Olen menossa autokauppaan työhaastatteluun, mitenkäs tämä ala on palkattu ja arvostettu?
En alle 2000 euron kuukausi palkalla liiku nykyisestä työstäni mihinkään.
AUTOMYYJÄKSI?
14
11444
Vastaukset
- autokauppaan
Kävin juuri itse haastattelussa. Eipä tule minusta automyyjää. Haastattelun piti paikallisjohtaja ja omistaja itse. Olihan kokemus. Kaikki mitä olet kuullut automyyjänä olemisesta on totta. Sinua arvostetaan juuri niin paljon mitä teet firmalle rahaa. ja jos ei rahaa tule niin" mitähän se sun vaimosi tekikään työkseen" on seuraava vaihe. Eli tulos tai ulos...koiran hommaa ja vaatii ihan oikean jobbarin luonteen että pärjää. Tämä kommentit koskevat vain yhtä liikettä joka on perheyrityksen omistuksessa..muista en tiedä
- Minäpä Minä
Vai että piti oikein tulosta tehdä? kuinkas se nyt niin. Tervetuloa myynnin pariin.
Näyttäkää mulle myyntityöpaikka, jossa ei tarvi tehdä tulosta? Niin minä näytän teille maailman rennoimman ja helpoimman työn. - kodinkonemyyjä
Minäpä Minä kirjoitti:
Vai että piti oikein tulosta tehdä? kuinkas se nyt niin. Tervetuloa myynnin pariin.
Näyttäkää mulle myyntityöpaikka, jossa ei tarvi tehdä tulosta? Niin minä näytän teille maailman rennoimman ja helpoimman työn.Erittäin hyvin sanottu. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että työssä kun työssä työntekijän tehtävä on tavalla tai toisella tehdä firmalle tulosta. Myyntityössä tämä toki näkyy vahvemmin kuin millään muulla alalla. Tästä syystä myyntitehtävät eivät kaikille sovellukaan, mutta oikealla asenteella ja sinnikkyydellä keltanokkakin automyyjä pääsee varmasti hyvään tulotasoon.
- K. G. Paukapää
Mitähän mahdoit odottaa (auto)myyjän hommalta? Aamulla firman bemarilla töihin kymmeneksi, päivä surfailua netissä (jota asiakkaan penteleet välillä häiritsevät) ja neljältä kotiin?
- Myyntialan mies
"alle 2000".. kuka nyt tekee tuolla rahalla myyntialalla yhtään mitään, ei kukaan.
Keskipalkat ovat yli 3500e/kk.
Mutta automyyjästä. Tuttu myy pk-seudulla
saksalaisia autoja isossa talossa. Kovin pitää kauppaa tehdä että tienaa. 10-15 autoa kuukaudessa tahdilla pääsee reilu 50.000 vuosiansiohin. Sitten pitää muistaa lauantaityöt,
vkonloppu näytellyt sekä "iltavuorot" joten tunteja tulee ja päivät venyy. Etuina tietty erilaiset autot joilla pääsee ajelemaan, jos
siitä pitää.- 80 000€
Huiput tienaa yli 80 000€/v autoalalla. Hyvät myyjät 40-50 000€/v. Keskiansio lienee 30 000€.
Ja sitten ihan helv töitä ja hankit asiakkaat itse. "Jobbarin" luonne palkitaan. Kodinkonemyyjät pärjää alalla alle keskitason. Vaatii ihan oikean mielenkiinnon alaan ja autoihin...lisäksi saat pas%&% niskaan koko rahan edestä. - Minäpä Minä
80 000€ kirjoitti:
Huiput tienaa yli 80 000€/v autoalalla. Hyvät myyjät 40-50 000€/v. Keskiansio lienee 30 000€.
Ja sitten ihan helv töitä ja hankit asiakkaat itse. "Jobbarin" luonne palkitaan. Kodinkonemyyjät pärjää alalla alle keskitason. Vaatii ihan oikean mielenkiinnon alaan ja autoihin...lisäksi saat pas%&% niskaan koko rahan edestä.Kaikessa myynnissä pitää paiskia duunia. Autokaupassa on se hyvä puoli, että asiakkaat tulee sun luo ja heillä on jo tarve tuotteelle. Ei ne sinne liikeeseen huvikseen tule (yleensä)
Kun taas vaikkapa imurimyyjänä sun pitää kehittää asiakkaalle se tarve. Tuskinpa kovin moni odottelee kotisohvallaan, että kun tulisikin se imurikauppias nyt. Ei tuo viime viikolla expertistä haettu hooveri niin hyvä ollutkaan. Vaan kaveri istuu sohvallaan ja neppailee napanöyhtää, v*ttuuntuu kun joku häiritsee. 2h päästä kellon soitosta kaveri on yhtä hymyä uuden 2 ke pölynimurin kanssa ja taas saa eukolta pesää :). - Apollo
Minäpä Minä kirjoitti:
Kaikessa myynnissä pitää paiskia duunia. Autokaupassa on se hyvä puoli, että asiakkaat tulee sun luo ja heillä on jo tarve tuotteelle. Ei ne sinne liikeeseen huvikseen tule (yleensä)
Kun taas vaikkapa imurimyyjänä sun pitää kehittää asiakkaalle se tarve. Tuskinpa kovin moni odottelee kotisohvallaan, että kun tulisikin se imurikauppias nyt. Ei tuo viime viikolla expertistä haettu hooveri niin hyvä ollutkaan. Vaan kaveri istuu sohvallaan ja neppailee napanöyhtää, v*ttuuntuu kun joku häiritsee. 2h päästä kellon soitosta kaveri on yhtä hymyä uuden 2 ke pölynimurin kanssa ja taas saa eukolta pesää :)."Autokaupassa on se hyvä puoli, että asiakkaat tulee sun luo" eipä taida tänäpäivänä pitää paikkaansa. Armoton houkuttelu ja omatoiminen asiakkaitten haku on arkipäivää. Koukut vedessä koko ajan.
- Minäpä Minä
Apollo kirjoitti:
"Autokaupassa on se hyvä puoli, että asiakkaat tulee sun luo" eipä taida tänäpäivänä pitää paikkaansa. Armoton houkuttelu ja omatoiminen asiakkaitten haku on arkipäivää. Koukut vedessä koko ajan.
Niin olen toiminut autokauppiaana ja imurimyyjänä. Tottakai omat koukut pitää olla vedessä myynnissä, kuin myynnissä. Mutta kyllä niitä asiakkaita aika paljon tulee sun luo.
Joku maatalonisäntä tulee pesueen kanssa lauantaina kauppoihin 5v vanhalla johtotähdellään, näkyy mersun liike jostain pusikon takaa. Mersumies tokaisee vaimolleen "käyrään vähän huurattamassa myyjiä". Ja ennenkö nokka kunnolla tuhahtaa on mersumies hymy korvissa -07 mallisen uuden mersunsa kanssa. Vaimo mököttää, koska ei ollut tarkoitus vaihtaa vielä autoa. Tenavat kiljuu kun iskä saa kyllä leluja, mutta lasten tekniikkalegot jäi kaupan hyllylle itkujen saattelemana. Jai kaiken tämän jälkeen ovela myyjä sai mersumiehen tuntemaan olonsa kaupassa voittajaksi, vaikka todellisuudessa takkiin tuli ja lujaa. :D
Tais vähän karata mopo käsistä, mutta niinhän sen pitääkin.
Kyllä totuus on se, että paljon niitä asiakkaita tulee muuten vaan ohikulkumatkalla käymään liikkeessä katselemassa. Niille pitää vaan myydä. Merkkiuskollisuus on hyvä asia, tyypit käy vaan katsomassa uusia oman merkin automalleja. Niille pitää vaan myydä.
- automyyjä32
Mikäli tienaat ensimmäisen työvuotesti jälkeen automyyjänä alle 2500/kk, niin olet väärällä alalla.
Töitä automyyjänä joutuu tekemään ja välillä ne kaupat on aivan hemmetinmoisen työn ja vääntämisen takana, mutta vääntäminen palkitaan.
Et menesty automyyjänä, jos oletat pärjääväsi sillä että odotat että liikkeeseen marssii asiakkaita, vaan omalla aktiivisella otteella. Pidät yhteyttä vanhoihin asiakkaisiisi ja pidät niistä kiinni sekä etsit uusia potentiaalisia asiakkaita. Mikäli odottelet että asiakkaita vaan lampsii liikkeeseen sisään, niin ohkainen on lompakko tilipäivänä.
Jos teet aktiivista työtä, osaat myydä ja palvella, niin n. 2-3 vuotta alalla oltuasi on ihan realistista odottaa että kk-palkkasi pyörii 3500 - 4500 välillä ja joskus ylikin.
Helppoa hommaa autonmyynti ei ole ja kilpailu on pirun kovaa. Lisäksi automyynti on viime vuoteen nähden laskenut n. 10%.
Kun menet haastatteluun, niin haastattelijasi todennäköisesti painottaa että homma on pirun kovaa ja provikalla eletään. Se on aivan totta, mutta älä kauhistu, sillä siinä vaiheessa yleensä tsekataan että onko haastateltava valmis vääntöihin, vai luovuttaako homman kun hieman pelotellaan.
Tiivistettynä: Kovaa työtä, helvetillistä vääntämistä, pitkiä päiviä ja tälle vastapainoksi palkka, jolla makselee omakotitaloakin ja palkan päälle auto ja polttoaineet.
Ps. on kyllä huomattu että alalle tulee sellaisiakin jannuja, jotka eivät hommaa opi, mutta nämä yleensä poistuvat hommista n. vuodessa. Ei tämä kaikille sovi, mutta niille joille sopii, niin toimeentulo on varsin mainio.- Minäpä Minä
Jees...Ei mun ollutkaan tarkoitus sanoa, että saa vaan nuhjata kopissaan ja näppäillä kiveksiä, niin kauppoja tulee.
Tarkoitus oli lähinnä sanoa, että liikkeessä ollessa myyjänä osa asiakkaista tulee automaattisesti sinne liikkeeseen ja näin ollen helpottaa sitä duunia. Harva sinne liikkeeseen tulee ilman minkäänlaista tarvetta edes "katselemaan".
Tokikin automyynti on kovaa samoin kuin lähes mikä tahansa myynti. Ja aktiivinen pitää olla liikkeen sisällä, kuten ulkopuolellakin jos haluaa menestyä. Vanhat asiakassuhteet on elintärkeitä missä tahansa myynnissä, varsinkin jos meinaa alalla menestyä pitempäänkin. - Minäpä Minä
Minäpä Minä kirjoitti:
Jees...Ei mun ollutkaan tarkoitus sanoa, että saa vaan nuhjata kopissaan ja näppäillä kiveksiä, niin kauppoja tulee.
Tarkoitus oli lähinnä sanoa, että liikkeessä ollessa myyjänä osa asiakkaista tulee automaattisesti sinne liikkeeseen ja näin ollen helpottaa sitä duunia. Harva sinne liikkeeseen tulee ilman minkäänlaista tarvetta edes "katselemaan".
Tokikin automyynti on kovaa samoin kuin lähes mikä tahansa myynti. Ja aktiivinen pitää olla liikkeen sisällä, kuten ulkopuolellakin jos haluaa menestyä. Vanhat asiakassuhteet on elintärkeitä missä tahansa myynnissä, varsinkin jos meinaa alalla menestyä pitempäänkin.Piti vaan vielä sanomani, että näissä liikkeeseen vaan katselemaan tulijoissa erotellaan jyvät akanoista. Kuka osaa niille myydä on myyntimies ja joka ei niille osaa myydä on lähinnä esittelijä. Vähän karkeasti sanottu, mutta aika lähellä totuutta.
- jos on asennetta
Näin myyntialalla toimivana, ja autoliikkeissä kuitenkin vain asiakkaana käyvänä voin sanoa, että tuo kilpailu ei näemmä ole liian kovaa vielä.
80% automyyjistä on tällä hetkellä edelleenkin sitä perinteistä automyyjää. Jonkunlaisen asiakaspalvelukoulutuksen tarpeessa siis. Tätä perinteistä automyyjä saa oikeasti hakea sieltä kopistaan, hän tekee ennakkoluuloja asiakkaasta,
ei välitä palvella, kohtelee ylimielisesti, asiantuntemusta ei joko ole tai se peitellään yrmyllä tyylillä. Tässä joukossa aktiivinen, asiakasta palveleva ja työstään innostunut myyjä varmasti pärjää.
Ei ole itsellekään vierasta se, että menee "vain katsomaan" näyttelyyn, ja huomaa tehneensäkin kaupat uudesta autosta. Ja kaikki johtunut vain siitä, että myyjä oli positiivinen ja innokas tekemään minulle ratkaisua.
Eli kysymys on ihan itsestä. Mutta mitä tulee kilpailuun, niin ainakin myyjien taidosta tulee tasoitusta. Pk-seudulla etenkin on helppo siirtyä tietyn edustuksen myymälästä toiseen. Asiakkaana tiedän mitä autoa haluan, mutta tiedän myös keneltä myyjältä en sitä halua.- Minäpä Minä
Jeps suuri osa automyyjistä on nimenomaan näitä "automyyjiä". Jotka haistaa kaupan lähes yhtä tehokkaasti Kun meikäläisen jäniskoira jäniksen :D. Esim. Pohjanmaalta...Olin kaverini kanssa käymässä paikallisessa Mazdaliikkeessä: Kaverini oli ostamassa uutta Mazda 6, koeajoi, pyysi tarjousta ja esitti niin paljon ostosignaaleja, että mua melkein hävetti ja olikin valmis ostamaan auton. Myyjä vaan totesi, että "nyt on vähän kiirus, niin voitko tulla ens viikolla käymään"...Siis mitä v*ttua? myyjälle oikein tuputettiin kauppaa siinä ja nyt, mutta käski vaan tulla toisen kerran. No sanomattakin on selvää, että ajelimme seuraavan Mazdakauppiaan luo ja haimme sen uuden 6 kaverille.
Omien kokemusten perusteella täytyy sanoa, että automyyjät saa myyntipomoilta sun muilta herroilta aivan liian vähän opastusta/koulutusta. Sieltä annetaan vaan tulla täysilaidallinen v*ttuilua, jos ei kauppa käy. Koskaan ei perehdytä syihin miksi kauppa ei käy ja voisiko tätä myyntimies mynttistä jotenkin ohjeistaa/opettaa paremmin kaupanteon saloihin.
Olen toiminut muutamassakin firmassa kiertävänä myyntiedustajana ja näissä paikoissa olen kyllä saanut tukea ja opastusta aivan riittämiin. Jos ei homma pelaa niin se laitetaan pelaamaan, jos ei muuten niin pomo lähtee mun kanssani kentälle ja kiertämään asiakkaita. Näin saadaan ihan oikeasti ratkaistua ongelmia.
Tosin tässä vaiheessa voidaan myös kääntää katseet sinne autoliikkeiden myyntipomoihin, kuinka ammattitaitoista tämä porukka on? Omien kokemuksien pohjalta siellä osataan huutaa ja räyhätä, mutta mitään henkilökohtaista opastusta on vaikea saada ja näin akuuttia tehottomuutta myyntitilastoissa ei saada kääntymään voitoksi.
Kokeneekin myyntimiehen on joskus vaikea suhtautua tarpeeksi analyyttisesti omaan myyntiinsä. Tätä kautta tarvittaisiin joku seuraamaan tämän myyjän työtä ja kertomaan mikä siinä mättää, ettei kauppa tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604626Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352129Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti501587- 1701547
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1621512Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2711332Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1961204- 2031122
- 651074
- 811069