kuvallinen kelakortti vai henkilökortti?

18v täyttänyt

Niin kunpi noista kannattaisi hankkia kun ajokorttia en omista enkä ole lähiaikoina hankkimassa.Mitään mopokorttia tai vastaavaa kuvallista en omista.Ja kutsunnoissa kuulemma pitää olla kuvallinen henkilöllisyys todistus mukana että kaippa tuo on sitten pakko hankkia.

15

2602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tia-Tankero

Ei sillä kuvallisella kelakortilla tee mitään. On paikkoja, missä sitä ei hyväksytä ym. Kumpaakin ei kannata hankkia, joten poliisilta henkilökortti ehdottomasti.

• --------

Itse otin kuvallisen kelakortin eikä ole paikkaa missä se ei olisi
        käynyt. Mutta en käykään baareissa.

• on aika rajallinen
        -------- kirjoitti:

Itse otin kuvallisen kelakortin eikä ole paikkaa missä se ei olisi
        käynyt. Mutta en käykään baareissa.

Kuvallista Kela-korttia ei tarvitse kenenkään hyväksyä henkilöllisyyden todistukseksi, mutta se tosiaan kelpaa monesti esimerkiksi kaupoissa ja videovuokraamoissa. Sen sijaan poliisin myöntämä henkilökortti käy todisteeksi myös vaikkapa matkustaessa maihin, jonne passi ei ole välttämätön. Se on passin lisäksi ainoa virallinen hyväksytty henkilöllisyystodistus, edes ajokortti ei kelpaa aina tuohon tarkoitukseen.

Lainaus Kelan sivuilta: "Kuvallisella Kela-kortilla voi pankeissa ja posteissa todistaa henkilöllisyytensä. Se ei käy henkilötodistuksena ulkomailla, eikä esimerkiksi Suomen Alkoissa."

Lainaus poliisin sivuilta: "Kelakortti ei ole virallinen henkilökortti, joten sen hyväksyminen on kiinni henkilöstä jolle kortin esittää.
        Viralliset kaikkien hyväksymät henkilökortit ovat voimassaolevat passi ja poliisin myöntämä henkilökortti.

Terveisin

Toimistosihteeri Merja Rouhiainen
        Turun kihlakunnan poliisilaitos / lupahallinto /ajokortti- ja passiasiat"

• minkään

intin takia hankkis kyl mitään kuvallista todistusta. elleivät usko kuka sä oot, ni ei kai sitten tarvi armeijaankaan mennä =D

• -----

Sano vaan ettei sulla ole varaa hankkia sellaista korttia ja saat
        vapautuksen. Itsekin sain ;)

• t44qtt4q4t

Tiesitkö, että on olemassa yhdistetty kela- ja henkilökortti? Se näyttää ihan tavalliselta henkilökortilta ainoalla erolla, että se on voimassa "vain" 5 vuotta. Sellainen kun hankit niin et joudu enää raahaamaan kelakorttia mukanasi.

Eli mars poliisitalolle vaan.

• aaaaaaaaaaaaaaaaaa

.,.

• bonus,

kortti...

• kyllä juu

Henkilökortti ehdottomasti. Käy virallisena henkilöllisyystodistuksena kaikkialla toisin kuin kuvallinen Kela-kortti, joka ei käy mm. pankissa todistukseksi.

• -----

Kuvallinen kela-kortti käy esimerkiksi pankeissa ja posteissa.

• minä taas
        ----- kirjoitti:

Kuvallinen kela-kortti käy esimerkiksi pankeissa ja posteissa.

Eiköhän sekin ole ihan pankin oma valinta. Ei käynyt minulla, vaan piti olla henkilökortti (tai passi). Ja eipä tuo käy kaikkiin muihinkaan paikkoihin. Kuten tuolla ylempänä joku sanoikin, henkilökortti käy myös matkustusasiakirjana, toisin kuin Kela-kortti.

• -----
        minä taas kirjoitti:

Eiköhän sekin ole ihan pankin oma valinta. Ei käynyt minulla, vaan piti olla henkilökortti (tai passi). Ja eipä tuo käy kaikkiin muihinkaan paikkoihin. Kuten tuolla ylempänä joku sanoikin, henkilökortti käy myös matkustusasiakirjana, toisin kuin Kela-kortti.

No mulle on kela-kortti riittänyt. Tuskin alan maksamaan vielä tässä
        vaiheessa henkilökortista kun en matkustele vielä vuosiin :)

• LIIIKAA
        ----- kirjoitti:

No mulle on kela-kortti riittänyt. Tuskin alan maksamaan vielä tässä
        vaiheessa henkilökortista kun en matkustele vielä vuosiin :)

KORTTEJA!

• henkilökortti...

..älä ees mieti kuvallisen kelakortin ottamista,ei siinä mitään vikaa ole,mutta henkilökortti on kuitnkin parempi...

• PsykoTomaatti

Mulla kelakortti ja käy mihin vaan!
        Alkossakin antavat viinakset kiltisti ostella :D he

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe