Mikä on minimi työkyvyttömyyseläkkeen määrä?

Vain vähän työvuosia

Hei!

Täytän pian 50 vuotta ja vaikuttaa vahvasti siltä, että työkyvyttömyyseläke on edessä.

Kuulun siihen ikäpolveen, jonka niitä työtuloja ei huomioida, jotka on tehty alle 23-vuotiaana.

Olen ollut töissä 16-vuotiaasta 23-vuotiaaksi, eli 7 vuotta työtuloa, joita ei hyväksytä. 23-vuotiaana aloitin opinnot ja opiskelin 6 vuotta, olin töissä vuoden ja jäin äitiyslomalle. Sain neljä lasta,joita sitten hoitelin yli 15 vuotta, enkä siis kuluttanut kaupungin rahoja meidän lasten päivähoitokuluihin, mutta kotihoidontukea, vaikka siitä veron maksoinkin, ei hyväksytä työtuloihin, mutta täyttä työtä on lastenhoitokin.

Yritin palata työelämään ja sain pätkätöitä, mutta olin jo liian vanha työelämään kai, sillä aina nuoremmat vei työpaikat. Sitten aloin sairastella ja sitä on kestänyt niin paljon, että tosiaan työkyvyttömyyseläke on edessä.

Sain kerran Ilmarisen eläkelaitokselta tiedotteen, jossa luki jotenkin niin, että työsuhteistani kertynyt eläke on reilut 200 €/kk.

Nyt siis olen tosi huolissani, että tuolla summallako minun pitäisi selvitä? Mikä siis on minimi työkyvyttömyyseläkkeen määrä ja miten se työkyvyttömyyseläke muodostuu?

Onko siinä esim. joku pohjaosa, johon tulee lisäksi tuo työsuhteistani kertynyt 200 €?

Olen ollut tosi huonopalkkaisissa töissä, vaikka olinkin hyvin koulutettu, mutta minkäs teet, kun laitoin lapset urakehityksen edelle, enkä sitä kyllä kadu, mutta harmittaa se kuitenkin, jos pitää sairaana ja köyhänä loppuelämä kituuttaa, kun siinä sairastamisessakin on jo ihan tarpeeksi.

Kiitos paljon kaikille vastauksista!!!

12

21172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mökitön mummo

Samoin oli elämän alkupuoli minullakin ja vaikkakin olin yh:na eri paikoisa vuorotyössä,ei työeläkkeeni kovin iso ole,mutta sen ollessa peinehkö Kela maksaa kansaneläkettä jonka summa riippuu työeläkkeen määrästä,eli kehoitan kysymään Kelalta asiaa.
      Samoin Kela maksaa eläkeläisen as.tukea ja iselleni se on yli 220/kk vuokran ollessa vähän yli 400/kk.
      Mahdollisia lääkekulujakin saa Kela-korvattuina ja niistäkin kannattaa kysellä sieltä.
      Älä hätäänny,ei meillä nälkään (ainakaan vielä) ketään tapeta :)

• Vähän työvuosia

Kiitos Mökitön mummo rauhoittelusta! : )

Minulla muisti pätkii sen verran pahasti, etten nyt muista oliko nimimerkkini alunperin tuo, mutta jotain sinnepäin, eli se tämän ketjun aloittaja kuitenkin olen.

• paniikkia..

Älähän alkuperäinen hätäile, kuten mökitön mummokin totesi, niin ei Suomessa (kai?) vielä ketään nälkään tapeta.

Kun haet siis työkyvyttömyyseläkettä, voit hakea sitä Kelan kautta, jonka kautta paperisi menevät työeläkeyhtiöön (tapauksessasi muistaakseni Ilmarinen?). Kun eläkelaitos on ratkaissut eläkeasiasi, tekee Kela oman eläkepäätöksensä tämän työeläkepäätöksen perusteella. Eli jos Ilmarinen hylkää eläkkeesi (ei katsota työkyvyttömäksi tms.) niin myös Kela hylkää samoilla perusteilla eläkkeen. Tietenkin myös siis myöntöperusteet ovat samanlaiset.

Kela voi myöntää kansaneläkettä sekä eläkkeensaajan asumistukea eläkettä saavalle. Kansaneläke riippuu työeläkkeesi suuruudesta. Tosin aikoinaanhan ideana oli kaiketi se, että kaikille piti ilmeisestikin tulla täysi kansaneläke ja sen lisäksi "palkkio" aikaisemmin elämässä tehdyssä työstä eli työeläke. Nykyään on niin, että jos saat liian suuren (!!??) työeläkkeen, ei kansaneläkettä Kelasta tipu. Väärin, sanon minä.

Joten työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään Kelaan tarvittavan lääkärintodistuksen saatuasi ja lisäksi hae Kelasta eläkkeensaajan asumistukea.
        Ja mikäli tulosi jäävät tästä huolimatta suht alhaiseksi, voit saada myös toimeentulotukea sosiaalivirastosta, riippuen tietysti esim. puolisosi tuloista, asumismuodostasi, omaisuudestasi jne.

• vähän työvuosia
        paniikkia.. kirjoitti:

Älähän alkuperäinen hätäile, kuten mökitön mummokin totesi, niin ei Suomessa (kai?) vielä ketään nälkään tapeta.

Kun haet siis työkyvyttömyyseläkettä, voit hakea sitä Kelan kautta, jonka kautta paperisi menevät työeläkeyhtiöön (tapauksessasi muistaakseni Ilmarinen?). Kun eläkelaitos on ratkaissut eläkeasiasi, tekee Kela oman eläkepäätöksensä tämän työeläkepäätöksen perusteella. Eli jos Ilmarinen hylkää eläkkeesi (ei katsota työkyvyttömäksi tms.) niin myös Kela hylkää samoilla perusteilla eläkkeen. Tietenkin myös siis myöntöperusteet ovat samanlaiset.

Kela voi myöntää kansaneläkettä sekä eläkkeensaajan asumistukea eläkettä saavalle. Kansaneläke riippuu työeläkkeesi suuruudesta. Tosin aikoinaanhan ideana oli kaiketi se, että kaikille piti ilmeisestikin tulla täysi kansaneläke ja sen lisäksi "palkkio" aikaisemmin elämässä tehdyssä työstä eli työeläke. Nykyään on niin, että jos saat liian suuren (!!??) työeläkkeen, ei kansaneläkettä Kelasta tipu. Väärin, sanon minä.

Joten työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään Kelaan tarvittavan lääkärintodistuksen saatuasi ja lisäksi hae Kelasta eläkkeensaajan asumistukea.
        Ja mikäli tulosi jäävät tästä huolimatta suht alhaiseksi, voit saada myös toimeentulotukea sosiaalivirastosta, riippuen tietysti esim. puolisosi tuloista, asumismuodostasi, omaisuudestasi jne.

sainpas sinulta hyvät ja tarkat tiedot, kiitos kovasti.

Nyt ei enää mietitytä kuin se, että onkohan työkyvyttömyyseläkkeen suuruun suunnilleen samansuuruinen kuin sitä edeltänyt sairaspäiväraha? Toivottavasti ei ainakaan pienempi, kun nytkään ei tule edes 500 euroa.

Kiitos vielä! : )

• mutta saan työeläkettä 219€

lisäksi norjasta 144€ ja kansaneläkettä 380€ ja asuntotukea 129€ eli 872€ ja vuokra on onneksi vain 250€ ja sähköä 22€/kk eli jää 600€ muihin ja hyvin pärjää jos elää varojensa mukaan ja ei velkoja.Ja vaikka olisi velkoja niin 580€ on suojaosuus johon ei asumistuki kuulu eikä minulla tuo norjasta saatava työkyvyttömyys korvaus onneksi:=)

• vähän työvuosia
        mutta saan työeläkettä 219€ kirjoitti:

lisäksi norjasta 144€ ja kansaneläkettä 380€ ja asuntotukea 129€ eli 872€ ja vuokra on onneksi vain 250€ ja sähköä 22€/kk eli jää 600€ muihin ja hyvin pärjää jos elää varojensa mukaan ja ei velkoja.Ja vaikka olisi velkoja niin 580€ on suojaosuus johon ei asumistuki kuulu eikä minulla tuo norjasta saatava työkyvyttömyys korvaus onneksi:=)

No onneksi sinulla on nuo Norjan tulot, hyvä homma!

Kyllähän sitä olisi tehnyt asiat vähän toisin, jos olisi ollut kyky nähdä tulevaisuuteen, eli olisin minäkin varmaan vähän aiemmin lähtenyt takaisin työelämään, enkä siis olisi aina kutakin lasta 3-vuotiaaksi hoitanut itse, mutta minkäs teet. Enkä tiedä, olisinko niin pitkään opiskellut juuri parhaimpina työvuosinani, jolloin siis tein opintovelkaa, enkä suinkaan parantanut eläkettäni.

Sitä kuvittelee, että pysyy terveenä ja sitten saa työpaikan ja kaikki menee suht. mukavasti....

• huomioitsija

Työeläke ja työkyvyttömyseläke ovat kaksi eri asiaa ja lienevätkö lasketaperusteet sitten erilaiset, en tiedä?

• Hjelper
        paniikkia.. kirjoitti:

Eli sen verran korjausta asiaan, että Kela ja eläkelaitos tekevät kyllä ihan omat ratkaisunsa asiassa. Kummassakin käsitellään asia samaan aikaan, jonka jälkeen ensimmäisenä ratkaisun tehnyt ilmottaa toiselle ja mikäli laitoksien välillä olisi tulossa eriävä ratkaisua, neuvotellaan, eli aina kyllä pyritään samaan ratkaisuun. Jokatapauksessa Kelalle vaan paperit ja he laittavat asian vireille myös eläkelaitokseen.

• on siis

elämisesi sekä lasten maksanut jo 15 vuodelta ja lstesi osalta pidemmältä sekä sinut kouluttanut ja nyt pitäisi vielä eläkettä maksaa. se oliko lastesi hoito sinulle työtä on sinun asiasi ei kenenkään muun. leipä tuli pöytääsi silloin, kuten se tulee tulevaisuudessakin.

• eläke

330/kk työeläke kansaneläke 325/kk. Voisi kuvitella, että jos työeläke 200/kk olis kansaneläke jotain 400/kk.

• ja loput jotain

jota ei oteta huomioon. Olen tosi tympääntynyt koko eläkelaitokseen.
        Minä myös olen aloittanut 15 vuotiaana työt mutta eläkekertymä on alkanut vasta 23 vuotiaana. Nyt olen nivelistäni kulunut ja saanut kolme vuotta osatyökyvyttömyyseläkettä Suomesta ja Ruotsista koko työkyvyttömyyseläkettä. Se neljännes on sitten ei mitään. Meni kolme vuotta ennenkuin sain takautuvasti eläkkeen Ruotsista, sen ajan sain Suomen eläkettä 153€ brutto ja sairaspäivärahaa 252€/kk. Saatuani Ruotsin eläkkeen (450€/kk), jouduin maksamaan koko saamani kolmen vuoden sairaspäivärahan Kelalle takaisin.
        Vaikka olen työkyvytön, näyttää olevan mahdotonta saada koko työkyvyttömyyseläkettä Suomesta ja se 1/4 on sitten jotain jonka eläkelaitos pimittää minulta.

• pettynyt
        ja loput jotain kirjoitti:

jota ei oteta huomioon. Olen tosi tympääntynyt koko eläkelaitokseen.
        Minä myös olen aloittanut 15 vuotiaana työt mutta eläkekertymä on alkanut vasta 23 vuotiaana. Nyt olen nivelistäni kulunut ja saanut kolme vuotta osatyökyvyttömyyseläkettä Suomesta ja Ruotsista koko työkyvyttömyyseläkettä. Se neljännes on sitten ei mitään. Meni kolme vuotta ennenkuin sain takautuvasti eläkkeen Ruotsista, sen ajan sain Suomen eläkettä 153€ brutto ja sairaspäivärahaa 252€/kk. Saatuani Ruotsin eläkkeen (450€/kk), jouduin maksamaan koko saamani kolmen vuoden sairaspäivärahan Kelalle takaisin.
        Vaikka olen työkyvytön, näyttää olevan mahdotonta saada koko työkyvyttömyyseläkettä Suomesta ja se 1/4 on sitten jotain jonka eläkelaitos pimittää minulta.

Minulla menee toistepäin, saan työkyvyttömyyseläkettä täällä suomessa. Ruotsista on tullut jo kaksi kertaa hylkäävä päätös. Seuraavaksi menee siellä lääninoikeuteen, saas nähdä meneekö läpi siellä hakemukseni?

Ruotsissa työskentelin kummiskin 20 vuotta ja eläkkeeni olisi suurempi sieltä, kuin mitä täällä nyt saan.

Ovat sitä mieltä visbyssä, että olen työkykyinen!
        Myös sitä toitottavat että en ole ollut yhtäkyytisesti sairauskirjoilla täyttä vuotta ja että työkykyni ei ole alentunut 1/4 osaa vuoden aikana? Ei ole alentunut, heidän mielestään. Kumminkaan en ole pystynyt olemaan työkykyinen täällä :)

Siis olen ollut poissa työelämästä syyskuusta -05 lähtien ja työkyvyttömyyseläke tuli voimaan täällä 1.2.07. Sitä ennen sairauskirjoilla ja kuntoutustuella.

Pitäisi jotain järkevää lausuntoa antaa sinne, tuntuu vain sille et järki ei kohta riitä lisälausuntoihin.

Tietääkö teistä kukaan ihmistä/ihmisiä, ketkä olisi paneutuneet näihin valitus lausuntoihin ja mitä niihin pitäisi järkevästi tulla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3277
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1112
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1062
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      978
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      890
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe