Eli tietääkö joku mikä hormonikorvaushoito säilyttäisi parhaat mahdollisuudet tulla raskaaksi.
Olen himpun alle 40 v. ja lääkäri on antanut lausunnon että saan Kelan korvaamaan hormonikorvaushoidon. Minulla on edelleen kuukautiset ja munarakkuloita kypsyy ainakin joskus. Haluaisin siksi maksimoida sen pienen mahdollisuuden tulla raskaaksi. Noin muuten en hoitoa halua, koska mitään oireita ei ole.
Olisko kellään tietoa? Sen verran olen käsittänyt, että sen täytyy olla vaiheittainen hoito, mutta millä lääkkeillä. Niitä kun on paljon. Mielelläni selvittäisin tätä asiaa itse ennen kuin menen lääkäriin hoitoa hakemaan, jotta tietäisin asiasta mahdollisimman paljon.
Millä hoidolla
20
5986
Vastaukset
- miksiköhän
sun pitää ottaa hormoonikorvaushoito, jos oireita ei ole en oikein ymmärrä.....
- lääkäreitä (ap)
Osteoporoosin ehkäiseminen ainakin on yksi syy, muita en tiedä.
Pitäisi kysyä niiltä kahdelta lääkäriltä, jotka niitä on esittäneet.
Minulla oli kuukautiset kerran 3 kk pois ja silloin 1 kk ajan kuumia aaltoja, joten kaipa ne ennakoi että pian näin käy taas?
Mutta tietäisikö kukaan alkuperäiseen kysymykseeni vastausta?
- Hormoonihurmio
En ole asiantuntija, mutta sellainen käsitys minulla on, ettei hormonikorvaushoito vaikuta suuntaan eikä toiseen raskaaksi tulemiseen. Ei estä sitä, mutta ei autakaan, koska näitä lääkkeitä ei ole siihen tarkoitukseen tehty, vaan poistamaan hankalia vaihdevuosioireita.
Sinänsä olen aika skeptinen sen suhteen, että vaihdevuosioireista kärsivä nainen (muillehan ei korvaushoitoreseptejä kirjoiteta?) voisi enää tulla raskaaksi. Naisen hedelmällisyys heikkenee vähitellen jo vuosia ennen kuukautisten loppumista, joskin se on alle 40-vuotiaalla varmasti huomattavasti parempi kuin 10 vuotta vanhemmalla.
Jos lääkäri on kirjoittanut hormonikorvaushoitoreseptin ilman vaihdevuosioireita, hän on minusta toiminut vastuuttomasti. Ei ole mitään järkeä syödä hormoneja, jos kerran ei ole mitään oireita. - ei oireita
Ihmettelen myös sitä, että miksi aloittaisi hormonikorvaushoidon, jos mitään oireita ei ole. Oma lääkkeeni on Activelle ja sen ohjeissa kyllä mainitaan, että ei saa käyttää raskauden aikana.
- 49-vee
Olen luullut, etta hormonikorvaushoito poistaa raskaaksitulomahikset, ja siksi tarvetta minkaanlaiseen ehkaisyyn ei ole. Vai olenko vaarassa?
Ota yhteytta laakariisi viela ja selvita tama. Saattaa nimittain olla, etta jos raskaaksi haluat, sinun ei kannata kayttaa mitaan hormonolaakkeita. Korjatakaa muut jos olen vaarassa.- Hormoonihurmio
Luulisin (en tiedä varmasti, kun en ole ammattilainen), ettei hormonikorvaushoidoilla ole mitään tekemistä raskaaksi tulemisen kanssa. Se ohje, ettei niitä saa syödä, jos on raskaana, on luultavasti annettu sikiön suojelemiseksi.
Raskaaksi tulemiseenhan tarvitaan munasolu, joka kypsyy ja irtoaa aikoinaan (ja hedelmöittyy, jos on hedelmöittyäkseen). Vaihdevuodet alkavat, kun munasoluja ei enää kypsy. Silloin ei voi tulla raskaaksi ainakaan luonnollisella tavalla.
Voi tosin olla, että jollakin naisilla, joilla vielä munasoluja kypsyy, on niin pahat vaihdevuosioireet, että tarvitaan korvaushoitoa. Ehkäisyn tarve ei lopu siihen, vaan jatkuu niin kauan kuin munasolu vielä irtoaa. Tästä syystä usein suositellaan varmuuden vuoksi ehkäisyn käyttämistä siihen saakka, kunnes viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi.
- luulisin
Mulla on semmoinen käsitys, että pilleriestrogeeni aika pitkälti tekee lopun omasta estrogeenista, omaa estrogeenia ei tule, kun estrogeeni tulee ulkoa (munasarjat menee lepoon, sanotaan). Eikä pilleriestrogeenilla mun ymmärtääkseni voi tulla raskaaksi (vai voiko?). Tosin onhan sitäkin tapahtunut, että joku on tullut raskaaksi vaikka syö e-pillereitä! Silloin pilleriestrogeeni ei ole onnistunut sammuttamaan kaikkea omaa tuotantoa.
Useat hormonikorvaushoito-valmisteet on sitä paitsi yhdistelmiä, joissa on sellainen synteettinen keltarauhashormoni, että sen kanssa ei edes saa tulla raskaaksi. Vauvaa yrittävät syövät yleensä joko Lugesteronia tai Terolutia.
Veikkaan, että lääkäri hymyilee ystävällisesti vauvahaaveillesi ja päätös hormonikorvaushoidon aloittamisesta on aina naisen oma päätös, lääkäri vaan neuvoo. Näin ainakin eräs lääkäri telkkarissa väitti. Yleensä he kai suosittelevat hormonikorvaushoitoa jos vaihdevuodet alkaa nuorena.- lukenut (ap)
Samaa Lugesteronia käytetään myös vaihdevuosien hormonikorvaushoidossa.
http://www.nycomed.fi/NR/rdonlyres/84F28D3D-DA11-4960-AD7B-EEEECD087E40/0/Lugesteron_100_spc.pdf
Myös esim. Ovestin -niminen estrogeenivalmiste on sellainen, jota käytetään sekä hedelmättömyyshoidoissa että vaihdevuosiin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00742
Käsittääkseni vaiheittainen hormonikorvaushoito (estrogeeni ja progesteroniyhdistelmä) ei estä raskaaksi tulemista. Pelkkä estrogeeni taas kylläkin tekee sen.
Olen lukenut, että kaltaiseni aikaisista vaihdevuosista kärsineet ovat tulleet raskaaksi nimenomaan aloitettuaan hormonikorvaushoidon.
Siis kaksikin eri lääkäriä on sanonut että minun ehdottomasti tulisi aloittaa hormonikorvaushoidot. Toinen kirjoitti lausunnon, jolla saan lääkäriltä tarvittaessa B-lausunnon Kelaa varten ja tietenkin sen itse hoidon. - 49-vee
lukenut (ap) kirjoitti:
http://www.nycomed.fi/NR/rdonlyres/84F28D3D-DA11-4960-AD7B-EEEECD087E40/0/Lugesteron_100_spc.pdf
Myös esim. Ovestin -niminen estrogeenivalmiste on sellainen, jota käytetään sekä hedelmättömyyshoidoissa että vaihdevuosiin.
Käsittääkseni vaiheittainen hormonikorvaushoito (estrogeeni ja progesteroniyhdistelmä) ei estä raskaaksi tulemista. Pelkkä estrogeeni taas kylläkin tekee sen.
Olen lukenut, että kaltaiseni aikaisista vaihdevuosista kärsineet ovat tulleet raskaaksi nimenomaan aloitettuaan hormonikorvaushoidon.
Siis kaksikin eri lääkäriä on sanonut että minun ehdottomasti tulisi aloittaa hormonikorvaushoidot. Toinen kirjoitti lausunnon, jolla saan lääkäriltä tarvittaessa B-lausunnon Kelaa varten ja tietenkin sen itse hoidon.Näyttäisi siltä, että nuo lääkkeet sisältävät pelkkää estrogeenia. vaihdevuosiinhan annetaan kahta eri hormonia. Mites tuo sitten menee?
- tarkoitit (ap)
49-vee kirjoitti:
Näyttäisi siltä, että nuo lääkkeet sisältävät pelkkää estrogeenia. vaihdevuosiinhan annetaan kahta eri hormonia. Mites tuo sitten menee?
Lugesteron on keltarauhashormonia!
Ovestin on estrogeenia.
Esim. näillä kahdella käsittääkseni voisi toteuttaa yhdistelmähoidon: kierron alussa estrogeenia ja lopussa keltarauhashormonia. Näin menetellään myös hedelmöityshoidoissa. - selaamalla
lukenut (ap) kirjoitti:
Siis kaksikin eri lääkäriä on sanonut että minun ehdottomasti tulisi aloittaa hormonikorvaushoidot. Toinen kirjoitti lausunnon, jolla saan lääkäriltä tarvittaessa B-lausunnon Kelaa varten ja tietenkin sen itse hoidon.Nopeasti nettiä selaamalla löytyy vastaus, että todennäköisyys tulla raskaaksi ilman hedelmällisyyshoitoja on sama hormonikorvaushoidolla kuin ilman korvaushoitoa, jos korvaushormoneja käytetään vuorotellen ja ne ovat molemmat luonnollisia hormoneja.
Eli todennäköisyys on aika pieni, ja riippuu iästä, mutta siinä toivossa parisuhdetta on hyvä elää!
Mielestäni löysin myös vastauksen tuohon omaan kysymykseeni (voiko pilleriestrogeenilla tulla raskaaksi?) Dr. Nanette Santoro vastaa kysymykseen korvausestrogeenista: Estrogen will not help you get pregnant …There is good scientific evidence that estrogen does not help to make pregnancy happen.
Aikaiset vaihdevuodet ennakoivat joskus myös aikaista sydänkohtausta ja tätäkin riskiä pystytään korvaushoidolla pienentämään, näin ajatellaan. Näihin haasteisiin kannattaa vastata muutenkin kuin vain hormonikorvaushoidolla.
Mistä sinä kuulit, että vaihdevuosien hormonikorvaushoito auttaisi raskaaksi tulemisessa? - tähän vielä
selaamalla kirjoitti:
Nopeasti nettiä selaamalla löytyy vastaus, että todennäköisyys tulla raskaaksi ilman hedelmällisyyshoitoja on sama hormonikorvaushoidolla kuin ilman korvaushoitoa, jos korvaushormoneja käytetään vuorotellen ja ne ovat molemmat luonnollisia hormoneja.
Eli todennäköisyys on aika pieni, ja riippuu iästä, mutta siinä toivossa parisuhdetta on hyvä elää!
Mielestäni löysin myös vastauksen tuohon omaan kysymykseeni (voiko pilleriestrogeenilla tulla raskaaksi?) Dr. Nanette Santoro vastaa kysymykseen korvausestrogeenista: Estrogen will not help you get pregnant …There is good scientific evidence that estrogen does not help to make pregnancy happen.
Aikaiset vaihdevuodet ennakoivat joskus myös aikaista sydänkohtausta ja tätäkin riskiä pystytään korvaushoidolla pienentämään, näin ajatellaan. Näihin haasteisiin kannattaa vastata muutenkin kuin vain hormonikorvaushoidolla.
Mistä sinä kuulit, että vaihdevuosien hormonikorvaushoito auttaisi raskaaksi tulemisessa?Ovestin onkin mielenkiintoinen, en tiennytkään että sitä on pillerinäkin. Ovestin on estriolia ja se on kaikkein heikointa estrogeenia, ehkä se ei sotke omaa toimintaa niin pahasti.
Kun otetaan estrogeenia ulkopuolelta, niin FSH laskee ja siitä laskusta ne vaihdevuosivaivatkin helpottuu. FSH on se hormoni, joka piiskaa munasarjoja toimimaan ja kun se vähenee, niin ei kai munasarjat sitten ainakaan enää toimi, jos ei ne ole toimineet, vaikka FSH on niitä täysillä piiskannut. Olen sitä mieltä, että ulkopuolelta tuleva estrogeeni saa ne sammumaan lähes kokonaan. - lueskellut (ap)
selaamalla kirjoitti:
Nopeasti nettiä selaamalla löytyy vastaus, että todennäköisyys tulla raskaaksi ilman hedelmällisyyshoitoja on sama hormonikorvaushoidolla kuin ilman korvaushoitoa, jos korvaushormoneja käytetään vuorotellen ja ne ovat molemmat luonnollisia hormoneja.
Mistä sinä kuulit, että vaihdevuosien hormonikorvaushoito auttaisi raskaaksi tulemisessa?Mm. täällä sanotaan:
However, 8% of women with POF who have conceived were using Hormone Replacement Therapy (HRT). Even though there is no absolute treatment, HRT has been one aid in helping women achieve pregnancy. (Huom! POF= ennenaikaiset vaihdevuodet)
http://www.americanpregnancy.org/womenshealth/pof.htm
Myös täällä:
Documentary evidence shows that some women with POF have become pregnant while using HRT.
http://www.createhealth.org/pof.html
Ja täällä:
If pregnancyis wanted then low dose oestrogen replacement will not prevent amiracle pregnancy happening - indeed, most women in this situation conceive while taking HRT.
http://www.uclh.nhs.uk/NR/rdonlyres/07C53DB9-6C67-4375-86B4-DB9DF42635AD/21983/FactsheetforyoungwomenwhouseHRT.pdf
Totta kai se mahdollisuus on häviävän pieni, mutta kuitenkin ihmeen mahdollisuus olemassa. Tuli mieleen, että yleensä POF-diagnoosi on annettu vasta kun FSH on jossain 30 - 40 ja minulla se on vielä alle 20 (vieläpä kierron keskivaiheilla mitattuna, vaiheessa jossa munarakkula oli kooltaan jo 16 mm.) - 49-vee
lueskellut (ap) kirjoitti:
Mm. täällä sanotaan:
However, 8% of women with POF who have conceived were using Hormone Replacement Therapy (HRT). Even though there is no absolute treatment, HRT has been one aid in helping women achieve pregnancy. (Huom! POF= ennenaikaiset vaihdevuodet)
Myös täällä:
Documentary evidence shows that some women with POF have become pregnant while using HRT.
Ja täällä:
If pregnancyis wanted then low dose oestrogen replacement will not prevent amiracle pregnancy happening - indeed, most women in this situation conceive while taking HRT.
http://www.uclh.nhs.uk/NR/rdonlyres/07C53DB9-6C67-4375-86B4-DB9DF42635AD/21983/FactsheetforyoungwomenwhouseHRT.pdf
Totta kai se mahdollisuus on häviävän pieni, mutta kuitenkin ihmeen mahdollisuus olemassa. Tuli mieleen, että yleensä POF-diagnoosi on annettu vasta kun FSH on jossain 30 - 40 ja minulla se on vielä alle 20 (vieläpä kierron keskivaiheilla mitattuna, vaiheessa jossa munarakkula oli kooltaan jo 16 mm.)Kun juttelit näistä hormonihoidoista lääkärin kanssa, kerroitko nimenomaan, että toivot raskautta, vaikka pienelläkin mahiksella? Jos et, kannattaisiko ottaa yhteyttä erityiseen hedelmällisyyshoitoihin perehtyneeseen lääkäriin ja jutella vielä. Kerrothan tällä palstalla, mitä sanoivat, olen utelias (ja varmaan moni muukin)!
- oltu (ap)
49-vee kirjoitti:
Kun juttelit näistä hormonihoidoista lääkärin kanssa, kerroitko nimenomaan, että toivot raskautta, vaikka pienelläkin mahiksella? Jos et, kannattaisiko ottaa yhteyttä erityiseen hedelmällisyyshoitoihin perehtyneeseen lääkäriin ja jutella vielä. Kerrothan tällä palstalla, mitä sanoivat, olen utelias (ja varmaan moni muukin)!
Olen nimenomaan käynyt lapsettomuusklinikalla. En saa sieltä hoitoa (omilla munasoluilla) koska mahdollisuudet ovat liian pienet heidän mielestään. Siellä nimenomaan tutkittiin ja suositeltiin tuota hormonikorvaushoitoa.
- oikein? (ap)
tähän vielä kirjoitti:
Ovestin onkin mielenkiintoinen, en tiennytkään että sitä on pillerinäkin. Ovestin on estriolia ja se on kaikkein heikointa estrogeenia, ehkä se ei sotke omaa toimintaa niin pahasti.
Kun otetaan estrogeenia ulkopuolelta, niin FSH laskee ja siitä laskusta ne vaihdevuosivaivatkin helpottuu. FSH on se hormoni, joka piiskaa munasarjoja toimimaan ja kun se vähenee, niin ei kai munasarjat sitten ainakaan enää toimi, jos ei ne ole toimineet, vaikka FSH on niitä täysillä piiskannut. Olen sitä mieltä, että ulkopuolelta tuleva estrogeeni saa ne sammumaan lähes kokonaan.Siis se menee nimenomaan niin, että FSH yhdessä LH:n kanssa stimuloi munarakkulan solujen estrogeenieritystä. Jos estrogeeniä saa tarpeeksi muutenkin, FSH:n ei tarvitse olla niin korkea. Ja sitten munasarjat voisivat toimia oikein, kun niissä syntyy tarpeeksi estrogeeniä ilman että fsh:n ja lh:n tarvitsee olla korkea. Liian korkeina ne estävät normaalin munasolun kypsymisprosessin. Tämä on nyt vain minun yhtäkkinen teoriani.
Näitä teorioita saa kehitellä. Kukaan ei oikeasti vielä tiedä miten hoitaa ennenaikaisia vaihdevuosia.
Tuo "munasarjojen piiskaaminen" on muuten todella yksinkertaistettu ja ärsyttävä sanonta.
Varsinkaan kun asia ei todellakaan ole yksinkertainen: fsh:ta ohjaa inhibiini b sekä aktiviini, joista hyvin vähän tiedetään.
FSH:ta yleensäkään monet eivät pidä luotettavana munasarjojen toiminnan mittarina. Antraalifollikeleiden laskenta ja inhibiini b:n taso kuvaisivat paremmin jäljellä olevien munasolujen määrää. - 49-vee
oikein? (ap) kirjoitti:
Siis se menee nimenomaan niin, että FSH yhdessä LH:n kanssa stimuloi munarakkulan solujen estrogeenieritystä. Jos estrogeeniä saa tarpeeksi muutenkin, FSH:n ei tarvitse olla niin korkea. Ja sitten munasarjat voisivat toimia oikein, kun niissä syntyy tarpeeksi estrogeeniä ilman että fsh:n ja lh:n tarvitsee olla korkea. Liian korkeina ne estävät normaalin munasolun kypsymisprosessin. Tämä on nyt vain minun yhtäkkinen teoriani.
Näitä teorioita saa kehitellä. Kukaan ei oikeasti vielä tiedä miten hoitaa ennenaikaisia vaihdevuosia.
Tuo "munasarjojen piiskaaminen" on muuten todella yksinkertaistettu ja ärsyttävä sanonta.
Varsinkaan kun asia ei todellakaan ole yksinkertainen: fsh:ta ohjaa inhibiini b sekä aktiviini, joista hyvin vähän tiedetään.
FSH:ta yleensäkään monet eivät pidä luotettavana munasarjojen toiminnan mittarina. Antraalifollikeleiden laskenta ja inhibiini b:n taso kuvaisivat paremmin jäljellä olevien munasolujen määrää.Pitääkö näissä hoidoissa olla nimenomaan louonnollinen estrogeenihoito sun muu hormoonihoito?
- tähän
lueskellut (ap) kirjoitti:
Mm. täällä sanotaan:
Myös täällä:
Ja täällä:
Totta kai se mahdollisuus on häviävän pieni, mutta kuitenkin ihmeen mahdollisuus olemassa. Tuli mieleen, että yleensä POF-diagnoosi on annettu vasta kun FSH on jossain 30 - 40 ja minulla se on vielä alle 20 (vieläpä kierron keskivaiheilla mitattuna, vaiheessa jossa munarakkula oli kooltaan jo 16 mm.)Kun olet jutellut näistä asioista myös lapsettomuusklinikalla ja lueskellut, niin eikö sulle sitten ole sanottu tai selvinnyt, minkä nimisiä hormoneja sinun olisi parasta käyttää? Sehän oli sun alkuperäinen kysymyksesi. Netissä on engl. kielinen POF-yhdistyksen sivu (yhdistysten sivut on usein luotettavia) ja sielläkin sanotaan (samoin kuin monessa muussakin paikassa), ettei ole pystytty osoittamaan, että naiset olisivat tulleet raskaaksi hormonikorvaushoidon ansiosta, vaan POF-naisia tulee yhtä paljon raskaaksi myös ilman hormonikorvaushoitoa. Vois ehkä sanoa, että he ovat tulleet raskaiksi hormonikorvaushoidosta huolimatta. Itse teen luonnollisesta progesteronista voidetta ja levitän ihoon, annostelu on tällöin vain 1/10 osa siitä annostuksesta, millä sitä syödään. Muuta en tarvitse, tämä pitää mun kierron kunnossa.
- minäkin alan
tähän kirjoitti:
Kun olet jutellut näistä asioista myös lapsettomuusklinikalla ja lueskellut, niin eikö sulle sitten ole sanottu tai selvinnyt, minkä nimisiä hormoneja sinun olisi parasta käyttää? Sehän oli sun alkuperäinen kysymyksesi. Netissä on engl. kielinen POF-yhdistyksen sivu (yhdistysten sivut on usein luotettavia) ja sielläkin sanotaan (samoin kuin monessa muussakin paikassa), ettei ole pystytty osoittamaan, että naiset olisivat tulleet raskaaksi hormonikorvaushoidon ansiosta, vaan POF-naisia tulee yhtä paljon raskaaksi myös ilman hormonikorvaushoitoa. Vois ehkä sanoa, että he ovat tulleet raskaiksi hormonikorvaushoidosta huolimatta. Itse teen luonnollisesta progesteronista voidetta ja levitän ihoon, annostelu on tällöin vain 1/10 osa siitä annostuksesta, millä sitä syödään. Muuta en tarvitse, tämä pitää mun kierron kunnossa.
Kerrotko mistä tuota luonnollista progesteronia saa ja miten sitä voidetta tehdään siitä?
- myöhemmin
minäkin alan kirjoitti:
Kerrotko mistä tuota luonnollista progesteronia saa ja miten sitä voidetta tehdään siitä?
Vastaan sulle viikonloppuna, ehdin silloin paremmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171