Realistinen suhde vrt. transferenssi-suhde

Psykopatologia

.
Realistinen suhde vrt. transferenssi-suhde

Minua on neutraalien asiantuntija-kirjoituksen ja suhteellisen neutraalin keskustelun pohjalta lyöty kuin vierasta sikaa. On haukuttu ylimieliseksi ja pervertikoksi ym. Tämä kaikki on esimerkkinä ns. transferenssista, jolla on varsinkin tutkivassa dynaamisessa psykoterapiassa tärkeä merkitys.

Terapeutin ja asiakkaan suhde on tavallisesti ainakin aluksi painottuneen realistinen. Potilas suhtautuu terapeuttiin asiallisesti ja asiantuntijana, eikä "voi" kohdistaa häneen esim. tunteita, esim. koska "olethan kuitenkin lääkäri". Myös se että asiakas joutuu "vastuuseen" sanomisistaan, hillitsee. Näin kuluu usein kuukaisikaupalla ilman näkyvää tunne-suhdetta. (Netissä kun usein esiinnytään nimettömänä, voi kirjoittaja jo heti melko vapaasti tuulettaa itseään.)

Vähitellen asiakas kuitenkin alkaa yhä enemmän tuoda esiin persoonallista terapeuttia koskevaa materiaalia, joka voi olla esim. rakastavaa, ihannoivaa, kriittistä, halventavaa, kilpailullista ym. Yksi teema voi olla uteliaisuus terapeutin persoonaa ja yksityiselämää kohtaan. Kun asiakas useimmiten tietää vain vähän terapeutin henkilöstä ja hänen todellisuudestaan, on tämä potilaan terapeuttiin kohdistama uudenlainen materiaali paljolti fantasiaa, joka ei pohjaa terapeutin todellisiin karakteristikoihin vaan on siirtymää asiakaan aikaisemmista tärkeistä ihmissuhteista ja kokemuksista. Tällaista siirtymää (displacement) nimitetään transferenssiksi (lat. trans 'yli', ferre 'kuljettaa').

Tällainen transferenssi-aines pyritään ottamaan terapiassa tutkimuksen kohteeksi: Mistä se syntyy ja mitä se kuvastaa? Transferenssi-tunteiden esiintuominen ja käsittely on terapian vaikeimpia kohtia, ja välillä ikään kuin yhteisestä sopimuksesta niitä myös vältetään. Potilas voi myös pelätä terapeutin suuttumusta tai voi ajatella, että ne eivät "kuulu" terapiaan. Tutkivassa terapiassa transferenssi on kuitenkin "tervetullut", ja eikä terapeutti tavallisesti suhtaudu niihin haitallisen affektiivisesti omasta puolestaan vaan pyrkii ymmärtämään. Kuitenkin transferenssin selvittely voi terapeutillekin olla hämmentävää ja arkaluontoista. Hän voi kuitenkin myös suojatua siten, että hän ei kerro omista tunteistaan. Tässä mielessä terapia-suhde on epäsymmetrinen.

Terapeuttiakin voi vaivata ns. vasta-transferenssi, jolloin hänen omat käsittelemättömät tunteensa tulevat mukaan. Esim. narsistisesti loukkaantuneena hän voi omien virheittensä pohjalta syyttää asiakasta yhteistyökyvyttömyydestä. Tai näennäisen tyyneyden alla hän voi ruveta kostamaan potilaalle kokemiaan "vääryyksiä". Pieniä lapsuksia voi terapian kuluessa tulla, mutta vakavampia ovat sydämen erehdykset.
.

33

5739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta yeisesti

ottaen on selvää, että terapiatapaamisten edetessä asiakas oppii vähän tuntemaan (ainakin) terapeutin työminää. Tottakai silloin herää ajatuksia ja syntyy mielipiteitä esim. terapeutin relevanttisuudesta, pätevyydestä, "oikeassaolosta" jne. Fiksu asiakas voi päätellä monista asioista yhtä sun toista myös terapeutin persoonasta sinänsä.
      Onhan terapeuttikin ihminen (?) ja myös terapiasuhde on eräänlainen ihmissuhde.
      Kysei ei välttämättä ja aina ole mistään "tranferenssista". Tiedän myös tapauksia, joissa terapeutti itse on hyödyntänyt asiakassuhdettaan: hän on oppinut tai hoksannut jotain itselleen tärkeää asiakkaan ("potilaan") puheita kuunnellesaan. Tällöin terapia on toiminut käänteisesti; toivottavasti myös vastavuoroisesti.

• Alan ammattilainen

Terapeutti ei ole lääkäri vaan yleensä alemman koulutuksen suorittanut esim. psykologi.

• Psykopatologia

.
        Psykoterapeutti on usein LL-psykiatrian el tai FM-psykologi (nyk. psykologian maist.) tai muu. Kuitenkin respekti on "tohtori-tyyliin".

Maisterin tutkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja (alempia esim. HuK); lääkäreistä tulee suoraan lisensiaatteja.
        .

• lääkärie asenne
        Psykopatologia kirjoitti:

.
        Psykoterapeutti on usein LL-psykiatrian el tai FM-psykologi (nyk. psykologian maist.) tai muu. Kuitenkin respekti on "tohtori-tyyliin".

Maisterin tutkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja (alempia esim. HuK); lääkäreistä tulee suoraan lisensiaatteja.
        .

potilaisiin. Hierarkia menee tyyliin Jumala-> lääkäri -> sairaanhoitaja -> lähihoitaja -> sairalavahtimestari -> psykologi -> laitosapaulainen -> ja potilaat...

• Realisti sopivassa määrin

Psykologia on huuhaata, eikä ole koskaan auttanut ketään.

Jos olet ahdistunut, mitä oletkin, siis juuri sinä "tieteellisillä" termeilläsi snobbaileva, niin otapa järki käteen ja mieti itse tykönäsi mitä voit tehdä, mitä elämäntilanteesi helpottamiseksi saada aikaan.

Väittäisimpä, että paljonkin, jos myöntäisit ongelmien olemassaolon, kelaisit syyn ja seurauksen lakia.

Jos ihminen on paha ja häijy,(en tarkoita nyt sinua)niin hän niittää mitä on kylvänyt.
      Kun ihmisellä on perimänä geeneissään alkoholismiin taipumusta, hän voi järkevästi ajateltuaan kieltäytyä altistumasta juoppoudelle, eli ottamatta viinaa, edes sitä ensimmäistä ryyppyä.

Jos joku on estynyt, arka ja ujo, niin entä sitten? Terapeutit eivät voi sulkeutunutta ihmistä muuttaa ulospäinsuuntautuvaksi.
      Terapia on rahastuskeino. Amerikasta rantautunut rikkaiden hölönpölöä.
      Joutilaat terapiaan hakeutuvat pitäisi ohjata työhön, tekemään sitä minkä kokevat ommimmaksi, itselleen sopivaksi ja omien mahdollisuuksiensa rajoissa olevaksi työtehtäväksi.

Mikä hiivatin ihme se nyt on, tai pällistelyn arvoinen asia jos transferenssi-suhde syntyy henkilön ja nk. psykologin välille, tai nk. potilaan ja mukamas terapiaa antavan välille.
      Ihmiset ovat sellaisia, että heillä on useimmiten taipumus kiintyä, vähintäänkin kiinnostua toisesta ihmisetä, jonka kanssa puhuu "syvällisiä", avaa sielunsa ja uskoo sen jonkun toisen syynäiltäväksi, tarkoituksena saada apua ongelmiinsa.

Katin kontit, sanon minä!
      Tervettä talopoikaisjärkeä kehiin , ja terapeutit vaikkapa sairaalan vuodeosastolle vapaaehtoistyöhön, syöttämään ja vaihtamaan vaippoja pitkäaikaissairaille.
      Loppuu hienoilla sanoilla briljeeraaminen.

• Psykopatologia

.
        "(- -) taipumus kiintyä, vähintäänkin kiinnostua toisesta ihmisestä, jonka kanssa puhuu "syvällisiä", avaa sielunsa ja uskoo sen jonkun toisen syynäiltäväksi, tarkoituksena saada apua ongelmiinsa."

Joidenkin mielestä juuri tuo on transferenssin mobilisoitumisen kannalta olennaista. Tunne-suhde sinänsä ei ole varsinaista transferenssia vaan ne puolet suhteesta, jotka eivät pohjaa realistiseen responssiin suhteessa toisen olemiseen."
        .

• Endorfiinihumala

Itse asiassa 80 % psykoterapiaa saaneista kokee, että siitä on ollut heille hyötyä. Eikö, kun terapian tarkoitus on auttaa ihmisiä psyykkisesti, se tuon tuloksen mukaan ole aika lahjakkaasti siinä onnistunut?

• Endorfiinihumala
        Endorfiinihumala kirjoitti:

Itse asiassa 80 % psykoterapiaa saaneista kokee, että siitä on ollut heille hyötyä. Eikö, kun terapian tarkoitus on auttaa ihmisiä psyykkisesti, se tuon tuloksen mukaan ole aika lahjakkaasti siinä onnistunut?

siis "Ihminen on itsensä paras terapeutti"-viestiin.

Psykopatologia kirjoitti:

.
        "(- -) taipumus kiintyä, vähintäänkin kiinnostua toisesta ihmisestä, jonka kanssa puhuu "syvällisiä", avaa sielunsa ja uskoo sen jonkun toisen syynäiltäväksi, tarkoituksena saada apua ongelmiinsa."

Joidenkin mielestä juuri tuo on transferenssin mobilisoitumisen kannalta olennaista. Tunne-suhde sinänsä ei ole varsinaista transferenssia vaan ne puolet suhteesta, jotka eivät pohjaa realistiseen responssiin suhteessa toisen olemiseen."
        .

Kuitenkin jos lässytät tavalliselle asioihin vihkiytymättömälle asiakas/potilaallesi, käyttäen sanoja kuten "transferenssi", "mobilisoitua", tai "responssi suhde", niin...enpä tiedä:(

Tunnen korkeasti oppineita ihmisiä, jotka alentuvat käyttämään normaalia kieltä puhuessaan maallikon kanssa.

Katsohan, ylimielinen viisautesi huumaama terapeutti, kun sieltä korkeuksista täytyy pystyä laskeutumaan tavallisen mononkuluttajan tasolle.
        Kissan viikset, jos joutuisin sellaisen terapeutin kynsiin, joka viisastelisi laillasi.

Sitä paitsi, tämä ei ole ammattilaispalsta, eli useimmat kirjoittajat eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tuollaisesta terminologiasta mitä käytät.

• itse pärjättävä

Olen ihan täysin samaa mieltä kanssasi. Itselläni on ahdistus ja olen muutamalta yrittänyt apua hakea, mutta ei ole lainkaan onnistunut. Kun olen hieman yrittänyt kauheaa ongelmaani raottaa olen saanut heti sellaisen käsityksen, ettei se ole mitään ja että hän ei sellaista asiaa voi hoitaa.

Halveksin ylikaiken kaikkeja ns.terapeutteja. Luulevat itsestään aivan liikoja ja mihinkään oikeisiin ongelmiin eivät kykene puuttumaan ollenkaan vain miitä sellaisia he osaa hoitaa jotain lässyn lässyn nyh nyh... mulla oli liian vähän leluja pienenä...

Yhden kerran jopa oikea psykiatri sai raivokohtauksen ja ajoi minut ulos vastaanotoltaan kun kerroin mitä mieltä olen hänen suhtautumisestaan. Ensin se ravasi huoneessaan edestakaisin ja haroi hiuksiaan kaksin käsin sitten se huusi että ulos vastanotto päättyi. Itse en sille psykiatrille ollut edes hakeutunut vaan se "palvelu" kuului osana fyysisen sairauden kuntoutustutkimukseen.

Joten ei auta itse on keksittävä vaan hoitonsa. Vaikeaa se vällä on, kun ei ne kerta kykene ahdistavia asioita hoitamaan itse pitää ihan maalikkona itseään hoitaa.

• Mandariininen

luultavasti minä en olisi elossa enää ilman terapiaa ja terapeuttejani,
        luultavasti minulla ei olisi juurikaan toivoa kuntoutua työkuntoiseksi enää ilman terapiaa, ja terapeuttia, luultavasti en jaksaisi hoitaa arkisiakaan asioita ilman terapiaa ja terapeuttia.
        En ole laiska, en ilkeä enkä ujo tai arkakaan,snobbailusta puhumattakaan, vaan minulla on neurologinen poikkeavuus ja vaikean trauman aiheuttama sairaus.
        Niin että salli olla kanssasi eri mieltä tuosta huuhaasta.
        Ne jotka muodin ja huvin vuoksi käyvät terapiassa ja jos heillä on siihen varaa, niin suotakoon se huvi heille,onhan sillä sitten edes työllistävä vaikutus yksityisille terapeuteille, meille oikeasti sairaille kunnalliset psykologin ja psykiatrian palvelut ovat usein elinehto.

Mandariininen kirjoitti:

luultavasti minä en olisi elossa enää ilman terapiaa ja terapeuttejani,
        luultavasti minulla ei olisi juurikaan toivoa kuntoutua työkuntoiseksi enää ilman terapiaa, ja terapeuttia, luultavasti en jaksaisi hoitaa arkisiakaan asioita ilman terapiaa ja terapeuttia.
        En ole laiska, en ilkeä enkä ujo tai arkakaan,snobbailusta puhumattakaan, vaan minulla on neurologinen poikkeavuus ja vaikean trauman aiheuttama sairaus.
        Niin että salli olla kanssasi eri mieltä tuosta huuhaasta.
        Ne jotka muodin ja huvin vuoksi käyvät terapiassa ja jos heillä on siihen varaa, niin suotakoon se huvi heille,onhan sillä sitten edes työllistävä vaikutus yksityisille terapeuteille, meille oikeasti sairaille kunnalliset psykologin ja psykiatrian palvelut ovat usein elinehto.

Kuuntelijaahan monet meistä ainakin aika ajoin tarvitsevat. Sellaista henkilöä, joka on kuin kaivo johon voi upottaa asioita joista tahtoo puhua, mutta ei kaikille voi.
        Niin, että siinä mielessä, misksikäs ei....siis terapeutti on tarpeellinen.

Itse kirjoitin aikoinani päiväkirjaan asioita, joista en voinut tai tahtonut puhua edes nk. bestikselleni.

Kuitenkaan elämämme solmuja ei avaa paraskaan terapeutti, vaan ihmisen on itse löydettävä tapa ja keino löytää ulospääsy vaikeasta elämäntilanteestaan esm. elämänenergiaa syövästä ihmissuhteestaan.

Meistä lähes jokainen on saanut jonkinasteisen vaurion tai vamman sieluunsa, ja ymmärtäen sen, ettei elämä jätä ketään kolhuitta, voi jatkaa siitä mihin on tullut. Järkeistää asiat, tajuta , ettei mikään aikaisempi saa, eikä pysty lannistamaan , niin "kalliisen hintaan " kuin yksityisten psykologista terminologiaa viljelevien terapeuttien istunnot maksavat.

Psykologia on 85% huuhaata, usko minua!
        Joku terapeutti, naisasiakasta/potilasta terapoiva, vastakkaista sukupuolta oleva tahtookin potilaansa kiintyvän häneen, vaikka väittäisi mitä muuta tahansa.

Eihän herranjestas, ihmisten välinen vuorovaikutua, sillä siitähän terapiassa on kyse, voi olla pelkästään kliinistä, erillään minkäänlaatuiseta tunnesiteestä.

Terapiaa tarvitseva naisasiakas/potilas on ihmistä tarvitseva, läheisyyttä, ymmärtämystä.
        Miespuolinen terapeutti tietää tämän ja luulisin, että pitääkseen rahavirran avoimena jatkaa hoitosuhdetta, vaikka hänen tulisi ohjata asiakkaansa naispuolisen kollegansa luo, missä kuunnellaan ja niin kutsutusti availlaan niitä sielun solmukohtia, joiden auettua potilas löytää itsestään uusia voimavaroja , eheytyy ja pystyy sieluunsa saamistan kolhuista huolimatta
        elämään eheytyneenä.

Paskat! Toisiin nojaavia nyyhkyjä on maailma pullollaan ja jos joku maksaa "tervehtymisestään", niin antaa eurojen palaa.
        Hyvin usein maksumiehinä ovat kuitenkin realistiset, tosiasioissa pitäytyvät veronmaksajat.

• Mandariininen
        Realisti sopivassa määrin kirjoitti:

Kuuntelijaahan monet meistä ainakin aika ajoin tarvitsevat. Sellaista henkilöä, joka on kuin kaivo johon voi upottaa asioita joista tahtoo puhua, mutta ei kaikille voi.
        Niin, että siinä mielessä, misksikäs ei....siis terapeutti on tarpeellinen.

Itse kirjoitin aikoinani päiväkirjaan asioita, joista en voinut tai tahtonut puhua edes nk. bestikselleni.

Kuitenkaan elämämme solmuja ei avaa paraskaan terapeutti, vaan ihmisen on itse löydettävä tapa ja keino löytää ulospääsy vaikeasta elämäntilanteestaan esm. elämänenergiaa syövästä ihmissuhteestaan.

Meistä lähes jokainen on saanut jonkinasteisen vaurion tai vamman sieluunsa, ja ymmärtäen sen, ettei elämä jätä ketään kolhuitta, voi jatkaa siitä mihin on tullut. Järkeistää asiat, tajuta , ettei mikään aikaisempi saa, eikä pysty lannistamaan , niin "kalliisen hintaan " kuin yksityisten psykologista terminologiaa viljelevien terapeuttien istunnot maksavat.

Psykologia on 85% huuhaata, usko minua!
        Joku terapeutti, naisasiakasta/potilasta terapoiva, vastakkaista sukupuolta oleva tahtookin potilaansa kiintyvän häneen, vaikka väittäisi mitä muuta tahansa.

Eihän herranjestas, ihmisten välinen vuorovaikutua, sillä siitähän terapiassa on kyse, voi olla pelkästään kliinistä, erillään minkäänlaatuiseta tunnesiteestä.

Terapiaa tarvitseva naisasiakas/potilas on ihmistä tarvitseva, läheisyyttä, ymmärtämystä.
        Miespuolinen terapeutti tietää tämän ja luulisin, että pitääkseen rahavirran avoimena jatkaa hoitosuhdetta, vaikka hänen tulisi ohjata asiakkaansa naispuolisen kollegansa luo, missä kuunnellaan ja niin kutsutusti availlaan niitä sielun solmukohtia, joiden auettua potilas löytää itsestään uusia voimavaroja , eheytyy ja pystyy sieluunsa saamistan kolhuista huolimatta
        elämään eheytyneenä.

Paskat! Toisiin nojaavia nyyhkyjä on maailma pullollaan ja jos joku maksaa "tervehtymisestään", niin antaa eurojen palaa.
        Hyvin usein maksumiehinä ovat kuitenkin realistiset, tosiasioissa pitäytyvät veronmaksajat.

minun pysyvää aivovammaa, joka hankaloittaa joka päiväistä arkista elämääni ei ihan nyt vain omasta "niskasta kiinni ottamisesta" parane. Ei parane koskaan. Terapia auttaa ja opettaa minua toimimaan normaalissa ympäristössä.
        Kuuntelijoita on ystäviäkin, mutta heiltä puuttuu tietotaito vastata sellaisiin kysymyksiin sairaudestani, joihin tahdon vastauksia.
        Ei varmaankaan elämä jätä ketään kolhuitta, mutta joidenkin kolhut ovat sitä luokkaa, että siihen tarvitaan apua niiden parantamiseen.
        Oma terapeuttini on muuten samaa sukupuolta kuin minä, enkä ole koskaan vielä törmännyt vastakkaisen sukupuolen edustajaankaan sillä saralla, josta koskaan olisi jäänyt fiilis yhtään mistään muusta kuin asiallisesta halusta auttaa ja ottaa selvää mikä minua voisi auttaa.
        Kiitos tosiasioissa pysyvät realistiset veronmaksajat, että saan hoitoa ja pysyn hengissä, sinulle en ehkä ole tärkeä ihminen, mutta vaikkapa lapselleni olen, ja siksi mielelläni sinnittelen vaivoineni ammattiavun turvin. Jotta hänestä kasvaisi puolestaan realistinen ja tosiasioissa pysyvä veronmaksaja aikanaan.

Mandariininen kirjoitti:

minun pysyvää aivovammaa, joka hankaloittaa joka päiväistä arkista elämääni ei ihan nyt vain omasta "niskasta kiinni ottamisesta" parane. Ei parane koskaan. Terapia auttaa ja opettaa minua toimimaan normaalissa ympäristössä.
        Kuuntelijoita on ystäviäkin, mutta heiltä puuttuu tietotaito vastata sellaisiin kysymyksiin sairaudestani, joihin tahdon vastauksia.
        Ei varmaankaan elämä jätä ketään kolhuitta, mutta joidenkin kolhut ovat sitä luokkaa, että siihen tarvitaan apua niiden parantamiseen.
        Oma terapeuttini on muuten samaa sukupuolta kuin minä, enkä ole koskaan vielä törmännyt vastakkaisen sukupuolen edustajaankaan sillä saralla, josta koskaan olisi jäänyt fiilis yhtään mistään muusta kuin asiallisesta halusta auttaa ja ottaa selvää mikä minua voisi auttaa.
        Kiitos tosiasioissa pysyvät realistiset veronmaksajat, että saan hoitoa ja pysyn hengissä, sinulle en ehkä ole tärkeä ihminen, mutta vaikkapa lapselleni olen, ja siksi mielelläni sinnittelen vaivoineni ammattiavun turvin. Jotta hänestä kasvaisi puolestaan realistinen ja tosiasioissa pysyvä veronmaksaja aikanaan.

Ettäkö pysyvä aivovamma.

Tiedän aivovammaisia ihmisiä olevan, eikä syy ole heidän itsensä useimmiten ainakaan, vrt. alkoholin liikakäyttö ja huumeiden käyttäjät.

Senkin tiedän, että aivovamman voi saada jopa ennen syntymäänsä, sekä synnytyksen yhteydessä, kuten myöhäisemmässä, aikuisiässäkin johonkin onnettomuuteen jouduttuaan.
        Myötätuntoa tunnen, sekä fyysisestikin tunnen vammautuneita ihmisiä, mutta käsittääkseni neurologia on se lääketieteen ala, joka ensisijaisesti hoitaa aivovammaisia ihmisiä.

Sanon vieläkin, kuten sanoin jo aikaisemmin, että harvaa poikkeusta lukuunottamatta psykoterapia on vain uskomus, joka muokataan, tai muokkautuu oman pään sisällä. Eli tulee ulkoa päin, kunhan "potilas" on saatu uskomaan, että hän tarvitsee pitkäaikaisterapiaa eheytyäkseen.

Inhimillisen ihmisen ollessa kyseessä, kuten yleensä terapiaistunnoisa, hoitosuhde käynnistyy jo alussa potilaan takertuvana kiintymyksenä häntä 'hoitavaan' terapeuttiin.
        Asetelmassa(keskusteluissa)tulevat pakostakin esiin henkilökohtaiset mieltymykset, puolin ja toisin, tai sitten antipatia, jota asiakas tuntee terapeuttiaan kohtaan, tai terapeutti ei oikein pidä asiakkaastaan, vaikka yrittää kätkeäkin toimenkuvaansa kuulumattomat tunteensa.

Nimittäin minä uskon, että analysoiva, mukamas vain "asia asiana" toimiva psykologi on ihminen, eikä voi hallita sisimpiä ajatuksiaan sen enempää kuin ihmiset yleensä. Herkkävaistoinen, hermostunut asiakas/potilas aistii kuitenkin terapeuttinsa mielenliikkeet.
        Miksi muuten puhutaan niin paljon epäonnistuneesta hoitosuhteesta hoitajan ja hoidettavan välillä.

Pähkinänkuoressa: Jos ihmisellä on yksikin luotettava, hyvä ystävä, niin mitään terapeuttia ei tarvita. Ei ainakaan puheissaan niin tieteellisiä ilmaisuja käyttävää kuin tälläkin palstalla olemme tavanneet.

• ei asiakas

Kuitenkin jos lässytät tavalliselle asioihin vihkiytymättömälle asiakas/potilaallesi, käyttäen sanoja kuten "transferenssi", "mobilisoitua", tai "responssi suhde", niin...enpä tiedä:(

Tunnen korkeasti oppineita ihmisiä, jotka alentuvat käyttämään normaalia kieltä puhuessaan maallikon kanssa.

Katsohan, ylimielinen viisautesi huumaama terapeutti, kun sieltä korkeuksista täytyy pystyä laskeutumaan tavallisen mononkuluttajan tasolle.
        Kissan viikset, jos joutuisin sellaisen terapeutin kynsiin, joka viisastelisi laillasi.

Sitä paitsi, tämä ei ole ammattilaispalsta, eli useimmat kirjoittajat eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tuollaisesta terminologiasta mitä käytät.

Halveksin ylikaiken heidän ns.ammattiaan. Aivan huuhaata kaikkityyni.

• Mandariininen

Ettäkö pysyvä aivovamma.

Tiedän aivovammaisia ihmisiä olevan, eikä syy ole heidän itsensä useimmiten ainakaan, vrt. alkoholin liikakäyttö ja huumeiden käyttäjät.

Senkin tiedän, että aivovamman voi saada jopa ennen syntymäänsä, sekä synnytyksen yhteydessä, kuten myöhäisemmässä, aikuisiässäkin johonkin onnettomuuteen jouduttuaan.
        Myötätuntoa tunnen, sekä fyysisestikin tunnen vammautuneita ihmisiä, mutta käsittääkseni neurologia on se lääketieteen ala, joka ensisijaisesti hoitaa aivovammaisia ihmisiä.

Sanon vieläkin, kuten sanoin jo aikaisemmin, että harvaa poikkeusta lukuunottamatta psykoterapia on vain uskomus, joka muokataan, tai muokkautuu oman pään sisällä. Eli tulee ulkoa päin, kunhan "potilas" on saatu uskomaan, että hän tarvitsee pitkäaikaisterapiaa eheytyäkseen.

Inhimillisen ihmisen ollessa kyseessä, kuten yleensä terapiaistunnoisa, hoitosuhde käynnistyy jo alussa potilaan takertuvana kiintymyksenä häntä 'hoitavaan' terapeuttiin.
        Asetelmassa(keskusteluissa)tulevat pakostakin esiin henkilökohtaiset mieltymykset, puolin ja toisin, tai sitten antipatia, jota asiakas tuntee terapeuttiaan kohtaan, tai terapeutti ei oikein pidä asiakkaastaan, vaikka yrittää kätkeäkin toimenkuvaansa kuulumattomat tunteensa.

Nimittäin minä uskon, että analysoiva, mukamas vain "asia asiana" toimiva psykologi on ihminen, eikä voi hallita sisimpiä ajatuksiaan sen enempää kuin ihmiset yleensä. Herkkävaistoinen, hermostunut asiakas/potilas aistii kuitenkin terapeuttinsa mielenliikkeet.
        Miksi muuten puhutaan niin paljon epäonnistuneesta hoitosuhteesta hoitajan ja hoidettavan välillä.

Pähkinänkuoressa: Jos ihmisellä on yksikin luotettava, hyvä ystävä, niin mitään terapeuttia ei tarvita. Ei ainakaan puheissaan niin tieteellisiä ilmaisuja käyttävää kuin tälläkin palstalla olemme tavanneet.

En ole koskaan käynyt psykoterapiassa,joten siihen en osaa ottaa kantaa sen enempää, traumaterapiassa ja neuropsykologilla kuntouttavasta terapiassa vain.
        Ja tiedätkös, että maailma on tänä päivänä sellainen, että kaikilla ei ihan oikeasti ole ketään muuta läheistä kenelle puhua ja jutella huolistaan tai vaikka ihan arkipäiväisistä asioista kuin se terapeutti, ja mitä pahaa siinä silloin on?
        Olet oikeassa, jos yksinäisyydestä kärsivällä ihmisellä olisi yksikin luotettava ystävä, psykologeja ei tarvittaisi niin paljoa,mutta kun kaikilla sitä ystävää ei ole, ja silloin se kuunteleva ja luotettava henkilö voi olla juuri se terapeutti, jonka ammattitaidosta riippuu onko siitä oikeasti hyötyä ko ihmiselle vai ei.
        Minulle on ollut, on ollut mukavaa oppia taas vähän luottamaan ihmisiin turvallisen terapeutin avulla - jotta voisin sitten niitä luotto- ystäviä tulevaisuudessa hankkia...

• Realisti sopivass määrin
        Mandariininen kirjoitti:

En ole koskaan käynyt psykoterapiassa,joten siihen en osaa ottaa kantaa sen enempää, traumaterapiassa ja neuropsykologilla kuntouttavasta terapiassa vain.
        Ja tiedätkös, että maailma on tänä päivänä sellainen, että kaikilla ei ihan oikeasti ole ketään muuta läheistä kenelle puhua ja jutella huolistaan tai vaikka ihan arkipäiväisistä asioista kuin se terapeutti, ja mitä pahaa siinä silloin on?
        Olet oikeassa, jos yksinäisyydestä kärsivällä ihmisellä olisi yksikin luotettava ystävä, psykologeja ei tarvittaisi niin paljoa,mutta kun kaikilla sitä ystävää ei ole, ja silloin se kuunteleva ja luotettava henkilö voi olla juuri se terapeutti, jonka ammattitaidosta riippuu onko siitä oikeasti hyötyä ko ihmiselle vai ei.
        Minulle on ollut, on ollut mukavaa oppia taas vähän luottamaan ihmisiin turvallisen terapeutin avulla - jotta voisin sitten niitä luotto- ystäviä tulevaisuudessa hankkia...

tai kuminauhaa, mutta psykologiasta tässä ketjussa on puhuttu, ja sen kaltaisesta terapiasta luulin sinunkin tapauksessasi olevan kyse.

Muuten, kun nyt vääntämään olet alkanut, niin väännähän minulle tietämättömälle, että mitä se traumaterapia pitää sisällään? Eikö se nyt ole noita psykologisia juttuja kuitenkin.

Kysyit tiedänkö, että maailma on tänä päivänä sellainen, että kaikilla ei ihan oikeasti ole ketään muuta läheistä kelle puhua....

Tiedetään, tiedetään, eikä terapiassa mitään pahaa olekaan. Taisin sanoakin sen jo aikaisemmin.
        Minusta vaan tuollaiset terapiat ovat turhia, eivät pahoja. Mielestäni koko psykologia on syvältä turhanpäiväisyytensä taka.
        Mitäpä sinä siitä herneitä nenääsi vetämään, kun et ole koskaan mihinkään psykologin apuun joutunut turvautumaankaan.

Nyt on liian kaunis kesäpäivä tuhlattavaksi kiistelyyn. Lähdenkin tästä tuonne rantaan kävelylle(yksin)ei ole oikein ketään sellaista kaveria, jonka haluaisin mukaani.
        Onkin hyvä osata olla joskus yksin ja pohtia itse tykönään omia asioitaan, eikä vaatia tai odotta, että joku toimisi likaviemärinä, jonka niskaan voi kaataa huoliaan ja murheitaan.

• Mandariininen
        Realisti sopivass määrin kirjoitti:

tai kuminauhaa, mutta psykologiasta tässä ketjussa on puhuttu, ja sen kaltaisesta terapiasta luulin sinunkin tapauksessasi olevan kyse.

Muuten, kun nyt vääntämään olet alkanut, niin väännähän minulle tietämättömälle, että mitä se traumaterapia pitää sisällään? Eikö se nyt ole noita psykologisia juttuja kuitenkin.

Kysyit tiedänkö, että maailma on tänä päivänä sellainen, että kaikilla ei ihan oikeasti ole ketään muuta läheistä kelle puhua....

Tiedetään, tiedetään, eikä terapiassa mitään pahaa olekaan. Taisin sanoakin sen jo aikaisemmin.
        Minusta vaan tuollaiset terapiat ovat turhia, eivät pahoja. Mielestäni koko psykologia on syvältä turhanpäiväisyytensä taka.
        Mitäpä sinä siitä herneitä nenääsi vetämään, kun et ole koskaan mihinkään psykologin apuun joutunut turvautumaankaan.

Nyt on liian kaunis kesäpäivä tuhlattavaksi kiistelyyn. Lähdenkin tästä tuonne rantaan kävelylle(yksin)ei ole oikein ketään sellaista kaveria, jonka haluaisin mukaani.
        Onkin hyvä osata olla joskus yksin ja pohtia itse tykönään omia asioitaan, eikä vaatia tai odotta, että joku toimisi likaviemärinä, jonka niskaan voi kaataa huoliaan ja murheitaan.

minä mitään herneitä nenääni vetele ;)
        Kunhan puollan asiaa jota sinä vastustat, eikö jokaisella asialla ole ainakin kaksi puolta?
        Psykologi se neuropsykologikin on, traumaterapeutti on erikoistunut vaikeiden henkisten traumojen hoitamiseen, vaikeaksi luokittelisin nyt tässä yhtäkkiä vaikkapa vaikeat väkivalta kokemukset, insesti, raiskaukset jne.
        Traumaterapia pitää sisällään sellaisen koulutuksen saaneen henkilön,joka kykenee kohtaamaan tuollaisia vaikeita asioita työnsä puolesta ja osaa neuvoa vaikkapa käytännön vinkkejä miten selvitä vaikeista tilanteista jotka johtuvat juuri niistä traumoista.

Ei sellaisista tarvitse kenenkään onneksi yksin koittaa selvitä nykyään, kun on nuo psykologit keksitty!

• itse pärjättävä
        Mandariininen kirjoitti:

minä mitään herneitä nenääni vetele ;)
        Kunhan puollan asiaa jota sinä vastustat, eikö jokaisella asialla ole ainakin kaksi puolta?
        Psykologi se neuropsykologikin on, traumaterapeutti on erikoistunut vaikeiden henkisten traumojen hoitamiseen, vaikeaksi luokittelisin nyt tässä yhtäkkiä vaikkapa vaikeat väkivalta kokemukset, insesti, raiskaukset jne.
        Traumaterapia pitää sisällään sellaisen koulutuksen saaneen henkilön,joka kykenee kohtaamaan tuollaisia vaikeita asioita työnsä puolesta ja osaa neuvoa vaikkapa käytännön vinkkejä miten selvitä vaikeista tilanteista jotka johtuvat juuri niistä traumoista.

Ei sellaisista tarvitse kenenkään onneksi yksin koittaa selvitä nykyään, kun on nuo psykologit keksitty!

Kuule kyllä se moni joutuu itse pärjäämään kun ne hienopierut eivät suostu oikeita traumoja joissa on ahdistus edes hoitamaan. Kun ne ovat niin ahdistavia ongelmia ne oikeat ongelmat, että se hienopieru ahdistuu itsekkin.

Ja tämä on totta. Jos sun pikku ongelmasi miellytti hienopierua niin sait sitten mukavan kuuntelijan. Kaikki eivät ole sellaisia joita ne viitsivät osaavat tai haluavat hoitaa. Joten lakkaa innttämästä.

• Mandariininen
        itse pärjättävä kirjoitti:

Kuule kyllä se moni joutuu itse pärjäämään kun ne hienopierut eivät suostu oikeita traumoja joissa on ahdistus edes hoitamaan. Kun ne ovat niin ahdistavia ongelmia ne oikeat ongelmat, että se hienopieru ahdistuu itsekkin.

Ja tämä on totta. Jos sun pikku ongelmasi miellytti hienopierua niin sait sitten mukavan kuuntelijan. Kaikki eivät ole sellaisia joita ne viitsivät osaavat tai haluavat hoitaa. Joten lakkaa innttämästä.

ettet ole saanut sitten apua. Kokeilepa toista tahoa sitten.
        Eipä ole kukaan hoitohenkilöistäni ollut hienopieru, eikä se ole itse kenelläkään helppoa saada apua suomessa nykyään, kun resurssit ovat mitä ovat.
        Itse hain apua yli 10 vuotta ennen kuin satuin pääsemään oikean hoidon piiriin, ja toivon että kaikki tarvitsevat pääsisivät, mutta ajoissa.
        Jos terapeuttisi ahdistuu ongelmistasi, silloin hän ei ole oikea sinulle ja menet ja pyydät toisen tilalle, ihmisiä hekin vain ovat omine tunteineen.

• edell.
        Mandariininen kirjoitti:

ettet ole saanut sitten apua. Kokeilepa toista tahoa sitten.
        Eipä ole kukaan hoitohenkilöistäni ollut hienopieru, eikä se ole itse kenelläkään helppoa saada apua suomessa nykyään, kun resurssit ovat mitä ovat.
        Itse hain apua yli 10 vuotta ennen kuin satuin pääsemään oikean hoidon piiriin, ja toivon että kaikki tarvitsevat pääsisivät, mutta ajoissa.
        Jos terapeuttisi ahdistuu ongelmistasi, silloin hän ei ole oikea sinulle ja menet ja pyydät toisen tilalle, ihmisiä hekin vain ovat omine tunteineen.

Kylläpäs olet sinisilmäinen.

edell. kirjoitti:

Kylläpäs olet sinisilmäinen.

on traumaattinen palstakamumme.

Hän on jotain mieltä, me taas eri mieltä, ja tuntuukin, että se apua kaipaava alueensa on juuri noissa ihmissuhdevaikeuksissa.
        Jos aina on kuin siili piikit pystyssä, niin tervettähän se ei ole, mutta väittäisinpä, että "itsehoidolla" parannettava sairaus.

Funtsimaan vaan omassa päässään, että mitä metsä huutaa, sitä metsä vastaa.

Ihmekö tuo, jos ei ole ketään jonka kanssa puhua ja jolle kertoa huoliaan, kun asenne on agressiivinen ja hyökkäävä.

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, etä insestistä kärsineet ja raiskauksen uhrit ovat jotenkin eri lailla käyttäytyviä. Pelokkaita ja hiljaisia. Mutta tämä!

"Pysyvä aivovamma" todella on ja pysyy, jos ei aivojaan itse kuntouta positiiviseen ajatteluun ja myönteiseen suhtautumiseen lähimmäisiinsä.

Hyysättäväksi heittäytyminen on kieltämättä houkutteleva vaihtoehto erilaisissa elämän vaikeuksissa ja ongelmatilanteissa, mutta viimekädessä ihminen on kuitenkin itse vastuussa, ja jos ne aivot toimivat edes jollain lailla, niin tokihan sitä pystyy ja osaa harkita ja päätellä, että mikä on kulloisessakin elämäntilanteessa johdonmukainen menettelytapa
        selvittää, ainakin yrittää selvittää elämänsä solmukohtia.

• itsepärjättävä

on traumaattinen palstakamumme.

Hän on jotain mieltä, me taas eri mieltä, ja tuntuukin, että se apua kaipaava alueensa on juuri noissa ihmissuhdevaikeuksissa.
        Jos aina on kuin siili piikit pystyssä, niin tervettähän se ei ole, mutta väittäisinpä, että "itsehoidolla" parannettava sairaus.

Funtsimaan vaan omassa päässään, että mitä metsä huutaa, sitä metsä vastaa.

Ihmekö tuo, jos ei ole ketään jonka kanssa puhua ja jolle kertoa huoliaan, kun asenne on agressiivinen ja hyökkäävä.

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, etä insestistä kärsineet ja raiskauksen uhrit ovat jotenkin eri lailla käyttäytyviä. Pelokkaita ja hiljaisia. Mutta tämä!

"Pysyvä aivovamma" todella on ja pysyy, jos ei aivojaan itse kuntouta positiiviseen ajatteluun ja myönteiseen suhtautumiseen lähimmäisiinsä.

Hyysättäväksi heittäytyminen on kieltämättä houkutteleva vaihtoehto erilaisissa elämän vaikeuksissa ja ongelmatilanteissa, mutta viimekädessä ihminen on kuitenkin itse vastuussa, ja jos ne aivot toimivat edes jollain lailla, niin tokihan sitä pystyy ja osaa harkita ja päätellä, että mikä on kulloisessakin elämäntilanteessa johdonmukainen menettelytapa
        selvittää, ainakin yrittää selvittää elämänsä solmukohtia.

Aivan, ongelmia tuntuu olevan. Niin jos itse on löytänyt jonkun ns. terapeutin jonka tuntuu mukavalta sallittakoon se hänelle.

Vakavasta aivovammasta olen kuitenkin erimieltä kanssasi. Hän kirjoittaa ja kommunikoi niin, että siitä saa kyllä selvää. Ja olen hyvin pahoillaan hänen vammastaan, esim. halvaus jos on, niin tunnen suorastaan sääliä.

Ja olen hyvin paljon kanssasi samaa mieltä itsehoidosta sitä kannattaa opetella. Toivoisinkin, että niitä itsehoito-ohjeita olisi enemmän tarjolla juuri ahdistukseen. Masennusitsehoito-ohjeita minusta on kyllä paljonkin saatavilla.

Hyysysättäväksi en minäkään kykene, vaan kaipaisin asiallista neuvontaa. Minkäänlaista lääkitystä en myöskään käytä.

• sivusta seurannut.
        itsepärjättävä kirjoitti:

Aivan, ongelmia tuntuu olevan. Niin jos itse on löytänyt jonkun ns. terapeutin jonka tuntuu mukavalta sallittakoon se hänelle.

Vakavasta aivovammasta olen kuitenkin erimieltä kanssasi. Hän kirjoittaa ja kommunikoi niin, että siitä saa kyllä selvää. Ja olen hyvin pahoillaan hänen vammastaan, esim. halvaus jos on, niin tunnen suorastaan sääliä.

Ja olen hyvin paljon kanssasi samaa mieltä itsehoidosta sitä kannattaa opetella. Toivoisinkin, että niitä itsehoito-ohjeita olisi enemmän tarjolla juuri ahdistukseen. Masennusitsehoito-ohjeita minusta on kyllä paljonkin saatavilla.

Hyysysättäväksi en minäkään kykene, vaan kaipaisin asiallista neuvontaa. Minkäänlaista lääkitystä en myöskään käytä.

ainoa asiallinen kirjoittaja tässä on ollut nimimerkki Mandariininen, nämä pari edellistä lienevät yksi ja sama tyyppi kinastelemassa oman sivupersoonansa kanssa, ja tuntuu olevan ihan oikeasti avun tarpeessa ja pikaisesti.
        Aivovammoja on muuten lukemattomia erilaisia ja tietääkseni insestin uhreistakaan ei ole olemassa mitään yhtä prototyyppiä...Lapsellista käytöstä.

• itse.....
        sivusta seurannut. kirjoitti:

ainoa asiallinen kirjoittaja tässä on ollut nimimerkki Mandariininen, nämä pari edellistä lienevät yksi ja sama tyyppi kinastelemassa oman sivupersoonansa kanssa, ja tuntuu olevan ihan oikeasti avun tarpeessa ja pikaisesti.
        Aivovammoja on muuten lukemattomia erilaisia ja tietääkseni insestin uhreistakaan ei ole olemassa mitään yhtä prototyyppiä...Lapsellista käytöstä.

Sinulla taas on sairas mielikuvitus.

• vankka perä

Ettäkö pysyvä aivovamma.

Pähkinänkuoressa: Jos ihmisellä on yksikin luotettava, hyvä ystävä, niin mitään terapeuttia ei tarvita.

• on mielestäni

jokseenkin narsistinen ja subjektiivinen. Terapeutti kuvittelee, että potilas kohdistaisi häneen jotain erikoista, kun todellisuudessa potilas vain toistaa oppimiaan käyttäytymismalleja. Se että kohde sattuu olemaan terapeutti ei muuta niitä mitenkään ihmeellisemmiksi.

Potilaalle pitäisi opettaa uusia tehokkaampia ja käyttökelpoisempi käyttäytymismalleja, joiden ansiosta hänen ja hänen läheistensä vuorovaikutus on parempaa. Yhteiskunnassa vallitsevaa massiivista lapsellisuutta olisi vähennettävä.

• nämä fiksoituneet

käsitteet (kuten "transferenssi") vain estävät näkemästä totuutta. Psykologia on kvasi"tiedettä", siitä ei pääse mihinkään. Jos ns. ammattiauttajat pysyisivät ja uskaltaisivat kohdata asiakkaansa vertaisina, ihmisinä, joilla nyt on vaikeuksia prosessoida ongelmiaan, päästäisiin ns. terapioissa paljon parempiin tuloksiin. Psykat: unohtakaa oppimanne teoriat ja kohdatkaa ihminen ihmisenä!

• Nostardamus

-
      M;M;

• Mitä ne ovat...

ne terapiassa ja transferenssisuhteessa esiintyvät vakavat sydämen erehdykset?
        Hui! Tuntomerkkejä?

Vaikka että sitkeästi kuvittelee terapeutinkin edes vähän välittävän, vaikka tämä olisi vaikkapa tuskastunut, kyllästynyt ja pitkästynyt asiakkaaseen, joka ei edisty tarpeeksi nopeasti tai jotain? Minun elämässäni ja ihmissuhteissani tuo taitaa olla juuri se toistuva kuvio kaikkien kanssa, miksi ei siis terapiassakin, transferenssissa?

Vai sitten toisin päin, on vakuuttunut, ettei terapeutti välitä vähääkään, vaikka tämä tekisi parhaansa koko ammattitaitonsa avulla?

Kyllä minä nään terapeutin ihmisenä ihmiselle. Semmoisen luona käyn keskustelemassa ja kertomassa vaikeuksistani ja aina siinäkin lyhyessä ajassa jotakin apua olen kokenut saavani, oikeastaan paljonkin, kun sitten monesti keskusteluita muistelen ja kirjoitan niistä itselleni ylös niitä tärkeimpiä asioita tai oivalluksia tai erilaisia näkökulmia tai milloin mitäkin.

Mutta näkeekö terapeutti asiakkaassa ihmisen? Vai maksavan asiakkaan, kiinnostavan tai ei niin kiinnostavan tapauksen, keissin? Potilaan, diagnoosin? Ehkä milloin mitäkin?

Näkeekö kukaan enää mt-ongelmasta kärsivää ylipäätään ihmisenä? Ihmisoikeuksia ainakin loukataan karkeasti pakkohoitopäätöksillä ja pakkolääkityksellä.

Terapeutti ei kai voi auttaa, jos menee liikaa ongelmiin mukaan?

• Vieras007

"Itse asiassa 80 % psykoterapiaa saaneista kokee, että siitä on ollut heille hyötyä. Eikö, kun terapian tarkoitus on auttaa ihmisiä psyykkisesti, se tuon tuloksen mukaan ole aika lahjakkaasti siinä onnistunut?"

Oma terapeutti hoki jatkuvasti kuinka paljon parempi olen, vaikka olin täysin alistunut ja näennäisesti hyväksyin hänen tulkintansa jotka olivat suurimmaksi osaksi päin peetä.

Eli vointi huononi, minusta tuli passiivinen ja alistettu, mutten enään saanut hysteriakohtauksia hänen provosoidessaan. Ja papereissa lukee, potilas paljon parempi. En jaksanut korjata hänen käsitystään asiasta. Koska dynaamisen käsityksen mukaan narsistit tekevät niin ja mitävöivät hoidon. Eli jos olet eri mieltä hoidosta, olet narsisiti jolle ei kelpaa mikään.

Terapeutti saa provosoida, lytätä, tulkita ja kääntää asiat ympäri sekä päättää millainen persoona olet, koska hän on oikeassa ja potilas aina väärässä koska vastustus.

Oma kokemukseni, todennäköisesti huonovointisia on paljon enemmän, mutta valitukset ei kannata. Koska silloin potilas syyttelee muita huonosta voinnistaan, eikä itse ymmärrä olevansa se paha.

Toki hyviäkin kokemuksia on, mutta oma mielipiteeni on että terapian pitää olla valmennusta ja potilaalla on oikeus määritellä itsensä. Analyyttisissä kaivellaan paska puoli esiin ja annetaan potilalle lupa olla paskamainen. Jos masentuu tai sekoaa, siihenkin kannustetaan, onhan se portti paranemiseen. Pystyssä sinua ei pidetä, vaan analyuttiset haluvat kaataa sinut tai haastavat sinua niin kauan, että opit uusia puolustusmekanismeja. Eli kaikki vanhat kulutetaan loppuun, jossa voit uupua niin pahasti että jäät sairaslomalle.

No, onhan niitä tyytyväisiäkin. Mutta itse kartan tästä lähtien analyyttisiä menetelmiä.

• Anonyymi

"Mitä enemmän potilas tivaa henkilökohtaista vastaantulemista, sitä hikisemmäksi käy
      terapeutin ammattirooli. Sekin inhimillisyys, jolle suhteen alussa oli tilaa, piilotetaan
      näkyvistä, ettei vain herätettäisi turhia toiveita potilaassa. Psykofundamentalismiinsa
      vetäytyvä ammattilainen esittää entistä enemmän analyyttisiä vastakysymyksiä ja
      tulkintoja potilaan käytöksestä. Ne tarjoavat oivallisen suojapaikan kohtaamista
      välttelevälle (tai pelkäävälle) terapeutille. Kohtaamiseen haastava potilas on turvallisesti
      palautettu sarjaksi oireita, tulkintoja ja patologisia diagnooseja. Ihminen, joka kutsuu
      ihmistä, on jätetty yksin rannalle vaikeroimaan lokkien kanssa.
      Psykoterapian vasta-alkajat voivat pitää tätä käytäntöä luonnottomana, naurettavana ja
      loukkaavana. Pian he kuitenkin oppivat, että sellainen asenne johtuu vain heidän
      ymmärtämättömyydestään ja kokemattomuudestaan. Muutama luento transferenssista,
      vastatransferenssista, torjunnasta ja ―acting outista‖ osoittaa heidän spontaanin ja
      moraalisesti autenttisen reaktionsa naiiviuden. Paras palata ammatilliseen järjestykseen.
      Se kohtaamishalu, joka oli heidän opiskelunsa alkuperäinen motivaatio, joutuu
      punastellen väistymään ammatillisten vaatimusten tieltä. Vähitellen he oppivat
      suorastaan ylpeilemään kyvystään pitäytyä ―terveellisen‖ välimatkan päässä potilaistaan. "

https://www.ystavyydenmajatalo.fi/wp-content/kirjoitukset/pdf/terapia_ja_parantava_kohtaaminen.pdf

"Psykoanalyysi ja sen mukaan suuntautunut terapia on tulkintasysteemi, jonka koko
      tekninen osaaminen on valjastettu paljastamaan ja tulkitsemaan. Terapeutti itse on
      koulutettu välttämään paljastetuksi tulemista todellisessa suhteessa."

" Kokonaiskuva on jo
      kirjoista opittu ja mestari auttaa oppilastaan hienovaraisesti tunnistamaan itsensä siitä.
      Sen avulla asiakas voi hahmottaa itsensä uudestaan ja saavuttaa oikean teorian mukaan
      sävelletyn itsetuntemuksen"

"Terapeutin totuudella on yleensä paljon korkeampi totuusarvo kuin asiakkaan
      totuudella. Hänellä on oikeus ja valta kertoa asiakkaalle, mitä tämän totuudet todella
      tarkoittavat. Tulkintojen tie terapiassa on monesti yksisuuntainen katu. Liian usein
      potilaan oletetaan tarkoittavan jotain muuta kuin mitä hän sanoo, tai ainakin paljon
      enemmän kuin mitä sanoo."

• Anonyymi

Itsellä myös samankaltaisia kokemuksia, kuin tässä ketjussa kerrotaan. Terapeutti on valta-asemassa, jonka taakse hän koettaa piiloutua ja heitellä sieltä tulkintojaan ja kommenttejaan, jotka potilaan pitää hyväksyä. Jos terapeutin tulkinnat tuntuvat vääriltä, potilaalla ei ole juuri mitään mahdollisuuksia oikaista niitä. Terapeutti suhtautuu itseensä kaiken tietävänä asiantuntijana, ja potilaaseen mitään tietämättömänä sekopäänä. Hedelmällistä keskustelua on vaikeaa aloittaa ja ylläpitää, koska terapeutti väittää vastaan kaikessa. Mitään potilaan ajatuksia terapeutti ei suostu hyväksymään, samalla kun potilaan pitäisi hyväksyä kaikki terapeutin ajatukset. Terapeutti ei suostu käsittelemään niitä asioita, joita potilas haluaisi käsitellä, ja potilas jää yksin ongelmiensa kanssa. Terapeutti voi jopa vähätellä potilaan ongelmia, eikä välttämättä usko potilaan kuvauksia traumaattisista tapahtumista. Terapeutin tulkinta potilaasta lähtee terapeutin omista ajattelutavoista, kokemuksista ja tarpeista, ja jotkin tulkinnat voivat olla aika mielivaltaisia. Näistä tulkinnoista terapeutti pitää tiukasti kiinni, koska ei halua kohdata omaa väärässä olemistaan, tai varsinkaan myöntää sitä potilaalleen. Terapeutti pitää kiinni omasta ylemmyydestään ja asiantuntijaroolistaan, mikä on monesti tärkeämpää, kuin potilaan parantaminen ja oikeanlaisen avun antaminen. Aggressiivinen omien ajatusten tuputtaminen lopulta väsyttää potilaan, eikä potilas jaksa enää väittää vastaan tai puolustaa omia ajatuksiaan. Potilaan alistumisen terapeutti näkee "parantumisena", ja luulee tehneensä hyvää työtä. Potilaalta taas on mennyt luottamus psykiatriseen hoitoon ja avun saamiseen, sekä rahaa ja aikaa, mahdollisesti myös psyykkinen vointi on heikentynyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe