Minulla on kuorma-autokortti, mutta en ole ajanut kuorma-autoa autokoulun jälkeen. Pakettiautoa kylläkin. Henkilöautoa olen ajanut kohta 20 vuotta eli liikennekokemusta on. Mutta nyt minulle tuli tällainen ongelma, että minun pitäsi ajaa yksi Sisu-nuppi parin sadan kilometrin päähän ja tässä autossa on fuller-vaihteisto. Muuta kuskia eivät kuulemma ole saaneet näin kesälomaviikonlopuksi. Miten vaihteiden käyttö tapahtuu. Tiedän mikä on välikaasu, mutta jos sellaiset eivät osu kohdalleen, niin voinko vaihtaa väkisin vetämällä. Rikkoutuuko vaihteisto tällaisesta käsittelystä? Vaihdekaavio on kuulemma auton sisällä ja käynnistääkin moottorin osaan.
Miten ajetaan fuller-Sisulla?
28
28850
Vastaukset
- aja nyt
Älä aja! Vedä pullo kossua ja lepää
- sinä itse?
syntynyt Fulletin keppi kourassa???. Jokaisella on ollut joskus ensimmäinen ajokerta. Onneksi tuolla näkyy olevan asiallisia Automiehiä.
- fuller 18
ota sisu viinaa ja rentoudu.
- juuso
pienemmälle vaihtaessa välikaasukierrokset 1300-1600kierrosta nopeudesta riippuen; älä käytä kytkintä ! isompaan päin vaihtaessa pieni kaasun lipsautus ja tökkää vaihde silmään; ei taaskaan kytkintä !
- juuso
liikkeelle lähdössä paina kytkin kytkinjarruun asti, että saat vaihteen päälle ja nosta kytkin . suosittelen silti jäämään kotiin..
- """"...
TAITOLAJI se fullerin käyttö !!!! Pidä sormet irti siitä kepistä , ettei sormet säry ..
- --------
ja lasit päähän.... :)
- EemeliSisu
Haastava homma äkkiseltään...Välikaasu ja kaksoiskytkentä kannattais selvittää itselleen ennenkuin lähtee Fullerin kans tienpäälle.Tiedän tapauksen jossa yks mätäpää rikkoi intin Sisusta Fullerin repimällä väkisin pienen puolen päälle jossain 50-60 nopeudesta.Vaihteet eivät tottele äkkipoikaa ja voimalla/nopeudella ei ole mitään tekemistä vaihdekepin käsittelyssä, vaan rauhalliset vaihtamisliikkeet ja moottorin kierrosluku on homman a ja o.Menestystä!Itsellänikin kesti hetken ennekuin pääsin Fullerin kanssa kaveriksi, mutta paras ja kestävin vaihteisto mielestäni.
- fullerissa
laatu heikentynyt kun ei kestä enää kuin 500tkm , ennen meni 1,3miljoonaa km ?
- vaihtaa...
fullerilla , mutta kestävyys on huonontunut
- Eemeli-Sisusta
Miten pienen puolen voi väkisin repiä päälle? Miten se revitään, eikö siinä olekaan totuttua vipua valitsimen edessä?
- Eemeli Sisukas
Eemeli-Sisusta kirjoitti:
Miten pienen puolen voi väkisin repiä päälle? Miten se revitään, eikö siinä olekaan totuttua vipua valitsimen edessä?
Onhan toki valitsin mutta valmistaja ilmoittaa muistaakseni 2o km/h rajaksi jolloin pikkupuolen saa vaihtaa.Eikä se kovin helposti menekään päälle suuremmilla nopeuksilla ts. ainakaan itse en ole kokeillu mutta vähänkään voimansiirtojärjestelmää tuntien voisi olettaa että pyörimisnopeuden muutos on aika raju jos pieni puoli vaihdetaan 50-60 nopeudella.Joten mielestäni se menee jo väkisin murjomiseksi.
- pyttyautoilija
Fullerissa 50-60 nopeudessa ei mene pieni puoli päälle. Siis valhetta taas kerran.
Pienellä opiskelulla pääset askin kanssa sinuksi.
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä. - Eemeli Sisukas
pyttyautoilija kirjoitti:
Fullerissa 50-60 nopeudessa ei mene pieni puoli päälle. Siis valhetta taas kerran.
Pienellä opiskelulla pääset askin kanssa sinuksi.
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä.Tuo oli korjaamon heppujen diagnoosi vaihteiston rikkoontumiselle mainitsemassani tapauksessa.Tätä he epäilivät syyksi, itselläni ei ole ko. asian suhteen tarvetta valehdella enkä oikein usko itsekkään pienen puolen päällesaantiin ko nopeudesta..?Kaikki lienee mahdollista ..?Mutta asiaan liittyen kuitenkin olen fulleria käsitelly ohjeiden mukaan ja kaikki on sujunut hienosti : )
- stycke
pyttyautoilija kirjoitti:
Fullerissa 50-60 nopeudessa ei mene pieni puoli päälle. Siis valhetta taas kerran.
Pienellä opiskelulla pääset askin kanssa sinuksi.
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä.Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
- pyttyautoilija
stycke kirjoitti:
Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
Näyttelyssä olen joskus kokeillut Ivecon fulluria.
Aikaa siitä on yli kymmemen vuotta, joten 100 varmana en muista, mutta olisi muistikuva, että Ivecon fuller poikkeaa Lokomosta. Miten on??? - stycke
pyttyautoilija kirjoitti:
Näyttelyssä olen joskus kokeillut Ivecon fulluria.
Aikaa siitä on yli kymmemen vuotta, joten 100 varmana en muista, mutta olisi muistikuva, että Ivecon fuller poikkeaa Lokomosta. Miten on???Niin se taitaa olla, itse kun en ole Sisua ajanut.Twinsplitterissähän on jokaisella kepin asennolla kolme pykälää, puolittajan nappula on siis kolmiasentoinen.
- vulleri
stycke kirjoitti:
Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
Kyllä siihen fulleriin yllättävän nopeasti tottuu, oon ajanu sm sisulla hiekkaa/maata vasta 7 päivää, enkä oikein oo hirveästi ajanu synkronoidulla, ku on tuo c-kortti ollu vasta muutaman viikon.
Jo toisena päivänä rupes vaihdot osumaan kohdilleen, ja kun kyseisessä sisussa ei toimi kierroslukumittari, niin opin ainakin ite kuuntelemaan moottoria nopeasti. Nyt oon ruvennu ajamaan ilman kytkintä, ja sehän on helpompaa kun nyhjätä niiden kaksoispoljentojen kanssa, nyt on tosi mukava ajella, kun ei tarvii enää miettiä niitä vaihtoja, ne tulee ihan kun luonnostaan. No kyllähän se vielä ajoittain vähän rutisee...
On kyllä mukava vauhteisto, tuo mukavasti haastetta ajoon. Mutta ennen kaikkea, rauhallisesti vaihtamalla ajo sujuu paremmin kun tanssi...
- sisulla
isommalle vaihtaminen on fullerilla helppoa, normaalisti vain vaihde pois ja uutta silmään siten että varovasti kokeilet uutta vaihdetta. synkronoimattomassa tunnet hammaspyörien nopeuseron pitämällä keppiä "hollilla" kun tärinän taajuus pienenee, tiedät että oikea vaihtohetki lähestyy, ja vaihde loksahtaa lähes itsestään kun hammaspyörien nopeus on tasoittunut samaksi. missään tapauksessa ei kannata yrittää vaihtaa väkisin runnomalla, se ei ole mahdollista eikä tee vaihteistolle hyvää! pienemmälle vaihtamisessa on vaihdettava vaihde vapaalle, kytkin ylös, nosta kierrosluku siihen missä se tulee olemaan pienemmällä vaihteella (n.500rpm isompi ku edellisellä) kytkin alas, pienempää sisään. jos rutinan taajuus kasvaa, missasit vaihtohetken ja yritä uudestaan, jos taas pienenee, vaihtohetki lähestyy.
ongelmasi on minullekin tuttu, mutta sen oppii kyllä, ja kun sen oppii hyvin voi kytkimen käytönkin unohtaa. fuller on todella nopea ja helppokäyttöinen kun sen oppii ja vaihteet menee päälle kuin itsestään ilman korviaraastavaa rutinaa. mutta harjoitusta se vaatii. rauhallisesti vain ilman hätäilyä ja hyvin menee...- sora-mies
sitä kytkintä ei kannata käyttää? aina kun täällä puhutaan fullerista,sanotaan että älä käytä kytkintä,mutta tuskin sen käytöstä haittaakaan on?
- kytkintä
sora-mies kirjoitti:
sitä kytkintä ei kannata käyttää? aina kun täällä puhutaan fullerista,sanotaan että älä käytä kytkintä,mutta tuskin sen käytöstä haittaakaan on?
Kytkin sotkee vaihtamista ja säästyyhän siinä kytkinlevyt....
- sora-kuski
kytkintä kirjoitti:
Kytkin sotkee vaihtamista ja säästyyhän siinä kytkinlevyt....
täytyy kyllä olla AIKA yksinkertanen kuski,jos kytkimen käyttö sotkee vaihtamisen!!! Hehheh...
- yksinkertaisempaa
sora-kuski kirjoitti:
täytyy kyllä olla AIKA yksinkertanen kuski,jos kytkimen käyttö sotkee vaihtamisen!!! Hehheh...
onhan se nyt hitosti yksinkertaisempaa vaihtaa ilman kytkintä.
Kierrokset saa sovitettua paljon helpommin oikeiksi, kun laatikossa on jatkuvasti veto päällä moottorin puolelta. Ei tarvi kokemattomammankaan laittaa kuin vaihde hollille niin että kuulee kun hammaspyörät hierovat toisiaan ja korjata nopeuseroa sitten painamalla/löysäämällä kaasua. Nopeasti sen oppii jo korvakuuloltakin sitten vaihtamaan..
Kytkin ei ole kuin tiellä fullerin kanssa, ellei sitten puhuta liikkeellelähdöstä. - sora-kuski
yksinkertaisempaa kirjoitti:
onhan se nyt hitosti yksinkertaisempaa vaihtaa ilman kytkintä.
Kierrokset saa sovitettua paljon helpommin oikeiksi, kun laatikossa on jatkuvasti veto päällä moottorin puolelta. Ei tarvi kokemattomammankaan laittaa kuin vaihde hollille niin että kuulee kun hammaspyörät hierovat toisiaan ja korjata nopeuseroa sitten painamalla/löysäämällä kaasua. Nopeasti sen oppii jo korvakuuloltakin sitten vaihtamaan..
Kytkin ei ole kuin tiellä fullerin kanssa, ellei sitten puhuta liikkeellelähdöstä.mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää! - omistaja kun
sora-kuski kirjoitti:
mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää!ajoi ite maantieajossa niin käytti kyllä kytkintä.maastossa tiukoissa paikoissa asia erikseen.
- feglkjhsdafgjlhhhh
sora-kuski kirjoitti:
mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää!ei ole pakko käyttää kytkintä (kysyin isännältä) jos olet niin laiska renki.. oli isännän vastaus.
- kuski35
feglkjhsdafgjlhhhh kirjoitti:
ei ole pakko käyttää kytkintä (kysyin isännältä) jos olet niin laiska renki.. oli isännän vastaus.
puolittajan saa vaihdettua pienemmälle ilman kytkintä??? siis silleen että ei paukahda rumasti??
- klthsghljfd
kuski35 kirjoitti:
puolittajan saa vaihdettua pienemmälle ilman kytkintä??? siis silleen että ei paukahda rumasti??
kaasulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3076694Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai585863Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1945344Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi624122Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan383348Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava53343HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok533264Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan293028Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739112272Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?401143