Lapsen nöyryyttäminen

Maitzi

Olin tuttava perheen luona viikonloppuna käymässä, kun perheen 7-vuotias poika sai päähänsä ruiskuttaa vesipyssyllä perheen koiraa. Kielsin häntä tekemästä niin, mutta kun pojan isä tuli paikalle, sai poika tuntea nahkoissaan tekonsa. Isä raahasi pojan käsipuolesta nurkan taakse huutaen ja raivoten samalla. Poika itki sydäntä raastavasti ja kun he tulivat takaisin, isä väänsi pojan korvanlehteä huutaen samalla:"vieläkö naurattaa,sano! Ens kerralla annan koiran purra sinua ja sitten tiedät härnänneesi koiraa.." Poika itki naama punaisena ja polvillaan maassa. Pojan äiti totesi vain:"Sen on opittava kerralla."
Minulle tuli niin paha mieli ja kävi sääliksi poikaa, jotta oli pakko lähteä pois. En voisi koskaan tehdä omille lapsilleni samoin, satuttaa ja nöyryyttää maahan asti.
Mitä mieltä olette tapauksesta?

21

4753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      mieltä, että lasta olisi kuulunut auttaa kyseisessä tilanteessa eikä myöhemmin voivotella tapahtunutta netissä. Miksi siis et tehnyt mitään?

      • Viisainta

        Ei olisi ollenkaan sanottu, että asiaan puuttuminen olisi mitenkään hillinnyt raivokasta isää.
        Hän päin vastoin olisi voinut ruveta todistamaan oikeuttaan "kasvatukseen" ja lapsi olisi kurmotettu vielä hurjemmin.

        Eivät aikuiset ihmiset ole johdonmukaisia. Typeryksiä on kaikissa ikäluokissa.

        Hyvä on muistaa vanha neuvo: "Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen on kultaa", ainakin joissakin tilanteissa.

        Ap. toimi varmaankin parhaan harkinnan mukaan.


      • maitzi

        Olisit itse ollut paikalla ja mennyt raivoavan isän luokse silmät suurina kasvatusohjeita antamaan. Olis varmasti jäänyt tekemättä sultakin.


      • vastavanlaisessa
        maitzi kirjoitti:

        Olisit itse ollut paikalla ja mennyt raivoavan isän luokse silmät suurina kasvatusohjeita antamaan. Olis varmasti jäänyt tekemättä sultakin.

        tilantessa ja ilmaissut mielipiteeni lasten rääkkäämisestä eli ei olisi jäänyt tekemättä.

        Kirjoitit tuossa alempana, että pakalla oli myös mummo; eikö hän puuttunut myöskään tilanteeseen mitenkään?

        Eikö teistä kumpikaan (sinä ja mummo) edes jälkikäteen maininnut liian kovista otteista?


      • Maitzi
        vastavanlaisessa kirjoitti:

        tilantessa ja ilmaissut mielipiteeni lasten rääkkäämisestä eli ei olisi jäänyt tekemättä.

        Kirjoitit tuossa alempana, että pakalla oli myös mummo; eikö hän puuttunut myöskään tilanteeseen mitenkään?

        Eikö teistä kumpikaan (sinä ja mummo) edes jälkikäteen maininnut liian kovista otteista?

        Otin asian puheeksi pojan äidin kanssa muutaman päivän päästä, mutta hän oli edelleen sitä mieltä ettei poika muuten opi asiaa.


    • kysymys..

      Mistä isä tiesi, että poika on tuon tehnyt jos ei silloin ollut paikalla ?
      Ethän vain kertonut sitä itse ja näin aiheuttanut turhan rääkin pojalle.
      Itse tuosta tapauksesta olen sitä mieltä, että laittaisin kiikkumaan tuollaisen miheen siitä muutamasta ulokkeesta. Tuolla tavalla saa pojan inhoamaan koiraa ja kiusaamaan sitä entistä enemmän. Ja katkeroitumaan.
      Ja todellakin, pahinta tuossa on se henkinen väkivalta ja nöyryyttäminen vieraitten nähnen vielä, kuin itse kuritus.

      • mitä ihmettä?

        Kyllähän ap:n täytyi kertoa vanhemmille jos poika on pahanteossa. Ei hän voinut aavistaa isän reaktiota. Isä on syyllinen käytökseensä ei ap.


      • maitzi

        Pojan isä oli juuri tulossa paikalle ja kuuli kun pojan mummo ja minä kiellettiin poikaa ampumasta vesipyssyllä koiraa. Mummo vielä sanoi lisäksi hiljaa pojalle, että "usko nyt, isäs tulee tuolla.." eli tiesi isän rankaisevan poikaa teosta kunnolla jos saa tietää.


      • Mörökölli-isä
        maitzi kirjoitti:

        Pojan isä oli juuri tulossa paikalle ja kuuli kun pojan mummo ja minä kiellettiin poikaa ampumasta vesipyssyllä koiraa. Mummo vielä sanoi lisäksi hiljaa pojalle, että "usko nyt, isäs tulee tuolla.." eli tiesi isän rankaisevan poikaa teosta kunnolla jos saa tietää.

        Poika ei ymmärtänyt sitä "Ylilyöntiä", minkä kuuleman mukaan jokainen 7-vuotias ymmärtää. Mummo varoitteli lasta härnäämästä raivohullua isää, mutta ei puhe tehonnut täytyi vaan jatkaa ja sai kokea tottelemattomuutensa seuraukset ja nöyrtyä viisaita ohjeita ja kieltoja antaneen mummon edessä.


      • Mörökölli-isä
        Mörökölli-isä kirjoitti:

        Poika ei ymmärtänyt sitä "Ylilyöntiä", minkä kuuleman mukaan jokainen 7-vuotias ymmärtää. Mummo varoitteli lasta härnäämästä raivohullua isää, mutta ei puhe tehonnut täytyi vaan jatkaa ja sai kokea tottelemattomuutensa seuraukset ja nöyrtyä viisaita ohjeita ja kieltoja antaneen mummon edessä.

        Onneksi muummo ei kuitenkaan mennyt antamaan lapselle tukkapöllyä, vaan antoi lapsen saada kunnolla isältään selkään. Tukkapölly tai luunapppi olisi aiheuttanut lapselle elinikäisen trauman ja lasta olisi tällöin hallittu väkivallalla. Olisi ollut jatkuva väkivallan uhka tuolloin lapsella jos mummo olisi luunapin napsauttanut.


      • Maitzi
        Mörökölli-isä kirjoitti:

        Onneksi muummo ei kuitenkaan mennyt antamaan lapselle tukkapöllyä, vaan antoi lapsen saada kunnolla isältään selkään. Tukkapölly tai luunapppi olisi aiheuttanut lapselle elinikäisen trauman ja lasta olisi tällöin hallittu väkivallalla. Olisi ollut jatkuva väkivallan uhka tuolloin lapsella jos mummo olisi luunapin napsauttanut.

        Mummokin ilmeisesti joskus saanut kuulla kunniansa kasvatukseen puuttumisesta, joten osasi pelastaa oman nahkansa hiljaa puhumalla???


    • usk.mies 25 v

      Kyllä poika osaa aiukuisena arvostaa isältä saamaansa lahjaa. Noin nykyaikaisten pintaliitäjien silmissä tuollainen näyttää miltä näyttää.
      Mutta ilman herran nuhdetta tiedä millainen sivari ja homoseksuaali tuostakin pojasta muuten tulisi.

      Siunausta!

      Jeesus on Herra!

      • äiti 31 ja 2 lasta

        veikkaan on tuolta vinkki aiheiselta keskustelupalstalta tainnu eksyä tänne. Jeesus ja herra vaan mielessä, ei mitään järkevää tule tuosta suusta! Niin ollaan uskontoa vastaan kiihkomielisesti, että viittii leikkiä uskovaista ja saada näin heidät huonoon valoon. Kukaan normaali uskovainen tuollasia puhu, vaan sairaat himonatsit!


      • juubaduubajoo

        Heikko provo älypää, yritä nyt heittää jotakin omaperäisempää.


    • mapee

      joissakin tilanteissa olen huomanut että kun paikalla on muit aihmisiä niin joillakin menee lapsen kurittaminen yli. Siis tavallaan ylireagoidaan asioihin joihin ei normaalisti edes ehkä puututa ollenkaan. lapselle todella järkyttävä kokemus ja hankala tilanne ja aiheuttaa varmaan monenlaista jännitystä jne.

      Puolisolle jää sitten rooliksi joko yrittää puuttua asiaan tai rauhoitella puolisoaan tai sitten tavallaan selitellä kuten tapauksessasi.

      Vähän ehkä on koirakouluakin siirretty kasvatukseen? Se on paikallaan ,mutta koirankin oletetaan oppivan ihan muutamalla sanalla ja eleellä eikä tunnin rusikoimisella. ja perheen lemmikillä, perheenjäsenellä peloittelu on jo oikeastaan aika raukkamaista. Vähän sama kun sanoisi että isä tulee ja lyö kun olet härnännyt äitiä, no kärjistetty...

      Tuossa tilanteessa ei oikein voi muuta kuin osoittaa jollakin tavalla olevansa lapsen puolella vaikka vaikeaa se onkin. Eli vaikak teko on väärin niin silti sen seuraukset ei ole hyväksyttäviä. Ehkä jos tajuaisi silloin sanoa vaikka; koiraa ei saa ruiskuttaa vesipyssyllä eikä kiusata, mutta eihän se nyt silti mikään kamala erehdys ollut niin että siitä pitää kaksinverrin rangaista tms. Näin osoittaa vanhemmille ylireagoinnin paheksunnan ja samalla lapselle että kohtelu oli kohtuuton ja teko silti asiaton. Siinä tilanteessa kun ei vaan yleensä sanat kulje eikä välähdä..

    • Mörökölli-isä

      Koira on kättäpidempää käyttävää ihmistä vastaan yhtä avuton kuin vauva ja monille koira on kuin vauva. Jos pienen vauvan päälle vanhempi lapsi ruiskuttaisi vettä, niin kyllä siinä kiehahtaisi useammankin aikuisen hihat, mutta koiran kastelu ei ole koirasta mitään kamalaa.
      Kun meidän ensimmäinen lapsi syntyi niin yksi koiristamme jolla oli jokin aika sitten ollut pennut hyppäsi vauvan pinnasänkyyn ja sillä oli kai jonkinlainen tarve "hoivata" sitä vauvaa. Ahtautui vaan kiltisti siihen viereen koskematta vauvaan, mutta minä reagoin siihen tilanteeseen heti sellaisella raivolla että oli lähellä etten ottanut koiraa hengiltä. Se tilanteen arviointi ei ole niin helppoa, kun pelkää että puolustuskyvyttömälle käy jotakin. Pitää kuitenkin aina muistaa että ihminen tulee ensin ja sitten vasta eläin. Eläimellekkään ei saa aiheuttaa tarpeetonta tuskaa, mutta ei se koiran kastrelu vesipyssyllä ole niin vakavaa ellei ole kova pakkanen.

    • haettiin

      meillä haettii 60-70 luvulla piiska vieraitten aikana ja siin sit kaikkien nähden piiskattiin kunnolla ja sitten jatku kahvittelut.tämä oli melko yleinen systeemi meillä ja sitä mainostettiin viel vieraille.

      • näinhänsetietystion

        Nyt ei ole meneillään 60-, tai 70-luku, nyt elämme 2000-luvulla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kohtuus kaikessa ja rangaistuksen suuruus määritellään aina sen mukaan, mitä on tehnyt. Varmasti tässä tapauksessa lapsi kärsi moninkertaisesti enemmän kuin koira parista vesipyssyn ruiskauksesta.


      • nesnub
        näinhänsetietystion kirjoitti:

        Nyt ei ole meneillään 60-, tai 70-luku, nyt elämme 2000-luvulla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kohtuus kaikessa ja rangaistuksen suuruus määritellään aina sen mukaan, mitä on tehnyt. Varmasti tässä tapauksessa lapsi kärsi moninkertaisesti enemmän kuin koira parista vesipyssyn ruiskauksesta.

        On se kyumma ku samat ihmiset jotka puhuu kohtuudesta lapsen rankaisemisen suhteen ovat usein ensimmäisinä vaatimassa kuolemantuomiota poliisin yliajajille tai raiskaajille tai muille rikollisille. Pitkäkää nyt jumalauta tunteet kurissa.

        On olemassa kolme tapaa toimia.
        Järki=kylmää ja laskelmoivaa ja ei ota tunteiden olemassaoloa huomioon=psykopaattista
        Tunteellinen hölmö joka tekee kaikki tekonsa tunnekuohun vallassa pätkääkään miettimättä seurauksia. = Idiootti
        Viisas= Käyttää järkeä toiminnassaan muttei myöskään aliarvioi tunteiden vaikutusta= eli ottaa tunteet huomioon muttei anna niiden hallita.


    • Anonyymi

      Itse vetäisin isää turpaan ja soittaisin sossut. Hyi että tuli adrenaliini jo kun edes luin tämän

      • Anonyymi

        Jatkaakseni vielä niin jos itse olisin ollut paikalla niin ensiksi on tärkeintä saada lapsi turvaan isältä keinoja katsomatta kuten niskalenkki tai vaikka turvakengällä isku päähän jos ei muu auta. Sitten lapsi sivuun ja poliisit ja sossut paikalle. Tulisihan siitä itsellekin tuomio mutta tämä menee samaan kastiin kun vaimon hakkaajat joita kohtelisin samoin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe