Neuvoja kynsien

leikkaamiseen

Koirani on n.3-vuotias sekarotuinen joka eksyi hoidokikseni parisuhteen kautta. Ongelmana ovat koiran minusta ylikasvaneet kynnet. Kynnet rapisevat lattiaan kävellessä ja pelkään että ne aiheuttavat virheasentoja jalkoihin. Niitä ei kuitenkaan voi leikata kovinkaan paljon, koska niistä tulee helposti verta. Pelkään satuttavani koiraa, joka jo muutenkin inhoaa kynsienleikkuuta ja vaikka nöyränä otuksena pysyykin paikallaan, on selvästi kauhuissaan koko toimenpiteestä.

Miten pitäisi toimia? Olen kuullut, että kynnen ydin vetäytyy pikkuhiljaa takaisin jos kynsiä leikkaa usein. Kynnet ovat kuitenkin mustat, eikä ydintä voi nähdä. Voiko kynnestä jotenkin päätellä, missä kohtaa ydin on? Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa tai jotakin kaavakuvia mutta en ole onnistunut löytämään.

Voisiko eläilääkäri esim. rauhoittaa koiran ja leikata kynnet kerralla lyhyiksi, polttaa suonet kiinni tms? Vai onko se liian väkivaltaista?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

8

1973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vennieetu

Kannattaisi kysyä suoraan eläinlääkäriltä mitä se voisi tehdä kynsille.

Meillä on mustakyntinen koira, sen kynsiä leikataan aika harvoin, kulutus on kova kun kaivaminen kuuluu lempiharrastuksiin. Mustia kynsiä täytyy leikata varovasti ihan vähän kerrallaan.

Etsin googlen kuvahaulla, tuossa lammaskoirasivulla on jonkinlainen kynnenleikkausohje.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.oesfi.com/kuvat/kynsienleikkaus.gif&imgrefurl=http://www.oesfi.com/index.php?id=lammaskoiranhoito&h=165&w=500&sz=4&hl=fi&start=1&tbnid=HxiZMcdiZickbM:&tbnh=43&tbnw=130&prev=/images?q=koiran kynsien leikkaaminen&gbv=2&svnum=10&hl=fi&sa=G

• koiran

voi rauhoittaa kynsienleikkausta varten! ja niin se olisikin hyvä ja kivuttomin tapa tehdä,jos kynnet ovat mahdottoman ylipitkät! silloin saa kynnet kerralla lyhyiksi ja kuten mainitsit niin suonet poltetaan kiinni.Kun kynnet on saatu oikeaan mittaan,on siitä helppo alkaa niitä hoitamaan kotona,eli viikottain napsii kärjistä pienet palat! näin kynnet ei enää pääse virumaan mahdottomiksi! eli säännöllisyys on valttia kynsien leikkuussa!
      ja jos koiran rauhoittaa,niin kannattaa tsekata kannattaisiko samalla rauhoituksella esim.poistattaa hammaskiveä yms muuta vaivaa hoitaa samalla!että saisi rauhoituksen käytettyä mahdollisimman hyvin hyödyksi!

• mistica

kynsistä pystyy näkemään milloin se ydin on uhkaavan lähellä-vaatii totuttelua...

Usein ei tarvita rauhoitusta, nylonkuonokoppa vaan niin koirankaan ei tarvi miettiä, hammastelisiko vai mitä...sellainen on ell:llä ja monilla kotioloissakin. Helpottaa toimenpidettä.
        Ei niitä polteta varsinaisesti jos vuotavat, saakelin dementia kun en muista, millä aineella niitä olen itse hoitanut. No, jos se on polttamista että laittaa vanupuikolla jotakin ainetta siihen, olkoon. Sanat ja lähimuisti kadoksissa. Sori.
        Meillä nyt vaan on aina leikattu kynnet, noin kerran viikossa tasaan.

• mistica
        mistica kirjoitti:

kynsistä pystyy näkemään milloin se ydin on uhkaavan lähellä-vaatii totuttelua...

Usein ei tarvita rauhoitusta, nylonkuonokoppa vaan niin koirankaan ei tarvi miettiä, hammastelisiko vai mitä...sellainen on ell:llä ja monilla kotioloissakin. Helpottaa toimenpidettä.
        Ei niitä polteta varsinaisesti jos vuotavat, saakelin dementia kun en muista, millä aineella niitä olen itse hoitanut. No, jos se on polttamista että laittaa vanupuikolla jotakin ainetta siihen, olkoon. Sanat ja lähimuisti kadoksissa. Sori.
        Meillä nyt vaan on aina leikattu kynnet, noin kerran viikossa tasaan.

mun pää.
        Siis musta kynsi.Ota se sormien väliin niin että toisen käden sormet suojaa, ja klipsi vain murunen kerrallaan.Jossakin kohtaa tulee vastaan tumma piste (on myös valepisteitä), jolloin voi lopettaa sen kynnen leikkaamisen. Ja taas seuraava, sen oppii tai silmä harjaantuu, vaikea selittää tässä kirjoittamalla. Ja muista mihin suuntaan leikkuupinta menee.

• terristi

voi myös viilata jos eivät ole ihan älyttömän ylipitkät. Kyllä se esim. parkettilattiaan kuuluu ne normikynnetkin eli ei kynsien rapina ole merkki ylipitkistä kynsistä.

Eli vaikka jalkaraspi, hiekkapaperi tai jos pienestä koirasta kyse, ihan ihmisten kynsiviila ja sillä lyhentämään pikku hiljaa. Näin koirakin tottuu että toimitus ei satu eikä ole epämiellyttävä.

• koiralta, jonka kynnet oli tosi pitkät, ei eläinlääkäri suostunut leikkaamaan niitä lyhyiksi. Katkaisi vaan siihen asti kun pystyi ilman verenvuotoa ihan niinkuin yleensäkin leikataan. Syyksi tähän sanoi, että kynnet tulehtuvat tosi helposti, jos sinne kynnen ytimeen asti leikkaa ja joutuu polttamaan suonia.

• leikata
        Birjanna kirjoitti:

koiralta, jonka kynnet oli tosi pitkät, ei eläinlääkäri suostunut leikkaamaan niitä lyhyiksi. Katkaisi vaan siihen asti kun pystyi ilman verenvuotoa ihan niinkuin yleensäkin leikataan. Syyksi tähän sanoi, että kynnet tulehtuvat tosi helposti, jos sinne kynnen ytimeen asti leikkaa ja joutuu polttamaan suonia.

Meidän koira ei tykkää lainkaan kun sen kynsiä leikataan ja siksi ne tuppavatkin kasvamaan ylipitkiksi. Pari kertaa on jouduttu nukuttamaan leikkauksen vuoksi ja tuolloin olen pyytänyt ell leikkaamaan sen kynnet samalla.Ovat vuotaneet melkoisesti mutta jokainen kynsi (verisuoni) poltettu samantien eikä ne ole koskaan tulehtuneet toimenpiteen jälkeen. Eikä mitään aristusta havaittu.

• mistica
        leikata kirjoitti:

Meidän koira ei tykkää lainkaan kun sen kynsiä leikataan ja siksi ne tuppavatkin kasvamaan ylipitkiksi. Pari kertaa on jouduttu nukuttamaan leikkauksen vuoksi ja tuolloin olen pyytänyt ell leikkaamaan sen kynnet samalla.Ovat vuotaneet melkoisesti mutta jokainen kynsi (verisuoni) poltettu samantien eikä ne ole koskaan tulehtuneet toimenpiteen jälkeen. Eikä mitään aristusta havaittu.

tulehdu, se on niin yleistä, että etenkin kun koira on narkoosissa, joku leikkaa hiukan liikaa. Se kuonokoppa on todella monilla kotikäytössäkin, sitä ne käyttää eläinlääkärillä. Nukutuksessa leikataan jos on jokin muu toimenpide tehty. Muuten joko kuonokopalla tai ilman, kattoo miten koira käyttäytyy! On se omistajan opeteltava toi. Se on mun näkemys-tosin itse leikkaan mun tuttujen koirilta kynnet. Omistaja pitää kiinni, minä leikkaan, välillä saa namia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe