Käykö posliinin maalaukseen mikä tahansa

posliiniastia?

Tarvitseeko posliinin maalaukseen ostaa astioita noista posliini kaupoista vai voiko maalata ihan mitä tahansa astioita. Tarjouksesta näyttäisi saavan välillä valkoisia aastioita tosi halvallakin, mutta voiko niitä maalata?

14

8337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      mutta mielestäni ihan tavallinen ei käy. siis pitää olle sellainen joka on tarkoitettu posliinin maalaukseen. se tavallinen ei välttämättä kestä sitä polttamista. en ole ihan varman, mutta luulen.

    • Linkkejä....
      • ei varsinaisesti

        selvinnyt voiko käyttää halpoja normiastioita vai tarvitseeko ostaa kalliimpia posliiniliikeistä. Tarkoitus olisi käyttää sellaisia maaleja ja värejä jotka voi polttaa kotiuunissa.


      • hmm.
        ei varsinaisesti kirjoitti:

        selvinnyt voiko käyttää halpoja normiastioita vai tarvitseeko ostaa kalliimpia posliiniliikeistä. Tarkoitus olisi käyttää sellaisia maaleja ja värejä jotka voi polttaa kotiuunissa.

        Olen joskus sata vuotta sitten maalannut posliinia varsinaisilla posliinimaaleilla, jotka poltetaan paljon kotiuunia korkeammassa lämmössä keramiikkauunissa. Tuolloin opin, että kaikki lautaset eivät ole posliinia, vaan varsinkin niissä halvemmissa käytetään myös fajanssia, joka ei kestä polttoa särkymättä.

        Fajanssia käytetään paljon juuri niissä halvemmissa astioissa, mutta kyllä näistä posliinisiakin löytyy, ja posliini käy yhtälailla maalattavaksi riippumatta siitä, onko se ostettu halvalla marketista vai kalliilla harrastekaupasta.

        Kotiuunissa polttolämpötila on sen verran matalampi, että tuskin fajanssilautanenkaan hajoaa - tietysti astian kestävyyden voi testata ennen maalaamista pitämällä astiaa polttolämpötilassa vaaditun ajan.


      • linkkejä
        ei varsinaisesti kirjoitti:

        selvinnyt voiko käyttää halpoja normiastioita vai tarvitseeko ostaa kalliimpia posliiniliikeistä. Tarkoitus olisi käyttää sellaisia maaleja ja värejä jotka voi polttaa kotiuunissa.

        No voi, asiahan muuttuu huomattavasti jos sinulla olikin tarkoitus tehdä muuta kuin varsinaista posliinin maalausta, sori ny että vaivasin.


      • linkit olleet
        linkkejä kirjoitti:

        No voi, asiahan muuttuu huomattavasti jos sinulla olikin tarkoitus tehdä muuta kuin varsinaista posliinin maalausta, sori ny että vaivasin.

        olin jo vain kahlannut ne läpi aiemmin. Ja niiden lisäksikkin oli vielä kysyttävää.


      • maaalaus
        linkit olleet kirjoitti:

        olin jo vain kahlannut ne läpi aiemmin. Ja niiden lisäksikkin oli vielä kysyttävää.

        Jos tietää jo jostain asiasta ja haluaa tietää lisää asiasta, niin olisi ihan hyvä, että vähän kertoisi jo tietämästään, niin kenenkään ei tarvitsisi vaivauta etsimään esimerkisi linkkejä kysyjälle.

        Alkuperäinen kysymyksesi oli ylimalkainen ja antoi helposti sen kuvan, että posliininmaalaus olisi sinulle aivan uusi asia.

        En todellakaan halua käyttää aikaani tyhjänpäiväisten linkkien kaivelemiseen, kuten ei varmaan moni muukaan.


      • että puutun väliin
        maaalaus kirjoitti:

        Jos tietää jo jostain asiasta ja haluaa tietää lisää asiasta, niin olisi ihan hyvä, että vähän kertoisi jo tietämästään, niin kenenkään ei tarvitsisi vaivauta etsimään esimerkisi linkkejä kysyjälle.

        Alkuperäinen kysymyksesi oli ylimalkainen ja antoi helposti sen kuvan, että posliininmaalaus olisi sinulle aivan uusi asia.

        En todellakaan halua käyttää aikaani tyhjänpäiväisten linkkien kaivelemiseen, kuten ei varmaan moni muukaan.

        ... mutta mielestäni tuo ensimmäinen kirjoittaja esitti aivan selkeän kysymyksen, johon toivoi vastausta. Sinänsä on ihan mukavaa, että vaivauduit hänelle (ja samalla myös minulle "uudelle harrastajalle" linkkejä kaivamaan, mutta jos se kerran oli niin hirvittävän suuri vaiva, niin ei ehkä kannata vaivautua ensi kerralla. Ilmeisesti aikasi on niin kortilla ja arvokasta, että sitä ei kannata tuhlata moiseen turhuuteen ;)


      • posliininmaalari
        että puutun väliin kirjoitti:

        ... mutta mielestäni tuo ensimmäinen kirjoittaja esitti aivan selkeän kysymyksen, johon toivoi vastausta. Sinänsä on ihan mukavaa, että vaivauduit hänelle (ja samalla myös minulle "uudelle harrastajalle" linkkejä kaivamaan, mutta jos se kerran oli niin hirvittävän suuri vaiva, niin ei ehkä kannata vaivautua ensi kerralla. Ilmeisesti aikasi on niin kortilla ja arvokasta, että sitä ei kannata tuhlata moiseen turhuuteen ;)

        Hei, halpakaupoissa on useimmiten paksuhkoa, kellertävää posliinia, itse en niitä osta. Joskus myös poltossa näiden posliiniesineiden pinta kiehuu ja työ pilalla. Halkeavat ehkä myös helpommin poltossa. Mutta olen löytänyt marketista myös hyvän laatuista posliinia. Mieluummin sitä maalaa kunnon posliinille!


      • se on se pieni ero
        posliininmaalari kirjoitti:

        Hei, halpakaupoissa on useimmiten paksuhkoa, kellertävää posliinia, itse en niitä osta. Joskus myös poltossa näiden posliiniesineiden pinta kiehuu ja työ pilalla. Halkeavat ehkä myös helpommin poltossa. Mutta olen löytänyt marketista myös hyvän laatuista posliinia. Mieluummin sitä maalaa kunnon posliinille!

        No se paksu on fajanssia. Posliini kestää kotiuunin.


      • Hmmm1234
        maaalaus kirjoitti:

        Jos tietää jo jostain asiasta ja haluaa tietää lisää asiasta, niin olisi ihan hyvä, että vähän kertoisi jo tietämästään, niin kenenkään ei tarvitsisi vaivauta etsimään esimerkisi linkkejä kysyjälle.

        Alkuperäinen kysymyksesi oli ylimalkainen ja antoi helposti sen kuvan, että posliininmaalaus olisi sinulle aivan uusi asia.

        En todellakaan halua käyttää aikaani tyhjänpäiväisten linkkien kaivelemiseen, kuten ei varmaan moni muukaan.

        No miks sit ylipäätänsä täällä on ja kirjottelee vastauksia jos joutuu vaivautumaan:) eihän se mikään pakko oo? Kai


    • kokeile !!!!

      Suurin osa käy. Monesti kaupoissa jo ilmoitetaankin, että käy posliininmaalaukseen (mm. Anttilassa on ollut "kilotavarana" satunnaisesti)

      Fajanssi tosiaan ei käy, mutta jos olet vähänkään posliiniastioita käsissäsi räplännyt, tunnistat kyllä fajanssin jo ulkonäöstä, viimeistään esinettä pyörittelemällä ja koputtelemalla, paksua, kevyttä, kuivaa kopinaa (kun taas posliini "kilahtaa" kynnellä napauttamalla) Posliininmaalaukseen sopivasta posliinista halpiskaupoista löytyy myös vähän kellertävää posliinia, joka toimii aivan hyvin. (väri ei siis kerro kaikkea) Pohjaan kannattaa myös kurkata; Posliinin pohjassa on aina "reunarengas", jossa ei ole lasitetta, vaikka pohjan keskellä on.

      Posliininmaalausmyymälät uhkailee aina halpiskauppojen esineiden rikkoontuvan poltossa (jotta ostaisit mieluummin heiltä) Itse olen maalannut posliinia vuodesta 1996 asti, ja nykyisin haen erikoisliikkeistä vain suuria maljakoita, tai esineitä (pöytälampunjalat jne) joita ei tahdo muualta löytää. KAIKKI mukit, kahvikupit, lautaset ym. astiat ja pienemmät maljakot ostan Anttilasta, Tarjoustalosta ja vastaavista paikoista. Polttouuni on kotona, ja poltossa on vuosien varrella hajonnut (kuplinut) vain yksi kuppi, joka oli äitini astiastosta "englantilaista posliinia", ja otin sen koemielessä korjattavaksi, kun kultaus oli niin kulunut. Testi tuli tehtyä ja loppuastiasto jäi "korjaamatta".

      Jos epäilyttää, niin osta esim. yksi edullinen muki/lautanen, koemaalaa se, ja jos ja kun kestää polton, kiiruhda ostamaan loput astiat settiisi. Euron tai parin muki ei ole iso menetys, vaikka hajoaisikin. Mitään isompaa räjähdystähän ei tapahdu :)

      • Anonyymi

        Kiitos tästä ’kokeile!!’ vastauksesta!


    • maalaajatar

      Hei, jos maalaat kotiuunissa poltettavista maaleista, on aivan sama minkälaista posliinia käytät. Kyllä se sen kestää. Eri juttu on ns. oikea posliininmaalaus, jolloin työt poltetaan yleensä 800 asteessa. Ei kannata halpista ostaa, kun tekee ison työn maalatessa niin oikeaa posliinia se olla pitää. Halpahalleissa on harvoin kunnon posliinia tarjolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe