webastossa vika

Nimetön

Onkohan webastosta menny hehkutulppa tms. kun pakoputkesta tulee savua (yrittää käynnistyä )ja diesel tuoksuu ja pumppu käy mutta lämmintä ei puhalla , onko toi hehkun vaihtaminen iso homma ?

13

2206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika...

      Taitaa olla tyyppivika, kun minullakin on 2-3 v vanhassa Webasto 3500 AT:ssa sama vika. Yrittää syttyä eli savua tulee, mutta syttyy tuurillaan joskus ekalla yrittämällä, joskus kolmannella tai neljännellä. Laite lähtee tällä viikolla huoltoon, joten ensi viikolla voin ehkä kertoa lisää. Jos joku tietää mitä laitteelle voisi itse tehdä, niin minäkin kuulisin mielelläni siitä...

    • eskom

      Tarkista hehkutulppa. Se on helppo homma. Jos se on kunnossa, tarkista tulppaan tulevien sähköjohtojen kunto ja varsinkin liitokset. Hapettunut liitos ei johda tarpeeksi sähköä tulppaan. Onko akuissa riittävän korkea jännite? Jännitemittari helpottaa vian etsintää.

    • sisuskalut!

      Jos olet pessyt veneesi pohjan ja kyljet painepesurilla tai vaikkapa vain letkusta vettä ruiskuttamalla, on ollut mahdollista, että vettä on mennyt lämppärin pakoputkesta sisään. Siellä se on talven aikana tehnyt tehtävänsä. Laitetta olisi hyvä käyttää heti pesun jälkeen ja pari kertaa talvenkin aikana.

    • Ensinäkin mitään sellaista "tyyppivikaa" ei kyllä Webastossa ole vaan se sama ilmiö esintyy myös Eberissä ja muissa diesellämmittimissä.
      Jos laite vaan savuttaa kun sitä yritetään sytyttää, on ehdottomasti tavallisin syy se että pieni letkussa oleva suodatin on osittain tukossa.
      Vaihda se, ja väitän että laite 90%:n todennäköysyydellä lähtee toimimaan.
      Webastossa on kyllä myös tyyppivikaa. Se ilmenee tavalla että laitteen toiminnan aikana, välillä savuttaa reippaasti kunnes se on toistunut niin monta kertaa että tulee vikakoodi ja laite katkaisee itsenssä. Tällöin tulisi säätää polttoainesyötön rikkaamaksi, mutta se on eri tarina se...

      • ---

        omassa oli ongelma vastaavassa tilanteessa liian pieni jännite. laturi päälle ja lähti taas normaalisti käyntiin.

        tosin aika temperamenttisia nuo wallakset tuntuu olevan.


      • vika...

        PA-letkussa ollut suodatin poistettu, ei apua. Sähkäjohdot uusittu paksummiksi ja mahdollisimman lyhyiksi sekä liitännät tarkistettu, ei apua. Akkujen jännite kunnossa (aurinkopaneeli) eikä moottorin käynnissä ollessakaan käynnistyminen nyt viikonloppuna neljälle kerralla onnistunut. Hehku on todennäköisesti kunnossa, koska käynnistyksen aikana pakoputkesta tulee savua, mutta lopullista syttymistä ei tapahdu ja lämmitin puhaltaa itsensä tyhjäksi ja säätimen merkkiledi alkaa vilkkumaan. Huoltoaika varattu torstaiksi eli laite menee tarkistukseen, puhdistukseen ja säätöön pajalle.


      • --- kirjoitti:

        omassa oli ongelma vastaavassa tilanteessa liian pieni jännite. laturi päälle ja lähti taas normaalisti käyntiin.

        tosin aika temperamenttisia nuo wallakset tuntuu olevan.

        Webastosta oli kysymys. Tuo on kuten sanoit Wallaksen ongelma mutta ei hyvin asennetun Webaston...


      • vika... kirjoitti:

        PA-letkussa ollut suodatin poistettu, ei apua. Sähkäjohdot uusittu paksummiksi ja mahdollisimman lyhyiksi sekä liitännät tarkistettu, ei apua. Akkujen jännite kunnossa (aurinkopaneeli) eikä moottorin käynnissä ollessakaan käynnistyminen nyt viikonloppuna neljälle kerralla onnistunut. Hehku on todennäköisesti kunnossa, koska käynnistyksen aikana pakoputkesta tulee savua, mutta lopullista syttymistä ei tapahdu ja lämmitin puhaltaa itsensä tyhjäksi ja säätimen merkkiledi alkaa vilkkumaan. Huoltoaika varattu torstaiksi eli laite menee tarkistukseen, puhdistukseen ja säätöön pajalle.

        Webasto antaa koodin kun esim. sytyttäminen on epäonnistunut usemman kerran (yleenssä 10). Yritä laskea montako kertaa vihreä ledi vilkkuu peräkkäin kun error codi tulee, niin voidaan yrittää paikallistaa ongelmasi.


      • vika...
        LonelyBird kirjoitti:

        Webasto antaa koodin kun esim. sytyttäminen on epäonnistunut usemman kerran (yleenssä 10). Yritä laskea montako kertaa vihreä ledi vilkkuu peräkkäin kun error codi tulee, niin voidaan yrittää paikallistaa ongelmasi.

        Piti ihan kuiteista tarkistaa, Webasto asennettiin kesällä 2002 eli niin ne vuodet vierivät nopeammin kuin huomaakaan. Viisi vuotta toimi hyvin, mutta kuudes oli jo liikaa. Huollossa diagnoosi oli, että polttoöljy on pikeennyttänyt laitteen niin pahasti, ettei se enää ollut toiminkuntoinen ja siihen vaihdetaan poltin (130) e ja hehkusauva/liekkivahti (85 e) työt eli n. 300 e.

        En tiedä kuinka paljon pitäisi tuohon uskoa, mutta korjaaja todella väitti, että polttimessa löpö käyttäytyy eri tavalla kuin diesel. Nykyisen moottoripö:n pitäisi käsittääkseni vastata väriainetta lukuunottamatta dieseliä ja varsinkin kun ensi kesänä päästään ajamaan oikealla dieselillä, niin toivottavasti pikeentymisongelmat lämmittimessäkin ovat historiaa.

        Eli ei näytä ikuisia nuo Webastotkaan olevan, varmaan kannattaa 2-3 v välein käyttää huollossa ainakin putsattavana. Muuta vikaa ei onneksi laitteessa ollut, mutta kuluvia tai ainakin käytössä käyttökelvottomaksi pikeentyviä osia vehkeessä näyttäisi olevan.


      • vika... kirjoitti:

        Piti ihan kuiteista tarkistaa, Webasto asennettiin kesällä 2002 eli niin ne vuodet vierivät nopeammin kuin huomaakaan. Viisi vuotta toimi hyvin, mutta kuudes oli jo liikaa. Huollossa diagnoosi oli, että polttoöljy on pikeennyttänyt laitteen niin pahasti, ettei se enää ollut toiminkuntoinen ja siihen vaihdetaan poltin (130) e ja hehkusauva/liekkivahti (85 e) työt eli n. 300 e.

        En tiedä kuinka paljon pitäisi tuohon uskoa, mutta korjaaja todella väitti, että polttimessa löpö käyttäytyy eri tavalla kuin diesel. Nykyisen moottoripö:n pitäisi käsittääkseni vastata väriainetta lukuunottamatta dieseliä ja varsinkin kun ensi kesänä päästään ajamaan oikealla dieselillä, niin toivottavasti pikeentymisongelmat lämmittimessäkin ovat historiaa.

        Eli ei näytä ikuisia nuo Webastotkaan olevan, varmaan kannattaa 2-3 v välein käyttää huollossa ainakin putsattavana. Muuta vikaa ei onneksi laitteessa ollut, mutta kuluvia tai ainakin käytössä käyttökelvottomaksi pikeentyviä osia vehkeessä näyttäisi olevan.

        Minun Webasto on nyt ollut käytössä 7 v. Vene käytetään innokkaasti Huhtikuun lopusta Lokakuun loppuun ja sen kautta lämmittimelle tulee paljon tunteja. Purin lämmittimen kevättalvella ja palopesä oli uudenveroinen.
        Mitä tänä päivänä saat saaristosta on sama aine kun se mitä dieselinä myydään, -eli en ymmärä huoltomiehen väitteet.
        Ainoa selitys mitä löydän on se että lämmittin on ajettu kovin rikkaalla sekoituksella.
        Webaston sekoitussuhde tulisi AINA säätää veneessä niin että kanavien virtausvastukset on huomioitu. Siihen tarvitaan CO2-mittari ja pitoisuus tulisi olla ~10%.


    • ettäpä

      olen väärässä, mutta meillä oli samanlaisia oireita. Ilmasimme vesikeskuslämmityksen ja sulakkeet irroittamalla buuttasimme masiinan ja johan alkoi toimimaan.

    • puuttuu

      Tämä on avallinen ongelma Vebastossa, kun akuissa ei ole riittävästi paukkuja; tai johdot ovat liian pitkiä ja ohuita. Käynnistä moottori käynnissä, josko lähtisi paremmin.

    • eka webasto

      Minulla webasto syttyy aina ensimmäisellä kerralla. Siis JOKA KERTA. Mutta kun se sammuu hetken kuluttua kun on kuumennut tarpeeksi ja pakoputkesta pölläyttää savua, sitten se puhaltaa itsensä kylmäksi ja sammuu. en tiedä webastoni mallia kun ei taida lukea missään. ohjaus yksikkössä on HELLAn "logo" eikä mulla ole missään mitään vilkkuvaa led valoa. ainut on "hytin seinällä oleva termostaatti" mistä webasto laitetaan päälle ja silloin siihen syttyy valo. vaihdoin suodattimet, putsasin tankin ja laitoin uudet pööt tankkiin eikä auttanut. mikä mättää??? termostaatti toimii "tarkistettu". kuuluisko webaston välillä sammuttaa liekin ja sit taas syttyä uudelleen vai pitäiskö sen pöhistä kuin wallas kokoajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe