Unelma

arvatenki...

Mulla on ollut vuosien ajan unelmana asua kaliforniassa. Mutta taitaa jäädä pilvilinna unelmaksi, harmi vaan. Täällä suomi24:ssa kun olen lukenut juttuja yleensäkkin jenkkilästä, niin taitaa olla aika vaikee saada sitä green cardia(?) tai ylipäätään muutta jenkkilään?

Ja otetaan se Kalifornia uudestaan. Ymmärtääkseni tarvitsee olla aikamoinen kasa rahaa, jotta siellä voisi asua? Ja englannin kieli on "ok" tasolla itselläni.

Voin uskoa vaan, että paikkaan ihastuu, jos käyn ihan lomailemassa vaa.
Laittakaas kaliforniassa käyneet mietteitä tänne.

T: Mies 1986

13

1585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkailija x

      ... ethän voi tietää, onko siellä sellaista kuin olet haaveillut, jos et ole koskaan edes lomaillut siellä (ja lomailukin on erilaista kuin siellä todella asuminen).

      Olet oikeassa, oleskelulupaa tai green cardia on miltei mahdotonta saada. Sinulla tulisi olla sellainen työpaikka valmiina, jossa työnantajan pitäisi pystyä osoittamaan, miksi sinä olisit siihen parempi kuin Yhdysvaltojen kansalainen lisäksi valtavasti paperisotaa, eikä oleskelu/työskentelylupa silti ole taattu.

      Jos opiskelet, voit hakea ehkä oppilaitoksesi kautta johonkin kesävaihto-ohjelmaan, jossa pääsee työskentelemään muutamaksi kuukaudeksi (minimipalkalla). Itse olen ollut sellaisen ohjelman kautta aikoinaan Kaliforniassa kesän töissä ja asumassa perheessä, oli kivaa ja kielitaito karttui. Opiskeluvaihto on myös yksi vaihtoehto, jota kannattaa tutkia.

    • enya777

      Opiskelin 2 vuotta Kaliforniassa, yliopistossa. Tällaisen opiskelun jälkeen on helpompi hakea niitä työpaikkojakin sieltä. Suosittelen siis, että lähdet opiskelijana Kaliforniaan.

      Elämiseen tarvitsee rahaa sen mukaan, mitä elintasoa tavoittelee. Asuuhan siellä paljon jengiä aika matalilla tuloillakin ja jotenkin ne pärjäilee.

      • local peoples

        Pihisti voi tosiaan elää, eli jos haluat lähteä niin tätä vaihtoehtoa kannattaa myös harkita hintana sinne pääsystä jos ei muuten.

        Useat sadat tuhannet, käytännössä miljoonat maahanmuuttajat elävät todella pihisti ja lähettävät vielä kotimaahan perheilleen rahaa siitä vähästä mitä tilistä jää käteen.

        Viisumi on vaikea saada, mutta koulun kautta kannattaa yrittää, saat vuodeksi plus opinto ja asumistuet, 500e kummasti helpottaa elämistä, tuolla minä kattaisin jo vuokrat ja julkisella kulkemisen.


      • enya777
        local peoples kirjoitti:

        Pihisti voi tosiaan elää, eli jos haluat lähteä niin tätä vaihtoehtoa kannattaa myös harkita hintana sinne pääsystä jos ei muuten.

        Useat sadat tuhannet, käytännössä miljoonat maahanmuuttajat elävät todella pihisti ja lähettävät vielä kotimaahan perheilleen rahaa siitä vähästä mitä tilistä jää käteen.

        Viisumi on vaikea saada, mutta koulun kautta kannattaa yrittää, saat vuodeksi plus opinto ja asumistuet, 500e kummasti helpottaa elämistä, tuolla minä kattaisin jo vuokrat ja julkisella kulkemisen.

        Tai jos hyväksytään esim. 4-vuotiseen yliopiston BA-ohjelmaan, saa F-1-viisumin 4 vuodeksi heti, jos on osoittaa, että rahoitus on kunnossa. Kun lähettää rahoituksesta, ainakin ekan vuoden, todisteet yliopistolle, he lähettävät sellaisen roopuskan, jolla viisumi irtoaa USAn lähetystöstä.


      • american finn
        local peoples kirjoitti:

        Pihisti voi tosiaan elää, eli jos haluat lähteä niin tätä vaihtoehtoa kannattaa myös harkita hintana sinne pääsystä jos ei muuten.

        Useat sadat tuhannet, käytännössä miljoonat maahanmuuttajat elävät todella pihisti ja lähettävät vielä kotimaahan perheilleen rahaa siitä vähästä mitä tilistä jää käteen.

        Viisumi on vaikea saada, mutta koulun kautta kannattaa yrittää, saat vuodeksi plus opinto ja asumistuet, 500e kummasti helpottaa elämistä, tuolla minä kattaisin jo vuokrat ja julkisella kulkemisen.

        Suomalaisena jos kena on hyvat mahikset tulla amerikkaan, ja jopa saada se green card.

        Opiskelu on paras vaihtoehto. vanhempani tulivat tanne kun olin pieni yliopistoon: faijasta tuli tohtori, aiti sai tavallisen B.A diplomin (tosin muuttivat suomeen ja saivat suomesta hyvat duunit kun olivat opiskelleet USA:ssa).

        Itse olen San Franciscossa, veljeni Losissa, siskoni lahiseudulla, koulun kautta myos tulivat molemmat. Me kaikki 3 rakastuttiin amerikkalaisiin, joten green card tuli helposti naimisiin menon kautta... kuulostaa pyrkyrimaiselta, mutta kun nuorena tulee tanne, ja deittailee amerikkalaisia pelkastaan (keitas muita sitten?!) niin kyllahan sita ennen pitkaa naimisiin ahti ehtii.

        Mutta tosiaan, suomalaisilla on niin hyva peruskoulutus, etta yliopisto on tosi helppo meille aluksi taalla, kun se on lahinna lukion kertausta. Toiseksi, taalla arvostetaan suomalaisia, joten toita saa helposti. tai ainakin helpommin kuin monet muunmaalaiset.

        Lopuksi, kun suomen KELAsta saa viela rahaa ilmaiseksi, niin on kuulkaa monet amerikkalaiset kateellisia jo siita! Veljeni teki koululla hanttihommia, sisko oli nanny, ja mina elelin rojalteilla (olin naas muusikko suomessa aluksi!)

        Ala jata unelmia kayttamatta. ELA UNELMAASI.

        Me kaikki tienataan tykkaamillamme aloilla ihan alyttoman paljon enemman kuin mita koskaan voisimme tienata suomessa.

        Amerikassa voi kuka tahansa menestya, ja meilla suomalaisilla todellakin on etulyontiasema.

        TERVETULOA VAAN!

        Googleta junior college tai community college haluamallasi alueella, ja kay kirjautumassa oppilaaksi. Ensimmaiset 2 vuotta olet collegessa, jossa paatat mita oppiainetta haluat lukea, ja sitten siirryt 4 vuotiseen universityyn suorittamaan vikat 2 vuotta.

        Voit myos vaihtaa suomeen takaisin jos haluat. Paaset tavallisia suomalaisia yliopistoon pyrkivia edelle kun tulet USA:sta kasin jos haluat menna takaisin, etka viihdy taalla.

        Mutta se on yllattavan helppoa tulla tanne. Sun taytyy vaan haluta tulla, ja ota netista selvaa mita kukin yliopisto haluaa sulta.


      • alkuperäinen kirjoittaja
        american finn kirjoitti:

        Suomalaisena jos kena on hyvat mahikset tulla amerikkaan, ja jopa saada se green card.

        Opiskelu on paras vaihtoehto. vanhempani tulivat tanne kun olin pieni yliopistoon: faijasta tuli tohtori, aiti sai tavallisen B.A diplomin (tosin muuttivat suomeen ja saivat suomesta hyvat duunit kun olivat opiskelleet USA:ssa).

        Itse olen San Franciscossa, veljeni Losissa, siskoni lahiseudulla, koulun kautta myos tulivat molemmat. Me kaikki 3 rakastuttiin amerikkalaisiin, joten green card tuli helposti naimisiin menon kautta... kuulostaa pyrkyrimaiselta, mutta kun nuorena tulee tanne, ja deittailee amerikkalaisia pelkastaan (keitas muita sitten?!) niin kyllahan sita ennen pitkaa naimisiin ahti ehtii.

        Mutta tosiaan, suomalaisilla on niin hyva peruskoulutus, etta yliopisto on tosi helppo meille aluksi taalla, kun se on lahinna lukion kertausta. Toiseksi, taalla arvostetaan suomalaisia, joten toita saa helposti. tai ainakin helpommin kuin monet muunmaalaiset.

        Lopuksi, kun suomen KELAsta saa viela rahaa ilmaiseksi, niin on kuulkaa monet amerikkalaiset kateellisia jo siita! Veljeni teki koululla hanttihommia, sisko oli nanny, ja mina elelin rojalteilla (olin naas muusikko suomessa aluksi!)

        Ala jata unelmia kayttamatta. ELA UNELMAASI.

        Me kaikki tienataan tykkaamillamme aloilla ihan alyttoman paljon enemman kuin mita koskaan voisimme tienata suomessa.

        Amerikassa voi kuka tahansa menestya, ja meilla suomalaisilla todellakin on etulyontiasema.

        TERVETULOA VAAN!

        Googleta junior college tai community college haluamallasi alueella, ja kay kirjautumassa oppilaaksi. Ensimmaiset 2 vuotta olet collegessa, jossa paatat mita oppiainetta haluat lukea, ja sitten siirryt 4 vuotiseen universityyn suorittamaan vikat 2 vuotta.

        Voit myos vaihtaa suomeen takaisin jos haluat. Paaset tavallisia suomalaisia yliopistoon pyrkivia edelle kun tulet USA:sta kasin jos haluat menna takaisin, etka viihdy taalla.

        Mutta se on yllattavan helppoa tulla tanne. Sun taytyy vaan haluta tulla, ja ota netista selvaa mita kukin yliopisto haluaa sulta.

        Juu, tuosta opiskelusta on tänne kirjoiteltu jonkun verran näköjään. Ite olen vain ammattikoulun käyny, heh... Eikä niinkään tuo opiskelu enää nappaa... Vai onko se "ainoa" linkki sinne CA. päästä? Ja yliopisto; En ole mikään tyhmä, mutta mitäs siel oikeen opiskellaan? Jos tuntis jonku suomalaisen joka asuis siellä niin ois varmaa vähän helpompaa päästä alkuun, liekkö(?)... Eniten mua häiristsee se kieli, että miten sen kaa pärjää.. Ite osaan parremin luettua englantia ku alkaa sit puhumaan :) Mut kirjoitelkaa jos vielä keksitte jotain.


      • jatkoa..
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Juu, tuosta opiskelusta on tänne kirjoiteltu jonkun verran näköjään. Ite olen vain ammattikoulun käyny, heh... Eikä niinkään tuo opiskelu enää nappaa... Vai onko se "ainoa" linkki sinne CA. päästä? Ja yliopisto; En ole mikään tyhmä, mutta mitäs siel oikeen opiskellaan? Jos tuntis jonku suomalaisen joka asuis siellä niin ois varmaa vähän helpompaa päästä alkuun, liekkö(?)... Eniten mua häiristsee se kieli, että miten sen kaa pärjää.. Ite osaan parremin luettua englantia ku alkaa sit puhumaan :) Mut kirjoitelkaa jos vielä keksitte jotain.

        Sen verran vielä, että kyllä mulle opiskelu käy periaatteessa, eli kyl sillä on jotain muitakin mahdollisuuksia ku tuo yliopisto?


      • retkiemo
        jatkoa.. kirjoitti:

        Sen verran vielä, että kyllä mulle opiskelu käy periaatteessa, eli kyl sillä on jotain muitakin mahdollisuuksia ku tuo yliopisto?

        ammatti tai lukiopohjalla pääsee jo melkeimpä mihin kouluun tahansa, riippuu tietty mitä alaa. mutta varauduppa maksamaan sellaset 20000€ vuodessa koulutuksesta, puhumattakaan yliopistoista!

        ulkomaalaisille opiskelijoille koulutus on kalliimpaa´kuin amerikan kansalaisille.

        community colleget on halvimpia, mutta en tiedä otetaanko sinne ulkomaalaisia muuten kun vaihto juttujen kautta.

        jos haluat siellä asua, niin helpoiten pääset sillä, että menet sinne hurmaamaan jonkun amerikkalaisen tytön ja menet naimisiin. sitten jaksat sen kanssa 5 vuotta ja olet kansalainen :)


      • alkuperäinen kirj.
        retkiemo kirjoitti:

        ammatti tai lukiopohjalla pääsee jo melkeimpä mihin kouluun tahansa, riippuu tietty mitä alaa. mutta varauduppa maksamaan sellaset 20000€ vuodessa koulutuksesta, puhumattakaan yliopistoista!

        ulkomaalaisille opiskelijoille koulutus on kalliimpaa´kuin amerikan kansalaisille.

        community colleget on halvimpia, mutta en tiedä otetaanko sinne ulkomaalaisia muuten kun vaihto juttujen kautta.

        jos haluat siellä asua, niin helpoiten pääset sillä, että menet sinne hurmaamaan jonkun amerikkalaisen tytön ja menet naimisiin. sitten jaksat sen kanssa 5 vuotta ja olet kansalainen :)

        Vai että 20000e... Ei oo kyl mitää halpaa lystiä. Ei taida tää homma kyllä onnistua.. Joo pitääkin lähteä hurmaamaan, heh ;D


    • emilia....

      5 kk jalkeen voin sanoa etta California on aivan yliarvostettu paika :) Rakastan Los Angelesia mutta ei se ole sita mita nayttaa televisiossa todellakaan . Olet nuori viela joten sulla on paljon aikaa, kannattaa vaikka lahtea vuodeksi aluksi opiskelee tanne vaihtoon niin saa vahan tuntumaa.. eika kukaan tanne suoraan green cardilla tule, viisumin kanssa ekaksi ja sit rupea kattelee...

      • vastailee

        ja sinulla on jo tuollaist mielipiteet CAsta. Paljonko olet matkustellut ja nahnyt valtiota? Ja aika kypsymaton pitaa olla jos ottaa nakemansa TVohjelmat todesta!
        Naytetaanhan Suomestakin ihania jarvimaisemia, mutta jatetaan mainitsematta etta hyinen tuuli puhaltaa tai hyttyset syovat elavalta.


      • emilia;;;;;;;;;
        vastailee kirjoitti:

        ja sinulla on jo tuollaist mielipiteet CAsta. Paljonko olet matkustellut ja nahnyt valtiota? Ja aika kypsymaton pitaa olla jos ottaa nakemansa TVohjelmat todesta!
        Naytetaanhan Suomestakin ihania jarvimaisemia, mutta jatetaan mainitsematta etta hyinen tuuli puhaltaa tai hyttyset syovat elavalta.

        vau. ala nyt sentaan itseesi ota .. ainut asia mita vuoden ajan teen taalla, on matkustaminen, joten kylla viiden kk aikana on nahty jo vegas, la, san fransisco, orange county, san diego melko hyvin ja se nyt vaan on mun mielipide calista. sitahan tassa kyseltiin...


      • on vahan
        emilia;;;;;;;;; kirjoitti:

        vau. ala nyt sentaan itseesi ota .. ainut asia mita vuoden ajan teen taalla, on matkustaminen, joten kylla viiden kk aikana on nahty jo vegas, la, san fransisco, orange county, san diego melko hyvin ja se nyt vaan on mun mielipide calista. sitahan tassa kyseltiin...

        raapaissut rantaviivaa! Olen asunut taalla yli30v. ja kaikkine puutteinen ja katastrofeineen CA on hyva paikka asua. Ei mitenkaan yliarvostettu, kallis kuitenkin. Hyvaa aupparivuoden jatkoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe