Ulkoverhouslauta vai vuorilauta?

IhemettelijäC

Tuossa muutama puutavaratoimittaja ilmoittaa samassa yhteydessä toisen tuotteen vuorilautana ja toisen ulkoverhouslautana. Siis onko kyseessä sama asia vai eri? Kyseiset tuotteet kun on mielestäni tarkoitettu ulkoseinään laitettavaksi.
Toinen asia joka hieman ihmetyttää on tuo UYV:n ja UTV:n välinen ero. UYV:ssa ei näytä olevan kunnon naarasponttia, mutta ulkoisesti näyttäisivät olevan pitkälti samanlaisia. Onko käyttökohteissa eroa?

2

8405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari2

on siinä, että vuorilauta on vähemmän työstetty, enemmän siis tavallisen laudan kaltainen kun taas ulkovehouslautaan on höylätty kunnon pontit ja takana voi olla urituksetkin.

UYV= Ulko, Yksi ponttinen, ja Viistetty reuna kun taas UTV= Ulko, Täyspontti, ja Viistetty reuna.

Molempia voi käyttää niin pysty- kuin vaakaverhouksessa mutta esim. päätykolmion tekeminen vaakaverhouksena puoliponttipaneelilla on paljon helpompaa, koska se menee suoraan paikalleen ei siis täydy nostaa ylemmäs ja sitten naputella alaspäin ponttia kiinni

• Rauno Kangas

...lapsella sanotaan olevaksi monta nimeä. Ulkoverhous, ulkovuoraus, ulkovuori etc.

Jotkut mieltää ulkoverhouslaudaksi pontatut ja -vuorilaudoiksi ponttaamattomat, mutta ei nuo jaottelut perustu normeihin.

Se, mitä se tavara on, ratkaisee. Muutama suomennos:
      S alussa = sisäverhoukseen tarkoitettu
      U = ulkoverhoukseen tarkoitettu
      Y = puolipontti
      T = täyspontti
      V = vinoreunainen
      S lopussa = suorareunainen
      P lopussa = pyöristetty reuva
      H = suorareunainen höylätty
      HS = hienosahapinta
      Eli UTV-HS => ulkokäyttöön täysponttinen vinoreunainen hienosahapinnalla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82