoehto.

        kotona oli niin helppoa, mutta meillä ei! todellaki lapset joudutaan tekemään kotona töitä.. pienempänä se, joka piti kodin siistinä olin minä, mutta enää en jaksa. silloin itkin joka päivä sitä kun kukaan muu ei välittänyt siitä ja koko ilta koulun jälkeen meni siihen, että siivosin ja tein kaikenlaisia töitä! ja pikkusiskoa olen vahtinut koko hänen 6 vuotisen elämänsä ajan, suunnilleen enemmän kuin vanhempani.. että kuules kaikilla ei ole niin helppoa kotona, varsinkin kun vanhemmat ovat eronneet ja molemmat, oikea isä ja mutsin miesystävä ovat täysiä törppöjä! olen niin onnellinen kun pääsen pois, mutta ainut mikä harmittaa on se, että pikkusisko ja -veli joutuvat jäämään kotiin :( haluaisin heidät ottaa mukaani.. niin ja minä olen joutunut itsenäistymään jo 10.vuotiaana, että olen kyllä tarpeeksi kypsä omaan asuntoon!


    • Tuo muuttamisen halu 16- vuotiaana on hieno ja kunnioitettava itsenäistymisyritys. Minun isäni mm. muutti pois kotoa tuon ikäisenä. Tiedän sukulaisiani jotka eivät ole itsenäistyneet edes 60- vuotiaana. Asuvat kyllä muualla mutta samassa rapussa tai käyvät kylässä joka päivä vanhemmillansa.

      Itse en aio muuttaa vielä ainakaan 7 vuoteen kun ei taloudellinen, sosiaalinen ja yhteiskunnallinen tilanne sitä salli. Oikeasti nautin omasta huoneestani kun täällä on stereot, kirjoja, tietokone, televisio ja sänky. Minulla on juuri nyt menossa elämäni parhaita vuosia ja muutto pois kotoa hirvittää hiukan.

    • mínä

      ainaki sain opintotukee ku muutin omilleni ollessani 16v ja opiskelin. ja sossusta sain rahaa.. kotoo oli 20km matkahuoltoo, nii oli pakko asuu kirkolla jot pääs kulkee koulus. siit asti oon omillani asunu ja hyvin on menny.

    • toveri

      Tottakai kannaatta mutta 16- vuotiaana. Kotoa muutaminen saattaa olla jo silloin myöhäistä. Jos kauemmaksi jää ei välttämättä pääse enää muuttamaan. Kun on jo niin pasivoitunut, vanhempien tarjoman mukavuuksiin. Rahallista tuke ei kannata enää vanhemilta pyytää, jos pytää ei asu enää itsenäisesti, vaan omien vanhempiensa hoivassa eli sama kuin olisi ollut muutamatta ja säästänyrt vanhempien rahoja.

      • neiti......

        muutin omaa kämppään vasta 24vuotiaana enkä oo menetäny mitään vaikka meni niin myöhään....


      • vois herätä

        siitä unestaan... Mikä passivoituminen? Miten niin ei pääse muuttamaan?

        Ilmeisesti "kannaatta mutta 16- vuotiaana". Voi hakea virkoihin joissa tarvitaan oikeinkirjoitustaitoja.

        Tällaset tekstit antaa niin väärän kuvan elämästä alaikäisenä. Ihanku pitäs muuttaa 14-vuotiaana pois kotoa ni ei juurru paikoilleen.

        Ei kai sillon enää pyytä rahallista tuke ,jos asu vanhempiensa hoivassa.

        AAAAAH niin älytön tää koko sun kommentti, en itekkään saa mitää älykästä aikaseks. SIIS lukekaa nyt toi ylläoleva kommentti; varmasti läpällä kirjotettu!


    • _ _ _

      Itse olin 16 kun muutin vuokralle samaan paikkakuntaan jossa opiskelin. Ongelmia ei tullut vaikka opiskelupaikassa olisi ollut mahdollisuus asua asuntolassa, ilmaiseksi.

      • Muutin kans 16v pois kotoa

        Elikkä minäkin muutin 16v pois kotoa, kylläkin samalle paikkakunnalle missä vanhempanikin asuivat, mutta omilleen. Ei se mitenkään vaikeaa ollut, kämppä löyti helposti.. Lapsilisillä voi maksaa ensimmäisen vuoden vuokraa, mutta ongelma tulee eteen kun olet 17v. Itse en saanut silloin mitään rahaa, en opintotukea, en enkä opintorahaa. En muista sainko asumislisää, vai sainko sitä vasta 18v. Eli töitä kannattais tehdä rahan saamiseksi ja tietenki lainan otto on yks vaihtoehto, sitä en kylläkään suosittele. Jos mahdollista lainata vanhemmilta ja maksaa myöhemmin takaisin, sitä kannattaa kokeilla. Itse pärjäsin niin lukioajan. Nyt vaan saa sitten maksella niille välillä velkoja takas, mutta parempi näin kuin pankille hirveillä koroilla... Mutta kannattaa kyllä muuttaa pois kotoa, mulle se oli ainakin ihan oikea ratkaisu, enkä katunut kertaakaan.. On se alussa vähän outoa kun ei ole vielä sitä rytmiä elämässä, mutta kyllä se helpottuu ajan mittaan:) Hih, ja nyt etsimään asuntoa mars!;)


    • Opiskelija jyväskylästä

      En tiedä sinällään että kannattaako, mutta ainakin saat lapsilisää vielä ja saat asumistukea sitten kun muutat se on tietääkseni maksimissaan n 120e, en nyt muista tarkkaan.Ja sitten kun et enää lapsilisää saa niin alat saamaan opintotukea. Ja sekin riippuu aika monista asioista paljon saa mm. vanhempien tuloista. itse muutin jo 16vuotiaana, kun kotoa käsin oli aika pitkä matka kulkea kouluun, ja hyvin olen pärjännyt, ja mulla on myös kämppis eli kaikki netti sun muut maksut vuokria myöten menee puoliksi.

    • Opiskelija jyväskylästä

      Niin että se asumistuli homman kirjotin päin helvettiä, mutta käy ite kattoos kelan sivuilta niin saat ainakin oikeaa informaatiota =)

    • määään82

      Ite oon 24, ja juuri olen ostanut oman osakkeen..! Tosi nätti asunto ja ihan oma pikku pihaki..! :D En haluu ruveta maksaan kellekkään mitään vuokraa enään tässä vaiheessa...

    • Joittenkin mielestä on järkeä muuttaa nuorena omaan asuntoon, mutta sekin yleensä johtuu siitä on kyseessä oleva ihminen kuinka kypsä jo asumaan omassa kämpässä ja ottamaan sen kaiken vastuun siitä :)

      Ite muutin 17-vuotiaana kotoo pois opiskelujeni takia, vaikka oonkin porukoitten kanssa samassa kaupungissa mut välimatkaa miulla ja porukoilla oli sellaset 80 kilsaa. Porukoitten lähellä nimittäin ei ollut sellaista koulua mitä olisin tahtonut käydä. Vaikka ikää oli jo noin paljon, mutta silti pelotti mennä asumaan muualle kuin olla porukoitten luona asustelemassa. Asuin 2 vuotta asuntolassa ennen kuin sain vasta oman kämpän itselleni, vaikkakin siinä asun poikakaverin kanssa.

      Kaitte se on paljo mahdollista ehkä, että saisit jotakin tukea mut en mee sitte varmaks :)
      Onnee toivotan hirveesti siulle, jos satut saamaan kämpän tai oot ehtimässä sellasta :)

      • sni-

        Itse muutin muutama viikko sitten omaan asuntoon ja olen 16v. Tänä vuonna 17. Tosin odotan lasta niin se oli se suurin syy. Asumistuki alkaa tulla silloin kun täytän 17 tai lapsi syntyy.


      • egfgsrgsdrgd
        sni- kirjoitti:

        Itse muutin muutama viikko sitten omaan asuntoon ja olen 16v. Tänä vuonna 17. Tosin odotan lasta niin se oli se suurin syy. Asumistuki alkaa tulla silloin kun täytän 17 tai lapsi syntyy.

        Itse muutin jo 16-vuotiaana ensimmäisen kerran yksinäni asumaan ja se oli kyllä hyvä päätös, vielä yli parikymppisenäkin tunnen ystäviä jotka vielä tänä päivänä asuvat vanhempien helmoissa ja eivät millään osaa hoitaa vieläkään joitain asioita ilman äitiä!

        Itse mutin toiselle paikkakunnalle silloin opiskelemaan.


    • yksinasuva

      Itse olen 17 ja asun yksin. Ei siinä ole kovasti järkeä muuttaa pois kotoa. Itse jouduin muuttamaan opintojen takia toiselle paikkakunnalle, ja se ihan oma asunto ei ole niin hieno kuin kuvitellaan. Aluksi se tuntuu tosi jännältä ja hienolta, mutta se menee ohi. Yksin asuminen alkaa kyllästyttää ja sitä alkaa viihtymään vanhempiensa luona. Et mun mielestä kannattaa asua vanhempiensa luona jos vaan voi.

      • Mägi

        Itse lähdin Anna Tapion kouluun 13-vuotiaana, hyvää harjoittelemista yksin asumista varten..Se on siis sisäoppikoulu (yläaste), viikot asutaan siellä asuntoloissa ja viikonloput kotona. Olihan siellä tosin siis asuntolavalvojat, eikä laskuja tarvinnut maksaa tms. mutta suurin osa pesi pyykit itse, teki ruokaa jne..Joutui olemaan 3v vähintään arkipäivät irti vanhemmista ja opettelemaan elämään kämppiks(i)en tai huonenaapurien kanssa. Itse en juuri viikonloppuisinkaan kotona ollut, kun se aika meni harrastuksiin, siellä kun ei ollut paljon mahdollisuuksia harrastaa..Todella monet kaverit muutti sen koulun jälkeen omaan kämppään asumaan 15-16-vuotiaana, itse jäin vielä kotiin, tosin n. vuoden päästä olis tarkoitus muuttaa (18-19v silloin)


    • faata

      Elä viellä lapsuus kotona...18v. on hyvä lähteä maailmalle...liian kauan kotonakaan ei kannata kyykkiä..

    • joo7899876

      Jos sulla sitä pätäkkää o ni mikäs siinä.

    • itsestäsi ja kodistasi?

      Se on niin ihmisestä itsestään kiinni -ja siitäkin minkälaisen kasvatuksen on kotona saanut! Itse olen muuttanut kotoa pois 16-vuotiaana. Pyykinpesu, ruuanlaitto ja raha-asioiden hoito oli tuttua puuhaa, koska ne oli jo kotona opetettu. Rahat tuli tietenkin edelleen vanhemmilta ja kesäisin kesätöistä, ja sitten joskus myöhemmin opintorahana. Alkuunsa asuin koulun soluasunnossa, omaan asuntoon muutin 18-vuotiaana. Kaipasin omaa rauhaa ja tilaa. Suurin osa kun noista kämppiksistä ei ollut ihan yhtä "kypsiä" ja jatkuva ryyppääminen ja riehuminen alkoi tökkimään.

      Jos sinusta tuntuu siltä että osaat pitää huolta itsestäsi ja kodistasi, niin menoks vaan! Mutta muista että se oman kodin pitäminen vaatii työtä! Siivoamista, pyykkäämistä, ruuanlaittoa, laskujen maksamista. Kaikkea sitä, mitä toivottavasti olet oppinut jo vanhempiesi kanssa tekemään. :)

    • Breaker--

      Mäki oon muttamas nyt 16vuotiaana omaan kämppään. Saat asumislisää sun porukoitten tulojen mukaan. Asumislisän myöntämiseen on muutamia esteitä mm. jos
      sillä oppilaitoksella mihin oot menos opiskeleen on asuntola niin sillon et saa tätä lisää. Googleta niin löydät tietoja tai mee kyseleen asiasta KELA:lta.

    • Olin 16

      Itse olin 16 vuotias kun muutin omaan asuntooni, vuokrakämppään viereiselle paikkakunnalle. Kotona muuten kaikki hyvin mutta oli kova tarve itsenäistyä ja isäpuolen kanssa eläminen otti koville, hän kun ei minusta liiemmälti pitänyt.
      Omaa rahaa minulle oli kertynyt erinäisistä syistä ja se mahdollisti omaan asuntoon muuton, kaikkien huonekalujen ja kodinkoneiden, vuokrien ja takuuvuokrien, eri laskujen ja elämisen maksun. Rahaa menee yllättävänkin paljon omaan asuntoon muuttaessa. Ainakin alkukuukausien aikana. Nyt minunkin säästöni ovat jo melkolailla huvenneet.

      Riippuu ihan 16 vuotiaasta onko valmis muuttamaan omaan kotiin, jos osaa kunnioittaa ihmisiä (naapureita) ja heidän oikeutta rauhaan, noudattaa talon sääntöjä ja ottaa vastuuta itsestään niin mikä ettei. Valitettavasti tiedän niitäkin tapauksia jotka ovat vuoden kokeilujen jälkeen joutuneet palaamaan häntä koipien välissä porukoiden luokse tai elämä on mennyt ketuiksi, koulut jääneet kesken ja eksytty väärään seuraan kun on niin "cool" kun asuu jo yksin.

      Itse olen iloinen että pääsin omaan kotiin jo 16 vuotiaana, mutta on se vaan niin ihana välillä mennä porukoille punkkaamaan kun on seuraa ja ruokaa tarjolla:)

      Onnea valintaan!: >

      • dimpsa

        moro!

        nyt on mutsin ja faijan kaa semmoset riitat ,että viimeks isä lähti poliisien kyyttiin.
        ja olen 16v täyttäny ja olen peruskoulussa viel 9lk,ku jäin luokalle ala astella.:S

        nii tässä tuli mieleen ,että vois muuta tuone oma kämppän asumaan.

        saanko mie kelalta tai sossulta mitä tukea?

        ja paljon keskinmäärin tulis tämmönen asumineen??

        ku vittu en pysty noiden kaa ennä asumaan.


      • ---
        dimpsa kirjoitti:

        moro!

        nyt on mutsin ja faijan kaa semmoset riitat ,että viimeks isä lähti poliisien kyyttiin.
        ja olen 16v täyttäny ja olen peruskoulussa viel 9lk,ku jäin luokalle ala astella.:S

        nii tässä tuli mieleen ,että vois muuta tuone oma kämppän asumaan.

        saanko mie kelalta tai sossulta mitä tukea?

        ja paljon keskinmäärin tulis tämmönen asumineen??

        ku vittu en pysty noiden kaa ennä asumaan.

        Alaikäisenä vanhemmat ovat sinusta vastuussa, joten sossusta et saa mitään. Kelalta voit saada yleistä asumistukea tai asumislisää, riippuu siitä oletko opiskelija vai mikä. Keskimäärin tukea saisit varmaan n. 200 euroa, riippuu myös asunnosta ja omista mahdollisista tuloistasi. Ei sillä elä eikä asu. Lapsilisäähän sinusta vielä maksetaan, mutta saatko rahat omaan käyttöösi vai menevätkö ne vanhemmillesi?

        Sossuun voit kyllä muuten mennä puhumaan tilanteestasi. Ehkä sieltä järjestyy tukiperhe tai vaikka perhekotipaikka, jos kotiolot ovat sellaiset, ettei kotona voi asua.


      • dimpsa
        --- kirjoitti:

        Alaikäisenä vanhemmat ovat sinusta vastuussa, joten sossusta et saa mitään. Kelalta voit saada yleistä asumistukea tai asumislisää, riippuu siitä oletko opiskelija vai mikä. Keskimäärin tukea saisit varmaan n. 200 euroa, riippuu myös asunnosta ja omista mahdollisista tuloistasi. Ei sillä elä eikä asu. Lapsilisäähän sinusta vielä maksetaan, mutta saatko rahat omaan käyttöösi vai menevätkö ne vanhemmillesi?

        Sossuun voit kyllä muuten mennä puhumaan tilanteestasi. Ehkä sieltä järjestyy tukiperhe tai vaikka perhekotipaikka, jos kotiolot ovat sellaiset, ettei kotona voi asua.

        sanoit kelalta 200e. sehän on tarpeks ,koska meidän paikkakunnalle keskimäärin kämppän vuokraus maksa alle 200e ja siiinä on semmonen juttu viel. mie saan vakutuus yhtiöiltä joka kk muutama satasta ,koska ajoin kolari tänä kesänä ja lähti varvas irti;D;D että periatteessa jos toi 200e saan nii sehän just riittä mulle siihen kämppän maksamiseen.

        ja sanoin joo ,että olen 9lk oppilas. eli vasta ens vuonna amis alkaa..:(

        eli saanko tosissa siitä kelalta rahaa ja miten pitäs koko homma tehhä?(neuvoja)

        ku halluun joo asuu yksin.


      • mutta...
        dimpsa kirjoitti:

        sanoit kelalta 200e. sehän on tarpeks ,koska meidän paikkakunnalle keskimäärin kämppän vuokraus maksa alle 200e ja siiinä on semmonen juttu viel. mie saan vakutuus yhtiöiltä joka kk muutama satasta ,koska ajoin kolari tänä kesänä ja lähti varvas irti;D;D että periatteessa jos toi 200e saan nii sehän just riittä mulle siihen kämppän maksamiseen.

        ja sanoin joo ,että olen 9lk oppilas. eli vasta ens vuonna amis alkaa..:(

        eli saanko tosissa siitä kelalta rahaa ja miten pitäs koko homma tehhä?(neuvoja)

        ku halluun joo asuu yksin.

        Asumislisää siis saisit, mutta se on korkeintaan 80% vuokrasta. Et siis tule saamaan 200 euroa, jos vuokra on alle 200 euroa. Asumislisä ei tule koskaan kattamaan koko vuokraa.

        Lisäksi täytyy huomioida, että sinun pitäisi maksaa mahdolliset vesi- ja sähkölaskut, nettilasku, puhelinlasku, vakuutus, ruoka, hygieniatuotteet jne jne.

        Halu ei välttämättä riitä, kun elämän realiteetit ja elämisen kalleus tulevat vastaan.

        Ensin pitää hommata asunto ja vasta sen jälkeen voi hakea asumislisää. Mahdolliset takuuvuokrat ja takuusmaksut jäävät sinulle itsellesi maksettavaksi.

        Alaikäiset eivät yleensä pärjää omillaan ilman vanhempien rahallista avustusta tai töissäkäyntiä. Tuet eivät yksinkertaisesti riitä.


      • Dimpsa
        mutta... kirjoitti:

        Asumislisää siis saisit, mutta se on korkeintaan 80% vuokrasta. Et siis tule saamaan 200 euroa, jos vuokra on alle 200 euroa. Asumislisä ei tule koskaan kattamaan koko vuokraa.

        Lisäksi täytyy huomioida, että sinun pitäisi maksaa mahdolliset vesi- ja sähkölaskut, nettilasku, puhelinlasku, vakuutus, ruoka, hygieniatuotteet jne jne.

        Halu ei välttämättä riitä, kun elämän realiteetit ja elämisen kalleus tulevat vastaan.

        Ensin pitää hommata asunto ja vasta sen jälkeen voi hakea asumislisää. Mahdolliset takuuvuokrat ja takuusmaksut jäävät sinulle itsellesi maksettavaksi.

        Alaikäiset eivät yleensä pärjää omillaan ilman vanhempien rahallista avustusta tai töissäkäyntiä. Tuet eivät yksinkertaisesti riitä.

        joo.
        sanon viel uudestaan mie en tarvitse vanhemppien apua!
        lue tarkemmin mie saan syyskuun alussa vakuutus yhtiöltä rahaat
        ja sen jälken saan joka kk muutama satasta LOPPU ELÄMÄN ASTI!

        mutta taas jos mie muutan yhen kaverin kaa. joka on amiksessa ekala nyt!
        jos se vuokra menne puoliks nii onko se paremppi?eiks siitä saa enemmä asumislisää? tai jotain?

        no mikä että, kyllähän muutki 16v pärjävät ilma vanhempia.

        eli miten koko juttu miulle kannatta aloitta"???


      • soskuntäti
        dimpsa kirjoitti:

        moro!

        nyt on mutsin ja faijan kaa semmoset riitat ,että viimeks isä lähti poliisien kyyttiin.
        ja olen 16v täyttäny ja olen peruskoulussa viel 9lk,ku jäin luokalle ala astella.:S

        nii tässä tuli mieleen ,että vois muuta tuone oma kämppän asumaan.

        saanko mie kelalta tai sossulta mitä tukea?

        ja paljon keskinmäärin tulis tämmönen asumineen??

        ku vittu en pysty noiden kaa ennä asumaan.

        Varmastikin voisit saada sosiaalisista syistä tukea kotoa muuttamiseen, jos teillä on tuollaiset riidat kotona, joita ei saada selvitetyksi. Käypäs juttelemassa terkkarille, hän osaa lähetellä sinua eteenpäin kunnantalon toimistoihin.

        En osaa tarkemmin sanoa kun ei tiedä mikä kunta ja mitkä teidän systeemit tarkalleen on, mutta terkkari on hyvä paikka aloittaa. Ehkä teidän kunnalla on nuorisoasuntoja tai jotain.


      • dimpsa
        soskuntäti kirjoitti:

        Varmastikin voisit saada sosiaalisista syistä tukea kotoa muuttamiseen, jos teillä on tuollaiset riidat kotona, joita ei saada selvitetyksi. Käypäs juttelemassa terkkarille, hän osaa lähetellä sinua eteenpäin kunnantalon toimistoihin.

        En osaa tarkemmin sanoa kun ei tiedä mikä kunta ja mitkä teidän systeemit tarkalleen on, mutta terkkari on hyvä paikka aloittaa. Ehkä teidän kunnalla on nuorisoasuntoja tai jotain.

        joo. eli yks kaveri selitti miulle sille tää jutun

        jos mie nyt muuttaaan nii kyllä mie kelalta nappaan 200-300e ,KOSKA vanhempien tuolja on nii alhalla että huhhuu. molemat saa yht kk pikkase pääle 2000e eli mie saan siitä hyvä tukea!

        ja jos otas sen kaverin kuulema viel mukaan mikä on nyt amiksessa nii homma on viel helpomppi ,koska se saa myös tukea . eli meillä jää viel rahaa vähä bailamaan:D:D:D

        mutta mikä ensin? kämppä vai kela???


      • hehehea
        dimpsa kirjoitti:

        joo. eli yks kaveri selitti miulle sille tää jutun

        jos mie nyt muuttaaan nii kyllä mie kelalta nappaan 200-300e ,KOSKA vanhempien tuolja on nii alhalla että huhhuu. molemat saa yht kk pikkase pääle 2000e eli mie saan siitä hyvä tukea!

        ja jos otas sen kaverin kuulema viel mukaan mikä on nyt amiksessa nii homma on viel helpomppi ,koska se saa myös tukea . eli meillä jää viel rahaa vähä bailamaan:D:D:D

        mutta mikä ensin? kämppä vai kela???

        Juuri tuon takia 16-vuotias on liian nuori muuttamaan. Bileet kannattaa unohtaa, ainakin joksikin aikaa. Keskity vain muihin maksuihin ensiksi. Huvit vasta sitten, kun siihen on todellakin varaa


      • dimpsa^93
        hehehea kirjoitti:

        Juuri tuon takia 16-vuotias on liian nuori muuttamaan. Bileet kannattaa unohtaa, ainakin joksikin aikaa. Keskity vain muihin maksuihin ensiksi. Huvit vasta sitten, kun siihen on todellakin varaa

        niih. olen sama mieltä. mutta antakee neuvoja miten koko homma pitäs aloitta tehhä?syyskuussa vasta ajatus oli muuttaa! että missä kaikkessa paikoissa pitäs käydä??


      • mutta...
        Dimpsa kirjoitti:

        joo.
        sanon viel uudestaan mie en tarvitse vanhemppien apua!
        lue tarkemmin mie saan syyskuun alussa vakuutus yhtiöltä rahaat
        ja sen jälken saan joka kk muutama satasta LOPPU ELÄMÄN ASTI!

        mutta taas jos mie muutan yhen kaverin kaa. joka on amiksessa ekala nyt!
        jos se vuokra menne puoliks nii onko se paremppi?eiks siitä saa enemmä asumislisää? tai jotain?

        no mikä että, kyllähän muutki 16v pärjävät ilma vanhempia.

        eli miten koko juttu miulle kannatta aloitta"???

        Siis... asumislisä on AINA maksimissaan 80% vuokrasta (ja rahallisena kattona on n. 201€, sitä enempää ei saa koskaan, vaikka vuokra olisi kuinka suuri ja se 80% vuokrasta olisi enemmän kuin tuo 201€). Jos vuokra pienenee, koska asut kaverin kanssa kimppakämpässä, myös asumislisä pienenee. Vuokra pistetään teille puoliksi, ja sinun osuudestasi lasketaan paljonko saat asumislisää. Jos sinulle jää maksettavaksi vaikka 120€, on asumislisä silloin 80% tästä eli 96€. Eli ei saa määrällisesti yhtään enempää asumislisää, vaikka asuisi kaverin kanssa ja kämppä maksetaan puoliksi.

        Ja kyllä minä luin, että saat vakuutusyhtiöltä rahaa, mutta ei se sinulle riitä jos kyse oli muutamasta satasesta. Osa siitä menee vuokranmaksuun ja suurin osa ruokaan ja tavalliseen elämiseen, lisäksi pitää maksaa ne muut laskut. Kuukaudessa saa nipistää elämisen tosi tiukalle, jos saa vaikka 500€/kk. Jos saat sitä enemmän, voit mahdollisesti pärjätä omillasi (tai kaverin kanssa).

        Vanhempien tulot eivät nosta asumislisän määrää. Ne voivat sitä kyllä pienentää, mutta luultavasti sinun tapauksessasi eivät pienennä. Et tule siis mitenkään saamaan enempää kuin maksimissaan sen 201€ asumislisää ja sekin paljonko sitten lopulta saat riippuu vuokran suuruudesta.

        Vielä viimeisen kerran. ET TULE SAAMAAN KELALTA KUIN MAKSIMISSAAN 201 EUROA KUUKAUDESSA. Ja sekin on maksimi, voit saada paljon vähemmänkin, riippuu vuokrasta. En tiedä onko kaverisi valehdellut sinulle, vai eikö hän vain tiedä. Kelan sivuilta voit lukea itse asiasta lisää.

        Ja jos nyt ihan välttämättä haluat lähteä kokeilemaan miten käy (luultavasti huonosti), hankitte ensin asunnon. Ette voi hakea asumislisää ennen kuin teillä on vuokrasopimus allekirjoitettu. Tuet eivät ala juoksemaan ennen kuin kämppä on hankittu.


      • ihaaaan
        dimpsa^93 kirjoitti:

        niih. olen sama mieltä. mutta antakee neuvoja miten koko homma pitäs aloitta tehhä?syyskuussa vasta ajatus oli muuttaa! että missä kaikkessa paikoissa pitäs käydä??

        ekaks kannattas puhuu vanhemmilles koska ala ikäsenä et voi ite vuokrasopimusta allekirjottaa. Tarteet vanhempien (tai vain toisen en oo ihan varma) allekirjotuksen. joten jos vanhempas ei lämpene asialle saat unohtaa koko jutun kunnes täytät 18.


      • mutta ehkä jaksatte
        dimpsa kirjoitti:

        joo. eli yks kaveri selitti miulle sille tää jutun

        jos mie nyt muuttaaan nii kyllä mie kelalta nappaan 200-300e ,KOSKA vanhempien tuolja on nii alhalla että huhhuu. molemat saa yht kk pikkase pääle 2000e eli mie saan siitä hyvä tukea!

        ja jos otas sen kaverin kuulema viel mukaan mikä on nyt amiksessa nii homma on viel helpomppi ,koska se saa myös tukea . eli meillä jää viel rahaa vähä bailamaan:D:D:D

        mutta mikä ensin? kämppä vai kela???

        vielä lukea MINUN mielipiteeni.

        Eli noista tuista en tiedä, kaikki faktatieto löytyy KELAn sivuilta, en suosittele luottamaan kaverin juttuihin, koska kaikki tapaukset ovat aina individualistisia, kenelläkään ei koskaan ole aivan sama tilanne.

        Jos muutat omaan kämppään, niin siinä on tosiaan suuria ongelmia, olet alaikäinen, olet silti sen kaksi vuotta täysin riippuvainen vanhemmistasi, ainakin heidän allekirjoituksistaan. Lisäksi KELAn tuilla ei eletä, ellet sitten saa jotain erikoissopimusta tehtyä, mikä on kyllä vaikeaa.

        Joudut hankkimaan töitä. Pari tuntia viikossa ei paljoa auta, jos olet siis koulussa, ja viikonloppuisin saatat jotain palkkaa saada aikaiseksi, mutta siihen meneekin sitten se vapaa-aika.

        En voi laittaa yksinasumista ja sen etuuksia ja huonoja puolia yhteen lauseeseen. Voithan siis yrittää muuttaa omaan kämppään, mutta tulet huomaamaan ettei se välttämättä ole ruusuilla tanssimista. Itse muutin 20-vuotiaana, ja kyllä se niin on että töitä pitää tehdä, ei siinä mikään auta. Kuten edellä on mainittu, on vuokra, sähkö, vesi, ruoka(!), hygieeniatarvikkeet, liikkuminen, viestintäkustannukset (netti, puhelinlasku), sekä esim. DVD-soittimet, tietokoneet ja tv:t..

        Suosittelen vahvasti asumista kotona 18-vuotiaaksi asti, jos sitten alkaa kypsyttämään niin lähde pois. En usko ettet voisi asua kotona, hyvin harvalla on sellainen tilanne ettei yhteiskunta yksinkertaisesti anna heidän asua kotona, koska elämä menee niin raiteiltaan. Mielestäni 18-vuotiaanakin muuttaminen on jo aika rohkea veto, ja silloin pärjäät jo omillasi, olet täysin vastuussa omista tekemisistäsi.

        Mutta huomautan vielä, että loppupeleissä olette aina "vahvempia" kotona vanhempiesi kanssa, sitä parempi jos käyt jo silloin töissä. On vain yksi vuokra, ja ruoan tekokin on halvempaa.

        Tämä asia on tietysti jokaisen yksityisasia, ja jos välttämättä on pakko noudattaa sitä uppiniskaisen teinin stereotyyppistä käyttäytymismallia, niin GO AHEAD, muuta pois. Katsotaan sitten muutaman kuukauden päästä, miten pyyhkii... Voi olla että tekee kummasti mieli kotiin...

        ...voi tietysti olla, että silloin näkyy selvästi jo se, että kyseinen päätös oli hyvä.

        Kaikille alaikäisille muuttaja-kandidaateille: KELA ei elätä teitä, jos muutatte pois kotoa, kukaan ei pakolla maksa kulujanne. Muuttaminen ennenaikaisesti voi aiheuttaa sen, että ette koskaan saa mahdollisuutta uudestaan tilaisuuksiin, jotka sivuutatte muuttamalla pois kotoa alaikäisinä. Opiskelu ja sen kautta koko elämä voi valua suuntaan, jossa teette vain töitä saadaksenne laskunne maksetuksi, ette pääse etenemään elämässänne, yms.

        Sanon vain, että vielä kannattaa miettiä kerran läpi koko homma, ovatko asiat niin huonosti loppujen lopuksi kotona, ja mitkä seuraamukset ovat KOKONAISUUDESSAAN PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ, jos muutat noin nuorena omillesi...

        Bilettää voit kavereiden kanssa kaupungilla. Mehukatilla.

        EI vittuilua, vaan kehotus miettimään. Jos sen tien valitset, et voi takaisin kääntyä välttämättä koskaan valitaksesi sen toisen tienhaaran...


    • tähänkin nopasti

      eli LUE TÄMÄ: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4564071#comment-24582054

      Erittäin viisaasti sanottu, erinomainen esimerkki, miten elämä voi luisua päin persettä jo ennen kahtakymppiä.

      Nyt neutraali näkökulma: Täällä on kirjoitelleet henkilöt, ketkä

      -ovat muuttaneet vasta 20 ikävuoden tienoilla pois kotoa. EI VALITTAMISTA heillä.
      -ovat muuttaneet alaikäisinä pois, ja maksuhäiriöitä alkaa satelemaan, luottotietoihin merkintöjä, elämä pilalle.
      -ovat muuttaneet alaikäisinä pois kotoa, ja siitä eteenpäin on pyyhkinyt erinomaisesti, ovat olleet vastuullisia ja tehneet K-O-V-A-S-T-I töitä.
      -ovat muuttaneet pois kotoa 16-vuotiaina, ja esim. odottavat LASTA(!)

      Nämä aiheet ovat aina vaikeita, ja jokainen henkilö tulisi arvioida henkilökohtaisesti, EI suomi24:n keskustelupalstalla.

      Nyt siis sanon vielä kerran, että kannattaa miettiä, mihin on ryhtymässä. Pelkkä vuokranmaksu ei elätä.

      Jotkin ovat pärjänneet hyvin, osaavat jopa kirjoittaa koneella ilman suurempia kirjoitusvirheitä, ja ovat selvinneet. Kaikki eivät ole selvinneet niin hyvin. Tämähän on jokaisesta itsestään kiinni, miten ymmärtää asioita ja miten hyvin haluaa/osaa/kykenee niistä huolehtimaan.

      EN OLE oikea henkilö arvioimaan sen päätöksen oikeellisuutta, onko esim. lapsen saanti 17-vuotiaana oikea ratkaisu, tms. Mutta olen samaa mieltä omasta näkökulmastani edellä antamani linkin kirjoittaneen kanssa. Se mihin ryhtyy ja miten siitä selviää, riippuu omasta aktiivisuudesta, vastuullisuudesta.

      Mielestäni ei ole järkevää muuttaa pois kotoa alaikäisenä, elleivät asiat sitten ole niin huonosti että mutsi ja faija dokaa joka päivä, eikä tietoa ole siitä, milloin jompikumpi jättää palaamatta takaisin kotiin, ja selviääkö koettelemuksesta itse hengissä.

      "Päätös on jokaisen oma, mutta uskon että harvempi pystyy toteuttamaan sitten niitä suunnitelmia, joita elämälle oli vielä silloin kun asui kotona."

      Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi katsoo, vastaus teon älykkyyteen löytyy sitten kun sama henkilö kirjoittelee tällä samalla palstalla omasta kokemuksestaan, kannattiko muuttaa... . . . . . . . . .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe