Ulkoverhouslauta vai vuorilauta?

IhemettelijäC

Tuossa muutama puutavaratoimittaja ilmoittaa samassa yhteydessä toisen tuotteen vuorilautana ja toisen ulkoverhouslautana. Siis onko kyseessä sama asia vai eri? Kyseiset tuotteet kun on mielestäni tarkoitettu ulkoseinään laitettavaksi.
Toinen asia joka hieman ihmetyttää on tuo UYV:n ja UTV:n välinen ero. UYV:ssa ei näytä olevan kunnon naarasponttia, mutta ulkoisesti näyttäisivät olevan pitkälti samanlaisia. Onko käyttökohteissa eroa?

2

9012

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari2

on siinä, että vuorilauta on vähemmän työstetty, enemmän siis tavallisen laudan kaltainen kun taas ulkovehouslautaan on höylätty kunnon pontit ja takana voi olla urituksetkin.

UYV= Ulko, Yksi ponttinen, ja Viistetty reuna kun taas UTV= Ulko, Täyspontti, ja Viistetty reuna.

Molempia voi käyttää niin pysty- kuin vaakaverhouksessa mutta esim. päätykolmion tekeminen vaakaverhouksena puoliponttipaneelilla on paljon helpompaa, koska se menee suoraan paikalleen ei siis täydy nostaa ylemmäs ja sitten naputella alaspäin ponttia kiinni

• Rauno Kangas

...lapsella sanotaan olevaksi monta nimeä. Ulkoverhous, ulkovuoraus, ulkovuori etc.

Jotkut mieltää ulkoverhouslaudaksi pontatut ja -vuorilaudoiksi ponttaamattomat, mutta ei nuo jaottelut perustu normeihin.

Se, mitä se tavara on, ratkaisee. Muutama suomennos:
      S alussa = sisäverhoukseen tarkoitettu
      U = ulkoverhoukseen tarkoitettu
      Y = puolipontti
      T = täyspontti
      V = vinoreunainen
      S lopussa = suorareunainen
      P lopussa = pyöristetty reuva
      H = suorareunainen höylätty
      HS = hienosahapinta
      Eli UTV-HS => ulkokäyttöön täysponttinen vinoreunainen hienosahapinnalla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      39
      2291
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      58
      755
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      41
      731
    4. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      80
      569
    5. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      7
      519
    6. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      16
      514
    7. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      62
      512
    8. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      42
      510
    9. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      45
      510
    10. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      176
      503
    Aihe