Hyväksiluku datanomi -> tradenomi

mites se onkaan

Valmistuin keväällä datanomiksi (tietojenkäsittelyn perustutkinto) ja nyt olen aloittamassa opintoja ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyn linjalla.

Onko kenelläkään kokemusta voiko joitakin kursseja saada hyväksiluetuksi kokonaan tai ainakin osittain, kun kuitenkin perustutkinnon olen lukenut tietojenkäsittelystä?

11

1428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkonomi-tradenomi

Meillä ei merkonomi saanut mitään suoraan luettua hyväksi. Eräät opettajat järjestivät "osaamisen osoittamisia" ts. tenttejä kursseista, jotka oli suoritettu aiemmissa opinnoissa. Tästä tentistä piti saada puolet oikein, että pääsi läpi. Näistä kursseista ei sitten saanut arvosanaa, tutkintotodistukseen tuli vain H (suoritettu hyväksytysti).

Vitsi tässä oli kai siinä, että jotta sai suoritusmerkinnän, piti todella osata edelleen asia silloin ja ammattikorkeakoulun vaatimalla tasolla; ei riittänyt, että sen joskus oli jotenkin tenttinyt.

Mutta nämä ovat niin koulukohtaisia, ota selvää omasta oppilaitoksestasi.

• mites se onkaan

Joo näin oon kans ymmärtäny, että ei ole kovin helppoa saada hyväksiluetuksi mitään... Mutta toivon mukaan on sitten ainakin helpompaa joillakin peruskursseilla!! =)

• miettinyt,

eli eipä ne kurssit taida olla samanlaisia, että saisi ne hyväksiluettua noin vain. Itse ajatelin, että aloitan kaiken "alusta", pitäis arvosanat saada sitten helpommalla. Ja kumma juttu, että aina oppii jotain uutta.

• Äly hohoi

Tutkinnot ovat eri asteelta, joten edellisiä tutkintoja ei voi hyväksilukea tai ei ainakaan pitäisi, jos niin on tehty niin se on väärin !!

• svenska
        Äly hohoi kirjoitti:

Tutkinnot ovat eri asteelta, joten edellisiä tutkintoja ei voi hyväksilukea tai ei ainakaan pitäisi, jos niin on tehty niin se on väärin !!

pohjoismaisen filologian opintoja vanhan cl-arvosanan verran. Terkkariopinnoissa sain kurssin anteeksi, mutta piti suorittaa tentti... Ei ongelmaa minkäänlaista, mutta aika hölmöä, kun olin vielä ollut Ruotsissa useaan otteeseen töissäkin ja sairaaloissa, joten hoitotermistökin oli tuttua.

• mites se onkaan
        Äly hohoi kirjoitti:

Äly hoi vaan itselles, nih :D
        Tottakai tiedän, että ne on eriastetta, en mistään marssista ole tänne tippunut..
        Mutta kuulostaa vaan niin tyhmältä, että on lukenut perustutkinnon ja sitten aloittaakin alusta kaikki perusteetkin..

Ja tottahan se on, että jos nyt menisi lukemaan perustutkinnon uudestaan, niin aivan varmasti oppisi taas lisää uutta, vaikka kerran sen on jo käynyt...

• ex-datanomi

Datanomin tutkinto on alempaa koulutusastetta, joten kursseja ei hyväksytä.

Terveisin
      datanomi, nykyinen insinööri

P.S. Ettei tulisi väärinkäsityksiä: opistoasteen (siis aika ennen AMK:ua) datanomin tutkinnolla voi jotain hyvityksiä saadakin

• ras

Näyttö/tasokokeilla voi saada hyväksilukuja. Niitä joko järjestetään siellä opiskelupaikassa tai sitten ei.

Esim. ATK:n perusteet yms. luulisi saavan.

Suoraan ei voi oikein antaa sen takia, että on eri asteen tutkintoja.

• äöläölsasadf

AMK:ssa lähdetään tosiaan aika perusteista liikkeelle esim. kielten suhteen. Jos on lukenut lukiossa pitkänä englannin tai ruotsin, niin niiden pakolliset amk-kurssit ovat liiankin helppoja. Siksi ainakin meidän koulussa niistä järjestetään vapauttava koe, ja jos kokeesta saa numeroksi 3 tai paremman, niin kurssi on läpi.

Myös matikka on (insinööripuolella) aluksi aivan yksinkertaista kauraa. Läsnäolopakkoa ei olekkaan kuin kokeissa, joten periaatteessa jos asiat hallitsee niin tunneille ei tarvitse mennä tuhlaamaan aikaa.

Suoria hyväksilukuja ei ole, mutta jos asiat hallitsee, niin ainakaan meillä ei pakoteta tuhlaamaan aikaa kertailemalla asioita.

• ....

2. asteen opintoja et saa hyväksiluettua.

• mimmu

Huittisissa sai hyväksiluetuksi (esim. merkonomit) vain jos suoritti joitain näyttöjä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe