Tiedättehän mikä on peruspalkka?

Hanna M

Sairaanhoitajan kokonaisansiot ovat keskimäärin 2 487 euroa /kk. Sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka oli lokakuussa 2006 keskimäärin 1 889 euroa/kk ja sen osuus sairaanhoitajan kokonaisansioista oli 76 %. Neljäsosa sairaanhoitajan ansioista kertyykin erilaisista lisistä.Tämä tieto on viime vuodelta. Alle 2000 siis silloin ollut sairaanhoitajan palkka keskimäärin.

lähihoitajan peruspalkka on kunnasta riippuen reilut 1500 euroa

Yleensä oletetaan että peruspalkka on se jolla tullaan toimeen. Kaikki eivät ole vuorotyössä. Tosin nuo lisätkin ovat hoitopuolella aika surkeat. Mutta kyllä tälläkin palkalla elää, kun tarkasti elelee.

15

3149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parhaat lisät

"Tosin nuo lisätkin ovat hoitopuolella aika surkeat."

Miten niin? Vertaapa hoitoalan vuorolisiä vaikkapa paperimiesten vuorolisiin. Kyllä teillä on vaan parhaimmat vuorolisät tässä maassa.

• Hanna M

Miten tuo pääsikin unohtumaan. Sainhan minä juuri eilen lisät muutamalta viikolta. Jatkuvasta yötyöstä rapsahti taas ruhtinaalliset 90 euroa. Voi tätä onnea! Eiväthän tehtaissa työskentelevät saa läheskään sellaisia vuorokorvauksia kuin hoitajat.

• äläkä vikise
        Hanna M kirjoitti:

Miten tuo pääsikin unohtumaan. Sainhan minä juuri eilen lisät muutamalta viikolta. Jatkuvasta yötyöstä rapsahti taas ruhtinaalliset 90 euroa. Voi tätä onnea! Eiväthän tehtaissa työskentelevät saa läheskään sellaisia vuorokorvauksia kuin hoitajat.

No niin. Anna nyt tulla sitä faktaa. Montako euroa tunnissa on yövuorolisä hoitoalalla? Montako euroa se on teollisuudessa tunnissa?

• Hanna M
        äläkä vikise kirjoitti:

No niin. Anna nyt tulla sitä faktaa. Montako euroa tunnissa on yövuorolisä hoitoalalla? Montako euroa se on teollisuudessa tunnissa?

Olenkos minä sanonut että teollisuudessa on paremmat lisät kuin hoitoalalla? En minä tiedä millaisia lisiä muilla aloilla saadaan. Sanoin vaan, että hoitoalalla lisät ovat surkeat, voihan ne olla surkeat myös muilla aloilla, en tiedä.

• ilman tietoa
        Hanna M kirjoitti:

Olenkos minä sanonut että teollisuudessa on paremmat lisät kuin hoitoalalla? En minä tiedä millaisia lisiä muilla aloilla saadaan. Sanoin vaan, että hoitoalalla lisät ovat surkeat, voihan ne olla surkeat myös muilla aloilla, en tiedä.

Älä sitten valita, että hoitoalan palkat ovat jääneet jälkeen, kun ne eivät sitä todellakaan ole. Olisit hiljaa, kun et kerran edes tiedä mitä muilla aloilla oikeasti tienataan.

• Hanna M
        äläkä vikise kirjoitti:

Sunnuntaina, itsenäisyyspäivänä, vapunpäivänä, pitkäperjantaina, toisena
        pääsiäispäivänä, helatorstaina, juhannuspäivänä, pyhäinpäivänä,
        uudenvuodenpäivänä, loppiaisena, joulupäivänä ja tapaninpäivänä
        sekä kello 18.00–24.00 lauantaina ja vastaavalta ajalta edellä lueteltujen
        juhlapäivien aattona tehdystä työstä maksetaan varsinaisen palkan
        lisäksi korottamaton tuntipalkka kultakin työtunnilta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika.Arkilauantaina, lukuun ottamatta pääsiäislauantaita tai lauantaiksi sattuvaa
        jouluaattoa, kello 06.00–18.00 tehdystä työstä maksetaan rahakorvauksena
        20 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava
        vapaa-aikaPääsiäislauantaina, juhannusaattona ja muuksi päiväksi kuin sunnuntaiksi
        sattuvana jouluaattona klo 00.00–18.00 tehdyiltä työtunneilta
        maksetaan aattokorvauksena varsinaisen palkan lisäksi korottamaton
        tuntipalkka tai annetaan vastaava vapaa-aika.Iltatyöllä tarkoitetaan kello 18.00–22.00 tehtyä työtä. Iltatyöstä maksetaan
        rahakorvauksena 15 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika.Yötyöllä tarkoitetaan kello 22.00–07.00 tehtyä työtä. Yötyöstä maksetaan
        rahakorvauksena 30 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika. Jaksotyössä vapaa-aikakorvaus on 24 minuuttia
        yötyötunnilta tai rahakorvaus 40 % korottamattomasta tuntipalkasta.

Huom! Korvausta ei siis välttämättä saa rahana.Niistä teollisen puolen jutuista en tiedä mitään.

• Hanna M
        ilman tietoa kirjoitti:

Älä sitten valita, että hoitoalan palkat ovat jääneet jälkeen, kun ne eivät sitä todellakaan ole. Olisit hiljaa, kun et kerran edes tiedä mitä muilla aloilla oikeasti tienataan.

Sanonko minä jossain että palkat ovat jääneet jälkeen???

• esim. hälytysraha.
        Hanna M kirjoitti:

Sunnuntaina, itsenäisyyspäivänä, vapunpäivänä, pitkäperjantaina, toisena
        pääsiäispäivänä, helatorstaina, juhannuspäivänä, pyhäinpäivänä,
        uudenvuodenpäivänä, loppiaisena, joulupäivänä ja tapaninpäivänä
        sekä kello 18.00–24.00 lauantaina ja vastaavalta ajalta edellä lueteltujen
        juhlapäivien aattona tehdystä työstä maksetaan varsinaisen palkan
        lisäksi korottamaton tuntipalkka kultakin työtunnilta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika.Arkilauantaina, lukuun ottamatta pääsiäislauantaita tai lauantaiksi sattuvaa
        jouluaattoa, kello 06.00–18.00 tehdystä työstä maksetaan rahakorvauksena
        20 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava
        vapaa-aikaPääsiäislauantaina, juhannusaattona ja muuksi päiväksi kuin sunnuntaiksi
        sattuvana jouluaattona klo 00.00–18.00 tehdyiltä työtunneilta
        maksetaan aattokorvauksena varsinaisen palkan lisäksi korottamaton
        tuntipalkka tai annetaan vastaava vapaa-aika.Iltatyöllä tarkoitetaan kello 18.00–22.00 tehtyä työtä. Iltatyöstä maksetaan
        rahakorvauksena 15 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika.Yötyöllä tarkoitetaan kello 22.00–07.00 tehtyä työtä. Yötyöstä maksetaan
        rahakorvauksena 30 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan
        vastaava vapaa-aika. Jaksotyössä vapaa-aikakorvaus on 24 minuuttia
        yötyötunnilta tai rahakorvaus 40 % korottamattomasta tuntipalkasta.

Huom! Korvausta ei siis välttämättä saa rahana.Niistä teollisen puolen jutuista en tiedä mitään.

Minulle soitettiin yöllä klo 0.30, yökkö oli sairastunut ja helpointahan oli lähteä itse jatkamaan yövuoroa. Hälytysrahaa tulla pätkähti kokonaista 7,5 €! Pilkkua voisi siirtää yhden pykälän oikealle...

• .......
        esim. hälytysraha. kirjoitti:

Minulle soitettiin yöllä klo 0.30, yökkö oli sairastunut ja helpointahan oli lähteä itse jatkamaan yövuoroa. Hälytysrahaa tulla pätkähti kokonaista 7,5 €! Pilkkua voisi siirtää yhden pykälän oikealle...

Tuosta laskettuna iltatyökorvaus on luokkaa 1,75€/tunti, yötyökorvaus 3,5€/tunti. Meillä teollisuudessa vastaavat lukemat ovat 1,25€ ilta ja 2,5€ yö. Paperiteollisuudessa lukemat ovat aivan toista luokkaa, sillä jo 10 vuotta sitten paperitehtaalla kesätöissä ollessani yötyöstä maksettiin lisiä lähemmäs 20mk/tunti. Eroa siis on hoitopuolen eduksi, mutta melko marginaalisesti. Hälytysraha on teillä käytännössä olematon, meillä maksetaan 8h palkka vastaavasta tilanteesta, eli reilu 100€. Ylityökorvauksiahan teillä ei tunneta, meillä 50% kaksi ensimmäistä tuntia, loput 100%.

En ymmärrä tämä erään vittupään narinaa hoitajien liian HYVISTÄ palkoista, tarkoituksena on kai saada aikaan katkeruutta ja vihaa hoitajia kohtaan. Syytä en tajua, sillä hoitajat tekevät erittäin hyödyllistä työtä.

• valetta taas
        ....... kirjoitti:

Tuosta laskettuna iltatyökorvaus on luokkaa 1,75€/tunti, yötyökorvaus 3,5€/tunti. Meillä teollisuudessa vastaavat lukemat ovat 1,25€ ilta ja 2,5€ yö. Paperiteollisuudessa lukemat ovat aivan toista luokkaa, sillä jo 10 vuotta sitten paperitehtaalla kesätöissä ollessani yötyöstä maksettiin lisiä lähemmäs 20mk/tunti. Eroa siis on hoitopuolen eduksi, mutta melko marginaalisesti. Hälytysraha on teillä käytännössä olematon, meillä maksetaan 8h palkka vastaavasta tilanteesta, eli reilu 100€. Ylityökorvauksiahan teillä ei tunneta, meillä 50% kaksi ensimmäistä tuntia, loput 100%.

En ymmärrä tämä erään vittupään narinaa hoitajien liian HYVISTÄ palkoista, tarkoituksena on kai saada aikaan katkeruutta ja vihaa hoitajia kohtaan. Syytä en tajua, sillä hoitajat tekevät erittäin hyödyllistä työtä.

kemia ja paperi melkein samoissa metallilla vielä huonommat ilta alle 1€ yö 1,8€ kemia ei saa lauantailta mitään paperi saa.Voi tarkistaa paperiliiton ja kemianliiton sivuilta eikä niihin tule kemialla ainaskaan korotusta,mut kukaan ei saa 100% la. iltaa 18>
        Mut toi nyt aivan paska puhetta et saa hälytyksestä 8 tunnin palkan en ole kuullukkaan 2 tunnin palkka on meillä eli reilu 20€,mut niitä ei oikeestaan tehdä ja yleensä niitä ei saa laittaa jos tehdään.Itselle tehty n. 10 kertaan ja 2 kertana maksettu,kun olin sanonut et minä voin tulla jos tarvii niin soitatte eli olin niin kuin jotenkin "tulossa jo".En ole ikinä kuullut mistään 8 tunnista ! Onko joku hoitaja taas provoillut ? Ihme ettet pistänyt samalla 1000% kaikki...Eli hoitajilla parhaat lisät ! toi viikossa 30h 100% ku muut saa sen vrk:n eli 24h

• oikeaa faktaa
        ....... kirjoitti:

Paperitehtaalla lisät:

iltavuorolisä: 1,03 €/h
        yövuorolisä: 1,85 €/h
        saunalisä eli lauantalisä: 3,33 €/h

http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/TES/vuorojasaunalisat.php

• ...niin
        valetta taas kirjoitti:

kemia ja paperi melkein samoissa metallilla vielä huonommat ilta alle 1€ yö 1,8€ kemia ei saa lauantailta mitään paperi saa.Voi tarkistaa paperiliiton ja kemianliiton sivuilta eikä niihin tule kemialla ainaskaan korotusta,mut kukaan ei saa 100% la. iltaa 18>
        Mut toi nyt aivan paska puhetta et saa hälytyksestä 8 tunnin palkan en ole kuullukkaan 2 tunnin palkka on meillä eli reilu 20€,mut niitä ei oikeestaan tehdä ja yleensä niitä ei saa laittaa jos tehdään.Itselle tehty n. 10 kertaan ja 2 kertana maksettu,kun olin sanonut et minä voin tulla jos tarvii niin soitatte eli olin niin kuin jotenkin "tulossa jo".En ole ikinä kuullut mistään 8 tunnista ! Onko joku hoitaja taas provoillut ? Ihme ettet pistänyt samalla 1000% kaikki...Eli hoitajilla parhaat lisät ! toi viikossa 30h 100% ku muut saa sen vrk:n eli 24h

Älä nyt vedä lasolia väärään henkeen, sovitaan että hoitajilla on maailman parhaat lisät ja maailmana parhaat palkat. Raivolla käymme kimppuun kun näemme.

• vtu

eihän kukaan ole keneltäkään ottamassa kenenkään korotuksia, joten miksi te ihmiset hyvät käytte toistenne kimppuun?

sairaanhoitajat ovat ne ihmiset jotka taistelevat siinä vaiheessa teidän hengestänne kun olette intuboituna ja hengityskoneessa. He ovat läsnä kun tilanteessanne muutoksia tulee, siellä vierellä ei ole lääkäri, vaan sairaanhoitajA !!!!!

olisiko kiva, että silloin alkaisi sairaanhoitajien moraali pettämään ja he lähtisivät lakkoon... MIETTIKÄÄ MITÄ VOI TULLA KOHDALLENNE, JA KUKA TEITÄ HOITAA.....

• ajatuksesta....

... mutta jos sairaanhoitajat "menisivät" lakkoon, meidät kaikki (ainakin vanhustenhuolto/teho, yms) määrättäisiin suojatyöhön, ilman työnantajan maksamaa palkkaa. Työsuhteeseen tulisi katkos, mutta töihin olisi tultava, liitto maksaisi, mitä maksaisi.
        Minä en ainakaan jättäisi työpaikkani vanhuksia hoidotta, syy ala-arvostettuun alaan ei ole heidän, jotka meille sotivat vapaan isänmaan.
        Syy on? suomalainen kateus???

• saisimme,
        ajatuksesta.... kirjoitti:

... mutta jos sairaanhoitajat "menisivät" lakkoon, meidät kaikki (ainakin vanhustenhuolto/teho, yms) määrättäisiin suojatyöhön, ilman työnantajan maksamaa palkkaa. Työsuhteeseen tulisi katkos, mutta töihin olisi tultava, liitto maksaisi, mitä maksaisi.
        Minä en ainakaan jättäisi työpaikkani vanhuksia hoidotta, syy ala-arvostettuun alaan ei ole heidän, jotka meille sotivat vapaan isänmaan.
        Syy on? suomalainen kateus???

saatiin viimeksikin. Lakkopäiviltä maksaisi liitto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe