Eikö näyttelyistä voisi poistaa tuomarit kokonaan? Arvosteluhan on vain yhden tuomarin mielipide. Mielipiteitä on erilaisia. Jos oma koira (tai kaverin koira) on omasta mielestään paras silloinhan se on paras. Voihan näyttelyitä järjestää ilman tuomareitakin!!!!
Tuomarit pois
22
569
Vastaukset
- että olen aivan
samaa mieltä itseni kanssa. Vain sellainen tuomari on hyvä tuomari, joka kehuu koiraani. Siis tuomarit pois kokonaan tai sitten kaikki koirat on kehuttava palkittava.
hyvällä tuulella...kyse oli siitä että kummassakaan koirassa ei ole niitä vikoja/hylkääviä virheitä joita kyseinen tuomari väitti niissä olevan,en missään kirjoittanut että ne olivat eilisen päivän parhaat koirat koska en ollut paikallakaan.
- ole vikoja
eikä virheitä. Nehän ovat kaverisi koiria...
ole vikoja kirjoitti:
eikä virheitä. Nehän ovat kaverisi koiria...
mihin tähtäät,koitat ärsyttää vaan et onnistu.Onko muuten tavallista että sunkaltaiset pääsee avohoitoon aina kesäksi?
- tuo avohoito
davalyan kirjoitti:
mihin tähtäät,koitat ärsyttää vaan et onnistu.Onko muuten tavallista että sunkaltaiset pääsee avohoitoon aina kesäksi?
juttu. Ihan itsekö keksit?
tuo avohoito kirjoitti:
juttu. Ihan itsekö keksit?
paljon muualtakaan voi tulla,omaperäistä tai ei.
- vaan...
davalyan kirjoitti:
mutta on se aika naurettavaa tulla tänne lässyttään, jos kaverin näyttely ei mennyt putkeen. Jättäis näyttelyt väliin, jos ei totuutta kestä. Jos mun koirani saisivat huonoja arvosteluja menisin itseeni enkä alkaisi tuomareita syyttään.
vaan... kirjoitti:
mutta on se aika naurettavaa tulla tänne lässyttään, jos kaverin näyttely ei mennyt putkeen. Jättäis näyttelyt väliin, jos ei totuutta kestä. Jos mun koirani saisivat huonoja arvosteluja menisin itseeni enkä alkaisi tuomareita syyttään.
Luitko ollekaan noita Davan viestejä.. ??
Kyllähän tuomarin pitää tuntea edes rodun rotumääritelmä, kun arvostelee rotua.. !
Eikä siinä paljon auta vaikka menisit kuinka itseesi, jos koirasi on rotumääritelmän mukainen, ja tuomari ei tunne rotua ja rotuumääritelmää...ja rankaisee koiraasi olemattomasta virheestä !!!!- asiantuntevia alansa
Sikra kirjoitti:
Luitko ollekaan noita Davan viestejä.. ??
Kyllähän tuomarin pitää tuntea edes rodun rotumääritelmä, kun arvostelee rotua.. !
Eikä siinä paljon auta vaikka menisit kuinka itseesi, jos koirasi on rotumääritelmän mukainen, ja tuomari ei tunne rotua ja rotuumääritelmää...ja rankaisee koiraasi olemattomasta virheestä !!!!huippuja. Mutta aina silti löytyy näitä jotka luulevat tietävänsä paremmin. Ja kas kummaa kyse aina omasta koirasta. Minä kyllä uskon mitä tuomarit sanovat.
asiantuntevia alansa kirjoitti:
huippuja. Mutta aina silti löytyy näitä jotka luulevat tietävänsä paremmin. Ja kas kummaa kyse aina omasta koirasta. Minä kyllä uskon mitä tuomarit sanovat.
jo molemmat mun koiria vaikkei kumpikaan ollut?
Nämä kummatkin on käynyt jo kymmeniä kertoja kehissä...ikinä ennen ei kukaan tuomari ole moisia hylkääviä vikoja koirista löytänyt,lauantainakaan niitä ei ollut joten mistä ne sunnuntaina yhtäkkiä tuli? =)Ihan kysyn vaan kun sulta saa aina asiantuntija vastauksia..- oli ilmeisesti
davalyan kirjoitti:
jo molemmat mun koiria vaikkei kumpikaan ollut?
Nämä kummatkin on käynyt jo kymmeniä kertoja kehissä...ikinä ennen ei kukaan tuomari ole moisia hylkääviä vikoja koirista löytänyt,lauantainakaan niitä ei ollut joten mistä ne sunnuntaina yhtäkkiä tuli? =)Ihan kysyn vaan kun sulta saa aina asiantuntija vastauksia..tarkkaivaisempi kuin aikaisemmat. Elämä on. Ja kuule en nyt kirjoittanut pelkästään sinusta vaikka suurimpia purnaajia oletkin. Kaikki me ollaan näyttelyissä kierretty ja aina joskus tulee tekstiä tuomarilta mitä ei toivoisi. Se otetaan arvokkaasti vastaan eikä aleta lapsellisesti tuomari moittimaan.
asiantuntevia alansa kirjoitti:
huippuja. Mutta aina silti löytyy näitä jotka luulevat tietävänsä paremmin. Ja kas kummaa kyse aina omasta koirasta. Minä kyllä uskon mitä tuomarit sanovat.
Ketkä on ketkä ei alansa huippuja.
Uskotko senkin jos tuomari sanoo esim. tänään että koirallasi on todella rodunomainen upea pää,
ja sitte sattuu että sama tuomari parinkuukauden kuluttua arvostelee taas koiraasi, ja sanoo että
toivoisin kauniimman pään...tai muuta vastaavaa...
Noinkin voi nämä "alansa huiput" arvostella.
Kyllä tuomarinkin työtä saa ja pitää arvostella, niinkuin mitätahansa ammattia.- joka tekstistäsi
Sikra kirjoitti:
Ketkä on ketkä ei alansa huippuja.
Uskotko senkin jos tuomari sanoo esim. tänään että koirallasi on todella rodunomainen upea pää,
ja sitte sattuu että sama tuomari parinkuukauden kuluttua arvostelee taas koiraasi, ja sanoo että
toivoisin kauniimman pään...tai muuta vastaavaa...
Noinkin voi nämä "alansa huiput" arvostella.
Kyllä tuomarinkin työtä saa ja pitää arvostella, niinkuin mitätahansa ammattia.päätään nostaa? Se on... se on se... kat-kat-kat-katkeruus...
joka tekstistäsi kirjoitti:
päätään nostaa? Se on... se on se... kat-kat-kat-katkeruus...
Sikralla onkin upean menestyksen jälkeen aihetta olla katkera,ota joskus asioista selvää ja onko sun pakko ylipäätänsä puuttua keskusteluun jonka ahe ei sua kiinnosta?
- keskenänne
davalyan kirjoitti:
Sikralla onkin upean menestyksen jälkeen aihetta olla katkera,ota joskus asioista selvää ja onko sun pakko ylipäätänsä puuttua keskusteluun jonka ahe ei sua kiinnosta?
vaikka s-postissa, jos että muiden mielipiteitä kestä.
Tässä vähän pohjaa:
-kauhee tuomari oli
-kuis ny?
-anto hylkyn
-no oli kyllä huono
-eiks olluki keskenänne kirjoitti:
vaikka s-postissa, jos että muiden mielipiteitä kestä.
Tässä vähän pohjaa:
-kauhee tuomari oli
-kuis ny?
-anto hylkyn
-no oli kyllä huono
-eiks ollukiOnko sulla ollut jotain mielipiteitäkin....;)))
Kunhan olet yrittänyt vastaan jurnuttaa, ymmärtämättäsi edes asiaa...
Juu tuossa on ihan hyvää pohjaa "asialliselle keskustelulle.
Nyt mä arvostelen sun opettajaakin, vai suako pitää arvostella...ainakaan tuo oikeenkirjoitus ei suju alkuunkaan.- mistica
Sikra kirjoitti:
Onko sulla ollut jotain mielipiteitäkin....;)))
Kunhan olet yrittänyt vastaan jurnuttaa, ymmärtämättäsi edes asiaa...
Juu tuossa on ihan hyvää pohjaa "asialliselle keskustelulle.
Nyt mä arvostelen sun opettajaakin, vai suako pitää arvostella...ainakaan tuo oikeenkirjoitus ei suju alkuunkaan.on huipputasoa.
Mutta jokaisella, sama sen maan tai kansallisuuden kanssa, on ne omat mieltymyksensä, jolloin se painottaa tiettyjä piirteitä, ja joku antaa tietyt pikkuepätäydellisyydet anteeksi jos sen tuomarin mielestä jokin oleellinen on niin plussaa.
Ja toisinpäin. Ne voivat peräkkäisinä päivinä antaa lausuntoja jotka suorastaan kumoavat toisensa...sen domarin sana on laki.Joskus on nähty kotiinpäin viemistä, mutta sitä ei viitsi ottaa esille.
Sitten on noita ties mistä maista tulleita, ne tulevat ilmeisesti varalle kun varsinainen tuomari ei pääsekään, ja olen kuullut kehässä tuomarin kysyvän:Mitä rotua tämä edustaa? Saa vastauksen, jolloin alkaa lukea koirakirjasta rotumääritelmää tai/ja sen tulkintaa. Toi on huippu. Suomessa on tiukka koulutus, ja meillä on niitä kaikkien rotujen tuomarointioikeuksien omaaviakin runsaasti-osalla noussu lätsään, osa taas on kuin ennenkin. Sitten on niitä legendojakin...Itse vien vaikka ois mikä tuomari,kiinnostaa eri näkemykset,ei se sijoittuminen.(On se kivaa joskus ollut toki...ja tulee olemaan)Toiset taas ei vie kun tietää että tämä tuomari ei pidä tän tyyppisestä koirasta...ja sitten on rotujärjestöt,jotka kuullessaan seuraavan tuomarin nimen, tokaisevat,ettei meiltä tule ainuttakaan rodun edustajaa sitten sinne näyttelyyn. Perkele että on naurettavaa. Se on siinä tilanteessa mikä on se koira, esittäjä ja tuomari. En ole itselläni vielä lukenut ollenkaan arvostelua,missä ei olisi myös pientä "korjausta" tai kritiikkitä tms, ja se on minulle tärkeää. Vaikka miten menestyneitä, niin missä pirussa ne täydelliset rodun edustajat lymyää?
(no, oikeenkirjotus ja netti-paska kombo, kun netti ja kännykät ja kaikki tällanen "luonnoton" sallii kirjottaa kiireessä mitä vaan, ja silmä tulee sokeeksi, mulla ainakin screenin eessä. - mistica
mistica kirjoitti:
on huipputasoa.
Mutta jokaisella, sama sen maan tai kansallisuuden kanssa, on ne omat mieltymyksensä, jolloin se painottaa tiettyjä piirteitä, ja joku antaa tietyt pikkuepätäydellisyydet anteeksi jos sen tuomarin mielestä jokin oleellinen on niin plussaa.
Ja toisinpäin. Ne voivat peräkkäisinä päivinä antaa lausuntoja jotka suorastaan kumoavat toisensa...sen domarin sana on laki.Joskus on nähty kotiinpäin viemistä, mutta sitä ei viitsi ottaa esille.
Sitten on noita ties mistä maista tulleita, ne tulevat ilmeisesti varalle kun varsinainen tuomari ei pääsekään, ja olen kuullut kehässä tuomarin kysyvän:Mitä rotua tämä edustaa? Saa vastauksen, jolloin alkaa lukea koirakirjasta rotumääritelmää tai/ja sen tulkintaa. Toi on huippu. Suomessa on tiukka koulutus, ja meillä on niitä kaikkien rotujen tuomarointioikeuksien omaaviakin runsaasti-osalla noussu lätsään, osa taas on kuin ennenkin. Sitten on niitä legendojakin...Itse vien vaikka ois mikä tuomari,kiinnostaa eri näkemykset,ei se sijoittuminen.(On se kivaa joskus ollut toki...ja tulee olemaan)Toiset taas ei vie kun tietää että tämä tuomari ei pidä tän tyyppisestä koirasta...ja sitten on rotujärjestöt,jotka kuullessaan seuraavan tuomarin nimen, tokaisevat,ettei meiltä tule ainuttakaan rodun edustajaa sitten sinne näyttelyyn. Perkele että on naurettavaa. Se on siinä tilanteessa mikä on se koira, esittäjä ja tuomari. En ole itselläni vielä lukenut ollenkaan arvostelua,missä ei olisi myös pientä "korjausta" tai kritiikkitä tms, ja se on minulle tärkeää. Vaikka miten menestyneitä, niin missä pirussa ne täydelliset rodun edustajat lymyää?
(no, oikeenkirjotus ja netti-paska kombo, kun netti ja kännykät ja kaikki tällanen "luonnoton" sallii kirjottaa kiireessä mitä vaan, ja silmä tulee sokeeksi, mulla ainakin screenin eessä.On ankaria tuomareita, jotka vaikka viime viikolla anto ERIn ja SERTIN , tuli ROP tai VSP, sitte tänään saa H:n, toi on yleistä, etenkin jos tuomarit ovat täysin eri maista.
Aika nappiin ne menevät usein, mutta jos tuomari ei ole tuntenut rotua ja rotumääritelmää, kuten aiemmassa viestissä jotakin kirjoitin, se on peejuttu, mutta tuomarin sana se vaan on laki.
Ja ootteko nähny miten avustetaan kehän ulkopuolelta, erityisesti eräs sakemannijengi (Bar....)ja muitakin, mutta kun tuomari on puolsokea, eikä ymmärrä meidän kieltämme, se jää huomaamatta. Muuten ois äkisti hylsy. oli ilmeisesti kirjoitti:
tarkkaivaisempi kuin aikaisemmat. Elämä on. Ja kuule en nyt kirjoittanut pelkästään sinusta vaikka suurimpia purnaajia oletkin. Kaikki me ollaan näyttelyissä kierretty ja aina joskus tulee tekstiä tuomarilta mitä ei toivoisi. Se otetaan arvokkaasti vastaan eikä aleta lapsellisesti tuomari moittimaan.
ja nyt tyrkkään sen takaisin, koska varmistin, että olen oikeassa.
Ehdin lukaisemaan Davan viestin ja totean seuraavaa:
Ulkomuototuomarin ei koskaan tule tehdä eläinlääkärin työtä eli antaa diagnooseja koirille näyttelykehässä. Siihen hänellä ei ole pätevyyttä. Siihen ovat olemassa koulutetut eläinlääkärit ja vielä niistä koulutetuista eläinlääkäreistä on vielä olemassa joukko, jolla vain ja ainoastaan on oikeus antaa virallisia lausuntoja kennelliitolle, ja rotujärjestöille, sekä tietysti koiran omistajalle.
Ulkomuototuomarin on syytä pysyä vain rotumääritelmässä ja jättää diagnosien teko erikoiskoulutuksen saaneille eläinlääkäreille.- oÄVGWPÖ
davalyan kirjoitti:
koira on sunmielestä paras ja kaunein ei pitäisi tuomarien kommentit haitata, jokaisella oma näkemyksensä ja siksi monissa ja eri tuomareilla näytillä käynti kannattaa ennenku unohtaa näyttelyt
- niksu
järkeä näyttelyissä sitten olisi?
Näyttelyssä ostat koulutetun tuomarin mielipiteen koirastasi rotunsa edustajana koiran sen hetkisessä tilassa.
Suomessa on yllättävän paljon tuomareita, jotka eivät ilmeisesti välitä lukea kunnolla rotumääritelmää, ainakin omassa rodussani, vaan keksivät omasta päästään tai vertaavat aivan toiseen rotuun. Siksi en yleensä vie koiriani suomalaisille tuomareilla muutamaa lukuunottamatta.
Hans Lehtinen on tuomari, jota todella arvostan. Koiratietämys ja koiran käsittely on hienoa.
Suomalaiset tuomarit ovat myös liian usein mieliala tuomareita; jos ottaa päähän, lätkäistään H. Muutaamaa viikoa myöhemmin sama koira saan eri:n samalta tuomarilta, kun tuomaria ei ota silloin päähän. En viitsi maksaa arvonnasta niin suurta hintaa kuin näyttelymaksut on. Tästä syystä vien koirani ylensä vain ulkomaalaisille tumareilla. Heistä 99.9 % osa käyttäytyä ja lukea :)- mistica
samaa...osa suomalaisista on, vaikka päteviä, veemäisiä käytökseltään, on törmäilty match showssakin...aijai, minä suosin myös ulkomaalaisia tuomareita, on Suomessa muutamia siedettäviä, tosin osa niistäkin on suomalaistuneita x-ulkomaalaisia.
Enkä meinaa sitä, pitääkö suomalainen tuomari koiristani, vaan sellasta asennevammaa ja pisteet kotiin-meininkiä. Nimiä ei saa mainita...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,715017Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk393790Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699253378- 792391
- 241909
Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.271581Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois3561581Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?401542Puistotyöntekijät
Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔151485Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?
Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?341345