Mistä saada pieni pätkä lautaa?

JoannaM.

Ostin tänään pojalleni pienen vanhan ksylofonin. Se kaipaisi pientä korjausta ja voisin yrittää itse, jos vain tietäisin mistä saan ostettua pienen laudanpätkän. Puutavaraliikkeethän myyvät suuria eriä. Vai kannattaisiko mieluummin kääntyä puusepän puoleen? Ei ole mikään suuri työ ja mietin myös mahtavatko puusepänverstaat edes vaivautua moisesta?

10

4553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin nähkääs...

      niin, siis ei ole vaikea homma.
      Yleensä jos sattuu matkan varrelle näitä ns. rautakauppoja (Starkki,K-Rauta tms.) kyllä niistä pätkä lautaa löytyy.
      Mikäli liikut autolla, lienee helppo keikka piipahtaa päivittäis-asioiden ohessa.
      Mikäli et, anna koordinaattia mihin päin pudotan.

    • Ken Tiessen

      Älä huolehdi. Saat muutaman laudanpätkän aivan mistä vain. Kysäise naapureiltasi. Useimmilla ihmisillä on varastoissaan jäännöspaloja hylly-, seinä- yms. remonteista. Suomalaiset miehet ovat hamstereita, eivätkä heitä hyvää lautaa koskaan pois. Jos asut kerrostalossa, pistä viesti talon ilmoitustaululle.

      Jos et halua naapureiden jäännöspaloja, voit käydä rautakaupassakin. Kaikki suuret kauppaketjut (K-rauta, Agrimarket, Starkki jne.) myyvät listoja, huonekalulevyjä jne. ja pyydettäessä useimmissa kaupoissa lista sahataankin haluttuihin mittoihin. Joudut ehkä ostamaan esim. kolmen metrin mäntylistan (12x42x300), mutta saat sen pätkittyinä, ja hintaa tuollaisella listalla ei ole kuin pari-kolme euroa (sahaaminen voi olla ilmaista tai maksullista; riippuu kaupasta ja myyjästä).

      Mutta ei sekään ole huono ajatus, että marssit johonkin puutavaraliikkeeseen. Saisit luultavasti muutaman laudanpätkän ilmaiseksi. Olen itse mennyt kerran hakemaan tarkkojen mittojen mukaista ikkunalasia suoraan lasitehtaalta. Äijät nauroivat aikansa kaupunkilaispojan hölmöyttä ja löivät auton perään ikkunalaseja sadan vuoden tarpeiksi periaatteella "nämä on tämmöistä ylijäämäkamaa; kunhan viet pois".

      • JoannaM.

        ...että varmasti sitä puuta on kunhan osaa etsiä oikeasta paikasta. Tuntuu vaan että näin pääkaupunkiseudulla on vaikea tietää mistä lähteä etsimään pientä vaivaista laudanpätkää. Rautakaupat ovat suuria ja myyjiä ei tahdo näkyä missään. Itsepalveluperiaatteella kun toimitaan. Varmaan mullekin sitten hymistellään kun tulen rattaiden ja 4- ja 1,5-vuotiaiden poikien kanssa ostamaan laudanpätkää, jos mua ollenkaan huomaavat. Kaikki tietysti olis helpompaa jos meillä olis auto, mutta kun ei ole. Niin mä vaan aina innostun itse tekemään jotain, kunnes havaitsen että helppo asia tulee liian vaikeaksi toteuttaa.


      • JoannaM.
        JoannaM. kirjoitti:

        ...että varmasti sitä puuta on kunhan osaa etsiä oikeasta paikasta. Tuntuu vaan että näin pääkaupunkiseudulla on vaikea tietää mistä lähteä etsimään pientä vaivaista laudanpätkää. Rautakaupat ovat suuria ja myyjiä ei tahdo näkyä missään. Itsepalveluperiaatteella kun toimitaan. Varmaan mullekin sitten hymistellään kun tulen rattaiden ja 4- ja 1,5-vuotiaiden poikien kanssa ostamaan laudanpätkää, jos mua ollenkaan huomaavat. Kaikki tietysti olis helpompaa jos meillä olis auto, mutta kun ei ole. Niin mä vaan aina innostun itse tekemään jotain, kunnes havaitsen että helppo asia tulee liian vaikeaksi toteuttaa.

        Taisin keksiä keinon. Joku tällä palstalla mainitsi aiemmin Nikkariverstaan Espoon Suomenojalla. Se kuulostaa hyvältä idealta juuri mun tilanteessa, kunhan saan jonkun kaitsemaan lapsiani.


    • Laurami

      voin laittaa sulle vaikka postissa tulemaan kun kerrot minkäkokoisen palan tarvit. Jos et lähempää saa ilman isoja järjestelyjä. Talon rakennus kesken joten puuta on...

      • JoannaM.

        mutta en halua osoitettani keskustelupalstalle. Onko ehdotuksia miten toimia?


      • vaikeaa!!
        JoannaM. kirjoitti:

        mutta en halua osoitettani keskustelupalstalle. Onko ehdotuksia miten toimia?

        Äläs nyt pelleile! Kuka myyjä nyt maksavaa asiakasta nauraa? Aivan sama vaikka sinulla olisi 10 kirkuvaa kakaraa mukana, sinä saat palvelua kun kysyt. Saat minkä hyvänsä mittaisen laudan mistä hyvänsä rakennusliikkeestä. Ksylofoni on tietääkseni pisimmilläänkin metrin luokkaa, pistä se pätkä vaikka selkäreppuun ja kulje bussilla. Älä ole avuton!


      • JoannaM.
        vaikeaa!! kirjoitti:

        Äläs nyt pelleile! Kuka myyjä nyt maksavaa asiakasta nauraa? Aivan sama vaikka sinulla olisi 10 kirkuvaa kakaraa mukana, sinä saat palvelua kun kysyt. Saat minkä hyvänsä mittaisen laudan mistä hyvänsä rakennusliikkeestä. Ksylofoni on tietääkseni pisimmilläänkin metrin luokkaa, pistä se pätkä vaikka selkäreppuun ja kulje bussilla. Älä ole avuton!

        Olisit voinut pitää pääsi kiinni. Kuka tällaista apua kaipaa? Tämäkö on tapasi auttaa!! Hölmö!


      • JoannaM.
        JoannaM. kirjoitti:

        Olisit voinut pitää pääsi kiinni. Kuka tällaista apua kaipaa? Tämäkö on tapasi auttaa!! Hölmö!

        Jos asiallisia vastauksia ei enää tule, päätän tämän keskustelun tähän. Unohtakaa koko juttu.


    • Vanhempi suunnittelija

      Kerro nyt kuitenkin tuon palan äärimitat. Pituus, leveys ja paksuus. Onko se myös suorakaide vai onko siinä jotain vinottuja osia. Uria?

      Minusta tuollaisen saa mittapiirustuksen avulla vaikka keittiökalusteita tekevistä pajoista. Jos minulle tuotaisiin monitoimikonepajaan tuollainen tehtäväksi ei se montaa kymppiä maksaisi. Asia ei ole käsityöihmisille outo. Yksittäisten palikoitten tekeminen on vaihtelua. Viimeksi tein kymmenittäin mattopuitten "päreitä" aivan huvin vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe