Hyper Ige Symdrooma

eika

Onkohan kukaan kuullut tollaisesta sairaudesta? Meidän tyttärelle sellainen todettiin nyt huhtikuussa. Lääkäri kyllä selitti siitä jotain, mutta sehän oli kuin hepreaa minulle. Jotain immuuni vajavuutta se on. Todella harvinainen se kyllä on. Sen niinku lääkäri totesi silloin. Tällä hetkellä tytär syö sienilääkkeitä ja tarkotus kait oli aloittaa hänelle jotain kestoantibioottia jatkuvan flunssan takia. Onkohan muita jotka tätä sairastaa tai tietää sairaudesta jotain "suomen kielellä"?

7

2621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löysin jotain

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000037&posting=22000000019300532


      tässä vielä vähän mitä tuolla luki: "Jobin syndroma on toinen nimi Hyper Ige syndroomalle. Hyper Ige syndrooma on melko harvinainen, perinnöllinen sairaus. Potilaalla on huono vastustuskyky erityisesti stafylokokki-, hiiva- ja sieni-infektioille. Itselläni ja lapsellani on kyseinen sairaus. Olen sairastanut erityisesti lapsena, kouluiässä paljon keuhkoputkentulehduksia, keuhkokuumeita ja minulla on ollut ihoabskesseja ja abskesseja myös keuhkoissa. Sairaus on hallinnassa antibiootti estolääkityksellä. Veressä Ige arvo on huimasti koholla Jobin syndrooma potilailla"

    • satu40

      HyperIge tai Jobin tauti (Jobs syndrome) on todellakin aika harvinainen immunologinen tauti.

      Ihan ensimmäisenä tekee mieli kysyä että millä perustein diagnoosi annettiin tyttärellesi? Geenitestillä vai oireiden perusteella?

      Ja sitten seuraavaksi suosittelisin ettet missään tapauksessa liikaa luottaisi satunnaisiin nettiviisastelijoihin (kuten minuun) vaan pyytäisit, pyytäisit ja uudelleen pyytäisit lääkäriltäsi infoa taudista aina siihen asti kunnes mielestäsi tiedät tarpeeksi.
      (Tämä on epäilemättä vuosien tai jopa vuosikymmenten prosessi niin kuin muissakin harvinaisissa taudeissa)

      Tässä kuitenkin jotain infoa vaikkapa niiden lääkärille esitettävien kysymysten pohjaksi tai lääkärin korjattavaksi. En nimittäin missään tapauksessa vanno ettei jokin osa tuosta ole jo vanhentunutta tai suorastaan väärää tietoa. Näin minä kumminkin olen itse ollut oppivinani (Läheiselläni on sama diagnoosi)

      Hyper-Ige on oikeastaan neljän eri immuunipuutossairauden yhteisnimi. Näitä kaikkia yhdistää se, että immuunisysteemi voi tuottaa vain immuuniglobuliini M:ää. Tämä (tai nämä) johtavat toistuviin hengitysteiden bakteeritulehduksiin ja kahdessa Hypeige-muunnoksessa mahdollisesti joko virus tai sieniperäisiin keuhkokuumeisiin. Joskus jotkut sairastuneet kehittävät valkoisten verisolujen puutostilan, joka lisää muiden vakavien infektioiden vaaraa.
      Pohjoismaissa HyperIge kuvattiin ensimmäisen kerran vuonna 1961 kahdella ruotsalaisella veljeksellä (keuhkokuumeita, keuhkoputkentulehduksia ja suurentuneet rauhaset). Vuonna 1970 sairaus virallisesti ”pääsi” WHO:n immuunipuutossairauksien listalle.
      Kaikki taudin muunnokset ovat perinnöllisiä ja niitä esiintyy kaikkialla maailmassa. Vuonna 1993 onnistuttiin eristämään taudin aiheuttava geneettinen defekti ja eristämään yksi sairauden aiheuttajageeneistä. HyperIge-potilailla voidaan siis osoittaa virhe(mutaatio) perimässä.
      tuon jälkeen on kolme muutakin HyperIge-muotoa pystytty eristämään geenikartalta. Ja oletettavasti aikaa myöten tulee vielä uusiakin.

      Geenivirheeseen liittyviin valkuaisainepuutoksiin ja lisätuotantojuttuihin solun sisällä en puutu tässä lainkaan koska en ymmärrä siitä hölkäsen pöläystä (ja minulla on ajoittain muutenkin tunne että toistaiseksi tutkijatkin liikkuvat lähinnä spekulaatioakselilla siltä osin.)

      Ykköstyypin Hyperige periytyy X-kromosomiin liittyen resessiivisesti. Muut tyypit periytyvät autosomaattisesti resessiivisesti.
      Suomeksi tuo tarkoittaa että ykköstyyppiä esiintyy tautina vain miehillä , mutta he saavat sen terveeltä taudinkantajaäidiltään. Tällöin riski että geeniä kantavan naisen poikalapsesta tulee sairas on 50%. ja sama riski on siihen että mahdollinen tyttölapsi on taudin kantaja jne jne. Tämä ei liene kovin tärkeää teille, koska kerroit sairastuneen olevan tyttäresi.

      Muut taudin muodot peritään autosomaattisesti resessiivisesti. Tämä tarkoittaa että molempien vanhempien (eli sinun ja tyttäresi isän) pitää olla geenin kantajia ja näin ollen jokaisessa raskaudessa on 25% mahdollisuus että lapsesta tulee sairas. (Ja 25% mahdollisuus että lapsi on täysin terve eikä edes taudin kantaja ja 50% mahdollisuus että lapsi on taudin kantaja, mutta terve)

      Noihin kaikkiin perinnöllisyysuttuihin saatte varmasti aikanaan lähetteen geenitutkimuksiin ja siellä ne selitetään paljon minua paremin ja mahdolliset virheenikin varmasti oikaistaan.
      .
      HyperIgen oireet vaihtelevat suuresti ja aina ei alussa kaikkia niitä edes osata yhdistää samaan tautiin kuuluviksi.
      Hengitystieinfektiot, iho-ongelmat (atoppinen ihottuma, paiseet, haavaumat jne) niin limakalvoilla kuin muuallakin, korvatulehdukse, sienitulehdukset, astma, aivokalvontulehdukset ja jopa vakavat verenmyrkytystilat, polyypit, krooninen ripuli, rauhasen suurentuma (voi olla kosmeettinenkin haitta) sappitietulehdukset, maksatulehdukset, jonkin verran kohonnut syöpäriski jne. kuuluvat oireisiin.
      Näitä kaikkia kuitenkaan EI ESIINNY KAIKILLA eli älkää turhaan panikoiko moisista ja kuvitelko oitis pahinta. Luettelin pitkän listan osan vain siksi että hoksaisitte kertoa kaikki mahdollisesti tautiin kuuluvat oireet tyttärenne lääkärille, ettekä tulisi ajatelleeksi että ”noh eihän se löysä massu nyt tähän kuulu, kun keuhkoista tai ihosta puhutaan”.

      Useimmiten HyperIgen hoito on oireidenhoitoa; rasvoja ja antibiootteja iholle, antibiootteja hengitysteille, mahdollinen astmalääkitys, kortisonia yms.
      Oikein vaikeissa tapauksissa on ilmeisesti aika hyvällä menestyksellä kokeiltu jonkinlaista kantasolunsiirtoa /luuydinsiirtoa, mutta siitä en ole lukenut kuin ohimennen.

      HyperIgelapsen kanssa on hyvä välttää pahimpia infektiopesäkkeitä. Ei siis tarhaan hoitoon, jos sen vain voi välttää. Ja koulustakin voi olla fiksua pysyä kotiopetuksessa kaikkein pahimpaan flunssa-aikaan. Kaikkiin tulehduksiin on syytä puuttua heti alussa.
      Hyvä hammashygienia ja säännölliset hammaslääkärikäynnit ovat tärkeitä. Suu on täynnä sellaisia pöpjä, jotka hyperige-potilaan verenkierton päästessä voivat tehdä pahaa jälkeä. Jos lomailette Skandinavian ulkopuolella niin juomavesi tulee aina keittää (Cryptsporium-lisen vuoksi) Ihoa pitää rasvata, hoitaa, helliä jne.

      Ja lisää saa vapaasti kysyä. Vastaan parhaan tietoni mukaan, joskin suosittelen vielä uudestaan kysymään nettipalstojen sijaan faktoja lääkäreiltä.
      Tajuan kuitenkin miksi näiltäkin kysyy. Ihan samoin olen aikoinaan vakavissa paikoissa tehnyt itsekin.

      Kaikkea hyvää teille toivottaen
      satu

      • eika

        Siinähän oli asiaa kerrakseen. Ensi kerralla kun me menemme käymään Oys:ssä niin meillä oli silloin sinne genetikko polillekkin aika. Eiköhän sieltä saa lisää tietoa. Joo olen itsekin sitä mieltä, että lääkäri se osaa sanoa sen kaikkein parhaiten, mutta olen vain utelias tietämään että kuinka paljon tätä sairautta sairastavia on ja millain niillä se sairaus ilmenee. Diagnoosi annettiin tyttären sairauksien ja verikokeitten perusteella. Tyttärellämme oli tammikuussa 2006 tosi paha keuhkotulehdus, jonka takia olin hänen kanssaan Oulussa sairaalassa kuukauden ajan. Tytär vietti tästä ajasta kolme viikkoa teholla. Hänellä siis oli tosi paha tulehdus siellä. Jouduttiin poistamaan keuhkostakin osa pois. Toinen asia minkä takia sitä sairautta mietittiin ku vauvana pistetty calmette-rokotus puhkesi syksyllä 2005 ja se vaan vuoti ja vuoti. Tytär söi siihen pitkä lääkekuurin ja viimein viime syksynä arpi umpeutui. Hän on jatkuvasti flunssassa, molemmissa peukalon kynsissä kasvaa sieni, joihin on nyt syömässä sienilääkettä. Hänelle kirjoitettiin kolmen kuukauden lääkekuuri ja nyt vihdoin ja viimein näyttää siltä, että kynnet alkavat parantua..
        Kiitoksia tästä pitkästä jutusta. Kopioin siitä osan, mikä jäi vaivaamaan minua ja otan sitten matkaan paperin kun seuraavan kerran menemme Ouluun. Saan toivottavasti ainaki sieltä sitten vastauksen moniin kysymyksiin.


    • syndrooma ige

      Olis mukava vaihtaa kokemuksia! Minä itse ja kaksi lastani sairastamme hyper ige syndroomaa. Olemme tähän asti olleet ainoat sairastajat Oysin piirissä.

      • Tunnen yhden

        kuuluisi Oysin piiriin, mutta käy alun huonojen kokemusten säikäyttämänä Helsingissä hoidossa.


      • eika

        te olette sitten varmaankin ne joista marjo renko kertoi minulle. olisi ihan kiva vaihtaa kuulumisia jne. osote minulle on [email protected]


    • Robogirl

      Minä sairastan samaa sairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe