EKA SERKKUNI MENEE NAIMISIIN 7.7 JA NE TOIVOIVAT RAHAA LAHJAKSI KOSKA NIILLÄ ON JO KAIKKEA.NIIN KYSYISIN ETTÄ MIKÄ OLISI PIENIN SUMMA MINKÄ KEHTAA ANTAA?ITSE OLEN TYÖTÖN ,EIKÄ OLISI YLIMÄÄRÄISTÄ!
vähimmäis määrä rahaa häälahjaksi
23
7180
Vastaukset
- mihin on varaa
Oikea summa on sellainen, jonka voit hyvällä mielin antaa. Ei ole tarkoitus, että toisten juhla ja heidän "lahjomisensa" johtaa lahjan antajalla hammasten kiristelyyn ja mahdollisuuteen syödä vain joka toinen päivä siinä kuussa. Senhän sanoo jo sanakin 'lahja', se ei siis ole velvollisuus. Summaan sinänsä en osaa ottaa kantaa, koska meillä jokaisella on oma käsitys siitä, mikä on paljon ja mikä vähän.
Sanoisin kyllä vielä, että jos sinun on helpompi rahavarojesi vuoksi antaa jokin tavaralahja, niin voit mielestäni niin tehdä. Serkkusi varmaan tietää tilanteesi, ja jos ei sitä ymmärrä, niin ongelmahan on silloin morsiusparin. Vaikka jotain itsetehtyä? Tai miten olisi "lahjakortti"? Lupaat - ja teet sitten kanssa - luoda lumet heidän pihaltaan tai olla kukkienkastelu- ja postivahtina häämatkan ajan tms.
Näissä asioissa joutuu kukin tekemään ratkaisuja oman elämäntilanteensa mukaan, vaikka kuinka olisikin kiva lahjoa toisia isoilla summilla.- työllä
Musta tuntuisi ikävältä, jos joku vieras tulis tekeen mun lumityöt tms. Vaikka välttämättä haluais ja itse sitä ehdottais, silti tulis olo, että olis muka pakko antaa lahja ja pitää sitten tulla töihin, kun ei ole rahaa. Vaikea selittää, mutta jotenkin tuntuis nololta.
Olin joskus työmarkkinatuella ja rahat oli tosi tiukassa. Mä olisin varmaan jättänyt menemättä häihin. Tai jos kutsu olis tullut ajoissa, ehkä ois ehtinyt säästää. Vaikka aikuiset ihmiset ei niin arvostele lahjoja, toisin kuin joskus lapsena...
Markka-aikana olisin varmaan kehdannut laittanut pienemmän summan. Eurona sama summa tuntuu niin pieneltä...? - mihin on varaa
työllä kirjoitti:
Musta tuntuisi ikävältä, jos joku vieras tulis tekeen mun lumityöt tms. Vaikka välttämättä haluais ja itse sitä ehdottais, silti tulis olo, että olis muka pakko antaa lahja ja pitää sitten tulla töihin, kun ei ole rahaa. Vaikea selittää, mutta jotenkin tuntuis nololta.
Olin joskus työmarkkinatuella ja rahat oli tosi tiukassa. Mä olisin varmaan jättänyt menemättä häihin. Tai jos kutsu olis tullut ajoissa, ehkä ois ehtinyt säästää. Vaikka aikuiset ihmiset ei niin arvostele lahjoja, toisin kuin joskus lapsena...
Markka-aikana olisin varmaan kehdannut laittanut pienemmän summan. Eurona sama summa tuntuu niin pieneltä...?Kukin tietysti tyylillään, mutta kyllä nykyään voi antaa lahjaksi myös "palveluksen". Ja hyvä niin, koska jossain tapauksissa siten voidaan välttää turhaa kulutushysteriaakin, kun kaikkien ei aina tarvitse ostaa jotain.
Senkin vielä mainitsen, että työkkäriasiat ovat tulleet tutuiksi itsellekin, enkä sillä syyllä olisi jättänyt häihin menemättä, jos muuten joka tapauksessa olisin mennyt. Itse ainakin pitäisin hassuna, että joku ei tulisi juhlaan, jossa olisin kutsujana, vain siksi, ettei ole tarpeeksi rahaa lahjaan. Kyllä työtönkin on ihminen, vaikka rahat tiukassa ovatkin. Joten alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että rinta rottingilla vaan mukaan kekkereihin, päätätpä sen lahja-asian kanssa niin tai näin.
- kehtaa antaa
Itse tunnen kaikki vieraani niin hyvin, että tiedän ketkä ovat esim. työttömiä enkä odota heiltä samaa mitä muilta. En osaa sanoa mikä olisi liian pieni summa.
- minun mielestäni
20 euroa olisi minimi.
- pari viikkoa sitten
kolmelta kavereilta yhteisen lahjakortin (50e),ja on se mielistäni parempi kuin että he ostaisivat jotain ihan tarpetonta samalla rahalla.eikä lahjat mielistäni ole muutenkaan tarkeinta hääissä..voithan tehdä aina lahjan omin käsin.
- seppoe vm76
pari viikkoa sitten kirjoitti:
kolmelta kavereilta yhteisen lahjakortin (50e),ja on se mielistäni parempi kuin että he ostaisivat jotain ihan tarpetonta samalla rahalla.eikä lahjat mielistäni ole muutenkaan tarkeinta hääissä..voithan tehdä aina lahjan omin käsin.
En tiedä, olenko hieman tottunut suure
mpiin summiin, mutta pelkästään YO-juhlissakaan kukaaan suvusta ei tuonut alle 500markan lahjakorttia useita vuosia sitten.
Nyt meillä on noin 90 hengen häät, ja jos lahjalistalta poiketaan rahalla, niin uskon että vähimmäissumma hääparin lahjakorttiin on noin 200€. Lahjalistan tavarathan ovat varsin edullisa , 20 - 100€ haitarissa. Enpä usko että moni edes rahaa antaa, ehkä omat tai morsiamen vanhemmat tai isovanhemmat lähinnä.
Vanhemmat kuitenkin maksavat häistämme noin 3500€, joten onhan sekin jo jotain. Olemme kuitenkin molemmat tulevana avioparina varsin hyväpalkkaisissa ammateissa, mutta mikään ei tunnu riittävän. On vielä matkaa ja kulut erittäin isot.
Ehkä sukumme pyörii rahoissa, ehkä ei. - person
seppoe vm76 kirjoitti:
mpiin summiin, mutta pelkästään YO-juhlissakaan kukaaan suvusta ei tuonut alle 500markan lahjakorttia useita vuosia sitten.
Nyt meillä on noin 90 hengen häät, ja jos lahjalistalta poiketaan rahalla, niin uskon että vähimmäissumma hääparin lahjakorttiin on noin 200€. Lahjalistan tavarathan ovat varsin edullisa , 20 - 100€ haitarissa. Enpä usko että moni edes rahaa antaa, ehkä omat tai morsiamen vanhemmat tai isovanhemmat lähinnä.
Vanhemmat kuitenkin maksavat häistämme noin 3500€, joten onhan sekin jo jotain. Olemme kuitenkin molemmat tulevana avioparina varsin hyväpalkkaisissa ammateissa, mutta mikään ei tunnu riittävän. On vielä matkaa ja kulut erittäin isot.
Ehkä sukumme pyörii rahoissa, ehkä ei.Tulen varakkaasta perheestä ja suvusta, mutta suhtautumiseni materiaan täytyy olla ihan erilainen kuin sinulla, sillä minusta 20-100 euroa on sellainen summa, jota vieraat antavat hääparille ja siitäkin 100 on läheisten vieraiden ja kummien juttu. Taas 200 summana olisi enemmänkin vanhempien lahjasumma.
- Merryweather
seppoe vm76 kirjoitti:
Ehkä sukumme pyörii rahoissa, ehkä ei.Itse sain omissa lakkiaisissani vuosia sitten 50-100 MARKAN lahjakortteja ja osasin todellakin olla tyytyväinen! Eipä sitä neljän lapsen perheellä muutenkaan paljoa ylimääräistä ollut antaa.
Ei ole olemassa mitään vähimmäissummaa. Ei todellakaan. Ja tuo mainitsemasi 200 € on varmaankin tulossa sinulle yhdeltä ihmiseltä, mutta itse odottaisin vastaavaa summaa esim. (monen hengen) kaveriporukalta.
> "3500€, joten onhan sekin jo jotain"
Tosiaankin. Ei sinulle taida olla tuo rahan arvo selvillä, jos avustus on vain "jo jotain". Ja olen ihan varma, että vanhemmat rakkaudestaan häihisi panostavat, vaikka todennäköisesti ovat itse järjestäneet aikoja sitten omat hääjuhlansa todella pienellä budjetilla. On se todella harmi, kun mikään ei tunnu (niinkuin onneksi itsekin totesit) riittävän, ja ainakin itse koen tekstisi todella kypsymättömäksi.
Alkuperäiselle kirjoittajalle haluaisin vielä sanoa, että osaisitko tehdä esimerkiksi itse jonkin taulun (esim. koostetaulu parin vanhoista valokuvista), albumin, tai esimerkiksi jonkin kauniin kyltin vaikkapa mökille tai oveen tai mihin vaan? Vinkkejä löytyy varmasti netistä, yksinkertaisimpiin käytetään ihan peruslautaa, maalia ja erinäisiä liimattuja koristeita.
Ehkä voisit myös katsella, millaisia viherkasveja (ehkä lähinnä puita?) on myynnissä kaupoissa. Limoviikunat yms. ovat todella kestäviä, ja itse olisin ainakin todella onnellinen, jos saisin yhteiseen kotiin jotain pientä ja kaunista. Kasveissa on sekin hyvä puoli, että ne eivät ainakaan ole niin usein saajan "maun vastaisia", kuin koristelautaset, astiat jne.
-M. - Vatkutin
Mun mielestä 15 euroakin on vielä ihan ok summa työttömältä. Jos on kovin varakas ja vaikka varakkaasta perheestä 15 euroa voi tuntua ihan pikkurahalta. Mikä on paljon/vähän on varmaan aika vaihtelevaa. Satuin kuulemaan kaupassa keskustelun missä kaksi naista mietti, että vähintään 100 euroa olisi annettava. Aattelin, että huh! Mielestäni se olisi jo aika paljon ja en odota niin isoja summia lahjaksi… Mutta en kai vastaankaan pistä, heh...
- Vatkutin
seppoe vm76 kirjoitti:
Ehkä sukumme pyörii rahoissa, ehkä ei.Suurempiin ainakin kun minä... Meidän perheellä ei ikinä ois ollut antaa 500 markkaa lahjaksi! Se oli tosi iso summa siihen aikaan! Jos olisin saanut edes yhdeltä vieraalta YO-lahjaksi 500 mk, niin olisin ollut todella yllättynyt...
Kavereideni häissä lahjojen arvo on tainnut liikkua siinä 40-100 euron kieppeillä. Vanhemmat ovat antaneet toki enemmän. Kenenkään kaverini häitä ei ole vanhemmat maksaneet edes osittain, eikä maksa meidänkään. Vanhempien lahjakin on "vain" n. 150 euron arvoinen... Lahjalistalla on yksi kalliimpi lahja muut 15-80 euroa.
- paketti..
Minä oon hiukan sitä mieltä, että antakoon rahalahjan sellaiset, joilla on varaa antaa hiukan isompi summa! Niiltä, joilla on tiukempaa, tulisi hyväksyä jotain muutakin lahjaksi! Nuoremmat ja kaverit voivat ihan hyvin laittaa jotain pientä ja hauskaa lahjapakettiin turhia häpeilemättä. Vanhemmat ja äveriäämmät antakoon sitten niitä rahasummia...
- mikä on toive
Hääparin toivetta tulisi kunnioittaa, sillä turhaa krääsää tuskin kukaan haluaa. Mieti minkä verran hääparille häiden järjestäminen maksaa. Jos kyseessä isot tanssi- ja ruokahäät, niin vieraiden ruoka/hlö maksaa yleensä reilut 20 euroa tarjottavasta riippuen. Siitä voi jo antaa pienen vinkin, että lahjaksi edes se summa, jonka hääpari maksaa ruuastasi kutsuttuasi sinut.
- Merryweather
Onhan se kohtelias ajatus, mutta jos yrittää vähistä rahoistaan antaa joka ikisiin juhliin sen verran, kuin oma "kustannus" niistä on, niin kyllä tosi harvoihin on enää varaa mennä! Kyllä se on niin, että kohtuus kaikessa, ja kutsujat eivät yleensä vieraita pyydä siksi, että saisivat joka pennin takaisin, vaan että saisivat viettää läheisten kanssa mukavaa juhlaa. Lämmin ajatus on tärkein, jos maallinen mammona menee omaan ELÄMISEEN.
-M. - rahat-on
Merryweather kirjoitti:
Onhan se kohtelias ajatus, mutta jos yrittää vähistä rahoistaan antaa joka ikisiin juhliin sen verran, kuin oma "kustannus" niistä on, niin kyllä tosi harvoihin on enää varaa mennä! Kyllä se on niin, että kohtuus kaikessa, ja kutsujat eivät yleensä vieraita pyydä siksi, että saisivat joka pennin takaisin, vaan että saisivat viettää läheisten kanssa mukavaa juhlaa. Lämmin ajatus on tärkein, jos maallinen mammona menee omaan ELÄMISEEN.
-M.Olen samaa mieltä. Vieläpä niin, että jos joku järjestää juhlat ihan minkä aiheen tiimoilta tahansa, niin silloin hänen PITÄISI varautua siihen, että rahaa menee hiukan enemmän kuin ehkä lahjoina tulee. Nyyttikestit tietysti poislukien ;-)
Tuota väitettä, että lahjan pitäisi olla vähintään kutsujan oletettujen yksikkökulujen suuruinen, pitäisin aika outona. Silloinhan jo tavallaan asetetaan ehtoja, että "olet tervetullut, jos...". Teinit yleensä laskeskelevat, tuliko rippi- tai valmistujaislahjaksi riittävästi rahaa. Naimisiinmenon toivoisi olevan sen verran aikuisten ihmisten puuhaa, että elämän realiteetit, joihin kuuluvat ihmisten erilaiset varallisuustasot, olisivat tuttuja. - hyvät tavat
rahat-on kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Vieläpä niin, että jos joku järjestää juhlat ihan minkä aiheen tiimoilta tahansa, niin silloin hänen PITÄISI varautua siihen, että rahaa menee hiukan enemmän kuin ehkä lahjoina tulee. Nyyttikestit tietysti poislukien ;-)
Tuota väitettä, että lahjan pitäisi olla vähintään kutsujan oletettujen yksikkökulujen suuruinen, pitäisin aika outona. Silloinhan jo tavallaan asetetaan ehtoja, että "olet tervetullut, jos...". Teinit yleensä laskeskelevat, tuliko rippi- tai valmistujaislahjaksi riittävästi rahaa. Naimisiinmenon toivoisi olevan sen verran aikuisten ihmisten puuhaa, että elämän realiteetit, joihin kuuluvat ihmisten erilaiset varallisuustasot, olisivat tuttuja.hyvin tapojen mukaista on muistaa hääparia suunnilleen ruokakustannusten verran. Riippuen siitä onko kahvi- vai ruokahäät jne. Ota huomioon, että ei sillä summalla vielä häitä makseta, eli ON muitakin kustannuksia, kuin vieraiden ruoka. Ruoka on kallista, mutta vain murto-osa koko hääkustannuksista.
- niimpäniin...
hyvät tavat kirjoitti:
hyvin tapojen mukaista on muistaa hääparia suunnilleen ruokakustannusten verran. Riippuen siitä onko kahvi- vai ruokahäät jne. Ota huomioon, että ei sillä summalla vielä häitä makseta, eli ON muitakin kustannuksia, kuin vieraiden ruoka. Ruoka on kallista, mutta vain murto-osa koko hääkustannuksista.
Mietimme puoliskoni kanssa ihan samaa, kun kutsun häihin saimme ja siinä pyydettiin lahjaa pankkitilille. Mietimme sitä, että ruokakustannusten verran...mietimme sitten vielä, että eikö heille pitäisi jäädä kuitenkin jotakin käteenkin siitä.
Laitoimme 50 euroa. Ja tulimme monien satojen kilometrien päästä heidän juhliinsa. Eli jos tarkkoja ollaan niin me laitoimme rahaa tähän vähän enemmän. - Merryweather
hyvät tavat kirjoitti:
hyvin tapojen mukaista on muistaa hääparia suunnilleen ruokakustannusten verran. Riippuen siitä onko kahvi- vai ruokahäät jne. Ota huomioon, että ei sillä summalla vielä häitä makseta, eli ON muitakin kustannuksia, kuin vieraiden ruoka. Ruoka on kallista, mutta vain murto-osa koko hääkustannuksista.
Nyt en tajunnut tuota "laskepa tarkemmin". Valaise mielellään, jos vain on aikaa. Ymmärrän kyllä pointin, ja antaisin itsekin mielelläni "tapojen mukaan arvokkaan" lahjan. Siis rahaa tai esinettä toiveen mukaan, ja sijoittaisin hyvin mielin siihen muutaman kympin.
Mutta kun tässä puhutaankin siitä, että kun rahaa ei ole. Ei yhtään ylimääräistä. Mielestäni ketjun aloittajan ei ole syytä vähistään nipistää liikaa, vaan lahjaksi saa hyvästä sydämestä antaa jotain aivan pientäkin.
-M. - rahat-on
hyvät tavat kirjoitti:
Mielelläni lasken tarkemmin, kunhan kerrot, mitä minun tulisi laskea. Mutta jos aiot sanoa, että morsmaikun mekko, hääkyyditykset ja juhlatilan vuokrat yms. ovat hääparin tai heidän vanhempiensa kustannuseriä, niin kerrothan myös, miksi liität ne mukaan tähän keskusteluun "murto-osana" hääkustannuksista.
Oma mielipiteeni on, kuten edellisessä viestissä viittasin, että se, joka valitsee järjestää juhlat, tietää, että niistä tulee kuluja. Toivottavasti hän järjestää juhlat siksi, että haluaa mukaan kanssaan juhlimaan ne henkilöt, jotka on kutsunut - eikä siksi, että saisi lahjojen muodossa kulujaan takaisin. Kenenkään ei ole pakko järjestää isoja juhlia, jos asia on morsiusparin rahoista kiinni. Pari järjestää juhlat itselleen sopivana aikana, mutta jollekin vieraalle se voi osua kohtaan, jolloin nälkävyö on jo muutenkin tiukoilla. Silloin "hyvien tapojen" noudattaminen jonkun tietyn summan muodossa voi olla vieraalle jopa ylivoimaista. - hyvät tavat
rahat-on kirjoitti:
Mielelläni lasken tarkemmin, kunhan kerrot, mitä minun tulisi laskea. Mutta jos aiot sanoa, että morsmaikun mekko, hääkyyditykset ja juhlatilan vuokrat yms. ovat hääparin tai heidän vanhempiensa kustannuseriä, niin kerrothan myös, miksi liität ne mukaan tähän keskusteluun "murto-osana" hääkustannuksista.
Oma mielipiteeni on, kuten edellisessä viestissä viittasin, että se, joka valitsee järjestää juhlat, tietää, että niistä tulee kuluja. Toivottavasti hän järjestää juhlat siksi, että haluaa mukaan kanssaan juhlimaan ne henkilöt, jotka on kutsunut - eikä siksi, että saisi lahjojen muodossa kulujaan takaisin. Kenenkään ei ole pakko järjestää isoja juhlia, jos asia on morsiusparin rahoista kiinni. Pari järjestää juhlat itselleen sopivana aikana, mutta jollekin vieraalle se voi osua kohtaan, jolloin nälkävyö on jo muutenkin tiukoilla. Silloin "hyvien tapojen" noudattaminen jonkun tietyn summan muodossa voi olla vieraalle jopa ylivoimaista.Onhan se tietysti niinkin, että tästä aiheesta saisi keskustelua vaikka maailman ääriin. Toki on ymmärrettävää, ettei kaikilla rahaa ole, ja muistaminen käy jollakin pienemmälläkin, jos on sydämellään mukana asiassa. Ainahan voi myös läheteä kimppalahjaan mukaan, ja osallistua siihen haluamallaan summalla.
- tästä taas...
hyvät tavat kirjoitti:
Aina tästä jaksetaan jauhaa, että ruokakustannusten verran pitää antaa!
Joo ruoka on kallista ja juhlien järjestäminen, mutta eikö se ole ollut hääparin oma valinta, että ovat juhlat järjestäneet? Ja haluavat mm. TARJOTA vieraille ruuan? Voisihan sitä laittaa kutsuun, että juhliin ei ole pääsymaksua, mutta jos haluatte ruokailla niin ruoka maksaa 30 euroa/hlö.
Onhan näitä nyyttikestihäitä ja kahvikekkereitä. Päteekö silloinkin se, että lahjan arvo ruokakustannusten verran? - ja tavat myös
tästä taas... kirjoitti:
Aina tästä jaksetaan jauhaa, että ruokakustannusten verran pitää antaa!
Joo ruoka on kallista ja juhlien järjestäminen, mutta eikö se ole ollut hääparin oma valinta, että ovat juhlat järjestäneet? Ja haluavat mm. TARJOTA vieraille ruuan? Voisihan sitä laittaa kutsuun, että juhliin ei ole pääsymaksua, mutta jos haluatte ruokailla niin ruoka maksaa 30 euroa/hlö.
Onhan näitä nyyttikestihäitä ja kahvikekkereitä. Päteekö silloinkin se, että lahjan arvo ruokakustannusten verran?Juhlien järjestäminen todellakin on hääparin oma valinta, mutta niin myös vieraan valinta, että meneekö juhlimaan. Jos lahjan ostaminen on ylivoimaisen vaikeaa ja haluaa selvitä halvalla ja syödä ilmaiseksi toisten piikkiin niin sekin on valinta. Käytöksen kultaisessa kirjassa on hyviä juttuja.
Vastaan nyt tähän ketjuun, vaikka häät olivatkin jo. Tuon vaan esiin erään mahdollisuuden, jota me käytimme ystäviemme häissä. Eli ostimme sen viherkasvin (esim. rahapuu tai kodinonni syboloivat mukavasti jotain) ja laitoimme sekaan viiden euron seteleitä (muistaakseni 40 tai 50 euroa). Mielestäni kuitenkin 10-20 euroakin on jo tarpeeksi, meitä lahjassa kaksi, niin summa kasvoi siksikin. "Silputussa seteleissä" on se hyvä puoli, että tuntuu kuin olisi saanut enemmän rahaa...
Itsekin menin naimisiin viime kesänä, enkä todellakaan katsonut kieroon rahalahjoja, pieniä tai suuria. Vähän harmitti se, että lahjalistan ulkopuolelta ostettiin ostajan mielestä kauniita ja tarpeellisia asioita, mutta omasta mielestä ei-niin-kivoja ja tarpeellisia, mutta toistan, vain VÄHÄN. Jokainen lahjan antaja kuitenkin ajattelee vain hyvää.
Lisään vielä, että jos kutsussa mainitaan, että on jo kaikkea ja pyydetään rahaa,mutta päätyy antamaan tavaran, ei kannata antaa esim. pyyheitä, lakanoita, astioita(ellei ole jokin kerätty astiasto),sillä niitä on varmasti kertynyt. tässä tapauksessa kannattaa yrittää ostaa oikeasti pariskunnalle sopiva lahja. Toiset ostavat usien saman lahjan jokaiselle (esim. aalto- maljakko), useampi on ok, jos sellainen jo sattuisi olemaan, eikä kukaan kadehdi, että toi sai arvokkaamman lahjan kuin me aikoinaan... Tämä vähän ohi aiheen, mutta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569