Arvaus tehtävä ja keskiarvo tehtävä

onko järkeä tehdä näin

import java.util.Scanner;

public class Arvaaja {



public static void main (String[] args) {

   double satunnainen = 1 Math.random() * 25;

   int arvauksia=0;
   Scanner lue = new Scanner(System.in);



for (int luku=2;luku>1;arvauksia ) {



System.out.println("Anna luku(pääset pois antamalla nollan.) Olet arvannut " arvauksia " kertaa");
luku = lue.nextInt();



if (luku < (int)satunnainen) {
   System.out.println("Luku on isompi, arvaa uudestaan");

} else if (luku > (int)satunnainen) {
   System.out.println("Luku on pienempi, arvaa uudestaan");
} else {
   System.out.println("Luku on oikein");
   luku=0;
}




    }



}

}

---lopp--

itse tein sen tällä tavalla ja mielestäni ihan ok koodia mutta pitäiskö olla vielä enenmmän "pro" meininkiä. Aloitin javalla opettelun viikko sitten.

Yksi juttu on että en oikein vielä tajua interfacen käyttöä ja ett missä sitä tarvitaan. extends homman ymmärrän ja olioiden teon sekä metodit. Appletteihin en ole vielä mennyt. Onko javan opetettelu hyvä jos haluaa olla myös työelämässä it-alalla?

2

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvä on

      Erittäin hyvä koodi, jos olet vasta viikon opetellut. Jos kuitenkin jotain vinkkiä haluat, niin lähinnä koodin luettavuuteen kannattaisi kiinnittää huomiota. Eli, teet joka kerta satunnainen -muuttujalle pakotetun tyyppi muunnoksen, joten se kannattaisi määrittää suoraa int -tyyppiseksi. Tuloste teksti sanoo, että pois pääsee antamalla nollan, mutta ehto lauseen "luku > 1" mukaan pois pääsee kun antaa kakkosta pienemmän luvun (1, 0, -1, -2, jne.). Koodi rivien pituus kannattaa myös pyrkiä pitämään alle 80 merkin jotta lukeminen olisi helppoa. Lisäksi voisi myös miettiä, onko for -silmukka rakenne selkein, vai olisiko while, do while, tms. luettavampi, esim.

      --- ALKAA: 1 ---
            
         while(true)
         {
            System.out.println(
               "Anna luku [0 = pois] (olet arvannut " (arvauksia )
               " kertaa): "
            );
               
            int luku = lue.nextInt();

            if (luku == 0) {
               break;   
            } else if (luku < satunnainen) {
               System.out.println("Luku on isompi, arvaa uudestaan");
            } else if (luku > satunnainen) {
               System.out.println("Luku on pienempi, arvaa uudestaan");
            } else {
               System.out.println("Luku on oikein");
               break;
            }
         }
            
      --- LOPPUU ---
            
      tai
            
      --- ALKAA: 2 ---
            
         do
         {
            System.out.println(
               "Anna luku [0 = pois] (olet arvannut " (arvauksia )
               " kertaa): "
            );
               
            luku = lue.nextInt();

            if (luku < satunnainen) {
               System.out.println("Luku on isompi, arvaa uudestaan");
            } else if (luku > satunnainen) {
               System.out.println("Luku on pienempi, arvaa uudestaan");
            } else {
               System.out.println("Luku on oikein");
            }
         } while((luku == satunnainen) || (luku == 0));

      --- LOPPUU ---

      Yllä oleva ykkönen eroaa kakkosesta ja for -silmukka toteutuksesta siinä, ettei siinä tulosteta mitään jos käyttäjä antaa nollan.

      Interface on rajapinta. Javassa luokka voi toteuttaa (implements) useamman rajapinnan (interface), mutta periytyä (extends) vain yhdestä luokasta. Rajapinta tavallaan vain määrää mitkä palvelut rajapinnan toteuttavan luokan/olion pitää toteuttaa/tarjota. Osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Olio-ohjelmointi ja http://users.tkk.fi/~t106216/luennot/kalvot-10032005.html löytyy näköjään jotain tekstiä.

      Kyllä ohjelmoinnin opettelu (aloitus kielellä ei niin väliä) kannattaa jos aikoo ohjelmisto hommiin ja muissakin IT -alan hommissa kyseisellä taidolla on usein hyötyä.

    • Salöskda

      Tässä lyhyt esimerkki rajapinnan yhdestä sovellutuksesta:

      public interface Nimettävä
      {
      public String haeNimi();
      }

      public class Auto extends Kone implements Nimettävä
      {
      String nimi; // esim BMW, Lada...
      public Auto(String nimi) { this.nimi = nimi; }
      ...
      public String haeNimi() { return nimi; }
      }

      public class Henkilö extends Otus implements Nimettävä
      {
      String nimi; // esim Liisa, Hannu...
      public Henkilö(String nimi) { this.nimi = nimi; }
      ...
      public String haeNimi() { return nimi; }
      }

      public class Planeetta extends Taivaankappale implements Nimettävä
      {
      String nimi; // esim Pluto, Mars...
      public Planeetta(String nimi) { this.nimi = nimi; }
      ...
      public String haeNimi() { return nimi; }
      }

      Näillä luokilla ei ole tässä juuri muuta yhteistä kuin että niillä kaikilla on jokin nimi, jonka voi hakea Nimettävä-rajapinnan kautta. Toinen vaihtoehto olisi toki periyttää vaikka Nimellinen-luokasta, joka sisältää jäsenmuuttujan nimi ja metodin haeNimi(), mutta tällöin edellä olevia luokkia ei voi periyttää enää mistään muusta.

      Auto bmw = new Auto("BMW");
      Henkilö lissu = new Henkilö("Liisa");
      Planeetta pluto = new Planeetta("Pluto");

      Nimettävä n;

      n = bmw;
      System.out.println(n.haeNimi); // tulostaa BMW
      n = lissu;
      System.out.println(n.haeNimi); // tulostaa Liisa
      n = pluto;
      System.out.println(n.haeNimi); // tulostaa Pluto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3141
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1436
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      973
    Aihe