Onko kokemusta yökastelusta, mistä siihen saisi pysyvää apua? Olen käyttänyt poikaani vyöhyketerapiassa, jossa todettiin munuaisissa tukkeumaa. Hoidoksi saatiin välttää suklaata, sianlihaa ja sitrushedelmiä. Myöskin kultapiisku-uutetta otettiin pari kuuria, viikko kerrallaan. Iltajuomistakin ollaan vähennetty.
Selvästi joku/jotkut on auttanut, koskapa joskus on tosi monta kuivaa yötä peräkkäin. Mutta taas nykyään menee huonommin...eli poika vetää tyytyväisenä illalla housuvaipan jalkaansa (häntä se ei siis ainakaan hävetä).
Vanhammalla pojallamme ei ole ollut missään vaiheessa ongelmia. Eikä vaikuta vaikka joisi illalla mitä, niin ei tule pissat housuun.Myöskin pikkusisko ,4v, on ollut kauan aikaa yökuiva.
Mitä kokemuksia teillä on? Paraneeko vaiva vain ajan kanssa vai onko ihan "kunnon lääkkeistä" apua? Itse vaan epäluuloisena ajattelen lääkärin määräämistä lääkkeistä, et ne auttaa sen aikaa kun niitä käyttää... Kertokaa ihmeessä miten teillä on mennyt???
6v yökastelu
34
7496
Vastaukset
- ettei hävetä
Kun alkaa hävettää, niin oppiminenkin nopeutuu. Liikaa korostetaan kastelun fysilogista puolta pelkkänä totuutena.
Uskon, että siinä, kuten kaikessa muussakin on vahvasti on henkinenkin puoli läsnä.
Eli verratkaa pikkusiskoon ja kannustakaa olemaan iso poika. Laittaako jätkä tosiaan yökylässäkin "housuvaipan" muina miehinä? Aika ällöttävää minusta.- vähäsen...
Ensiksikin kysyisin sinulta, onko sinulla kokemusta lapsen yökastelusta? Kuulosti lukiessa että ei ole, kunhan vaan heitit omaa mielipidettäsi. Vai?
Nimittäin poika ei ole mikään lässyn lässy mammanpoika, joka ei tule toimeen niin kuin muut samanikäiset. Hän on todella reipas käytökseltään ja kaikin puolin normaali. Tiedän, että hän ei tahalleen pissaa yöllä. Olenkin kuullut, että tällaista "kastelijalasta" ei saa moittia jos aamulla on vaippa märkä/peti märkä ja taas toisin päin: ei saa palkita jos on ollut kuiva yö (ettei märkien öiden jäleen tule häpeän ja syyllisyyden tunteita, koska lapsihan tahtoisi että pissa ei tule yöllä, mutta kun se onkin tullut!). Itse olen kehunut sanoilla kuivan yön jälkeen, että tää yöpä meni nyt hyvin jne.
Yökylistä vielä, että eipä tässä paljoa olla "yökyläilty", n. kerran vuodessa mummulassa. Ja uskoisin, että mummu enemmin katsoo pissavaippaa roskissa kuin alkaa pyykätä pissalakanoita..
Neuvolasta saatiin yhteen aikaan kasteluhälytin käyttöön, mutta luovuimme siitä alta aika yksikön, kun se alkoi sit yöllä huutamaan kuin palosireeni (kirjaimellisesti) ja pojan pitäisi herätä sammuttamaan se itse. Yritin avustaakin siinä heräämisessä, mutta paremmin sanottu kuin tehty, poika tyytyväisenä näkee unia vain, kun äiti epätoivoisena yrittää ravistella häntä hereille etteivät muut lapset heräisi. Turha toivo. Kiikutin laitteen n. viikon käytön jälkeen takaisin.
Eli kertokaapa te jotain neuvoja jotka oikeasti jotain tiedätte....kiitos. - teidän perheestä
vähäsen... kirjoitti:
Ensiksikin kysyisin sinulta, onko sinulla kokemusta lapsen yökastelusta? Kuulosti lukiessa että ei ole, kunhan vaan heitit omaa mielipidettäsi. Vai?
Nimittäin poika ei ole mikään lässyn lässy mammanpoika, joka ei tule toimeen niin kuin muut samanikäiset. Hän on todella reipas käytökseltään ja kaikin puolin normaali. Tiedän, että hän ei tahalleen pissaa yöllä. Olenkin kuullut, että tällaista "kastelijalasta" ei saa moittia jos aamulla on vaippa märkä/peti märkä ja taas toisin päin: ei saa palkita jos on ollut kuiva yö (ettei märkien öiden jäleen tule häpeän ja syyllisyyden tunteita, koska lapsihan tahtoisi että pissa ei tule yöllä, mutta kun se onkin tullut!). Itse olen kehunut sanoilla kuivan yön jälkeen, että tää yöpä meni nyt hyvin jne.
Yökylistä vielä, että eipä tässä paljoa olla "yökyläilty", n. kerran vuodessa mummulassa. Ja uskoisin, että mummu enemmin katsoo pissavaippaa roskissa kuin alkaa pyykätä pissalakanoita..
Neuvolasta saatiin yhteen aikaan kasteluhälytin käyttöön, mutta luovuimme siitä alta aika yksikön, kun se alkoi sit yöllä huutamaan kuin palosireeni (kirjaimellisesti) ja pojan pitäisi herätä sammuttamaan se itse. Yritin avustaakin siinä heräämisessä, mutta paremmin sanottu kuin tehty, poika tyytyväisenä näkee unia vain, kun äiti epätoivoisena yrittää ravistella häntä hereille etteivät muut lapset heräisi. Turha toivo. Kiikutin laitteen n. viikon käytön jälkeen takaisin.
Eli kertokaapa te jotain neuvoja jotka oikeasti jotain tiedätte....kiitos.ettei 6-vuotias ole yökylässä tai hoitaja kotona juuri koskaan.
Ettekö te vanhemmat koskaa saa omaa aikaa?
Ja mitä siihen kusihousuun tulee, niin ala antaa kunnolla negatiivista palautetta kusivaipoista, niin eiköhän homma ala pikkuhiljaa muuttua parempaan päin. Onhan se iljettävää, jos kouluun menevä iso kundi kusee allensa, eikö? - kertoo aika paljon
teidän perheestä kirjoitti:
ettei 6-vuotias ole yökylässä tai hoitaja kotona juuri koskaan.
Ettekö te vanhemmat koskaa saa omaa aikaa?
Ja mitä siihen kusihousuun tulee, niin ala antaa kunnolla negatiivista palautetta kusivaipoista, niin eiköhän homma ala pikkuhiljaa muuttua parempaan päin. Onhan se iljettävää, jos kouluun menevä iso kundi kusee allensa, eikö?sinusta itsestäsi...harmi. :(
- esim veskissä
Vaipat on hyvä keksintö, kuvittele, ei voisi meenä yökylään jos ei olisi näitä nykyajan hyviä vaippoja.
Eikä kaikkien tarvi tuossa iässä hypätä yökylässä ja jos ollaankin niin melkein vanhemmat on tuolloin mukana ja isäntäväen kanssa sovitaan että poika käyttää vaippaa ja käy sen veskissä pukemassa yöpuvun housun alle, kenelle se kuuluu.
Miksi sitä yleensä tarvii hävetä.
Meidän pojat 9 ja 11v on käyttäneet vaippa yhteenäs 20v poikatyövuotta ja ovat niinkuin muutkin pojat. Siitä kehittyy kuule ihan oma juttu.
Kastelu loppuu lähes 100% ennen 15 ikävuotta. - skandaaleja
vähäsen... kirjoitti:
Eli kertokaapa te jotain neuvoja jotka oikeasti jotain tiedätte....kiitos.Kastelu loppuu aikanaan on sen syy lähes mikä tahansa.
Joissakin tapauksissa, esim vaikea kehitysvamma tms kastelua esiintyy aikuiseksi asti ja jatkuvana.
Jos poikasi on muuten normaali ja terve niin ole huoletta ja ostele vaippoja, voi olla että se venyy tuonne 11-13 vuotiaaksi asti jos huonosti menee mutta vaippoja on kaikkia kokoja.
Toki kun ikää karttuu niin niitä yökyliäkin voisi tulla mutta ei niistä mitään numeroa kannata tehdä ja koulun leirikouluretkeltä voi aina jäädä pois.
Meillä kaksi poikaa on kastellut aina ja kastelee edelleen. Meidän vanhempien tehtävä on katsoa että kaapissa on vaippaa riittävästi ja petissä suojukset kun joskus kuitenkin tulee ohivuotoja varsinkin pojilla - anatomia.
On meillä ollut pojilla kavereita yökylässäkin mutta koskaan ei kukaan ole tajunnut että pojilla on vaippa housuissa kun he menee nukkumaan. Se sujautetaan housuun viimeisen veskissäkäynnin jälkeen ennen nukkumaanmenoa ja väljä yöpuku peittää sen alleen. Elämä on niin luonnollista kun sen vain haluaa olevan.
Tuo oli hyvä juttu että ei nosteta liian suurta numeroa aamulla on sitten vaippa/poikkarilakana märkä tai kuiva.
Ei meillä kumpikaan vanhemmista mene aamulla poikien huoneeseen tarkastamaan tilannetta.
Jos alkaa tulla kuivaa vaippaa aamulla niin kai sen sitten ilmoittavat että ei enää tarvi.
Lääkärissä hypättiin aikanaan riittävästi ja meillä se on perinnöllistä ja siihen liittyy sellainen tekijä että siihen auttaa vain vuodet.
Eli uskon että teilläkin on lääkärissä käyty ja jonkinlainen diagnoosikin saatu ja olette neuvoista vaarin ottaneet. Kaikesta huolimatta jos yökastelu jatkuu niin tärkeintä on tukea poikaa siinä että hän saa olla juuri se energinen tavallinen poika joka on kaikessa mukana kuten muutkin eikä kastelusta tarvi pitään mitään numeroa. Se on perheen oma salaisuus joka menee ohi viimeistään vähän toisella kymmenellä. - lapsi vaipoissa
esim veskissä kirjoitti:
Vaipat on hyvä keksintö, kuvittele, ei voisi meenä yökylään jos ei olisi näitä nykyajan hyviä vaippoja.
Eikä kaikkien tarvi tuossa iässä hypätä yökylässä ja jos ollaankin niin melkein vanhemmat on tuolloin mukana ja isäntäväen kanssa sovitaan että poika käyttää vaippaa ja käy sen veskissä pukemassa yöpuvun housun alle, kenelle se kuuluu.
Miksi sitä yleensä tarvii hävetä.
Meidän pojat 9 ja 11v on käyttäneet vaippa yhteenäs 20v poikatyövuotta ja ovat niinkuin muutkin pojat. Siitä kehittyy kuule ihan oma juttu.
Kastelu loppuu lähes 100% ennen 15 ikävuotta.11-vuotiaana ??? Ei ole tullut mieleen, että jotain on pielessä ja pahasti.
Turha muuten luulla, etteivät muut huomaa. Lapset ovat vielä tarkempia kuin aikuiset tuollaisten asioiden suhteen. - eikä tule
lapsi vaipoissa kirjoitti:
11-vuotiaana ??? Ei ole tullut mieleen, että jotain on pielessä ja pahasti.
Turha muuten luulla, etteivät muut huomaa. Lapset ovat vielä tarkempia kuin aikuiset tuollaisten asioiden suhteen.Mitään ei ole pielessä. Kukaan ei huomaa, kaikki ok. Eli rauha sinulle
- ML213
vähäsen... kirjoitti:
Eli kertokaapa te jotain neuvoja jotka oikeasti jotain tiedätte....kiitos.Meillä pojallamme oli yökastelua ennen kouluun menoa ja hänellä auttoi tuo hälytin lähes heti.Parissa viikossa asia hoitui.
Mielestäni tärkein tekijä tässä on ennen nukkumaan menoa kerrata miten toimia.Tämä vaikuttaa jo suoraan lasta aktiivisemmaksi eli alitajuisesti valmistautuu heräämään ennen kasteluaan.
Ongelmanahan tässä onkin tiedon kulussa eli lapsi ei tiedosta hätäänsä, joka valveuttaisi hänet menemään pissille.
Tällä laitteella saa lapsen aktiivisemmaksi kunhan muista tarkoin tiedostaa miten käyttäytyä.Saman suuntainen asia kuin herätyskellon avulla herääminen aikaisin aamulla.Tähänkin heräämiseen vaikuttaa miten tärkeäksi kokee työsuhteen.
Merkityksellisessä työsuhteessa ihminen oppii heräämään jo ennen kellon soimista.
- paljonkin yökastelusta
nämä toiset vastaajat eivät tiedä yhtään mitään, joten olisivatpa vastaamatta. Meidän suvussa yökastelua esiintyy jonkin verran, tulee isäni puolelta, on ollut jo sukutiedon mukaan viidessä sukupolvessa, esiintymisprosenttia en ole koskaan ajatellut. Syy on nykytiedon mukaan täysin fysiologinen, eli aivojen ja virtsarakon välinen hermoyhteys kehittyy myöhään. Ts kun yöllä virtsarakko täyttyy, viesti ei mene aivoihin ja herätä lasta. Itse olin yökastelija 12- vuotiaaksi asti. Kohdalleni tehtiin kaikki mahdolliset hoidot- olen tutkinut asioita, ja kauhukseni tajusin että yhteen aikaan lääkärit jopa määräsivät rauhoittavia tabletteja hoitamaan yökastelua. Ei siinä mikään auttanut, kastelu loppui itsestään aikanaan. Poikasi on tärkeä ja arvokas, muista korostaa ettei yökastelu merkitse siinä suhteessa yhtään mitään. Minusta olisi parasta jos et kiinnittäisi liikaa huomiota asiaan, niin lapsikin saa rauhoittua. Kastelu voi jatkua vielä vuosia, ja jos stressaat sillä itseäsi lapsikin stressaantuu ja saa vielä elinikäisiä traumoja. Tsemppiä sinulle ja pojallesi!
- vastauksestasi
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. En minä vielä olekaan stressannut asiasta. Ja mielestäni on vain ja ainoastaan hyvä kun poikaani asia ei vielä ainakaan haittaa henkisesti.
Eiköhän se aikoinaan lopu. Täytyy vaan tosissaan paneutua siihen, että illalla ei juotaisi kovin myöhään enää, se auttaa ihmeesti jonkin verran.
Vielä tuli mieleen, että oon yrittänyt muutamaan kertaan luopua vaipoista. Eli ei laitettu enää vaippaa yöksi (ainakin 1 kk oltiin yhtäsoittoa). Mutta kun sitä pissapyykkiä vain tuli ja tuli, niin sitä pesurumbaa en jaksanut. Joten taas palattiin vaippoihin..
Itsekin olen ollut vähän aikaa lapsena yökastelija. Muistan, kun minulle laitettiin vaippaa illalla. Muistan myös niitä öitä, kun vaippaa ei ollut ja näin unta että pissatti, sit heräsin ja tunsin kun pissa valui alleni.. Ja äidilleni kiitos, jaksoi "kiltisti" pyykätä. En yhtään torumisen sanaa ainakaan muista. Mut oma kasteluni on loppunut itsestään n.5-6 v. iässä, kuitenkin ennen kuin menin kouluun.
Luottavaisin mielin olen. Tiedän että poikani ei asialle itse mitään voi. Ja eiköhän se jossain vaiheessa lopu.
Tiedoksi asiasta tietämättömille: älkää vaivautuko vastaamaan, teette itsenne vain naurunalaisiksi. :( - vastaukset
vastauksestasi kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. En minä vielä olekaan stressannut asiasta. Ja mielestäni on vain ja ainoastaan hyvä kun poikaani asia ei vielä ainakaan haittaa henkisesti.
Eiköhän se aikoinaan lopu. Täytyy vaan tosissaan paneutua siihen, että illalla ei juotaisi kovin myöhään enää, se auttaa ihmeesti jonkin verran.
Vielä tuli mieleen, että oon yrittänyt muutamaan kertaan luopua vaipoista. Eli ei laitettu enää vaippaa yöksi (ainakin 1 kk oltiin yhtäsoittoa). Mutta kun sitä pissapyykkiä vain tuli ja tuli, niin sitä pesurumbaa en jaksanut. Joten taas palattiin vaippoihin..
Itsekin olen ollut vähän aikaa lapsena yökastelija. Muistan, kun minulle laitettiin vaippaa illalla. Muistan myös niitä öitä, kun vaippaa ei ollut ja näin unta että pissatti, sit heräsin ja tunsin kun pissa valui alleni.. Ja äidilleni kiitos, jaksoi "kiltisti" pyykätä. En yhtään torumisen sanaa ainakaan muista. Mut oma kasteluni on loppunut itsestään n.5-6 v. iässä, kuitenkin ennen kuin menin kouluun.
Luottavaisin mielin olen. Tiedän että poikani ei asialle itse mitään voi. Ja eiköhän se jossain vaiheessa lopu.
Tiedoksi asiasta tietämättömille: älkää vaivautuko vastaamaan, teette itsenne vain naurunalaisiksi. :(kertovatkin karun totuuden: isoja kastelijoita esiintyy ilmeisesti vähälahjaisten perheissä kirjoitusasusta päätellen.
Akateemisessa tuttavapiirissäni jokainen kersa on oppinut yökuivaksi ennen neljää (omani alle kaksivuotiaina) - bjöööö
vastaukset kirjoitti:
kertovatkin karun totuuden: isoja kastelijoita esiintyy ilmeisesti vähälahjaisten perheissä kirjoitusasusta päätellen.
Akateemisessa tuttavapiirissäni jokainen kersa on oppinut yökuivaksi ennen neljää (omani alle kaksivuotiaina)provoilemalla? Vedä käteen, niin helpottaa olo kummasti. Naistahan et saa, kun olet niin moukka ja moukkana pysyt. Äläkä valehtele, että sulla lapsia olisi. Ei tuollaiset peräkammari-ääliöt lisäänny, onneksi meille normaaleille.
- kuivaksi oppinut
vastaukset kirjoitti:
kertovatkin karun totuuden: isoja kastelijoita esiintyy ilmeisesti vähälahjaisten perheissä kirjoitusasusta päätellen.
Akateemisessa tuttavapiirissäni jokainen kersa on oppinut yökuivaksi ennen neljää (omani alle kaksivuotiaina)Kirjoittaa siellä.
Siis vain matalaotsaisten eli uuniin pantavien ihmisten kakarat pissaa housuun yöllä.
Oi voi näitä akateemisia.
Sulla ei liene kuin akateemisia tuttavia?
No me muurahaiset eli työtätekevä kansanosa saamme siis vajaita lapsia, noin hitlerin saksakin ajatteli aikanaan.
No kuitenkin annoit pienen mahdollisuuden kun kirjoitit: "ilmeisesti vähälahjaisten.."
On hienoa että sinulla on runsaasti lahjoja, ole sen takia onnellinen. - ajattelevat?
kuivaksi oppinut kirjoitti:
Kirjoittaa siellä.
Siis vain matalaotsaisten eli uuniin pantavien ihmisten kakarat pissaa housuun yöllä.
Oi voi näitä akateemisia.
Sulla ei liene kuin akateemisia tuttavia?
No me muurahaiset eli työtätekevä kansanosa saamme siis vajaita lapsia, noin hitlerin saksakin ajatteli aikanaan.
No kuitenkin annoit pienen mahdollisuuden kun kirjoitit: "ilmeisesti vähälahjaisten.."
On hienoa että sinulla on runsaasti lahjoja, ole sen takia onnellinen.Minä ainakin ajattelen, että kasvatusvirhe, jos terve lapsi kusee housuun liki kouluiässä.
Hitleristä en tiedä, mutta tuskin suhtautui löysyyteen tässä suhteessakaan suopeasti. Se ei kuitenkaan minusta natsia tee. Juutalaiset OK, jos ovat ilman vaippoja. - lyö lastasi
ajattelevat? kirjoitti:
Minä ainakin ajattelen, että kasvatusvirhe, jos terve lapsi kusee housuun liki kouluiässä.
Hitleristä en tiedä, mutta tuskin suhtautui löysyyteen tässä suhteessakaan suopeasti. Se ei kuitenkaan minusta natsia tee. Juutalaiset OK, jos ovat ilman vaippoja.Sinä joka piiskaisit lapsesi jokaisena märkänä aamuna, et viitsis nyt enää jatkaa tuota rotuoppia. Tämä on perheiden foorumi, tervejärkisten-.
- terve lapsi
Juuri noin. Kasvatuksestahan se johtuu.
Minä alan oikein toivoa että sinulla olisi lapsia ja jossain heistä todettaisi esim diapetes, sinähän kasvattamalla parannat lapsesi.
Kuinka joku voi olla noin matalaotsainen. - ML213
lyö lastasi kirjoitti:
Sinä joka piiskaisit lapsesi jokaisena märkänä aamuna, et viitsis nyt enää jatkaa tuota rotuoppia. Tämä on perheiden foorumi, tervejärkisten-.
Toisaalta yökastelu on perinnöllistä ja monasti se liittyy muiden sairauksien sivuoireisiin.Esim. Änkyttävillä lapsilla esiintyy kastelua, koska lapsen aivotoiminta on voimakasta arkikäyttäytymisessään.Samoin, kuten pojallamme, kouluunmeno laukaisi yökastelun, vaikka ennen sitä oppi kuivaksi.
Jotenkin ongelma liittyy aivotyöskentelyyn, joka on jo geneettinen tekijä.Ihmisen unentilassa ja siirtyminen valvetilaan on melkoisia eroja.Toinen nukkuu sikeästi vaikeissakion oloissa ja toinen ihminen vaatii hyvät olosuhteet pysyessään unessa. - olen minä
terve lapsi kirjoitti:
Juuri noin. Kasvatuksestahan se johtuu.
Minä alan oikein toivoa että sinulla olisi lapsia ja jossain heistä todettaisi esim diapetes, sinähän kasvattamalla parannat lapsesi.
Kuinka joku voi olla noin matalaotsainen.että sentään tiedän, että kyseessä on diaBetes, ei diapetes.
Jäikö peruskoulu kesken, kun tuli pissat housuun? - en hyväksy
lyö lastasi kirjoitti:
Sinä joka piiskaisit lapsesi jokaisena märkänä aamuna, et viitsis nyt enää jatkaa tuota rotuoppia. Tämä on perheiden foorumi, tervejärkisten-.
ruumiillista kuritusta missään muodossa.
Pidän kasvatusvirheenä, jos lähes kouluikäien pissaa housuun. Se kasvatusvirhe voi olla monenlainen, mm. piiskaaminen (joka on rikoskin Suomessa). - riittämiin
olen minä kirjoitti:
että sentään tiedän, että kyseessä on diaBetes, ei diapetes.
Jäikö peruskoulu kesken, kun tuli pissat housuun?No niin sieltä se putkahti taas keiliopin lehtori, korkeaotsainen vaipaton älykkö.
Tämä tyyli on hyvin monella kun ne ajetaan nurkkaan niin tartutaan epäoleelliseen ja kuitenkin olit sinäkin ymmärtänyt sanoman.
Peruskoulua en koskaan käynytkään, kävin kansakoulun ja sitten ne muut koulut päälle ja kaikki on ok ja kukkaro kunnossa.
Toivon sinulle menestystä ja oletan sinun olevan todella arvostettu ja korkeassa asemassa. - yhtä paljon
siihen pissaako lapsesi yöllä, kuin odotusaikanasi siihen onko lapsesi tyttö vai poika...
- edes kuvitella
olen minä kirjoitti:
että sentään tiedän, että kyseessä on diaBetes, ei diapetes.
Jäikö peruskoulu kesken, kun tuli pissat housuun?minkä näköinen naamataulu on tällaisella kirjoittajalla. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.....
- aloittaja
en hyväksy kirjoitti:
ruumiillista kuritusta missään muodossa.
Pidän kasvatusvirheenä, jos lähes kouluikäien pissaa housuun. Se kasvatusvirhe voi olla monenlainen, mm. piiskaaminen (joka on rikoskin Suomessa).lapseni ei ole piiskaa saanut ikinä eikä muutakaan kuritusta. Ei ole kuule kasvatuksesta kiinni..
- sivullinen lukija..
..sinun äitisi ei ole tainnut osata kasvattaa sinua tai ainakaan opettanut käytös tapoja.Et ainakaan osaa rakentavaa keskustelua!!
- Kokemusta on
Lapseni oli yökastelija lähes aikuisikään asti. Yökastelu on melko yleinen vaiva. Itse asiassa 6 vuotiaista noin 30 prosenttia on yökastelijoita. Täällä palstalla taas joku idiootti kirjoittelee ihan sairaita, ei kannata välittää. Katsopa yokastelu.fi.
Meillä pestiin pyykkiä ahkerasti, melkein joka aamu sai heittää petivaatteet pesuun. Muovitettu frotee on hyvä suoja. Kelalta saa hoitorahaa, puhu siitä lääkärin kanssa. Lääkkeitä käytetään jos käytetään. Lapseni käytti lähinnä yökylässä ollessaan. Menee ohi sitten aikanaan, voi jatkua aikuisikään asti. Ei siitä tosiaan kannata numeroa tehdä, yleinen ja tavallinen vaiva, vaikkei siitä puhutakaan. Esiintyy myös akateemisissa perheissä kuten esim. meillä ja kollegani perheessä :)- kuusivuotiaiden yökastelusta?
Aika pahasti liioittelet nyt. Tuon ikäiset ovat jo leireillä ja yökylissä tavan takaa.... Véikkaan että oikea lukema on max viisi prossaa.
- Kokemusta on
kuusivuotiaiden yökastelusta? kirjoitti:
Aika pahasti liioittelet nyt. Tuon ikäiset ovat jo leireillä ja yökylissä tavan takaa.... Véikkaan että oikea lukema on max viisi prossaa.
Katsoin uudelleen, olisko joku 10 prossaa... http://www.yokastelu.fi/graaf01.htm
- rotuoppi-kasvattaja
Tälle ketjun korkeasti koulutetulle älykölle, korkeaotsaiselle humanistille:
Kun nyt suomessa on kuitenkin paljon perheitä joissa lapsi kastelee yöllä, siis sen iän jälkeen kun valtavirrat "oppii" kuivaksi.
Minkä neuvon nyt antaisit, miten alkaa kasvattamaan tätä yökastelua syystä tai toisesta sairastavaa lasta jotta kastelu loppuisi.
Koska minulla ei ole loppututkintoa ja SA-intin älykkyystestissäkään en ollut kärjessä niin kertoisitko minulle nyt selkokielellä miten kasvattaa lapsi terveeksi tästä ja mahdollisesti muistakin sairauksista.
Jotkut lapset sairastuu verisyöpään, mieten kasvatat tällaisen lapsen terveeksi.
Miten "kasvatat kiltiksi" ADHD lapsen.
Kun nyt ihan oikeesti olet niin älykäs ja kaikkivoipa niin - pliis - valaise meitä tyhmiä työläis muurahaisia.- Gamma
4-vuotiaista 25 % kastelee enää.
- kikka
Hei!
Meillä myös ollut mun puolelta yökastelua ja keskimmäinen tyttömme kasteli 8-vuotiaaksi.
Käytettiin niitä isompien lasten housuvaippoja öisin, siihen asti, kun alkoi tyttöä itseä häiritsemään. Neuvolassa annettiin jo opuksia 5-6-vuotiaana, mutta silloin katsoin, ettei asia häirinnyt vielä lasta itseään.
Eli siis häly-patjat ym. jo tiedätkin. Serkkutytöllämme toimi ne hormoonipillerit ja he pitivät kastelupäiväkirjaa ja kävivät neuvolalääkärillä aika-ajoin. Me ei lähdetty siihen, vaan (nyt taas joku saa riemastua!!;-) käytiin homeopaatilla. Saatiin sieltä pillerit, jotka auttoivat (tietysti voi olla, että muutenkin tyttö alkoi jo olla "kypsä"). Jokatapauksessa yökastelu loppui.
Syyhän tähän yökasteluun on munuaisten kehittyminen ja hormoonituotanto, epäilijät voivat lukea aiheesta vaikka googlettamalla. Kastelu on myös joltain osin perinnöllistä. Pääsääntöisesti ei kuitenkaan missään tapauksessa tahallista, josta voisi komentaa tai verrata nuorempaan kuivana pysyvään sisarukseen (kuten joku järkevä kirjoitti...)
Eli meidän perheessä odoteltiin ja pidettiin "ongelmaan" puuttumisen mittarina sitä, milloin lapsi itse koki sen "ongelmaksi". Meillä auttoi homeopatia, mutta jos ei olisi auttanut, oltaisiin lähdetty varmaan tuohon kastelupäiväkirjan pitämiseen ja "koululääketieteen" keinoihin.
Tsemppiä teille, ja hyvää kesää! :-) - ex-kastelija
Itse kastelin lapsena vielä kouluiässä jonnekin 7-8 vuotiaaksi asti.Lääkäri antoi jotain pillereitä otettavaksi, mutta en tiedä auttoivatko,kun en muista. Luultavasti ei.
Meni joka tapauksessa ohi itsestään. Tosin jollain psykologillakin taisin joutua käymään, mutta sillä rintamalla oli kaikki kunnossa.
Joillakin pidätykseen tarvittava hermoston kehittyminen kestää kauemmin.
Ennen nukkumaanmenoa vielä kerran vessakäynti. Ehkä kunnon lääkärissäkin kannattaa kerran käydä, ihan oman mielenrauhankin takia. - rko
Yökastelun hoidossa tärkeintä on, kuinka usein päivällä käy pissalla. Lasten pitäisi käydä vähintään kolmen tunnin välein pissalla päiväsaikaan, olipa hätä tai ei. Juomisia ei kannata hirveästi säännöstellä, sillä tuon ikäisen pikkuihmisen pitäisi juoda kuitenkin noin seitsemän lasillista tasaisesti päivän mittaan ja mieluummin vettä. Omena- ja appelsiinimehu samoin kuin mansikkamehu ja kaakao sekä suklaa voivat lisätä kastelua samoin kuin mustat limut ja ummetus.
Mitä haittaa hänelle on vaipasta? Kuukausittain voisi pitää ainakin viikon verran vaipattomia viikkoja, jotta hän oppii huomaamaan, miltä kastuminen tuntuu, mutta asiasta on turha tehdä suurta numeroa. Hälytintä ei kannata hankkia, ennen kuin lapsi itse on motivoitunut hoitoon. Lapsen pitää yöllä herätä sammuttamaan laite eikä vanhempien. Toki vanhemmat ovat tukena.
Kun on pidetty pissalistaa päivästä eli käynnit todella onnistuvat sovitusti, vasta sen jälkeen kannattaa miettiä lääkkeen käyttöä. Yleensä yökastelijoille ei tehdä mitään tutkimuksia, koska kyse ei ole sairaudesta. Kyse ei myöskään ole siitä, että lapsessa tai perheessä olisi "jotain vikaa". Eivät kaikki opi polkupyörälläkään ajamaan samassa tahdissa kuin muut.
Kuivia kesäöitä ja tsemppiä. Vyöhyketerapian apuun en usko eikä munuaisissa voi olla tukkeumaa - oireet olisivat aivan erilaiset. - aloittaja
Ilmoitanpa tässä ja nyt, jos joku joskus sattumalta näitä lukee, että nyt poikamme on ollut täysin yökuiva jo n. 3 kk.
Uskon vahvasti, että ellemme olisi käyneet vyöhyketerapiassa ja saaneet sitä kautta hoitoa, emme olisi tässä tilanteessa.
Sain lääkäriltäkin reseptin lääkkeeseen, mutta en kerennyt ostaa sitä lääkettä, kun yökastelu yllättäen loppuikin.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. :) Jos muilla samoja ongelmia lapsilla, käykää ihmeessä ensin vyöhyketerapiassa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897