Mikä Jamoissa

mättää???

Paljon eri palstoja seuranneena oon huomannut että Jamo:n kaiuttimia haukkuu 9/10:stä. Oon myös yrittänyt porukalta kysyä että mikä niissä on niin huonoa mutta saan vastauksen että "ne vaan on niin p:kat!" Joo, mulla on itsellä Jamon kaiuttimet "kotiteatterissani", (heittomerkeissä siksi kun mulla on kait sit väärän merkkiset kaiuttimet).

Kuuluuko kalliimmista kajareista semmoisia ääniä mitä en omistani kuule vai mikä on? Oon käynyt kyllä liikkeissä kuuntelemassa muitakin (kalliimpia!) kajareita mut en oo kotiini niitä pyytänyt testiin joten tarkkaa vertailupohjaa ei ole nykyiseen kalustooni. Vahvarina on Pioneer VSX-1015.

Eli: haluaisin kunnon perusteet miksi omistan pelkkää roskaa. Ja kuinka moni väittää erottavansa kaiuttimet sokkona pelkästään äänen perusteella. Jos vastakkain olisi vaikkapa Jamo/Magnat tai muu "laatumerkki"?

Oon omiini tyytyväinen kun en paremmasta tiedä.

21

26937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan ja kuuntele

Jos Jamosi ovat sinun käyttöösi kelvolliset, ei mitään ongelmaa ole.

Jamo tekee monen tasoisia kaiuttimia ja ne isot ja halvat (alle 200e/pari, reilu metri korkeutta) Jamot ovat huonoja perinteisessä hifimielessä tarkasteltuna. Mutta jonkun käyttöön ne voivat olla ihan riittävät. Hieman kalliimmat Jamon mallit ovat ihan ok kaiuttimia, jotkut jopa aivan loistavia.

Jamojen maine on aika pitkälti tullut niiden mustanpörssin myymien halvimipien kaappikaiuttimien perusteella ja tuosta maineesta on ilmeisesti vaikea päästä eroon. Jos automaailmaan vertaisi, niin tilanne voisi olla sama, jos Mersu myisi halvimpana mallinaan 80-luvun Ladaa vastaavaa mallia (jota suomalaiset tietenkin joukolla ostaisivat, olisihan se mersuksi halpa). Ei olisi mielikuva mersun laadusta enää sama kuin nykyään, vaikka kalliimmat mallit huippulaatua olisivatkin.

• Virittelijä

"haluaisin kunnon perusteet miksi omistan pelkkää roskaa."

Arviointia kyllä helpottaisi huomattavasti, jos kertoisit tarkemmin mikä malli on kyseessä. Hintakin saattaisi antaa vihjeitä laadusta. :)

Mutta noin yleisemmin, huonon kaiuttimen ensimmäinen merkki on heppoinen kotelo, joka värähtelee. Ihanteellisessa tapauksessa kotelo on kuollut kuin kivi. Naputtele sormellasi peruskalliota; siinä esikuva. Muut asiat tulevat sen jälkeen. Aavistuksen kärjistäen: jos kotelo soi, kaiuttimella ei tee mitään. Koteloperäiset väritykset kuulostavat pahemmalta kuin mitä mittaukset näyttävät.

Kovahkossa akustiikassa kaiuttimen tehovaste on tärkeä. Se kuvaa kaiuttimen kaikkiin suuntiin säteilemää ääntä yhteensä. Vasteen pitäisi olla loivasti laskeva, ilman epätasaisuuksia.

Onnistunut toteutus on brändiä tärkeämpää. Musiikkiahan sitä kuunnellaan, eikä tuotemerkkiä.
      Oma tyytyväisyys on tärkeää, mutta toisaalta, jos jokin kaiutin on todetty mittauksissa surkeaksi, ei sillä kannata välttämättä korviaan kalibroida.

• aiheeseen

Kaiuttimen malli on Jamo D260. Siitä en ole löytänyt minkäänlaista mainintaa en Googlesta, en Jamo:n sivuilta. Tämä on kyllä harvinaista että edes google ei mitään löydä?!

Kotelon fyysiset mitat ovat 645*390*245 mm. Eli ovat 450 mm:n jalustalla lattialla. Bassoelementin halkaisija on 280 mm. Keskiääni n. 95 mm. Kaiuttimessa ei ole mitään tarkempia tietoja, ainoastaan impedanssi 4-8 ohm., 3 way bass reflex, Power handling 260 watts (music), 180 watt (cont.) Ei muuta.

Kaiuttimet ostin tutulta käytettynä, arvioisin iäksi vähintään 10 vuotta.

Olen harkinnut ostaa Infinityn Primus 250 lattiakaiuttimet sekä samaa sarjaa surround- että keskikaiuttimet. Kävin Hifistudiolla näitä kuuntelemassa ja omille hörö- (ei hifi) korville olivat "ihan ok". Taas joku aattelee että voi Jeesus!!!??

No, en tiiä meenkö asiassa puusta pitkälle vai jopa takapakkia mut harrastus maksaa. Ja miksi kukaan hifikorva ostaa uusia kaiuttimia koko ajan jos luulee ostavansa kerralla hyvät? Että oppirahat on kaikkien maksettava. DVD-plazalla on ylistetty muutaman toimesta Magnatin kaiuttimia ja toiset sanovat niiden oleva korkeintaan keskinkertaiset, jopa välttävät...

• Audio-fiilis

Jamo teki ennen vanhaan kaiuttimia enemmäm PA-mentalitetillä. Paljon ääntä, laadusta viis.

Sittemmin laatu on parantunut paljon. Tuskinpa Jamon hinta-laatusuhde ihan schaissea on.

Concert 7 oli High-Endiä ja paikkasi Jamon mainetta paljon. Sittemmin sen tekeminen lopetettiin, mitä ihmettelen.

Klipsch taisi ostaa Jamon, se ei ole kyllä hyvä enne.

Onhan niitä tietenkin parempiakin merkkejä. Et luultavasti ole kiinnostunut niistä. Hinta nousee äkisti kun laatua aletaan parantamaan.

• Matias.

Jamoista löytyy siinä kuin muissakin euromerkeissä.
        Mutta kuten mainitsit, historia painaa.

Kun niin monessa torpassa tässä Suomen maassa lojuu Jamon vanhaa halpasarjaa, ei merkin imago voi olla mitenkään korkea.

Samaa imagoa on tainnut kantaa kotimainen OR, joka pitkään on tehnyt ihan tyydyttävää kamaa nykymalleillaan.

Vanhasta imagosta on paha päästä.

• ISOmursu

On se klipsch iha hyvä merkki, iskäl on joku 700w kolmion muotoinen subwoofer minä sain sen jälkeen Jamon 500w subwooferin...

Eli ei se Klipsch niin huono ole sen perusteella kuinka ääntä siitä lähtee.Eikä sen kummemmin Jamokaan.

• Jamoa ostamassa

Jos ajatellaan Jamoa Hifi kaiutin valmistajana niin tietenkin kaikki alkaa vertaamaan niitä joihinkin magnan tai genericin kajareihin, missä hintaluokka menee moninkertaiseksi. Itse olen tällä hetkellä ostamassa Jamon S606 HCS3 sarjaa, ja hifi liikkeissä on vain suositeltu. Tässä samalla voinkin kysyä onko joku päässyt kunnolla testaamaan tuota sarjaa ja onko kehujensa arvoinen?

Saahan Jamoakin hintaluokkaa 50-100€ mut hinta kulkee laadun mukana niin muuta ei voi odottaa.

Ja onhan Mersukin monen mielestä paska auto...Kun ei ole vara siihen :D

• Juuhan aaf Granaattiomena

"...magnan tai genericin kajareihin..."

"Magna" ja "generic". Tuollaisia kaiutinvalmistajia ei tietääkseni ole olemassakaan.

Magnat ja Genelec sen sijaan on.

• viilaaaaaa
        Juuhan aaf Granaattiomena kirjoitti:

"Magna" ja "generic". Tuollaisia kaiutinvalmistajia ei tietääkseni ole olemassakaan.

Tykkään viilata pilkkuja! Vai kirotinko oikein! VIILAANN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

VIILAAJAAAAAA!!!!!!!!!!11

• Juuhan aaf Granaattiomena
        viilaaaaaa kirjoitti:

Tykkään viilata pilkkuja! Vai kirotinko oikein! VIILAANN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Väärin mikä väärin. Joku googlettaa väärin kirjoitetun nimen perusteella ja ihmettelee kun ei löydä. Laitas hakukoneeseen oikeat ja väärät sanat ja vertaile.

• viilaajaat
        viilaaaaaa kirjoitti:

harvinaisen viisasta puhetta, ettekö tajua ettei tuommonen kuulu tänne:)

• Jokuihanulkopuolinen

Itse hankin Jamon kajuttimet hiljattain. En ole mikään hifi harrastaja mutta olen ihan tyytyväinen noihin uusiin jamoihin. Ainakin mitä vertailin kaupassa kajuttimia gigantissa ja expertillä oli kyllä jamot oli kyllä parhainmasta päästä, siis kuuntelemalla. Aina on kuitenkin näitä oikeita hifi harrastajia kelle ei kelpaa kuin paras, esim oma työkaverini on upottanut 20 000e pelkästään settiinsä. Monesti myös huomannut hifi harrastajissa että aina kehutaan sitä omaa merkkiä.! muilla on ihan paskat mutta omat kajuttimet ovat parhaat.

• jamottaako?

Jamot on OK, jos kajarit on Jamo R909.

• EiJamojaEiHomoja

Sana jamo päättyy samoin kuin sana homo ja kirjaimiakin on yhtä monta, joten on aivan ymmärrettävää ettei sen nimisiä kaiuttimia voi pitää uskottavana. Esim:
      - Mitkä kajarit sulla on?
      - No Jamot.
      - JA hoMOT!

Nuff said?

• jarmo muttei hormo

No löytyhän täältä yks "viisaskin" kirjoittaja. Mistä noita sikiää?

• Varvasta Jamottaa!

Itsellä jamo606 sarja ollut noin 6 vuotta. Ystäväni "yyber-hifistelijä" aikanaan kaiuttimet hankittuani tuli kuuntelemaan ja totesi että nyt on hintalattu kohdallaan ja suorastaan hämmästeli äänen laatua ja kirkkautta. Sen verran tyytyväinen olen ollut että kävin sisustuksellisista syistä (emännän tus...tossun allako ;)) tilaamassa samanlaiset mutta kiiltovalkoisena ja vanhat menee ehkä myyntiin tai sitten keksin itselleni vierashuoneeseen musiikki-kotiteatterinurkkauksen.

Yhtä mieltä toki olen että ne halvimmat Jamot on täyttä p...kaa, mutta hintalaadultaan sitten hieman kalliimmat on jo loistavia, eli pelkkää peukkua omille kokemuksille!

• Jakuupa

Mitä mieltä ootte sitten Jamo S506?
      Kyse ei ole nyt HCS:stä, vain pelkästään kahdesta kauttimesta.
      http://www.jimms.fi/tuote/87358

- 2-tie bassorefleksi
      - Woofer: 2 x 165mm
      - Tweeter 25mm
      - Teho: 130W/180W (jatkuva/hetkellinen)
      - Herkkyys: 89dB (2.8V/1m)
      - Taajuusvaste: 45 - 20 000Hz
      - Impedanssi: 6 ohm
      - Koko: 1000 x 195 x 301mm (k x l x s)
      - Väri: Dark Apple

2 tai 4 kyseistä kaiutinta ja 5.1 vahvistin subwoofer Jamo SUB 360 samaan sarjaan. http://www.jimms.fi/tuote/89784
      Toivoisin vähän apua tähän.

• odfh

Samalla hinnalla saat esim. JBL kajarit, joiden ääni paljon parempi. Hyllymallit tosin mutta subbari (ei tarvitse olla JBL)kylkeen niin johan on paljon parempi setti.

• Jakuupa

Nyt olisi juurikin lattiakaiuttimia hakusessa ja tähän mennessä nuo näyttäisi olevan hinta/laatu suhteeltaan hyvät.
      Värin täytyy olla juurikin tuota ruskean sävyistä ja mielellään semmosta materiaalia josta ei näy sormen jäljet.
      Kokemuksia jos joku viittisi kertoa kyseisistä kaiuttimista.

• s628hcs

päivitystä tähänketjuun, jamo 628 ja keskuksena denon avr-x2300w ei voi kun kiittää herraa.

• Calebo

Mulla on vanhat oliko toi nyt FL vai EL 130 / 90 W / 45-20.000 Hz toistavat, ja alusta asti tuntui ettei vanhalle rokkiäijälle oikein sopiva äänensävy. Noi on enempi Jazz-kaiuttimet.
      Tällainen mielikuva. Mutta pahempaa seurasi: Molempien bassoelementit hapertuivat reunoistaan paskaksi. Eli pitäisi uusia. Tai unohtaa JAMO ja hankkia ne bassorefleksit.
      *
      Mulla on 10 vuotta vanhemmat ( ja miljongin halvemmat ) Kenwoodit jotka täysin kunnossa,
      nääs huoneen joka nurkassa yksi toosa.
      *
      Mene ja tiedä - hommaanko sitten ne Genelecit - monet ovat kyllä niitä kehuneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe