Primolut

Bumble-B

Sain kolmeksi kuukaudeksi Primolutit tähän epätoivoisen epäsäännölliseen kiertoon, tiputteluvuotoihin ja muihin omituisuuksiin. Nyt mietityttää ensinnäkin että mihin se Primolut oikeastaan vaikuttaa, se jäi niin epäselväksi etten kehdannut edes kysyä. Siis se tasaa kiertoa, sen ymmärsin, mutta miten? Jossain sanottiin ettei se edesauta munasolun kypsymistä ja irtoamista? Miten se kierto sit voi tasaantua jos munasolu ei irtoa?

Toiseksi mietin, että kun kuuri pitää aloittaa aina kierron 15. päivä, niin missä vaiheessa se munasolu sitten alkaa kypsyä ja irtoaa? Irtoaako se heti samantien kun on pari ekaa lääkettä ottanu, parin päivän päästä, viikon päästä vai miten? Periaatteessa raskautumista ei sais lääkekuurin aikana edes yrittää mutta lääkäri sanoi ettei siitä nyt niin isoa haittaa ole jos sattuu raskaaksi tulemaan, että antoi meille luvan olla ilman ehkäisyä.

En tiedä noista lääkkeistä yhtään mitään ja silti lääkäri käski niitä popsia! En vaan tiedä auttaako se tähän alavatsakipuun mitenkään..

13

8530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkettä ei saa käyttää raskauden eikä imetyksen aikana.
      joten kysyitkö miten lääkettä tulisi käyttää kun yritätte raskautta?
      terolutista ei pitäisi olla haittaa mutta luin jostain että tuota lääkettä kun syö niin ei saisi tulla raskaaksi.
      oliko teillä mitään puhetta että miten jos tuut vaikka raskaaksi niin sitä ei siis saisi syödä ja ilmeisesti kun joudut syömään tossa kierron aikana niin sillonhan voisit periaatteessa olla jo raskaana.
      koska terolut lääke sisältää kanssa sitä keltarauhashormoonia ja sitä myöten kierrot voi tasaantua mutta ilmeisesti terolutista ei ole paljon haittaa jos on vaikka raskaana koska pakkaus selosteessa sanotaan että keskustele lääkärin kanssa asiasta mutta tuossa sinun lääkkeessäsi kyllä kielletään ehdottomasti raskautuminen jos nyt itse ymmärsin oikein kun tuota selostetta netistä lueskelin.
      toivottavasti lääkkeestä on sinulle apua mutta mietityttää vähän miten pystyisit olemaan 3 kuukautta yrittämättä koska eiks kuume ollu aika kova.
      se on kyllä totta ettei lääkäriltä kehtaa paljon kysellä jos putoo kärryiltä mutta toivottavasti saat lääkkeestä nyt apua.

    • nyt kun uudelleen luin tekstisi niin huomasin mitä lääkäri oli sanonut tuosta ehkäisyn käytöstä.
      joudan ilmeisesti nukkumaan jo kun luen mitä sattuu.

      • Bumble-B

        Joo mä kirjotan niin pitkästi aina ettei kukaan jaksa lukee mun juttuja loppuun asti. :P

        No joo, siis lääkäri tosiaan selitti ettei primolutin syöminen raskaaksi tullessa ole sikiölle mitenkään hengenvaarallista, sehän on naisille luonnollista keltarauhashormonia ja saattaa aiheuttaa sikiölle jonkin verran turvotusta sukuelimiin ja rintoihin tms ja tietysti jos sitä pitkään syö niin voi olla suurempia haittoja. Eli pieninä määrinä syötynä siitä ei pitäisi olla haittaa jos lääkkeen lopettaa heti kun huomaa olevansa raskaana. Tarkoitus siis on, että syön nyt 10 pv kuurin, sitten pitäis sen jälkeen alkaa tyhjennysvuoto parin päivän päästä, ja lääkäri sanoi että jos vuoto ei ala parin päivän sisällä niin heti pitää tehdä raskaustesti ja ottaa lääkäriin yhteyttä jos vuoto ei ala. Eli lyhyt kuuri alkuraskaudessa ei pitäisi vaikuttaa sikiöön mitenkään oikein vakavasti. Ja rehellisesti sanottuna, mä oon valmis ottamaan sen riskin...


      • lannistaa, mutta
        Bumble-B kirjoitti:

        Joo mä kirjotan niin pitkästi aina ettei kukaan jaksa lukee mun juttuja loppuun asti. :P

        No joo, siis lääkäri tosiaan selitti ettei primolutin syöminen raskaaksi tullessa ole sikiölle mitenkään hengenvaarallista, sehän on naisille luonnollista keltarauhashormonia ja saattaa aiheuttaa sikiölle jonkin verran turvotusta sukuelimiin ja rintoihin tms ja tietysti jos sitä pitkään syö niin voi olla suurempia haittoja. Eli pieninä määrinä syötynä siitä ei pitäisi olla haittaa jos lääkkeen lopettaa heti kun huomaa olevansa raskaana. Tarkoitus siis on, että syön nyt 10 pv kuurin, sitten pitäis sen jälkeen alkaa tyhjennysvuoto parin päivän päästä, ja lääkäri sanoi että jos vuoto ei ala parin päivän sisällä niin heti pitää tehdä raskaustesti ja ottaa lääkäriin yhteyttä jos vuoto ei ala. Eli lyhyt kuuri alkuraskaudessa ei pitäisi vaikuttaa sikiöön mitenkään oikein vakavasti. Ja rehellisesti sanottuna, mä oon valmis ottamaan sen riskin...

        eikö lapsen terveyden ollessa kyseessä maltti ole valttia?
        Itselleni tärkeintä lapsen saamisessa on se, että hän olisi terve ja saisi mahd. hyvät lahjat elämää varten. Eiköhän sitä jokainen äiti toivo.
        Jos tulisitkin raskaaksi, niin miten myöhemmin pystyisit selittämään lapsellesi hänen mahdolliset vammansa?

        Oletko todella valmis ottamaan sen riskin? Olisiko se lapsen paras?

        Ja jos ajattelet asiaa vain omalta kantiltasi, niin olisitko valmis kestämään toisen km:n? Vammautunut sikiö abortoituu helpommin luonnostaan kuin terve.

        Tiedän, että tuossa elämäntilanteessa on hirveän vaikea laittaa jäitä hattuun, mutta etkö soisi itsellesikin loman vaikka tuon kuurin ajaksi. Se voisi tehdä ihan hyvää.
        Mielestäni lapsen parasta tulisi ajatella aina ennen aikuisen haluja.
        Aurinkoista kesää sinulle, toivottavasti vauvatoiveesi täyttyy! Tarkoitus ei ollut saarnata, vaikka siltähän tää eittämättä kuulostaa.


      • Bumble-B
        lannistaa, mutta kirjoitti:

        eikö lapsen terveyden ollessa kyseessä maltti ole valttia?
        Itselleni tärkeintä lapsen saamisessa on se, että hän olisi terve ja saisi mahd. hyvät lahjat elämää varten. Eiköhän sitä jokainen äiti toivo.
        Jos tulisitkin raskaaksi, niin miten myöhemmin pystyisit selittämään lapsellesi hänen mahdolliset vammansa?

        Oletko todella valmis ottamaan sen riskin? Olisiko se lapsen paras?

        Ja jos ajattelet asiaa vain omalta kantiltasi, niin olisitko valmis kestämään toisen km:n? Vammautunut sikiö abortoituu helpommin luonnostaan kuin terve.

        Tiedän, että tuossa elämäntilanteessa on hirveän vaikea laittaa jäitä hattuun, mutta etkö soisi itsellesikin loman vaikka tuon kuurin ajaksi. Se voisi tehdä ihan hyvää.
        Mielestäni lapsen parasta tulisi ajatella aina ennen aikuisen haluja.
        Aurinkoista kesää sinulle, toivottavasti vauvatoiveesi täyttyy! Tarkoitus ei ollut saarnata, vaikka siltähän tää eittämättä kuulostaa.

        Eipä näköjään oo perjantaina muuta tekemistä mulla kuin istua lukemassa näitä juttuja.. Noh, se riskin ottaminen oli aika kärjistetysti sanottu, toki jos olisi oikeasti vaara että lapsesta voisi tulla vammainen, niin jättäisin mieluummin lääkkeet syömättä tai odottaisi pari kk. Mutta kun lääkäri vakuutti että sellaista vaaraa ei ole, lapselle ei primolutista jää mitään pysyviä haittoja ja todennäköisesti ei tule mitään ongelmia, niin sitten uskalsin lääkkeet ottaa ja silti raskautta yrittää. Ja alkuraskaudestahan lääkkeet, joita odottava syö, ei kulkeudu vielä lapseen saakka joten sen puolesta ei ole hätää, kunhan vain lopetan lääkkeiden syömisen heti JOS tulisin raskaaksi, mitä tosin en usko kun ei se tähän mennessäkään oo onnistunu. :)


      • edellinen
        Bumble-B kirjoitti:

        Eipä näköjään oo perjantaina muuta tekemistä mulla kuin istua lukemassa näitä juttuja.. Noh, se riskin ottaminen oli aika kärjistetysti sanottu, toki jos olisi oikeasti vaara että lapsesta voisi tulla vammainen, niin jättäisin mieluummin lääkkeet syömättä tai odottaisi pari kk. Mutta kun lääkäri vakuutti että sellaista vaaraa ei ole, lapselle ei primolutista jää mitään pysyviä haittoja ja todennäköisesti ei tule mitään ongelmia, niin sitten uskalsin lääkkeet ottaa ja silti raskautta yrittää. Ja alkuraskaudestahan lääkkeet, joita odottava syö, ei kulkeudu vielä lapseen saakka joten sen puolesta ei ole hätää, kunhan vain lopetan lääkkeiden syömisen heti JOS tulisin raskaaksi, mitä tosin en usko kun ei se tähän mennessäkään oo onnistunu. :)

        Samoilla linjoilla siis ollaan :)


    • ~annika

      Eikös Primolut vaikuta keltarauhashormonin kaltaisesti, kuten Lugesteron ja Terolutkin..? Eli kierto tasaantuu, mutta ne eivät vaikuta ovuloimiseen/ovuloimattomuuteen.

      Sain joskus kiertohäiriööni ensin yhden kk:n Primolut N-kuurin, josta tuli aivan valtava tyhjennysvuoto! Jos sulla on ollut kierto pitkään niukkaa tai tiputtelevaa, niin kannattaa varautua isolla sidemäärällä. Minä vuosin melkein kaksi vuorokautta ihan järkyttävästi! Ainakin tunnin välein sai vaihtaa yösiteen, kun vuotoa tuli ihan holahdellen... Lienee kuitenkin tapauskohtaista tuokin!

      Tyhjennysvuodosta sitten laskin kierron alkaneeksi ja jatkoin Terolutilla ja vielä myöhemmin Lugesteronilla. Niitä saa käyttää myös raskauden alettua, mutta Primolut aiheutti tosiaan rankan tyhjennyksen, josta alkio olisi tuskin selvinnyt hengissä. Sen takia sitä ei suositella, jos yrittää raskautta.

      En tosiaan tiedä onko noilla lääkkeillä mitään vaikutusta munasolun irtoamiseen... Oon käsittänyt niin, että kierto voi tulla aika säännöllisestikin, vaikka ei ovuloisikaan. Siihen vaivaan on sitten onneksi omat lääkkeensä! :)

      • Bumble-B

        ..vuoto ei ala jos tulee raskaaksi kuurin aikana, eli tyhjennysvuoto jää tulematta ja senpä vuoksi hän sanoikin että mikäli vuoto ei parissa päivässä ala niin pitää heti tehdä raskaustesti ja ottaa häneen yhteyttä.


      • ~annika
        Bumble-B kirjoitti:

        ..vuoto ei ala jos tulee raskaaksi kuurin aikana, eli tyhjennysvuoto jää tulematta ja senpä vuoksi hän sanoikin että mikäli vuoto ei parissa päivässä ala niin pitää heti tehdä raskaustesti ja ottaa häneen yhteyttä.

        Miksen mä sitä heti käsittäny!? :D Hidas aivotoiminta taas tai jotain. Muistan, kun gyne varoitteli, että tulee raju tyhjennys, niin ehkä siitä jäi sellainen olo, että se vie sitten kaiken mennessään.

        Voi olla, että Primolutin käyttöä ei suositella raskauden aikana jostain muusta syystä, kuten lääkkeistä monesti varoitellaan! Nytkin verenpainelääkityksestä (joka käsketään lopettamaan heti raskauden alussa) kysellessäni lääkäri sanoi, että lääkkeestäni on suuremmat vaikutukset vasta rv 12 lähtien, kun elimet alkavat kehittymään oikein kunnolla. Siihen mennessä nyt luulisi jo huomanneen raskaudenkin.

        Mutta hyvä, että sait lääkityksen! Toivotaan, että kierto palailee normaaliksi kuurin avulla. Mulla tuli nyt jo toinen luomuvuoto (eli ilman Lugeja siis) ihan kohdilleen ja olo on tosi helpottunut, kun oma kierto toimii!


      • Bumble-B
        ~annika kirjoitti:

        Miksen mä sitä heti käsittäny!? :D Hidas aivotoiminta taas tai jotain. Muistan, kun gyne varoitteli, että tulee raju tyhjennys, niin ehkä siitä jäi sellainen olo, että se vie sitten kaiken mennessään.

        Voi olla, että Primolutin käyttöä ei suositella raskauden aikana jostain muusta syystä, kuten lääkkeistä monesti varoitellaan! Nytkin verenpainelääkityksestä (joka käsketään lopettamaan heti raskauden alussa) kysellessäni lääkäri sanoi, että lääkkeestäni on suuremmat vaikutukset vasta rv 12 lähtien, kun elimet alkavat kehittymään oikein kunnolla. Siihen mennessä nyt luulisi jo huomanneen raskaudenkin.

        Mutta hyvä, että sait lääkityksen! Toivotaan, että kierto palailee normaaliksi kuurin avulla. Mulla tuli nyt jo toinen luomuvuoto (eli ilman Lugeja siis) ihan kohdilleen ja olo on tosi helpottunut, kun oma kierto toimii!

        Joo soitin eilen toiselle lääkärille, joka on gynekologi (oma lääkärini oli vain yleislääkäri) ja tämä lääkäri vahvisti sen, mitä oma lääkärini sanoi, eli Primolutia ei saa sen takia syödä koska se on naishormoni ja voi aiheuttaa turvotusta sikiön rintoihin ja sukuelimiin. Alkuraskaudessa siitä ei pitäis olla niin haittaa jos vähä aikaa vahingossa syö mutta myöhemmässä vaiheessa ja pitkään syötynä voi olla haitallista.


    • Bumble-B

      Niin sitä mietin ihan uteliaisuudesta ja tulevaisuuden varalle, jos sellainen tilanne tulisi että pitää testata, että vaikuttaako Primolut raskaustestin tulokseen? Jotkut hormonilääkkeethän voivat antaa väärän positiivisen, mutta ei mitään tietoa mitkä lääkkeet on sellaisia.

      Ompa muuten kiva kun nyt tietää suunnilleen tarkasti koska menkkojen kuuluu alkaa. Ei tarvi kovin montaa päivää kärvistellä ja miettiä alkaako ne vai ei, vai onko kierto vaan venähtäny taas. Nyt ei pitäis kierto venyä kun on lääkkeet. :)

    • Hille1

      Primolut N ei sisällä HCG-hormonia, eli se ei vaikuta raskaustestin tulokseen. Itsellä 10 pv kuuri takana eikä menkkoja kuulu, takana 12 pv lopettamisesta. Raskaustesi näytti vahvan plussan!

    • 12/32

      Miten 12/32?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe