web selain A500?

onkohan

Oisko A500 web selainta?

8

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atari 520 STfm

Tän ikäisille koneille web-selainta??

En usko!

Tai saattaa ehkä Amigalle ollakkin? Oletko kuullut ikinä Mosaikista? Jos en väärin muista? Saaneenko tämän Amigale????

T: Atari.

• miksuh.

Amigalle on useampikin webbiselaimia, se sitten on eri juttu mitkä toimii A500:lla.

Itse pääsin ekan kerran kotoa nettiin 1994 ja mulla oli sillon Amiga 500 3MB muistilla ja 40MB SCSI-kovalevyllä. Kyllä sillä surffasi aivan hyvin. Suurin pullonkaula oli ennemminkin nettiyhteys, 14400bps v32.bis modeemi ei ole mikään vauihtihirmu tiedonsiirrossa :) Webbiselaimena mulla oli AMosaic. Tuo on Amiga-porttaus Mosaicista. Mosaic on alkeellinen nykymittapuun mukaan, mutta eipä ne webbisivut kovin ihmeellisiä ollut tuohon aikaan.

Uudemmilla Amigoilla käytetään näitä lehittyneempiä, mutta väistämättä raskaampia selaimia:

- Voyager
        - IBrowse

Jos A500 on riittävästi laajennettu, niin kyllä noidenkin pitäisi toimia. Muistia ainakin pitäisi olla enemmän kuin peruskoneessa.

• miksuh.
        miksuh. kirjoitti:

Amigalle on useampikin webbiselaimia, se sitten on eri juttu mitkä toimii A500:lla.

Itse pääsin ekan kerran kotoa nettiin 1994 ja mulla oli sillon Amiga 500 3MB muistilla ja 40MB SCSI-kovalevyllä. Kyllä sillä surffasi aivan hyvin. Suurin pullonkaula oli ennemminkin nettiyhteys, 14400bps v32.bis modeemi ei ole mikään vauihtihirmu tiedonsiirrossa :) Webbiselaimena mulla oli AMosaic. Tuo on Amiga-porttaus Mosaicista. Mosaic on alkeellinen nykymittapuun mukaan, mutta eipä ne webbisivut kovin ihmeellisiä ollut tuohon aikaan.

Uudemmilla Amigoilla käytetään näitä lehittyneempiä, mutta väistämättä raskaampia selaimia:

- Voyager
        - IBrowse

Jos A500 on riittävästi laajennettu, niin kyllä noidenkin pitäisi toimia. Muistia ainakin pitäisi olla enemmän kuin peruskoneessa.

"Uudemmilla Amigoilla käytetään näitä lehittyneempiä, mutta väistämättä raskaampia selaimia:"

Kehittyneempiä piti toki sanoa.

• tietääkseni

ole ja eikä taida olla mahdollistakaan.

• vfrbgt

IBrowse ja voyager nyt ainakin ensimmäisenä tulisi mieleen. Mutta viissatanen saa olla aika rankalla kädellä laajennettu jos sillä nettiin haluat.

vähintään 030-turbo ja 16 megaa muistia. Ja kovalevy tietysti. Grafiikkakortti ja monitori jos meinaat jotain pystyä lukemaankin.

• miksuh.

No kummastipa itse vaan surffasin A500:lla webbisivuilla jo 1994 :) Siinä tosin oli 3MB rammia ja kovalevy.

• onkohan
      • miksuh.

Toki se on karkean näköistä AMosaicilla, mutta pitää nyt muistaa että Mosaic oli ensimmäisiä webbiselaimia. Mosaicin voidaan sanoa olleen se mikä ensimmäistä kertaa teki webistä suositun.

Monet 90-luvulla syntyneet teinit ei edes tiedä, että webbi keksittiin vasta 1990. Mosaic julkastiin 1993. Amiga-versio, AMosaic, seurasi pian perässä ja itse käytin sitä jo 1994.

On siis varsin ymmärrettävää, että AMosaicilla nykyiset webbisivut näyttää karuilta ja vääristyneiltä. Sen aikaiset sivut oli hyvin hyvin hyvin paljon yksinkertasempia kuin nykyiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      3691
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1638
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      27
      1395
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1272
    5. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      19
      1068
    6. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1053
    7. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      1021
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      92
      1018
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      121
      952
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      785
    Aihe