Valvontaako lisää?

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Poliisin liikennevalvonta kärsii työvoimapulasta/1135228448855

Eipä taida tulla lähiaikana kuin tyhjiä kameratolppia teiden varsille. Jaa, tai onhan niissä cd-levyjä hämäysmielessä jo nyt.

12

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • http://www.activegps.fi/
      • Eki2

        Onhan se hyvä juttu, että edes tollasen varottimen avulla pystyy hidastamaan nopeutta kameroiden tienoilla noilla vaarallisimmilla osuuksilla. Fiksuimmat kuskit osaa ajaa muutenkin nopeusrajoituksia noudattaen.


      • Kallonkutistaja

        Tuosta laitteestahan on selvästi väärää tietoa tuolla sivuilla. Mistä laite tietää "Suomen KAIKKIEN nopeudenvalvontakameroiden sijainnit"?

        Tolppien sijanti on vielä helppo järjestää, mutta kun kameran paikka vaihtuu eri tolppiin niin mistä päivitykset tulevat? Vai onko tuossa tarkoituskin antaa se kuva, että joka tolpassa on kamera?


    • rauhoittaa

      siltikin nuo tolpat se on havaittavissa, kun se kamera kuitenkin on jossain niistä esim jkl-jämsä 3kameraa..

      Kohta ne alkaa sabotoimaan niitä ja ihme, kun ei ole jo jeesusteipillä teippailtu umpeen

      • Gatso

        "Kohta ne alkaa sabotoimaan niitä"

        Englannissa autoilijat ovat jo kettuuntuneet noihin peltipoliiseihin. Heillä tilanne on erilainen, sillä joka tolpassa on kamera. Mutta näin niille kuulemma käy:
        http://www.speedcam.co.uk/gatso2.htm

        Ja ihan tiedoksi: Suomen peltipoliiseissa on hälytin joka kutsuu poliisit paikalle mahdollista sabotoijaa pidättämään. Eli ei missään nimessä pidä lyödä lekalla tolpan jalkaan, ja jäädä kello kädessä ihmettelemään koska ja mitä tapahtuu :)


    • Jarmo N

      Nopeusvalvonta kameroilla on OK. Se on tehokas keino liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

      On aivan älytöntä, että saadaan kamerat ja systeemin hoitamiseen ei löydy koko maassa kuin kourallinen ihmisiä. Herätys päättäjät! Suomen Poliisi totesi vastauksena EU:n liikennekyselyyn, että kamerat ovat tehokkaita ja tuottavia ja edellytti tuottojen käyttämistä uusien kameroiden hankkimiseen ja henkilökunnan palkkaamiseen koko EU:n alueella. Reilusti ja oikein sanottu!

      Joku on ollut huolestunut siitä, että vain tolppien kohdalla hidastetaan ja välillä taas ajetaan kovempaa. Näinhän se on. Tokitolppien välillä nopeudet on vähän pudonneet.

      Eipä tarvitse enää kantaa huolta moisesta. Onhan noita kameravalvonta systeemejä, jotka tsekkaa keskinopeuden tolppien väliltäkin - tarvittaessa kymmenienkin kilometrien väliltä. Katso:
      http://www.gatsometer.com/index.php?p=5853

      • Kallonkutistaja

        Onhan se ehkä tähän hetkeen melko tehokas menetelmä. Näkemys on tietysti poliisin ja heidän keinovalikoimastaan lähtöisin ajateltu. Mutta siltikin kameravalvonta on hyvinkin epäinhimillinen valvontatapa.

        Jo pelkkä ajaminen kameravalvotulla alaueella aiheuttaa hyvin monille stressaantumista. Ja ylityksen sattuessa teon ja rangaistuksen aikaväli jää turhan pitkäksi syyllisestä riippumattomista syistä.

        Teknisestä valvonnasta pitäisi edetä siihen vaiheeseen, jossa autossa itsessään oleva tekniikka helpottaa rajoitusten noudattamista. Nopeudenrajoittimet tulevat luultavasti välivaiheessa, tai johan niitä monissa autoissa onkin, ja siitä edetään vielä paremmin kokonaisuutta palveleviin ratkaisuihin.

        Muuttuvat nopeusrajoitukset koetaan ilmeisesti myöskin melko toimiviksi. Esim Kemin tienoilla kun oli moottoritiellä keskipäivällä kesäkelillä 80:n rajoitus, syystä, jota en tiedä, niin silti käytännössä kaikki noudattivat sitä hyvinkin tarkasti. Liekö vain paikallinen ilmiö? Ainakin tuntuisi, että esim 5-tiellä etelästä aina Varkauteen asti käyttäytyminen olisi ihan päinvastaista.

        Tuota keksinopeuteen perustuvaa menetelmää en ole oikein ymmärtänyt. Jos puolet matka-ajasta ajetaan 40km/h alle rajoituksen ja toinen puoli 40km/h yli rajoituksen, niin keskinopeus on silloin ollut juuri rajoituksen verran. Toki jos koko välille saadaan keskinopeudeksi 40km/h yli rajoituksen niin tapaushan on selvä.


      • Eki2
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Onhan se ehkä tähän hetkeen melko tehokas menetelmä. Näkemys on tietysti poliisin ja heidän keinovalikoimastaan lähtöisin ajateltu. Mutta siltikin kameravalvonta on hyvinkin epäinhimillinen valvontatapa.

        Jo pelkkä ajaminen kameravalvotulla alaueella aiheuttaa hyvin monille stressaantumista. Ja ylityksen sattuessa teon ja rangaistuksen aikaväli jää turhan pitkäksi syyllisestä riippumattomista syistä.

        Teknisestä valvonnasta pitäisi edetä siihen vaiheeseen, jossa autossa itsessään oleva tekniikka helpottaa rajoitusten noudattamista. Nopeudenrajoittimet tulevat luultavasti välivaiheessa, tai johan niitä monissa autoissa onkin, ja siitä edetään vielä paremmin kokonaisuutta palveleviin ratkaisuihin.

        Muuttuvat nopeusrajoitukset koetaan ilmeisesti myöskin melko toimiviksi. Esim Kemin tienoilla kun oli moottoritiellä keskipäivällä kesäkelillä 80:n rajoitus, syystä, jota en tiedä, niin silti käytännössä kaikki noudattivat sitä hyvinkin tarkasti. Liekö vain paikallinen ilmiö? Ainakin tuntuisi, että esim 5-tiellä etelästä aina Varkauteen asti käyttäytyminen olisi ihan päinvastaista.

        Tuota keksinopeuteen perustuvaa menetelmää en ole oikein ymmärtänyt. Jos puolet matka-ajasta ajetaan 40km/h alle rajoituksen ja toinen puoli 40km/h yli rajoituksen, niin keskinopeus on silloin ollut juuri rajoituksen verran. Toki jos koko välille saadaan keskinopeudeksi 40km/h yli rajoituksen niin tapaushan on selvä.

        Moni ajaa aivan tarkoituksellisesti sitä "ihan vaan pientä" 5 -10 km/h ylinopeutta ja osalla porukasta on tavoitteena ajaa juuri ja juuri päiväsakkorajan (20 km/h:n ylinopeus) alapuolella.
        Kumpikin on liikenteen sujumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta huono juttu.

        Kysymys ei ole kysymys siitä, ettei ilman helpottavaa tekniikkaa pystyisi pitämään nopeutta rajoitusten puitteissa. Ei vain halua tai ymmärrä ajaa fiksulla tavalla.

        Päätin useita vuosia sitten. En aja tietoisesti ylinopeutta. Homma toimii varsin hyvin. En siis pyri ajamaan aina vähän tai vähän enemmän yli rajoituksen. Siitä ei ole mitään hyötyä. Tuosta "kiirehtimisestä" tulee vain stressiä.

        Parasta olisi, jos kuskit ihan itse alkaisivat noudattaa nopeusrajoituksia.

        Minua monesti harmittaa nuo kameratolpat. Ei siksi, että pitäisi olla tarkkana, jotta voisi hiljentää vauhtia tai siksi, että niiden avulla voi tulla sakkolappu kotiin. Ottaa vaan päähän se, että eivätkö läheskään kaikki osaa ajaa kunnolla autoa ilman noita pömpeleitä.

        Nopeuskameroita kuitenkin tarvitaan. Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä: Ylinopeudet ovat vähentyneet ja tästä johtuen myös vakavat onnettomuudet ovat yleensä vähentyneet hyvinkin paljon.


      • Kizza
        Eki2 kirjoitti:

        Moni ajaa aivan tarkoituksellisesti sitä "ihan vaan pientä" 5 -10 km/h ylinopeutta ja osalla porukasta on tavoitteena ajaa juuri ja juuri päiväsakkorajan (20 km/h:n ylinopeus) alapuolella.
        Kumpikin on liikenteen sujumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta huono juttu.

        Kysymys ei ole kysymys siitä, ettei ilman helpottavaa tekniikkaa pystyisi pitämään nopeutta rajoitusten puitteissa. Ei vain halua tai ymmärrä ajaa fiksulla tavalla.

        Päätin useita vuosia sitten. En aja tietoisesti ylinopeutta. Homma toimii varsin hyvin. En siis pyri ajamaan aina vähän tai vähän enemmän yli rajoituksen. Siitä ei ole mitään hyötyä. Tuosta "kiirehtimisestä" tulee vain stressiä.

        Parasta olisi, jos kuskit ihan itse alkaisivat noudattaa nopeusrajoituksia.

        Minua monesti harmittaa nuo kameratolpat. Ei siksi, että pitäisi olla tarkkana, jotta voisi hiljentää vauhtia tai siksi, että niiden avulla voi tulla sakkolappu kotiin. Ottaa vaan päähän se, että eivätkö läheskään kaikki osaa ajaa kunnolla autoa ilman noita pömpeleitä.

        Nopeuskameroita kuitenkin tarvitaan. Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä: Ylinopeudet ovat vähentyneet ja tästä johtuen myös vakavat onnettomuudet ovat yleensä vähentyneet hyvinkin paljon.

        "Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä"

        Noihin voi kyllä suhtautua hyvinkin kriittisesti. Eivät nimittäin kestä tieteellisen tilastotutkimuksen periaatteita, tai saattavat sisältää suoraa tietoista vääristelyäkin.

        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#Anchor-56773

        UK: Government Study Admits Camera Benefits Overstated

        The long-awaited UK Department for Transport study of the effects of speed camera enforcement released today suggests, in an appendix at the end of the report, that the device's safety effect may be overstated by a factor of five. The report's executive summary first proclaims that the national speed camera policy has achieved a 2.2 MPH reduction in average speeds at camera sites and a 42 percent reduction in the number of people killed or seriously injured.


        Sama suomeksi: nuo tilastot ovat liioiteltua bullsittiä, jotka viranomaiset ovat "tehneet" saadakseen itselleen mieluisia tuloksia.


        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#66

        UK Police caught Cooking the Books on Speed Camera Statistics

        The Department for Transport were accused yesterday of failing to manage road safety properly and effectively after hospital figures and police statistics directly contradicted each other on the efficiency of speed cameras at reducing serious injuries and death.

        Although official police statistics show the number of people seriously injured or killed on the UK´s roads falling consistently from 85.9 per 100,000 in 1996 to 59.4 per 100,000 in 2004, hospital admission statistics for the same period show no drop in admissions for traffic injuries, and in some cases, the numbers actually increased. During this period use of roadside cameras saw a massive increase, and researchers have been checking statistics to find the effects of their introduction.

        Paul Smith of road safety group Safe Speed spoke out angrily to the Daily Express, accusing The Department for Transport of using flawed statistics to justify a failing policy.

        Sama suomeksi: poliisin tilastojen mukaan liikenneonnettomuudessa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40% valvontakameroiden ansiosta. Terveysviranomaisten (sairaaloiden) tilastojen mukaan tilanne on päinvastoin huonontunut, liikenneonnettomuuksien uhrien lukumäärä on kasvanut pari prosenttia. Että tälläisellä tilastonikkaroinnilla osoitetaan valvontakameroiden tehokkuus...


      • Kallonkutistaja
        Kizza kirjoitti:

        "Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä"

        Noihin voi kyllä suhtautua hyvinkin kriittisesti. Eivät nimittäin kestä tieteellisen tilastotutkimuksen periaatteita, tai saattavat sisältää suoraa tietoista vääristelyäkin.

        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#Anchor-56773

        UK: Government Study Admits Camera Benefits Overstated

        The long-awaited UK Department for Transport study of the effects of speed camera enforcement released today suggests, in an appendix at the end of the report, that the device's safety effect may be overstated by a factor of five. The report's executive summary first proclaims that the national speed camera policy has achieved a 2.2 MPH reduction in average speeds at camera sites and a 42 percent reduction in the number of people killed or seriously injured.


        Sama suomeksi: nuo tilastot ovat liioiteltua bullsittiä, jotka viranomaiset ovat "tehneet" saadakseen itselleen mieluisia tuloksia.


        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#66

        UK Police caught Cooking the Books on Speed Camera Statistics

        The Department for Transport were accused yesterday of failing to manage road safety properly and effectively after hospital figures and police statistics directly contradicted each other on the efficiency of speed cameras at reducing serious injuries and death.

        Although official police statistics show the number of people seriously injured or killed on the UK´s roads falling consistently from 85.9 per 100,000 in 1996 to 59.4 per 100,000 in 2004, hospital admission statistics for the same period show no drop in admissions for traffic injuries, and in some cases, the numbers actually increased. During this period use of roadside cameras saw a massive increase, and researchers have been checking statistics to find the effects of their introduction.

        Paul Smith of road safety group Safe Speed spoke out angrily to the Daily Express, accusing The Department for Transport of using flawed statistics to justify a failing policy.

        Sama suomeksi: poliisin tilastojen mukaan liikenneonnettomuudessa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40% valvontakameroiden ansiosta. Terveysviranomaisten (sairaaloiden) tilastojen mukaan tilanne on päinvastoin huonontunut, liikenneonnettomuuksien uhrien lukumäärä on kasvanut pari prosenttia. Että tälläisellä tilastonikkaroinnilla osoitetaan valvontakameroiden tehokkuus...

        "Että tälläisellä tilastonikkaroinnilla osoitetaan valvontakameroiden tehokkuus... "

        Eipä noilla "nikkaroinneilla" pysty myöskään kumoamaan niiden tehokkuutta. Ilman muutahan molempien tahojen tilastot pitäisi heidän yhteistoimin yhdistää yhdeksi viralliseksi tilastoksi.

        Miten hyvin esim sairaalat kyselevät uhreilta (aluksi tajuton eikä myöhemminkään muista mitään), oliko tieosuudella kameravalvonta vai ei? Miten sairaalat vähentävät tilastoistaan esim mopo- ja pyöräilyonnettomuudet? Eli jokainenhan voi tehdä ja lukea mieluistaan tilastoa ja tutkimusta, mutta menetelmien pitää aina kestää myös hyvin kriittinen tarkastelu.


      • Kallonkutistaja
        Eki2 kirjoitti:

        Moni ajaa aivan tarkoituksellisesti sitä "ihan vaan pientä" 5 -10 km/h ylinopeutta ja osalla porukasta on tavoitteena ajaa juuri ja juuri päiväsakkorajan (20 km/h:n ylinopeus) alapuolella.
        Kumpikin on liikenteen sujumisen ja liikenneturvallisuuden kannalta huono juttu.

        Kysymys ei ole kysymys siitä, ettei ilman helpottavaa tekniikkaa pystyisi pitämään nopeutta rajoitusten puitteissa. Ei vain halua tai ymmärrä ajaa fiksulla tavalla.

        Päätin useita vuosia sitten. En aja tietoisesti ylinopeutta. Homma toimii varsin hyvin. En siis pyri ajamaan aina vähän tai vähän enemmän yli rajoituksen. Siitä ei ole mitään hyötyä. Tuosta "kiirehtimisestä" tulee vain stressiä.

        Parasta olisi, jos kuskit ihan itse alkaisivat noudattaa nopeusrajoituksia.

        Minua monesti harmittaa nuo kameratolpat. Ei siksi, että pitäisi olla tarkkana, jotta voisi hiljentää vauhtia tai siksi, että niiden avulla voi tulla sakkolappu kotiin. Ottaa vaan päähän se, että eivätkö läheskään kaikki osaa ajaa kunnolla autoa ilman noita pömpeleitä.

        Nopeuskameroita kuitenkin tarvitaan. Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä: Ylinopeudet ovat vähentyneet ja tästä johtuen myös vakavat onnettomuudet ovat yleensä vähentyneet hyvinkin paljon.

        Nopeusrajoitusten yksi tarkoitus on tasata nopeuksia. Siten parhaaseen lopputulokseen päädytään, kun kaikki pyrkivät ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta.

        Halun ja ymmärtämisen lisäksi tarvittaisiin myös lisää tietoa. Turhan monille ajaminen on vain motorista suoriutumista (jota voi mitata nopeudella ja matka-ajalla), eli järkeä ja sosiaalisia taitoja ei osata kaivata ollenkaan, kokemuksesta puhumattakaan. Ja nämä "motoriset" ovatkin turhan usein päätyneet onnettomuustilastoihin.

        "Ottaa vaan päähän se, että eivätkö läheskään kaikki osaa ajaa kunnolla autoa ilman noita pömpeleitä."

        Monessa muussakin kohdassa taitamattomuus ja välinpitämättömyys saattaa ottaa päähän. Se tekee kyllä järkevät ihmiset varovaisiksi.

        "Parasta olisi, jos kuskit ihan itse alkaisivat noudattaa nopeusrajoituksia."

        Niinhan se olisi, mutta käytännössä mahdottoman utopistinen "tavoite".


      • Jari L
        Kizza kirjoitti:

        "Eri puolilla maailmaa on tutkittu niiden vaikutusta. Tulokset ovat olleet hyviä"

        Noihin voi kyllä suhtautua hyvinkin kriittisesti. Eivät nimittäin kestä tieteellisen tilastotutkimuksen periaatteita, tai saattavat sisältää suoraa tietoista vääristelyäkin.

        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#Anchor-56773

        UK: Government Study Admits Camera Benefits Overstated

        The long-awaited UK Department for Transport study of the effects of speed camera enforcement released today suggests, in an appendix at the end of the report, that the device's safety effect may be overstated by a factor of five. The report's executive summary first proclaims that the national speed camera policy has achieved a 2.2 MPH reduction in average speeds at camera sites and a 42 percent reduction in the number of people killed or seriously injured.


        Sama suomeksi: nuo tilastot ovat liioiteltua bullsittiä, jotka viranomaiset ovat "tehneet" saadakseen itselleen mieluisia tuloksia.


        http://www.policespeedcameras.info/uk_news.html#66

        UK Police caught Cooking the Books on Speed Camera Statistics

        The Department for Transport were accused yesterday of failing to manage road safety properly and effectively after hospital figures and police statistics directly contradicted each other on the efficiency of speed cameras at reducing serious injuries and death.

        Although official police statistics show the number of people seriously injured or killed on the UK´s roads falling consistently from 85.9 per 100,000 in 1996 to 59.4 per 100,000 in 2004, hospital admission statistics for the same period show no drop in admissions for traffic injuries, and in some cases, the numbers actually increased. During this period use of roadside cameras saw a massive increase, and researchers have been checking statistics to find the effects of their introduction.

        Paul Smith of road safety group Safe Speed spoke out angrily to the Daily Express, accusing The Department for Transport of using flawed statistics to justify a failing policy.

        Sama suomeksi: poliisin tilastojen mukaan liikenneonnettomuudessa kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40% valvontakameroiden ansiosta. Terveysviranomaisten (sairaaloiden) tilastojen mukaan tilanne on päinvastoin huonontunut, liikenneonnettomuuksien uhrien lukumäärä on kasvanut pari prosenttia. Että tälläisellä tilastonikkaroinnilla osoitetaan valvontakameroiden tehokkuus...

        Suomessa kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista 25 % oli rattijuoippojen aiheuttamia ja 40 % yli 10 km/h:n ylinopeutta ajaneiden aiheuttamia (kuinka paljon lisäksi alle 10 km/h:n ylinopeutta ajaneiden?) VALT 2005-vuosikatsauksen mukaan.

        Jos nyt juuri ei ihan varmaa selkoa saada siitä parantavatko kamerat liikenneturvallisuutta jonkin verran tai erittäin paljon, niin tässäpä hyvä ohje lainattuna toiselta keskustelupalstalta.
        Tämä vie asioita parempaan suuntaa, koska se voidaan toteuttaa heti!

        "* Kaikki rattijuoppudesta huolestuneet jättäisivät sen tietoisen ylinopeudella ajon.

        * Kaikki ylinopeudesta huolestuneet jättäisivät ajamisen jo sen ruokailun yhteydessä nautitun "yhden"kin oluen jälkeen. Eli rattiin vain vesiselvänä."

        Otatko haasteen vastaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      56
      7815
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5911
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5390
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5293
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4632
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      107
      2343
    7. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1231
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      4
      1185
    9. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      37
      1036
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

      Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      45
      996
    Aihe