Vaihteeksi objektiivipohdintaa

kysyvä ei tieltä eksy

Käsissä uusi Canon 400 ja kittiobjektiivi, kirjoittaja täysi tunari - ainakin vielä, joten asiallisia vastauksia kiitos!

Haussa on nyt koirien kuvaamiseen sopiva putki. Kuvaan sekä paikalla olevia että liikkuvia koiria, lähelle ei pääse, kuvaus käsivaralla ja kuvaan mielelläni myös huonommissakin valaistusolosuhteissa. Ja tietty lisäksi kiinnostaa myös makrokuvaus...

Ihan päättömiä rahoja en putkesta kuitenkaan haluaisi maksaa, joten mitkä ominaisuudet minulle olisivat niitä tärkeimpiä tai saa antaa ihan suoraan putkisuosituksiakin?

10

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gorp

      Sopivin -- ja kallein tuohon hommaan olisi ehdottomasti Canonin oma 70-200 f2.8L is usm (tai ilman IS:ää). Hyvä valovoima ja IS auttavat kummasti hämärämmissä oloissa. Hintaa se reipas puolitoista tonnia.
      halvemmista vaihtoehdoista voisi mainta Canonin 70-200 f4:n (tai saman IS:na), Sigman 70-200 f2.8:n ja 50-150 f2.8:n. Hinnat taitavat pyöriä siinä 600€ ja 1000€ välillä.

      Toki noita hitaampia (Esim. Sigman 70-300 f4-5.6) putkiloita saa halvemmalla, mutta monasti tarkennusnopeus voi kenties aiheuttaa harmaita hiuksia.

      Kannattaa vaikka lukaista arvosteluita em. linsseista www.photozone.de -sivustolta.

      • putki päällä....

        Minusta tuo vakaaja ei auta tuossa tilanteessa yhtään koska kuvataan liikkuvaa kohdetta, valotusaikaa joutuu kuitenkin pitämään lyhyenä. Vakaaja auttaa vain pidemällä valotusajalla.


      • gorp
        putki päällä.... kirjoitti:

        Minusta tuo vakaaja ei auta tuossa tilanteessa yhtään koska kuvataan liikkuvaa kohdetta, valotusaikaa joutuu kuitenkin pitämään lyhyenä. Vakaaja auttaa vain pidemällä valotusajalla.

        Mieluummin sitä juoksevaa koiraa kuvaa esim. 1/180 ajalla kuvanvakaimen kera kuin ilman. Jos muut keinot on jo käytetty (nostaa ISO:a tai suurentaa aukkoa).
        Ja kiistatonta hyötyä siitä on muuhunkin kuvailuun.


      • gorp kirjoitti:

        Mieluummin sitä juoksevaa koiraa kuvaa esim. 1/180 ajalla kuvanvakaimen kera kuin ilman. Jos muut keinot on jo käytetty (nostaa ISO:a tai suurentaa aukkoa).
        Ja kiistatonta hyötyä siitä on muuhunkin kuvailuun.

        Kuvan vakaimesta on hyötyä vain paikalla olevaa kohdetta kuvattaessa. liikkeen pysäytys onnistuu vain nopealla suljin ajalla.


      • gorp
        hexi kirjoitti:

        Kuvan vakaimesta on hyötyä vain paikalla olevaa kohdetta kuvattaessa. liikkeen pysäytys onnistuu vain nopealla suljin ajalla.

        Onhan kuvanvakaimesta hyötyä myös pannauksessa, ellen ihan väärin ole asiaa ymmärtänyt? Valkoista mustalla: http://www.dpreview.com/learn/?/key=image stabilization
        Ja onhan vakaimesta hyötyä nopeillakin suljinajoilla. Esimerkki. Jos kuvaa 400mm objektiivilla käsivaralla, ja olosuhteiden takia on käytettävä suljinaikana 1/250s (jolloin liike vielä pysähtyy), niin varmasti saa useamman onnistuneen otoksen vakaimen kanssa, kuin ilman.

        Joten kuvanvakain ei ole vain paikallaolevien kohteideden kuvaamiseen hyödyllinen.


      • Alex-Reg
        gorp kirjoitti:

        Onhan kuvanvakaimesta hyötyä myös pannauksessa, ellen ihan väärin ole asiaa ymmärtänyt? Valkoista mustalla: http://www.dpreview.com/learn/?/key=image stabilization
        Ja onhan vakaimesta hyötyä nopeillakin suljinajoilla. Esimerkki. Jos kuvaa 400mm objektiivilla käsivaralla, ja olosuhteiden takia on käytettävä suljinaikana 1/250s (jolloin liike vielä pysähtyy), niin varmasti saa useamman onnistuneen otoksen vakaimen kanssa, kuin ilman.

        Joten kuvanvakain ei ole vain paikallaolevien kohteideden kuvaamiseen hyödyllinen.

        Moi !

        Kyllä vakaimesta on hyötyä myös nopeammilla suljinajoilla ja jopa jalustalta kuvatessa. uusimmat vakaajat (ainakin optiikoissa) osaavat kompensoida peilin tärähdyksen aiheuttaman heilunnan.

        Vakaajasta on karkeasti otettuna hyötyä sitä enemmän mitä pidempi optiikka on kyseessä (mitä nopeampi suljinaika tarvitaan käsien heilumisen kompensoimiseksi).

        Hyötyä ei tule kuitenkaan ylimainostaa, siitä on apua mutta ei se mikään autuaaksi tekevä asia ole. Hyviä kyvia saa ilmankin, onnistuneiden määrää se varmaankin nostaa.

        --


    • Liikkuvasta, juoksevasta ja riehuvasta koirasta ei saa ylöeensä kuvaa alle 1/1000. Silloin vakaajasta ei ole oikein apua. Itse kuvaan varsin paljon koiria. Käytän yleensä Canonin 70-200 l f4 objektiivia. Se on kyllä hyvä. Sen ongelma on tas on se, ettei kovin läheltä kuvattaessa saa pajoa mahtumaan kuvaan. Silloim taas kuvva 28-80 l objektiivilla. Vaihda siinä sitten objektiivia. Vaihdon jälkeen koirat ovatkin taas parin kymmenen metrin päässä. Huomenna lähden kokeilemaan Sidman uutta 18-200 linssiä vakaajalla. Vaan saako halvalla hyvää, tai edes kohtuu hinnalla. Kerron huomenna kokemuksistani.

      T Sami

      • Kysyvä ei tieltä eksy

        Täällä malttamattomana odottelen tuon Sigman putken kokemuksia...

        Tuosta vakaajasta heräsi mieleen vielä sellainen seikka, että kun täällä näppiksen takana on pienikokoinen naishenkilö, niin mahtaako minulle olla käsivaralla "enemmän" hyötyä vakaajasta, erityisesti jos/kun kyse on näistä painavammista kakkuloista?


      • D200

        vastaavan putken. Tulos => ei kovin hyvä. Ei noilla kertoimilla voi saada hyvää lopputulosta. Kolminkertaisen zoomin tekijät hallitsevat ja alle tonnilla ei saa kuin PASKAA!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe