Hoitajien tietämättömyys

Taas todettu

Ei hoitsut ole lääkäreitä, vaikka ne itse kai kuvitteleekin. Sen näkee hyvin nyt, kun on sairaanhoitajat karsimassa tereyskeskuksissa lääkärillemenijöitä. Aivan alkeellisia mokia.

Miksiköhän sairaanhoitajat vielä kuvittelevat olevansa jotenkin parempia kuin perus/lähihoitajat?

32

2748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niimpä niin

Ei se ole kuvittelua. Perushoitajat ovat nimensä mukan PERUShoitajia. Sairaanhoitajat käyvät ammattikorkeakoulun ja lähihoitajat ammattikoulun. Jo pelkästään tämän eron takia perushoitajat saavat pyyhkiä työkseen mummojen pyllyjä!

• sh--

Ihan vaan tiedoksenne että yhtälailla me sairaanhoitajat niitä mummojen pyllyjä pyyhitään kuin perushoitajatkin (riippuu tietysti osastosta/työpaikasta kuinka paljon niitä on pyyhittävänä). Ja näin kesäaikaan erityisesti on monesti sairaanhoitajien ammattitaidosta kiinni jopa potilaiden henki, kun lääkärin kesäloman sijaisena toimii kolme-neljä vuotta alaa opiskellut kandi...

• .................
        sh-- kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksenne että yhtälailla me sairaanhoitajat niitä mummojen pyllyjä pyyhitään kuin perushoitajatkin (riippuu tietysti osastosta/työpaikasta kuinka paljon niitä on pyyhittävänä). Ja näin kesäaikaan erityisesti on monesti sairaanhoitajien ammattitaidosta kiinni jopa potilaiden henki, kun lääkärin kesäloman sijaisena toimii kolme-neljä vuotta alaa opiskellut kandi...

"Ja näin kesäaikaan erityisesti on monesti sairaanhoitajien ammattitaidosta kiinni jopa potilaiden henki, kun lääkärin kesäloman sijaisena toimii kolme-neljä vuotta alaa opiskellut kandi..."

Eipähän toimi.

• Potilas sh
        ................. kirjoitti:

"Ja näin kesäaikaan erityisesti on monesti sairaanhoitajien ammattitaidosta kiinni jopa potilaiden henki, kun lääkärin kesäloman sijaisena toimii kolme-neljä vuotta alaa opiskellut kandi..."

Eipähän toimi.

vain, meillä on useitakin kandeja töissä. Ja olen eri vastaaja kuin äskeinen. Itse jonotin sellaisen vastaanotolle viime viikolla, ja sairaanhoitaja oli siinä vieressä neuvomassa :-).

• ................
        Potilas sh kirjoitti:

vain, meillä on useitakin kandeja töissä. Ja olen eri vastaaja kuin äskeinen. Itse jonotin sellaisen vastaanotolle viime viikolla, ja sairaanhoitaja oli siinä vieressä neuvomassa :-).

Kannattais sitten varmaan soittaa TEOlle. 3-4 vuotta opiskellut kandi ei saa tehdä lääkärin sijaisuuksia.

Että sellasta.

• herneet nenään

näistä provoista? Ulkopuolisena ei voi kuin nauraa teidän vallantaistojanne.

• Hanna M

Ketähän tässä nyt yritetään mollata? Lääkäreitä, sairaanhoitajia vai hoitajia? Kenenkään työ ei ole mummojen pyllyjen pyyhintää, vaikka osana työtä se joillakin sairaanhoitajilla ja hoitajilla onkin. Yhtään parempi ei ole toistaan mikään ammatti. Aivan kuin parempi ei ole toinen ihminenkään, vaan kaikki me olemme yhtä arvokkaita.Se vanhus, jonka pyllyä täytyy jo toisen ihmisen pyyhkiä on myöskin yhtä arvokas ihminen kuin kuka tahansa muukin.

• cattimus

Näiden kirjoittajien mielestä hoitajan työtehtäviin kuuluu pelkästään takapuolien pyyhkiminen ja alusastioiden tyhjentäminen. Voi kuulkaa, hoitaja voi paljon muuallakin olla töissä. Suuntautuneisuutta on monenlaista. Ammattikoulussa on mahdollisuus suuntautua lapsiin ja nuoriin, hoitoon- ja huolenpitoon, mielenterveys ja päihdetyöhän, kuntoutukseen, kehitysvammaisten hoitoon, vanhusten hoitoon, hammashuoltoon, ensihoitoon.. ja olikohan vielä muita? Ammattikorkeassakin on kätilöitä, terkkareita, anestesiahoitajia, ensihoitajia, jne. KAIKKI nämä ovat hoitajia, lähihoitajia taikka sitten sairaanhoitajia! Eikä todellakaan kaikkien hommaan kuulu nämä perseiden pyyhkimiset. Vai mitä olette mieltä?

Kuka teidän takapuolenne pyyhkii, kun itse makaatte sairaalassa? Veikkaan, että siinä vaiheessa ollaan kiitollisia kun hoitaja sen takapuolen pyyhkii.

Ihme hörhöjä täälläkin liikkuu valittamassa. Ei varmastikaan perseen pyyhkiminen ole niitä aikeimpia töitä sinällään, mutta kun se ei rajoitu vain siihen. Potilas saattaa sylkeä, purra, nipistellä, haukkua h*oraksi ja yrittää mätkästä turpaan. Siinä on työ pitää sellainen potilas aisoissa. Ja muuten, uskompa, että kaikki ihmiset eivät edes pystyisi vaippaa vanhukselta vaihtamaan. Taitaisi lerva lentää siinä vaiheessa. :D

Vaikka lääkäri tekee ne potilaiden diagnoosit, niin ei se lääkäri niitä potilaita oma-aloitteisesti lähde tutkimaan. Vaan HOITAJAN täytyy ensin ilmoittaa lääkärille, että tämä potilas nyt ei ole kunnossa, on sekavana, jne. Joten hoitajalla on se vastuu siihen ensimmäiseen askeleeseen esim. pitkäaikaispotilaan hoidossa. Vai kuinka moni lääkäri kiertelee osastolla tutkimassa jos mitään muutosta ei ole? Kyllähän lääkäri ne kierrot tekee, mutta on myös niitä potilaita, jotka eivät itse pysty kertomaan voinnistaan. Silloin hoitaja tuntee potilaan parhaiten ja osaa myös täten kiinnittää huomiota kaikkiin poikkeavuuksiin potilaan voinnissa.

Mitä te ihmiset olette "meitä takapuolenpyyhkijöitä" mollaamaan? Minä olen tällä hetkellä töissä paikassa, jossa kaikilla potilailla on vaippa, kaikkien takapuolet pitää pyyhkiä. Mutta nämä ihmiset ovat samanlaisia kuin mekin. Kuka ne takapuolet pyyhkii jos ei me? Kuka sinun äitisi tai isäsi takapuolen pyyhkii? Tai sinun, kun sinä olet vanha? Minä ainakin olen ylpeä siitä mitä teen. Vaikka työnteko ei aina olekaan herkkua, niin silti voin sanoa pitäväni tämän maan vanhuksista huolta parhaani mukaan! Enkä minä ole ainoa, vaan myös moni muu koittaa pitää huolta.

Moni omainen täällä käy varmasti kirjoittelemassa. Ainakin epäilisin, että monella on joku omainen sairaalassa ollut. Voitaisiin tehdä niin, että aina omaisen saapuessa sairaalaan, laitetaan omainen tekemään ne vaipan vaihdot ja takapuolen pyyhkimiset. Ja kernaasti voisi vaikka muutaman muunkin potilaan hoitaa. Varmasti ääni kellossa muuttuisi. Voitaisiin saada edes piirun verran kunnioitusta.

• Hanna M
        cattimus kirjoitti:

Näiden kirjoittajien mielestä hoitajan työtehtäviin kuuluu pelkästään takapuolien pyyhkiminen ja alusastioiden tyhjentäminen. Voi kuulkaa, hoitaja voi paljon muuallakin olla töissä. Suuntautuneisuutta on monenlaista. Ammattikoulussa on mahdollisuus suuntautua lapsiin ja nuoriin, hoitoon- ja huolenpitoon, mielenterveys ja päihdetyöhän, kuntoutukseen, kehitysvammaisten hoitoon, vanhusten hoitoon, hammashuoltoon, ensihoitoon.. ja olikohan vielä muita? Ammattikorkeassakin on kätilöitä, terkkareita, anestesiahoitajia, ensihoitajia, jne. KAIKKI nämä ovat hoitajia, lähihoitajia taikka sitten sairaanhoitajia! Eikä todellakaan kaikkien hommaan kuulu nämä perseiden pyyhkimiset. Vai mitä olette mieltä?

Kuka teidän takapuolenne pyyhkii, kun itse makaatte sairaalassa? Veikkaan, että siinä vaiheessa ollaan kiitollisia kun hoitaja sen takapuolen pyyhkii.

Ihme hörhöjä täälläkin liikkuu valittamassa. Ei varmastikaan perseen pyyhkiminen ole niitä aikeimpia töitä sinällään, mutta kun se ei rajoitu vain siihen. Potilas saattaa sylkeä, purra, nipistellä, haukkua h*oraksi ja yrittää mätkästä turpaan. Siinä on työ pitää sellainen potilas aisoissa. Ja muuten, uskompa, että kaikki ihmiset eivät edes pystyisi vaippaa vanhukselta vaihtamaan. Taitaisi lerva lentää siinä vaiheessa. :D

Vaikka lääkäri tekee ne potilaiden diagnoosit, niin ei se lääkäri niitä potilaita oma-aloitteisesti lähde tutkimaan. Vaan HOITAJAN täytyy ensin ilmoittaa lääkärille, että tämä potilas nyt ei ole kunnossa, on sekavana, jne. Joten hoitajalla on se vastuu siihen ensimmäiseen askeleeseen esim. pitkäaikaispotilaan hoidossa. Vai kuinka moni lääkäri kiertelee osastolla tutkimassa jos mitään muutosta ei ole? Kyllähän lääkäri ne kierrot tekee, mutta on myös niitä potilaita, jotka eivät itse pysty kertomaan voinnistaan. Silloin hoitaja tuntee potilaan parhaiten ja osaa myös täten kiinnittää huomiota kaikkiin poikkeavuuksiin potilaan voinnissa.

Mitä te ihmiset olette "meitä takapuolenpyyhkijöitä" mollaamaan? Minä olen tällä hetkellä töissä paikassa, jossa kaikilla potilailla on vaippa, kaikkien takapuolet pitää pyyhkiä. Mutta nämä ihmiset ovat samanlaisia kuin mekin. Kuka ne takapuolet pyyhkii jos ei me? Kuka sinun äitisi tai isäsi takapuolen pyyhkii? Tai sinun, kun sinä olet vanha? Minä ainakin olen ylpeä siitä mitä teen. Vaikka työnteko ei aina olekaan herkkua, niin silti voin sanoa pitäväni tämän maan vanhuksista huolta parhaani mukaan! Enkä minä ole ainoa, vaan myös moni muu koittaa pitää huolta.

Moni omainen täällä käy varmasti kirjoittelemassa. Ainakin epäilisin, että monella on joku omainen sairaalassa ollut. Voitaisiin tehdä niin, että aina omaisen saapuessa sairaalaan, laitetaan omainen tekemään ne vaipan vaihdot ja takapuolen pyyhkimiset. Ja kernaasti voisi vaikka muutaman muunkin potilaan hoitaa. Varmasti ääni kellossa muuttuisi. Voitaisiin saada edes piirun verran kunnioitusta.

Puhut asiaa ja kerrankin olen kanssasi täysin samaa mieltä.

• cattimus
        Hanna M kirjoitti:

Puhut asiaa ja kerrankin olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Kerrankin! ;D No joo, en mä niin hirveä ihminen ole mitä olen antanut ehkä joissain viesteissä ymmärtää. :D

• r23333

Kuumeen ne osaa mitata ja siihen se sit jää ja nyt ne poraa et lisää palkkaa.Voi voi, mistähän sairaanhoitajille maksetaan?Siitä lauseesta: että ota burana ja jos kivut ei katoo ni mee lääkärille.Ei sairaanhoitajat osaa tehdä mitään ja akateemista tutkintoa ammattikorkeakoulututkinnosta ei saa tekemälläkään.Lääkäreillä se vastuu on ja jos joku muu jotain muuta väittää ni nauran päin naamaa...

• Hehee

koulutuspaikka amk:ssa saamatta? Voi kadesielua....

• kohdallesi hätä,

toivon, että hoitaja sanoo sinulle, ettei voi tehdä muuta kuin mitata sinulta kuumeen. Vielä paremmin - mittaa itse kuumeesi ja kuole siinä sydäninfarktiisi, en osaa sinua auttaa. Hoitaja seisoo vierelläsi tekemättä mitään, ei laita tippaa eikä lääkkeitä, ei mittaa elintoimintojasi, ei aloita mitään parantavaa hoitoa - ja nauraa päin naamaasi....

• cattimus
        kohdallesi hätä, kirjoitti:

toivon, että hoitaja sanoo sinulle, ettei voi tehdä muuta kuin mitata sinulta kuumeen. Vielä paremmin - mittaa itse kuumeesi ja kuole siinä sydäninfarktiisi, en osaa sinua auttaa. Hoitaja seisoo vierelläsi tekemättä mitään, ei laita tippaa eikä lääkkeitä, ei mittaa elintoimintojasi, ei aloita mitään parantavaa hoitoa - ja nauraa päin naamaasi....

Kerran sairaanhoitajat, ja me lähihoitajat (ja tulevat sellaiset) emme osaa tehdä mitään, niin laitetaan ihmiset itsensä hoitamaan itseään! :D

• päästä AMK-opiskelijaksi

mutta jos ja kun pääset niin muista sitten, että ei kannata arvostella ja uhota sellaiselle, joka on ja pysyy sua ylempänä...

• henkisesti ?
        kohdallesi hätä, kirjoitti:

Ei tuo ole tervettä tekstiä ! Tarkoittaako tuo sitä että hoitajat eivät pysty omia pieniä tehtäviään tekemään ? Ois aika vaihtaa tollaset pois ja pehmeeseen huoneeseen. Jokaisenhan kuuluu tehdä työnsä niin hyvin kuin kuuluu oli ammatti sitten mikä vain,mut sinä olisit valmis nauramaan vieressä kun joku kuolee?? Olet sairas! Olen 2 kertaa oikeasti pelastanut ihmishengen menin palavaan autoon ja vedin ihmisen pois ennenkuin se tussahti ja kerran yks oli pudonnut jäihin ja rupes vajoamaan eikä jaksanut enää vetää itteensä jolloin hyppäsin perässä päästiin ylös ja sain kaverin virkoamaan elvytyksellä ja hän selvisi.Eikä nuo ole kuin jokaisen NORMAALIN ihmisen kansalaisvelvollisuuksia ,mut jos joku on töissä eikä ole halukas auttamaan sisätiloissa oikeilla vehkeillä niin olisiko parempi että ottasit ainaskin sen lopputilin.

• Ihanaa79
        henkisesti ? kirjoitti:

Ei tuo ole tervettä tekstiä ! Tarkoittaako tuo sitä että hoitajat eivät pysty omia pieniä tehtäviään tekemään ? Ois aika vaihtaa tollaset pois ja pehmeeseen huoneeseen. Jokaisenhan kuuluu tehdä työnsä niin hyvin kuin kuuluu oli ammatti sitten mikä vain,mut sinä olisit valmis nauramaan vieressä kun joku kuolee?? Olet sairas! Olen 2 kertaa oikeasti pelastanut ihmishengen menin palavaan autoon ja vedin ihmisen pois ennenkuin se tussahti ja kerran yks oli pudonnut jäihin ja rupes vajoamaan eikä jaksanut enää vetää itteensä jolloin hyppäsin perässä päästiin ylös ja sain kaverin virkoamaan elvytyksellä ja hän selvisi.Eikä nuo ole kuin jokaisen NORMAALIN ihmisen kansalaisvelvollisuuksia ,mut jos joku on töissä eikä ole halukas auttamaan sisätiloissa oikeilla vehkeillä niin olisiko parempi että ottasit ainaskin sen lopputilin.

Höpö Höpö eläpä nyt keksi noita juttuja.....Toisaalta enpä oo ite hoitajan laskenu pelastamieni ihmisten määrää välillisesti tai välittömästi...et silleen...mene sää vain painelee niitä prosessin nappeja kun se on niin vaikeeta

• jo vaikeaa
        Ihanaa79 kirjoitti:

Höpö Höpö eläpä nyt keksi noita juttuja.....Toisaalta enpä oo ite hoitajan laskenu pelastamieni ihmisten määrää välillisesti tai välittömästi...et silleen...mene sää vain painelee niitä prosessin nappeja kun se on niin vaikeeta

Erottaa se burana panadolista et älä vaivaa tyhjää päätäsi siintä mitä muut kirjoittaa yritä suoriutua niistä muutamista pikkuasioista mitä sinulle sanotaan eli meneppäs vaihtamaan sitä vaippaa vai onko sekin liikaa sinun päällesi ?

• niitä hoitsuja
        Ihanaa79 kirjoitti:

Risoo ? Olen nähnyt ja kuulluut monenkiin kaverini pelastavan ,eikä siinä mitään ihmettä ole! Ehkä siinä hoitajille on ihmettä kun pystyy edes jotenkiin hoitavan työtään !? Ei ole mitään ihmettä jos joku tekee toisen hengen eteen kaikkensa paitsi hoitsuille ... kyllä on mitätöntä porukkaa..

• poijjjaat
        niitä hoitsuja kirjoitti:

Risoo ? Olen nähnyt ja kuulluut monenkiin kaverini pelastavan ,eikä siinä mitään ihmettä ole! Ehkä siinä hoitajille on ihmettä kun pystyy edes jotenkiin hoitavan työtään !? Ei ole mitään ihmettä jos joku tekee toisen hengen eteen kaikkensa paitsi hoitsuille ... kyllä on mitätöntä porukkaa..

kokeilemaan ihan aikuisten oikeesti, niin selviää mikä risoo. Pelastajan gloria kiehtoo henkisesti keskenkasvuisia pikkupoikia, mutta jatkuvassa etulinjassa olemista ei kenenkään teidän kantti kestäisi päivääkään, vellit housussa ruikuttaisitte. Kaltaisillanne kommentoijilla ei ole minkään valtakunnan käsitystä "pelastamisen" ja pelastamisen erosta. Urotekoja täällä rummutatte ja kuvittelette olevanne mahtisonneja vaan takulla menee peukku suuhun ja toinen perseeseen jos joutuisitte sairaanhoitajan työhön - tositoimiin. Ei räkänokille. Helppo se on täällä spämmätä.

• taas näkee
        poijjjaat kirjoitti:

kokeilemaan ihan aikuisten oikeesti, niin selviää mikä risoo. Pelastajan gloria kiehtoo henkisesti keskenkasvuisia pikkupoikia, mutta jatkuvassa etulinjassa olemista ei kenenkään teidän kantti kestäisi päivääkään, vellit housussa ruikuttaisitte. Kaltaisillanne kommentoijilla ei ole minkään valtakunnan käsitystä "pelastamisen" ja pelastamisen erosta. Urotekoja täällä rummutatte ja kuvittelette olevanne mahtisonneja vaan takulla menee peukku suuhun ja toinen perseeseen jos joutuisitte sairaanhoitajan työhön - tositoimiin. Ei räkänokille. Helppo se on täällä spämmätä.

Todellisen onnettoman kuka ei ole mitään muuta tehnyt kuin hoitajan onnettomia hommia ! Näköjään niissä pillereitten kannoissakin on sinulle liikaa.Turha edes sanoa et joskus sinunkin pitäisi päästä oikeisiin töihin loppus toi lätinä !

• se menee
        taas näkee kirjoitti:

Todellisen onnettoman kuka ei ole mitään muuta tehnyt kuin hoitajan onnettomia hommia ! Näköjään niissä pillereitten kannoissakin on sinulle liikaa.Turha edes sanoa et joskus sinunkin pitäisi päästä oikeisiin töihin loppus toi lätinä !

Kukaan muu ei ole rummuttanut uroteoillaan vaan hoitajat yrittävät ylentää itsensä muuhun kuin perseen pesijöiksi !Muille se on perusjuttu tekee mitä pitää kukaan ei ole kehunut vaan todennut ei siinä ole mitään ihmettä vain hoitajille siinä on ihmettä että pystyy muutakin kuin pillereitä kantamaan!

• ottaa mukaan .,.,.,
        henkisesti ? kirjoitti:

oma noheva pelastustaitoinen kaveri kun joudut sairaalaan. Vastassasi saattaa olla hoitaja.....

• että,

Kun ambulanssi saapuu, sieltä nousee sairaanhoitajia pelkästään. Lääkäri tulee mukaan hyvin harvoin. Väittäisin, että kyllä siinä täytyy olla hanskassa muukin kuin kuumeen mittaus.

Kun makaat nukutuksessa, käy anelekuri paikalla ja kukas monitoreista valvoo, ettet kuole sinne pöydälle, hoitsu. (toki toisinaan se lääkäri siellä viihtyy koko leikkauksenkin)

Kun olet synnyttämässä, kukas se hoitaa koko homman, kuka valvoo, että sikiö ei ole ahdinkotilassa, kätilö. Eikä hänkään yleensä ole lääketieteellistä käynynt.

Näitä vertauksia voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Eikös muuten ole ihmisillä suomen kieli hallussa. Mietitäänpäs, että miksikäs meitä kutsutaan. Sairaanhoitajiksi. Mitäs tämä sana voisi pitää sisällään? Kenties sairaanhoitoa? Sairaan hoitaminen on muutakin kuin pelkkää diagnostiikkaa. Ja toki seurastamme löytyy pikkulääkäreitä, jotka luulevat osaavansa lääkärin duunin, mutta nämä ovat niitä tietämättömiä, ei ne jotka tekevät sitä mihin ovat kouluttautuneet. Pitävät huolen potilaasta ja seuraavat tilanetta, jotta voidaan ilmoittaa lääkärille, joka osaa arvioida tilanteen sen perusteella.

Terveydenhoito on tiimityöskentelyä, ei lääkäri ole sen tärkeämpi kuin sairaanhoitaja, eikä sairaanhoitaja ole sen tärkeämpi kuin lähihoitaja, eikä lähihoitaja ole sen tärkeämpi kuin laitoshuoltaja jne. Jos yksi näistä tiimin jäsenistä puuttuu, romuttuu koko systeemi.

Mitens se kateellisuus on näin suomalaisiin iskostunut, äidinmaidossa vai ?

• ammattilainen???

ensimmäisestä virkkeestä ponnahduslautana tämä: sieltä ambulanssista voi vielä suuremmalla todennäköisyydellä nousta lähihoitaja tai lääkintävahtimestari... mites sitten suu pannaan? no osaahan ne perseitä pyyhkiä palatakseni keskustelurungon alkuun...
        sitten se lähihoitaja, alikoulutettu p*ka tutkii: otta sydänfilmit (jopa tulkitsee sen), vitaalit ym.ym. tarpeen mukaan, pistää tipan ja alkaa lotraamaan suurella lääkearsenaalillaan. mahdollisesti liuottaa sydäninfarktin ym. ym. (sairaalamaailmassa siis lääkärin tehtävä) ja tämä kaikki ilman lääkärin, tai edes sairanhoitajan läsnäoloa...
        siitä saa miettiä ammattien eroja ja ammattitaidon määritelmää...

• kyläterkkarin

vastaavaksi laitetaan just valmistunut lekuri, arvaa sen kuka siellä ne taudit oikeasti tietää/tuntee. Hyvä ja kokenut sh voi ilmoittaa juipille, missä on reseptilaatikko ja mitä siihen pitää kirjoittaa, kun tuntee potilaansa ihan parin-kolmen sukupolven takaa. Niin ja joskus pitää myös "ehdottaa" joitakin tutkimuksia sekä lähetteen kirjoittamista erikoissairaanhoitoon, hienovaraisesti tietty, ettei se juippi ota nokkiinsa.

• älynlahjoilla sinua

Vertaat siis pätevyydessä kokenutta hoitajaa ja tuoretta lääkäriä?

Eikö tulisi verratta pätevyydessä tuoretta hoitajaa ja tuoretta lääkäriä? Kumpi tietää enemmän?

Tai sitten verrata kokenutta lääkäriä ja kokenutta hoitajaa? Kumpi tietää enemmän?

Huomaa kyllä taas hoitajien koulutuksen tason, kun ei tuon vertaa osata ajatella omilla aivoilla, että mitä pystyy vertaamaan ja mitä ei...

• verrata??
        älynlahjoilla sinua kirjoitti:

Vertaat siis pätevyydessä kokenutta hoitajaa ja tuoretta lääkäriä?

Eikö tulisi verratta pätevyydessä tuoretta hoitajaa ja tuoretta lääkäriä? Kumpi tietää enemmän?

Tai sitten verrata kokenutta lääkäriä ja kokenutta hoitajaa? Kumpi tietää enemmän?

Huomaa kyllä taas hoitajien koulutuksen tason, kun ei tuon vertaa osata ajatella omilla aivoilla, että mitä pystyy vertaamaan ja mitä ei...

Eihän sairaanhoitajaa ja lääkäriä edes voi verrata, oli sitten kokenut tai kokematon! Sama kuin vertaisi opettajaa ja kouluavustajaa tai insinööriä ja putkimiestä! Samalla alalla joo, mutta eri työnkuva, koulutus ja sen pituus/taso, vastuu, osaaminen ym ym. Koittakaa jo ymmärtää, että hoitaja on hoitaja ja lääkäri on lääkäri!!

• kukaan ole
        verrata?? kirjoitti:

Eihän sairaanhoitajaa ja lääkäriä edes voi verrata, oli sitten kokenut tai kokematon! Sama kuin vertaisi opettajaa ja kouluavustajaa tai insinööriä ja putkimiestä! Samalla alalla joo, mutta eri työnkuva, koulutus ja sen pituus/taso, vastuu, osaaminen ym ym. Koittakaa jo ymmärtää, että hoitaja on hoitaja ja lääkäri on lääkäri!!

Väittänytkään, että hoitaja on lääkäri. Hoitaja on hoitaja ja lääkäri on lääkäri. Mutta hoitaja monesti joutuu hienovaraisesti avittamaan lääkäriä. Esimerkiksi juuri jonkun pitkäaikaispotilaan hoidossa. Kyllä se hoitaja paremmin potilaan tuntee kuin se lääkäri ja huomaa muutokset potilaan voinnissa. Hoitaja sitten kehoittaa tutkimaan. Kukaan lääkäri ei ala pitkäaikaisosastollakaan itsekseen potilaita tutkimaan.

• yleinen kuvio

monessa paikkaa. joissain paikoissa lääkärit osaavat jopa pyytää itse apua, tai ainakin osaavat arvostaa kun sitä saavat. hoitajilla usein vaan sattuu olemaan pidempi kokemus kyseisestä työpaikasta ja potilasmateriaalista.
        kukaan ei ole seppä syntyessään, sen toivon tuoreiden lääkäreiden, sekä hoitajien ymmärtävän. vanhemman / kokeneemman viisautta kannattaa hyödyntää - alemmasta koulutuksesta huolimatta. "ylpeys käy lankeemuksen edeltä" ja aina voi oppia jotain uutta!!! =)

• Hoitaja

En kyllä koe olevani mitenkään parempi kuin lähihoitajat/perushoitajat, me vain teemme erilaista työtä, ainakin omassa työpaikassani. En ole myöskään sen huonompi taikka parempi kuin laitosapulaiset, välinehuoltajat, osastosihteerit tai muutkaan oman ammattinsa taitajat. Minulle riittää se että osaan ja hallitsen oman työni, mutta osaan kyllä antaa arvoa myös muille samassa paikassa vähän erilaista työtä tekeville.

En myöskään ole kateellinen lääkäreille enkä omasta tahdostani koskaan kyllä yritä tehdä heidän työtään. Valitettavasti se vain on joskus ihan tämän päivän todellisuutta että työparina sattuu olemaan sairaalalääkäri/amanuenssi taikka joku muu joka ei vielä ehkä omaa rautaista ammattitaitoa kaikkeen siihen jota me päivän aikana työksemme teemme. Joskus nämä lääkärit odottavat että kokenut sairaanhoitaja ottaa kantaa ja hoitaa tilanteen eteenpäin, jos ollaan törmätty johonkin ongelmatilanteeseen. Koska meillä ei ole koulutusta eikä valmiuksia lääkärin tehtäviin en voi myöskään lääkärin tehtäviä suorittaa. Uskon että tuskin sairaanhoitajat missään yrittävät omatahtoisesti hypätä lääkärin housuihin, en minä ainakaan halua ottaa vastuuta joka ei minulle kuulu. Tämän päivän lääkäripula vain joskus tekee tepposet monella työpaikalla....

• esimerkkitapauksia

Yleensä hoitajat kuitenkin ymmärtävät, mitä heidän työnkuvaansa kuuluu, ainakin minun työpaikallani. Kuitenkin kohdalleni on osunut monta tyyppiä, joiden asenne on luokkaa "On se kumma, kun kokeneelle sairaanhoitajalle maksetaan vähemmän kuin nuorelle lääkärille..." jne.

Sairaanhoitajat eivät kuitenkaan ole mitään lääkäreitä tai päinvastoin. Kokenut sairaanhoitaja saattaa tietää paljon lääkkeiden nimiä ja tuntea jonkin potilaan hoidon tapauskohtaisesti todella hyvin kokemuksen tuomalla varmuudella. Hän ei kaikesta huolimatta omaa edes sellaista lääketieteellistä tietämystä kuin nuori lääkäri. Hoitajan työ keskittyy hoitotyöhön. Hoitotyö pohjautuu hoitotieteeseen, ja hoitajat toimivat toteuttaen hoitotieteen periaatteita ja havainnoiden potilaan hoitoa, jotta potilaan hoitotasapainoa voitaisiin paremmin kehittää niin hoidollisin kuin lääketieteellisin keinoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      162
      2569
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      701
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe