Kiitokset maksalle kun se kaiken kesti

Putkiasentaja

nyt on pää täynnä iankaikkisesti (lainaus Epuilta v. 1982).

Kysymys: Voiko uskon avulla raitistua? Pysyvästi?

16

944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Luulisin" siksi, että minulla tulee vasta yhdeksän vuotta täyteen heinäkuussa.

      Miten raitistumisen prosessi tarkalleen ottaen tapahtui, en osaa sanoa, mutta kyllä se tapahtui. Sen merkitys elämälleni on isompi kuin sanat riittävät kertomaan.

      Parhaiten prosessia kuvaa Raimo O. Kojo kulttiteoksessaan "Eroon viinasta". Suosittelen!

      • Putkiasentaja

        Tuliko Raimo O. Kojo siis uskoon vai...?

        Olen lukenut, tai no lukaissut, hänen teoksensa muutama vuosi sitten, mutta silloin se ei kolahtanut, enkä siitä hirveästi muista. En ollut varmaan vielä tarpeeksi pitkällä.

        Käyn huomenna kirjastossa. Nyt en viitsi, liikaa promilleja.


    • Mr Huber.

      Putkiasentaja:
      Kysymys: Voiko uskon avulla raitistua? Pysyvästi?

      Vast:
      Usko riittää. Se usko, että alkoholi ei minulle sovi tänään.
      Se on sitä pysyvyyttä. Ei ole muuta kuin tänään.

      Terv. Mr Huber, kesälomaileva putkimies

      • putketus

        Kun putkesta on taas hengissä selvinnyt niin päättää että nyt sai riittää. Pari viikkoa menee hienosti ja elämä maistuu. Mutta kumma että sitten tuppaa unohtumaan nuo päätökset, ajattelee että otan vain tänään tai että otan vain vähän vaikka useamminkin. Ja sitten se putkiralli on huomaamatta taas päällä..


      • Putkiasentaja
        putketus kirjoitti:

        Kun putkesta on taas hengissä selvinnyt niin päättää että nyt sai riittää. Pari viikkoa menee hienosti ja elämä maistuu. Mutta kumma että sitten tuppaa unohtumaan nuo päätökset, ajattelee että otan vain tänään tai että otan vain vähän vaikka useamminkin. Ja sitten se putkiralli on huomaamatta taas päällä..

        tämä on NIIN tätä.

        Erilaisia kausia on ollut. Ja monesti olen uskonut ja uskon, että kyllähän minä fiksusti osaan ottaa.

        Ja joskus osaankin. Toisinaan vaan... menee putkeen.


      • Putkiasentaja

        ns. uskonnollista uskoa.


    • ex-Jasu

      Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että "uskonto on oopiumia kansalle", kuten K. Marx aikoinaan totesi.
      Mutta jos haluaa alkoholin tilalle jonkin toisen riippuvuuden tai tavan paeta elämää, niin onhan uskoon tulo terveydelle vähemmän vaarallista kuin juominen.

      Kun alkoholisti vaihtaa juopottelun uskoontuloon, ongelmaksi muodostuukin hänen oman juomis-historiansa käsitteleminen. Eli jos alkoholisti on juonut jo useita vuosia, on se aiheuttanut hänelle ja hänen läheisilleen monenlaisia korvaamattomiakin vahinkoja.
      Nämä vahingot jäävät hiertämään alkoholistin mieltä ja niistä muodostuu ajan oloon valtavia "luurankoja kaappiin".
      Käsittelemättöminä ne ennenpitkää todennäköisesti ajavat alkoholistin takaisin juomaan, tai ainakin pitävät uskossa elävän raittiin alkoholistin ns. kuivana.

      Tunnen parikin tällaista "kuivaa" tapausta, joista toinen elää katkerana uskossaan ja vihaa kaikkea mikä liikkuu. Toinen taas ei osaa antaa itselleen anteeksi sitä, että haaskasi niin monia vuosia elämästään omaa talouttaan tuhoten, kun olisi voinut senkin ajan rakentaa sitä.
      Samassa uskonlahkossa käyvät silti kiittämässä herraansa.

      Itse ehdottaisin sinullekin (uskoontulon lisäksi), AA:n toipumisohjelmaa. Jos otat sen tosissasi ja käsittelet puhumalla oman juomis-historiasi, saatat pystyä elämään raittiina ja itsesi kanssa tasapainossa lopun elämääsi.
      Se hyvä puoli siinä olisi, että sinulla olisi jo oma "korkeampi voima" selvillä etukäteen.
      Itse en oikein millään osannut ajatella, että vanhan jumalan kieltäjän pitäisi etsiä itselleen "itseään suurempi voima", johon vielä piti luottaa ja luovuttaa oma elämä tämän haltuun.

      • Absolutisti kauan....

        raitistumiseen on monia johtavia teitä.Uskoon tuleminen,kantillaan olo,(omin voimin)rakastuminen,jne.Ei AA ole ainoa "voima"vaikka sieltä kautta minä raittiuteni olen saanutkin.Tunnen ihmisiä luettelemieni raitistumistapojen kautta.Jokaisella tuntemallani(joista osa on nuoruuden kavereita)on elämän käsitys suuntautunut pääsääntöisesti(kuten sinä sanaa tulkitsit omassa teksissäsi)elämän tavan muuttumiseen,joka on lähesyhdensuuntainen AA oppien kanssa.Esim,kun keskustellaan 7 kuolemansynnistä,niin kaikilla on suunnat yhtenevät.
        Mutta kyllä keskustelujen perusteella raitistumisen edellytyksenä on jokaisella ollut aito rehellisyys ja nöyryys.
        Olen/olemme keskustelleet vakavista asioista ja tapahtumista ja olen joutunut liikuttuneena toteamaan kuinka entiset mm,nuoruuden kaverit ovat
        muuttuneet raitistuttuaan todella positiivisesti erilaisiksi.
        Joten kyllä myös erilaisten raitistumistapojen kautta raitistuneet oppivat ja osaavat käsitellä omia asioitaan myös päänsisäisesti.Hyväksymään ja omaavaan vajavaisuutensa kuten minäkin.
        Uskon kautta raitistuneista ystävistä voin vielä todeta,että he eivät ole koskaan minulle "myyneet"tapaansa raitistua,vaikka tietävät minun olevan AA:ssa.
        Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.)


      • tiivis
        Absolutisti kauan.... kirjoitti:

        raitistumiseen on monia johtavia teitä.Uskoon tuleminen,kantillaan olo,(omin voimin)rakastuminen,jne.Ei AA ole ainoa "voima"vaikka sieltä kautta minä raittiuteni olen saanutkin.Tunnen ihmisiä luettelemieni raitistumistapojen kautta.Jokaisella tuntemallani(joista osa on nuoruuden kavereita)on elämän käsitys suuntautunut pääsääntöisesti(kuten sinä sanaa tulkitsit omassa teksissäsi)elämän tavan muuttumiseen,joka on lähesyhdensuuntainen AA oppien kanssa.Esim,kun keskustellaan 7 kuolemansynnistä,niin kaikilla on suunnat yhtenevät.
        Mutta kyllä keskustelujen perusteella raitistumisen edellytyksenä on jokaisella ollut aito rehellisyys ja nöyryys.
        Olen/olemme keskustelleet vakavista asioista ja tapahtumista ja olen joutunut liikuttuneena toteamaan kuinka entiset mm,nuoruuden kaverit ovat
        muuttuneet raitistuttuaan todella positiivisesti erilaisiksi.
        Joten kyllä myös erilaisten raitistumistapojen kautta raitistuneet oppivat ja osaavat käsitellä omia asioitaan myös päänsisäisesti.Hyväksymään ja omaavaan vajavaisuutensa kuten minäkin.
        Uskon kautta raitistuneista ystävistä voin vielä todeta,että he eivät ole koskaan minulle "myyneet"tapaansa raitistua,vaikka tietävät minun olevan AA:ssa.
        Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.)

        teiltä.
        omalta osalta en osaa ilmaista itseäni noin hienosti vaan kiteytän, että väärää tapaa raitistua ei ole, mielestäni.

        eikä ole väärää tapaa elää sen hetken jälkeen.
        ilman rehellisyyttä menneisyyttä ja olevaa aikaa kohtaan se ei kuitenkaan onnistu pitkään, luurangot kolisee liikaa ja uusia ilmaantuu.

        olen omalta kohdaltani miettinyt kuinka paljon pitäisi suvaita muiden epärehellisyyttä, yksisilmäisyyttä tai suoranaisia valheita.
        onhan valehtelijoilla kuitenkin motiivinsa, joita ei voi tietää. yritän kyselemällä saada sen selville ja sitä kautta ymmärtää heitä. ei ole onnistunut.

        tällä hetkellä en kuitenkaan voi heitä paljoa sietää, se kyllä käy selville muutamassa kannanotossani.
        kyllä se jonkinasteista vittuilua heitä kohtaan on, se tuskin johtaa mihinkään positiiviseen mutta parempaan en pysty. ehkä joskus vielä.


      • toipuminen
        Absolutisti kauan.... kirjoitti:

        raitistumiseen on monia johtavia teitä.Uskoon tuleminen,kantillaan olo,(omin voimin)rakastuminen,jne.Ei AA ole ainoa "voima"vaikka sieltä kautta minä raittiuteni olen saanutkin.Tunnen ihmisiä luettelemieni raitistumistapojen kautta.Jokaisella tuntemallani(joista osa on nuoruuden kavereita)on elämän käsitys suuntautunut pääsääntöisesti(kuten sinä sanaa tulkitsit omassa teksissäsi)elämän tavan muuttumiseen,joka on lähesyhdensuuntainen AA oppien kanssa.Esim,kun keskustellaan 7 kuolemansynnistä,niin kaikilla on suunnat yhtenevät.
        Mutta kyllä keskustelujen perusteella raitistumisen edellytyksenä on jokaisella ollut aito rehellisyys ja nöyryys.
        Olen/olemme keskustelleet vakavista asioista ja tapahtumista ja olen joutunut liikuttuneena toteamaan kuinka entiset mm,nuoruuden kaverit ovat
        muuttuneet raitistuttuaan todella positiivisesti erilaisiksi.
        Joten kyllä myös erilaisten raitistumistapojen kautta raitistuneet oppivat ja osaavat käsitellä omia asioitaan myös päänsisäisesti.Hyväksymään ja omaavaan vajavaisuutensa kuten minäkin.
        Uskon kautta raitistuneista ystävistä voin vielä todeta,että he eivät ole koskaan minulle "myyneet"tapaansa raitistua,vaikka tietävät minun olevan AA:ssa.
        Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.)

        Siitä on jäänyt pois demonisointi, hysterisointi ja kuivajuoppoussyytökset. Nimimerkki Absolutisti kauan kirjoittaa kiihkotonta ja tasapainoista tekstiä ja on selvästi sovussa itsensä kanssa. Enemmän tällaista!


    • .......................

      Tietenkin.

      Usko ja uskonto on täydellinen korvike alkoholille. Se täyttää elämän, joka pelkästään alkoholin poistuessa kuviosta jäisi tyhjäksi. Mukana vahva sosiaalinen verkosto joka edistää toipumista. Toisaalta uskonnollisten järjestelmien syyllinen-syytön-armahdus-rangaistus kompleksit pitää varpaillaan kun ei olla kirkossa tai seurakunnassa. "Mitähän Jumala tähänkin tuumaa?" ...

      Itseasiassa vaikkapa golf kelpaa alkoholin korvikkeeksi kunhan siihen uppoutuu tarpeeksi hurmiomielellä. Harvempi kuitenkaan viitsii golfata jatkuvasti joten luppoaikaa ei pystytä kontrolloimaan.

      • toipuminen

        myös AA:ssa:

        "syyllinen-syytön-armahdus-rangaistus".


      • Putkiasentaja

        Riittääkö teeskentely?

        Golf on syvältä, eikös se ole joidenkin skottilammaspaimenten keksimä kivienlyömishuvi muutaman sadan vuoden takaa? Ja nyt jotkut imbesillit teekeilevät sillä. No, tämä nyt oli täysin off-topiccia.

        Mutta voisinko OIKEASTI uskoa, ja auttaako se minut eroon alkoholista?

        p.s. En minä tänäänkään selvänä ole.


      • toipuminen
        Putkiasentaja kirjoitti:

        Riittääkö teeskentely?

        Golf on syvältä, eikös se ole joidenkin skottilammaspaimenten keksimä kivienlyömishuvi muutaman sadan vuoden takaa? Ja nyt jotkut imbesillit teekeilevät sillä. No, tämä nyt oli täysin off-topiccia.

        Mutta voisinko OIKEASTI uskoa, ja auttaako se minut eroon alkoholista?

        p.s. En minä tänäänkään selvänä ole.

        Usko ei ole tahdon asia.


      • Putkiasentaja
        toipuminen kirjoitti:

        Usko ei ole tahdon asia.

        Eli siis jos tahdon uskoa, mutta ison J:n mielestä on niin etten usko, niin 'no can do' vai???

        No oikeasti en kuitenkaan usko, että usko olisi minulle ratkaisu.

        Elän kuten elän. Ehkä raitistun, ehkä en. Ja sitten kuolen. Raitistuneena ilmeisesti eläisin muutaman vuoden pidempään.

        Nyt jatkan juomista. Hyvää illanjatkoa kaikille.


      • pohojois-pohojalainen
        Putkiasentaja kirjoitti:

        Riittääkö teeskentely?

        Golf on syvältä, eikös se ole joidenkin skottilammaspaimenten keksimä kivienlyömishuvi muutaman sadan vuoden takaa? Ja nyt jotkut imbesillit teekeilevät sillä. No, tämä nyt oli täysin off-topiccia.

        Mutta voisinko OIKEASTI uskoa, ja auttaako se minut eroon alkoholista?

        p.s. En minä tänäänkään selvänä ole.

        teekeillä = snobbailla, elvistellä tms.

        putkiasentajalla on ongelma. usko voi auttaa - jos uskoo. eikä aina silloinkaan. en osaa auttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe