Rakenneratkaisu kivitaloon

tiilirakentaja 08

Ajattelin kokeilla mitkä on mielipiteet kaavailemastani rakenneratkaisusta täällä muun kansan mielessä. No hulluksihan minut tuomitaan, se on huomattu, mutta hullu olen aina ollut.

Tarkoitus olisi rakentaa seuraavanlainen ulkoseinä:

http://www.finnfoam.fi/index.php?action=item-view&item-action=view&item-hash=8661ad1e09f3a16073e3b76b6f7e18f8

Eli tiilirunko, 2*80mm finnfoam, tuuletus, tiiliverhous

Miksi näin? Täystiilitalo hyvä yleensä muuten mutta villojen kastuminen on ollut riksi. Ei yllä olevassa rakenteessa. Työmenettelynä yllä oleva rakenne vaatii hieman toisenlaista etenemistämm. siteet pitää propata jälkikäteen.Eristeen voisi kiinnittää sanerauslaastilla tiiliseinään niin tulee tiivis

13

1731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakenneratkaisu. olen tehnyt kolme kpl käänteisiä rakenteita so. kantava kiviulkokuori (tiili, betoni)-tuuletusrako lauta 22mm (tiili ei tarvitse)-eps eristys-tartunta-rappaus-maali.
      ps. lisää tarvittaessa myöhemmin. täytyy lähteä jalkalistoja napsimaan kiinni paikallavalettubetonielementti versioon. ostaja kärkkyy ovella milloin pääsisi asumaan.

    • jii

      kahissa on sentään niitä valmiita "reikäkiviä" esim sähköputkituksille, niin ettei kaikkea tarvii roilota. Silti tuo tiili on aika työläs tekniikan upotuksen kannalta. Meillä saunaosasto on 150mm leca 2*70mm uretaani ja siihen tulee loppukesästä tiiliverhous päälle, ja nyt olen vähän mietiskellyt että tuota ehkä kannattaisi tosiaan soveltaa enenmmänkin. Urskavaahdon elinikä on se mikä mua askarruttaa, ilmeisesti ajattelit tiivistää nuo finnfoaminkin saumat sillä? Tuossa on mallissa on (spesialistienkin mukaan) tärkeää estää ilman seinän suuntainen liike eristeiden välissä jos vaikka ulompi eriste ei olekaan ihan tiiviisti saumattu joka kohdasta. Muuten ilma pääsee jäähdyttämään eristeen väliä.

      • tiileri tiilirakentaja

        mutta tiilerin tiilistä tehdään

        Miksi tuota polyuretaanivaahdon elinikää epäillet. Eikö se ole ihan yhtä kestävää kuin polyuretaani eristekin?

        Tosiaan voisi yksikerroksinen eristys olla parempi, mutta eipä ole yli 100mm xps-levyjä


      • jii
        tiileri tiilirakentaja kirjoitti:

        mutta tiilerin tiilistä tehdään

        Miksi tuota polyuretaanivaahdon elinikää epäillet. Eikö se ole ihan yhtä kestävää kuin polyuretaani eristekin?

        Tosiaan voisi yksikerroksinen eristys olla parempi, mutta eipä ole yli 100mm xps-levyjä

        vaan lähinnä tosiaan ajattelin tuota tekniikan upotuksen helppoutta/vaikeutta. Siinä mielessä leka tai sipo on helpompia runkomatskuja kuin kova ja sotkeva tiili (roilotessa siis).

        Uretaanin kestoa tuossa olen pohdiskellut moneen kertaan aina kun olen kiinnitellyt ikkunoita, tiivistellyt noita mainittuja saunan eristeitä ym.. alkaa mökki falskata aika pahasti jos vaahto ei pysyisikään tiiviinä jostain syystä. Siitä kun en koskaan ole nähnyt selostetta jossa elinikää veikkailtaisiin, vaikka koitin joskus netistä sellaista etsiä.

        Kyllä kai kaksi levyä saa tiiviisti yhteen kun ensin vähän miettii ja harjoittelee, mulla vaan oli vähän ongelmia saunan katon 100 100mm uretaanilevyjen kanssa kun ne oli aina hieman ropeleita eli niitä ei meinannut saada millään vedätetyksi tiiviisti yhteen urskaamisen ajaksi. Vaahtoakin kului liimailuun aika hurjia määriä.


      • luja..
        jii kirjoitti:

        vaan lähinnä tosiaan ajattelin tuota tekniikan upotuksen helppoutta/vaikeutta. Siinä mielessä leka tai sipo on helpompia runkomatskuja kuin kova ja sotkeva tiili (roilotessa siis).

        Uretaanin kestoa tuossa olen pohdiskellut moneen kertaan aina kun olen kiinnitellyt ikkunoita, tiivistellyt noita mainittuja saunan eristeitä ym.. alkaa mökki falskata aika pahasti jos vaahto ei pysyisikään tiiviinä jostain syystä. Siitä kun en koskaan ole nähnyt selostetta jossa elinikää veikkailtaisiin, vaikka koitin joskus netistä sellaista etsiä.

        Kyllä kai kaksi levyä saa tiiviisti yhteen kun ensin vähän miettii ja harjoittelee, mulla vaan oli vähän ongelmia saunan katon 100 100mm uretaanilevyjen kanssa kun ne oli aina hieman ropeleita eli niitä ei meinannut saada millään vedätetyksi tiiviisti yhteen urskaamisen ajaksi. Vaahtoakin kului liimailuun aika hurjia määriä.

        Muistaisin että makroflex olisi jossain vaiheessa ilmoittanut kotisivuillaan kestoiäksi noille vaahdoille 100vuotta. Enää en sitä uusilta sivuilta löytänyt. Mutta eihän noista elinikäennusteista tiedä voihan olla että kestää paljon pidempäänkin. Onko sinulla jokin syy epäillä vaahdon kestoa UV:lta suojatussa paikassa?

        Mietein tuota kahden levyn liittämistä. Yleensä varmaan vaahto väliin ja tuskin sitä sitä vaahtoakaan ihan olemattomiin saa sieltä puristettua joten siitäkin rakoa? ja tosiaan pinnat ei ihan tasaisisa tiiliseinässä tai muissakaan seinissä


      • jii
        luja.. kirjoitti:

        Muistaisin että makroflex olisi jossain vaiheessa ilmoittanut kotisivuillaan kestoiäksi noille vaahdoille 100vuotta. Enää en sitä uusilta sivuilta löytänyt. Mutta eihän noista elinikäennusteista tiedä voihan olla että kestää paljon pidempäänkin. Onko sinulla jokin syy epäillä vaahdon kestoa UV:lta suojatussa paikassa?

        Mietein tuota kahden levyn liittämistä. Yleensä varmaan vaahto väliin ja tuskin sitä sitä vaahtoakaan ihan olemattomiin saa sieltä puristettua joten siitäkin rakoa? ja tosiaan pinnat ei ihan tasaisisa tiiliseinässä tai muissakaan seinissä

        että muovituotteiden elinikä on aina enemmän tai vähemmän rajallinen.. jos fiilispohjalta pitäisi valita heikoin lenkki niin se olisi tuo vaahto.

        Tuo levyjen puristaminen yhteen on tosiaan hankalaa. Millään pönkävirityksillä se ei hyvin onnistu vaan voisi olla esim kierretangot muuraussiteinä ja niillä kiristäisi laudanpätkät tai vaneripalat painamaan levyt kunnolla yhteen. Pohjimmainen levy olisi kannattanut laittaa saneerauslaastilla, mutta eipä sitä kukaan siinä vaiheessa keksinyt kun sitä asentelin..


    • puutaloon

      Laitoin vastaavanlaisen rakenteen puutaloon 15 v sitten. Tosin käytin polystyreenin sijasta polyuretaania. PU-vaahto näyttää pysyvän levyjen välissä ja "seinäliimana" hyvin; rakenteita ei ole tarvinnut avata, mutta mitään lömpövuotoa ei ole myöskään havaittu.

      Lämmitykseenä on suora sähkölämmitys, mutta asensimme 1/3 normin mukaisesta lämmitystehosta, eikä ole kylmä tullut.

      Seuraavaksi rakennan todennäköisesti tiilestä ja eristän PU:lla. 100 mm PU-levy vaahdolla "hitsattuna" on osoittautunut hyväksi.

      Tuttavalla on PU-eristetty tiilinen OKT, jonka lämmityskausi on 3 kk per vuosi ja se hoidetaan pääosin varaavalla takalla.

      • Makro-talon

        talot taisivat olla tyystin uretaanilla eristettyjä.


      • luja..
        Makro-talon kirjoitti:

        talot taisivat olla tyystin uretaanilla eristettyjä.

        kyllähän polyuretaanieristeistä löytyy jonkinlainen ratkaisu jokapaikkaan vieläkin. Ja myös SPU:lta


    • turvallinen

      Ei kait tuo hullumpi ratkaisu ole. Ei se villakaan kyllä mikään riski ole. Kun tekee talon huolella niin ei mitään ongelmia ole tiedossa villaseinien kanssa.

      Jos seinään pääsee vettä niin ongelmia on tiedossa olipa eristeenä mitä tahansa.

      • tiileri tiilirakentaja

        jos eristeenä on villa ja vettä tai kosteutta pääsee eristeisiin niin ongelmia tulee todennäköisesti. Finnfoamin kanssa ongelmien syntyminen ei kuitenkaan mielestäni ole yhtään niin todennäköistä.

        Miksi villa joka imee itseensä helposti suuria määriä kosteutta voisi olla samalla tavalla turvallinen valinta kuin finnfoam? Lisäksi finnfoam on tiivis joten seinän tiiveys paranee(merkitystä varmaankin vain puhtaaksimuuratussa).

        Jos finnfoam saa toisinaan isojakin määriä kosteutta niin ei tämä ei johda luultavasti vielä mihinkään vakaviin ongelmiin. kivivillan kanssa tilanne toinen

        vettä voi tulla mm. viistosateella, ikkuna-aukkojen kautta, sisältä tai ihan vuotavasta katostakin,


      • Täh?
        tiileri tiilirakentaja kirjoitti:

        jos eristeenä on villa ja vettä tai kosteutta pääsee eristeisiin niin ongelmia tulee todennäköisesti. Finnfoamin kanssa ongelmien syntyminen ei kuitenkaan mielestäni ole yhtään niin todennäköistä.

        Miksi villa joka imee itseensä helposti suuria määriä kosteutta voisi olla samalla tavalla turvallinen valinta kuin finnfoam? Lisäksi finnfoam on tiivis joten seinän tiiveys paranee(merkitystä varmaankin vain puhtaaksimuuratussa).

        Jos finnfoam saa toisinaan isojakin määriä kosteutta niin ei tämä ei johda luultavasti vielä mihinkään vakaviin ongelmiin. kivivillan kanssa tilanne toinen

        vettä voi tulla mm. viistosateella, ikkuna-aukkojen kautta, sisältä tai ihan vuotavasta katostakin,

        Miten niin mineraalivilla imee kosteutta?
        Eikö sen ongelma ole, että se ei ime?


      • luja..
        Täh? kirjoitti:

        Miten niin mineraalivilla imee kosteutta?
        Eikö sen ongelma ole, että se ei ime?

        laita kivivilla upotuskokeeseen vaikka vaan vartiksi ja finnfoam vaikka vähän pidemmäksikin aikaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe