Onnistunut ylikellotus

Kellotaajuus

Eli kone koostuu seuraavista

Abit AN8 SLI
AMD64 X2 4200
AC Freezer 64 pro
3GB muistia (2x512 2x1024)
P150 NeoHE 430W
8800GTS 320MB

Projekti sai alkunsa siitä kun DIRT ei tahtonut oikein pyöriä monen auton kisoissa. Tässä sitten tuli vastaan tämän kokoonpanon ensimmäinen ylikellotus.

Laskin muistin nopeuden 400MHz -> 333MHz
Nostin FSB:n 200MHz -> 250MHz
Laskin HT Kertoimen 5 -> 4

Tuloksena Prosessori toimii nyt 2750MHz, HT-Väylä alkuperäisellä 1000MHz nopeudella ja Muistit alkuperäisellä 400MHz nopeudella. Täysin vakaa.

Lämmöt nousivat vain hiukan. Pelatessa saavuttaa 60C jos Freezer toimii 55% eli hiljaisena ja noin 50C jos 100% nopeudella.

idlenä lämmöt ovat välillä 38 - 42C kun Freezer toimii 55% nopeudella eli äänettä.

Dirt toimii nyt selkeästi pelattavammin havaitussa ongelmakohdassa joten tulos oli toivotunlainen.

3DMark05 nousi 11400 -> 13000

2

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkko!

      Tuo on aina mukava kuulla että onnistuu. Autoilussa onnistunut viritys on jollei tehot putoa 10% enempää. =D

      Kohtalaisen viileänä toimii koneesi. Onkos käytössä cool&quiet? Mielestäni kuitenkin idlenä liian lämpimänä käy. Pitäisi pudota 35°C vähintään. Saattaapi johtua myös vajaasta kotelotuuletuksesta?

      Miksi pyörittelet CPU cooleria vakio jännitteillä? Eikö olisi fiksumpaa laittaa pyörimään lämpötilojen mukaan? Kytkentä emolle ja BIOS hoitaa pyörimisnopeuden säätelyn suoraan prosessorin lämpötilojen mukaan.

    • satome

      Hyvin sait amd suorittimen kellottumaan, onnittelut.
      Myös Intelin Pentium 4 Cedar mill kellottuu melko mukavasti, menee heittämällä sen 900-1000mhz lisää ilman pahempia tuulettimien uusimista. Mutta kuitenkin. Hienosti sait nostettua. Itselläni ei tuo athloni suostunut oikeen kellottumaan ilman jäähdytysjärjestelmän uusimista. Taisi olla maanantaikappale.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe