Miksi kaupanalan työntekijät saavat lauantaipäivinä tehdyistä tunneista ns. lauantailisät mutta ravintola-alan työntekijät eivät ???
Lauantailisä
7
9261
Vastaukset
- työehtosopimuksesta
Suurin osa korvauksista riippuu siitä, millainen työehtosopimus on itsekullekin alalle sovittu. Kaupanalan työntekijäjärjestö on siis tuossa asiassa onnistunut paremmin.
Noudatettava työehtosopimus riippuu työnantajan toimialasta - ei siitä mihin liittoon työntekijä kuuluu. Mutta niillä on väliä noilla työntekijäliitoilla. Ne ne neuvottelevat siitä, mitä itsekullekin maksetaan. - turhuudenjumala
PAM-liitolta miten hienosti ne on saaneet neuvoteltua meille ei mitään... pam on vain niin hampaaton neuvottelemaan työnantajien kanssa, ettei ne saa aikaiseksi mitään. katotaas paljonko jäädään yleisten korotusten alapuolelle... metalli ja kemianliitto neuvotteli lähes 10% korotukset, veikkaisin pamille n.4% korotusta...
- Larry The Chef
Siksi että rav.alan työehtosopimus on perseestä.
SYVÄLTÄ, AANUKSEN SEUTUVILTA, HANURISTA.
Ja PAM munaton nyherö liitto.- Vanha viinikassa
Joo, mutta sullekin on aikoinaan kovalla työllä taisteltu saamasi edut tänä päivänä. Sinä et todellakaan tiedä yhtään mitään, valitettavasti. Liitto kaipaisi nuoria, uusia ja innokkaita puolustamaan ravintola-alaa eikä mitään sinun suustasi päästämiä kommentteja. Minäkin olen joutunut työtä vaihtamaan viinikassan työstä kassa-tarjoilijaksi.
Olen aloittanut ravintolatyöt 70-luvulla , jolloin vielä ravintolat (ainakin osa) olivat paikkoja, joissa ihmiset kävivät sivistyneesti syömässä ja juomassa. Nykyään yli viiskymppistä tarjoilijaa haistatellaan yms. Poikkeuksena tietysti "banquet"- tarjoilu.
Ala on mukava, asiakkaat ovat pääsääntöisesti mukavia. Ala on raskas ja kuluttava. En kaipaa enempää liittoa morkkaavia kommentteja. Liittykää siihen liittoon, niin saamme yhdessä jotain aikaan. Pätkätyöt/ osa-aikaistyöt pitäisi yhdessä ja yhteistuumin saada vähenemään ja palkat paremmiksi. Ei auta liiton haukkuminen vaan yhteistyö ja väkeä lisää kentälle. - what..
Vanha viinikassa kirjoitti:
Joo, mutta sullekin on aikoinaan kovalla työllä taisteltu saamasi edut tänä päivänä. Sinä et todellakaan tiedä yhtään mitään, valitettavasti. Liitto kaipaisi nuoria, uusia ja innokkaita puolustamaan ravintola-alaa eikä mitään sinun suustasi päästämiä kommentteja. Minäkin olen joutunut työtä vaihtamaan viinikassan työstä kassa-tarjoilijaksi.
Olen aloittanut ravintolatyöt 70-luvulla , jolloin vielä ravintolat (ainakin osa) olivat paikkoja, joissa ihmiset kävivät sivistyneesti syömässä ja juomassa. Nykyään yli viiskymppistä tarjoilijaa haistatellaan yms. Poikkeuksena tietysti "banquet"- tarjoilu.
Ala on mukava, asiakkaat ovat pääsääntöisesti mukavia. Ala on raskas ja kuluttava. En kaipaa enempää liittoa morkkaavia kommentteja. Liittykää siihen liittoon, niin saamme yhdessä jotain aikaan. Pätkätyöt/ osa-aikaistyöt pitäisi yhdessä ja yhteistuumin saada vähenemään ja palkat paremmiksi. Ei auta liiton haukkuminen vaan yhteistyö ja väkeä lisää kentälle.Kyllä liiton pitäisi pystyä nykyisillä jäsenmäärillä hoitamaan jäsentensä etuja...tietenkin porukan lisääntyminen olisi plussaa, mutta ketkä ihmeessä haluaisivat liittyä sellaiseen liittoon joka ei pysty vastaamaan nykyajan vaatimuksiin. Silloin on kyse tehottomuudesta toimia jäsentensä hyväksi. Jos on aikoinaan kovalla työllä hyvää saavutettu, niin olisikohan taas aika tehdä asialle jotain...
- turhuudenjumala
what.. kirjoitti:
Kyllä liiton pitäisi pystyä nykyisillä jäsenmäärillä hoitamaan jäsentensä etuja...tietenkin porukan lisääntyminen olisi plussaa, mutta ketkä ihmeessä haluaisivat liittyä sellaiseen liittoon joka ei pysty vastaamaan nykyajan vaatimuksiin. Silloin on kyse tehottomuudesta toimia jäsentensä hyväksi. Jos on aikoinaan kovalla työllä hyvää saavutettu, niin olisikohan taas aika tehdä asialle jotain...
kyllä liiton pitäisi pystyä millä tahansa jäsenmäärällä ajamaan jäsentensä etuja... eri asia on onko oikeaa halua siihen. tuntuu että pamin lampaat ei ole saaneet aikaan yli kymmeneen vuoteen mitään aikaiseksi. esimerkiksi pätkätyöt... pätkätöitä ollut jo yli kymmenen vuotta. mitä pam on saanut aikaseksi niiden vähentämiseksi? lisää vuokrafirmoja... monessa työpaikassa, jossa olen ollut, katsotaan liittoon kuuluvat alempaan kastiin, joille maksettiin ainoastaan se TES:n minimi. muut pystyivät neuvottelemaan palkkansa itse. itse olen nykyisen palkkatason itselleni neuvotellut, ei siihen ole liittoa tarvinnut. Esim. kuorma-autonkuljettajan ylityöt alkaa juosta siitä, kun hänen tuntimäärä ylittää 80h/2vkoa, yölisä alkaa klo 22.00, lisät ovat prosenttimääräisiä, eivät kiinteitä... mites ravintola-alalla? lisätyö alkaa 111/3vkoa... ylityö 120/3vkoa, yölisä klo 24.00 alkaen... lisät kiinteitä, ei palkkaan sidottuja, ns. prosenttilisiä... paljonko nykyään on kokin/tarjoilijan matalin palkkaluokka? tuntipalkka taitaa olla 9€ pintaan ja kk-palkka jotain 1450... ja sairaanhoitajat valittaa huonosta palkasta...
- !!!!!!!!!!!!!
Miksi tehdastyöläiset saa viikonlopun 12h päivist viikon palkan ja hotra-alan ihmiset ei????
Miksi tehtaiden ihmiset saa urakkapalkkaa ja me ei????????
Miksi lintu lentää ja kala ui?????
Ding dong.
Etsikää oma alanne ja nauttikaa, jos ette nauti niin vaihtakaa alaa tai menkää fattan luukulle uikuttaa tai vanhemmilta ruinaa fyffee???
Säälittävää. Mä olen ravintola-alaan tyytyväinen. Yks pomo yritti mua pompottaa ja jätti maksamatta ja makseli vääriä lisiä, mut tällä hetkellä se makselee niitä korkojen kera takaisin...Vaihdoin paikkaa ja taas homma pelaa tuttuun ja turvalliseen tapaansa.
Katsokaa hyvät ihmiset peiliin, menetkö töihin vain hengailemaan ja pitään taukoja? Me sillon johonki tehtaalle koneenhoitajaksi! Ei tarvi edes hymyillä ja olla iloisella mielellä. Tai johkui pakkaamoon tai ahtaajaks. Kato on muitaki aloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351