Minulla on kuorma-autokortti, mutta en ole ajanut kuorma-autoa autokoulun jälkeen. Pakettiautoa kylläkin. Henkilöautoa olen ajanut kohta 20 vuotta eli liikennekokemusta on. Mutta nyt minulle tuli tällainen ongelma, että minun pitäsi ajaa yksi Sisu-nuppi parin sadan kilometrin päähän ja tässä autossa on fuller-vaihteisto. Muuta kuskia eivät kuulemma ole saaneet näin kesälomaviikonlopuksi. Miten vaihteiden käyttö tapahtuu. Tiedän mikä on välikaasu, mutta jos sellaiset eivät osu kohdalleen, niin voinko vaihtaa väkisin vetämällä. Rikkoutuuko vaihteisto tällaisesta käsittelystä? Vaihdekaavio on kuulemma auton sisällä ja käynnistääkin moottorin osaan.
Miten ajetaan fuller-Sisulla?
28
26995
Vastaukset
- aja nyt
Älä aja! Vedä pullo kossua ja lepää
- sinä itse?
syntynyt Fulletin keppi kourassa???. Jokaisella on ollut joskus ensimmäinen ajokerta. Onneksi tuolla näkyy olevan asiallisia Automiehiä.
- fuller 18
ota sisu viinaa ja rentoudu.
- juuso
pienemmälle vaihtaessa välikaasukierrokset 1300-1600kierrosta nopeudesta riippuen; älä käytä kytkintä ! isompaan päin vaihtaessa pieni kaasun lipsautus ja tökkää vaihde silmään; ei taaskaan kytkintä !
- juuso
liikkeelle lähdössä paina kytkin kytkinjarruun asti, että saat vaihteen päälle ja nosta kytkin . suosittelen silti jäämään kotiin..
- """"...
TAITOLAJI se fullerin käyttö !!!! Pidä sormet irti siitä kepistä , ettei sormet säry ..
- --------
ja lasit päähän.... :)
- EemeliSisu
Haastava homma äkkiseltään...Välikaasu ja kaksoiskytkentä kannattais selvittää itselleen ennenkuin lähtee Fullerin kans tienpäälle.Tiedän tapauksen jossa yks mätäpää rikkoi intin Sisusta Fullerin repimällä väkisin pienen puolen päälle jossain 50-60 nopeudesta.Vaihteet eivät tottele äkkipoikaa ja voimalla/nopeudella ei ole mitään tekemistä vaihdekepin käsittelyssä, vaan rauhalliset vaihtamisliikkeet ja moottorin kierrosluku on homman a ja o.Menestystä!Itsellänikin kesti hetken ennekuin pääsin Fullerin kanssa kaveriksi, mutta paras ja kestävin vaihteisto mielestäni.
- fullerissa
laatu heikentynyt kun ei kestä enää kuin 500tkm , ennen meni 1,3miljoonaa km ?
- vaihtaa...
fullerilla , mutta kestävyys on huonontunut
- Eemeli-Sisusta
Miten pienen puolen voi väkisin repiä päälle? Miten se revitään, eikö siinä olekaan totuttua vipua valitsimen edessä?
- Eemeli Sisukas
Eemeli-Sisusta kirjoitti:
Miten pienen puolen voi väkisin repiä päälle? Miten se revitään, eikö siinä olekaan totuttua vipua valitsimen edessä?
Onhan toki valitsin mutta valmistaja ilmoittaa muistaakseni 2o km/h rajaksi jolloin pikkupuolen saa vaihtaa.Eikä se kovin helposti menekään päälle suuremmilla nopeuksilla ts. ainakaan itse en ole kokeillu mutta vähänkään voimansiirtojärjestelmää tuntien voisi olettaa että pyörimisnopeuden muutos on aika raju jos pieni puoli vaihdetaan 50-60 nopeudella.Joten mielestäni se menee jo väkisin murjomiseksi.
- pyttyautoilija
Fullerissa 50-60 nopeudessa ei mene pieni puoli päälle. Siis valhetta taas kerran.
Pienellä opiskelulla pääset askin kanssa sinuksi.
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä. - Eemeli Sisukas
pyttyautoilija kirjoitti:
Fullerissa 50-60 nopeudessa ei mene pieni puoli päälle. Siis valhetta taas kerran.
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä.Tuo oli korjaamon heppujen diagnoosi vaihteiston rikkoontumiselle mainitsemassani tapauksessa.Tätä he epäilivät syyksi, itselläni ei ole ko. asian suhteen tarvetta valehdella enkä oikein usko itsekkään pienen puolen päällesaantiin ko nopeudesta..?Kaikki lienee mahdollista ..?Mutta asiaan liittyen kuitenkin olen fulleria käsitelly ohjeiden mukaan ja kaikki on sujunut hienosti : )
- stycke
Muutama vinkki: käytä kytkintä ainoastaan liikkeelle lähdössä ja pakilla. Lue ohjekirjaa, ja juttele jonkun sisu-parran kanssa. Aski on nopea, varma ja kestävä.Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
- pyttyautoilija
stycke kirjoitti:
Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
Näyttelyssä olen joskus kokeillut Ivecon fulluria.
Aikaa siitä on yli kymmemen vuotta, joten 100 varmana en muista, mutta olisi muistikuva, että Ivecon fuller poikkeaa Lokomosta. Miten on??? - stycke
Näyttelyssä olen joskus kokeillut Ivecon fulluria.
Aikaa siitä on yli kymmemen vuotta, joten 100 varmana en muista, mutta olisi muistikuva, että Ivecon fuller poikkeaa Lokomosta. Miten on???Niin se taitaa olla, itse kun en ole Sisua ajanut.Twinsplitterissähän on jokaisella kepin asennolla kolme pykälää, puolittajan nappula on siis kolmiasentoinen.
- vulleri
stycke kirjoitti:
Suhteellisen nopeasti sen kanssa lopulta päässee sinuiksi. Itse pääsin/jouduin reilu kuukausi sitten kylmiltäni lähtemään Ruotsiin Ivecolla, missä on Fuller Twinsplitter. Aluksi oli vähän rutinaa ilmassa välillä, mutta kolmantena päivänä homma sujui jo ihan hyvin, vaihdot eivät toki olleet silkinpehmeitä mutta rutinaakaan ei enää kuulunut. Aloin jopa pitää siitä Fullerista. Siitä kun siirtyi Volvon rattiin tuli ensin mieleen, että laatikossa on jotain vikaa kun puolittaja ei toimi kaasusta kevittämällä, niiiinjoo se kytkin, tosiaan ;o)
Kyllä siihen fulleriin yllättävän nopeasti tottuu, oon ajanu sm sisulla hiekkaa/maata vasta 7 päivää, enkä oikein oo hirveästi ajanu synkronoidulla, ku on tuo c-kortti ollu vasta muutaman viikon.
Jo toisena päivänä rupes vaihdot osumaan kohdilleen, ja kun kyseisessä sisussa ei toimi kierroslukumittari, niin opin ainakin ite kuuntelemaan moottoria nopeasti. Nyt oon ruvennu ajamaan ilman kytkintä, ja sehän on helpompaa kun nyhjätä niiden kaksoispoljentojen kanssa, nyt on tosi mukava ajella, kun ei tarvii enää miettiä niitä vaihtoja, ne tulee ihan kun luonnostaan. No kyllähän se vielä ajoittain vähän rutisee...
On kyllä mukava vauhteisto, tuo mukavasti haastetta ajoon. Mutta ennen kaikkea, rauhallisesti vaihtamalla ajo sujuu paremmin kun tanssi...
- sisulla
isommalle vaihtaminen on fullerilla helppoa, normaalisti vain vaihde pois ja uutta silmään siten että varovasti kokeilet uutta vaihdetta. synkronoimattomassa tunnet hammaspyörien nopeuseron pitämällä keppiä "hollilla" kun tärinän taajuus pienenee, tiedät että oikea vaihtohetki lähestyy, ja vaihde loksahtaa lähes itsestään kun hammaspyörien nopeus on tasoittunut samaksi. missään tapauksessa ei kannata yrittää vaihtaa väkisin runnomalla, se ei ole mahdollista eikä tee vaihteistolle hyvää! pienemmälle vaihtamisessa on vaihdettava vaihde vapaalle, kytkin ylös, nosta kierrosluku siihen missä se tulee olemaan pienemmällä vaihteella (n.500rpm isompi ku edellisellä) kytkin alas, pienempää sisään. jos rutinan taajuus kasvaa, missasit vaihtohetken ja yritä uudestaan, jos taas pienenee, vaihtohetki lähestyy.
ongelmasi on minullekin tuttu, mutta sen oppii kyllä, ja kun sen oppii hyvin voi kytkimen käytönkin unohtaa. fuller on todella nopea ja helppokäyttöinen kun sen oppii ja vaihteet menee päälle kuin itsestään ilman korviaraastavaa rutinaa. mutta harjoitusta se vaatii. rauhallisesti vain ilman hätäilyä ja hyvin menee...- sora-mies
sitä kytkintä ei kannata käyttää? aina kun täällä puhutaan fullerista,sanotaan että älä käytä kytkintä,mutta tuskin sen käytöstä haittaakaan on?
- kytkintä
sora-mies kirjoitti:
sitä kytkintä ei kannata käyttää? aina kun täällä puhutaan fullerista,sanotaan että älä käytä kytkintä,mutta tuskin sen käytöstä haittaakaan on?
Kytkin sotkee vaihtamista ja säästyyhän siinä kytkinlevyt....
- sora-kuski
kytkintä kirjoitti:
Kytkin sotkee vaihtamista ja säästyyhän siinä kytkinlevyt....
täytyy kyllä olla AIKA yksinkertanen kuski,jos kytkimen käyttö sotkee vaihtamisen!!! Hehheh...
- yksinkertaisempaa
sora-kuski kirjoitti:
täytyy kyllä olla AIKA yksinkertanen kuski,jos kytkimen käyttö sotkee vaihtamisen!!! Hehheh...
onhan se nyt hitosti yksinkertaisempaa vaihtaa ilman kytkintä.
Kierrokset saa sovitettua paljon helpommin oikeiksi, kun laatikossa on jatkuvasti veto päällä moottorin puolelta. Ei tarvi kokemattomammankaan laittaa kuin vaihde hollille niin että kuulee kun hammaspyörät hierovat toisiaan ja korjata nopeuseroa sitten painamalla/löysäämällä kaasua. Nopeasti sen oppii jo korvakuuloltakin sitten vaihtamaan..
Kytkin ei ole kuin tiellä fullerin kanssa, ellei sitten puhuta liikkeellelähdöstä. - sora-kuski
yksinkertaisempaa kirjoitti:
onhan se nyt hitosti yksinkertaisempaa vaihtaa ilman kytkintä.
Kierrokset saa sovitettua paljon helpommin oikeiksi, kun laatikossa on jatkuvasti veto päällä moottorin puolelta. Ei tarvi kokemattomammankaan laittaa kuin vaihde hollille niin että kuulee kun hammaspyörät hierovat toisiaan ja korjata nopeuseroa sitten painamalla/löysäämällä kaasua. Nopeasti sen oppii jo korvakuuloltakin sitten vaihtamaan..
Kytkin ei ole kuin tiellä fullerin kanssa, ellei sitten puhuta liikkeellelähdöstä.mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää! - omistaja kun
sora-kuski kirjoitti:
mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää!ajoi ite maantieajossa niin käytti kyllä kytkintä.maastossa tiukoissa paikoissa asia erikseen.
- feglkjhsdafgjlhhhh
sora-kuski kirjoitti:
mikä asiantuntija! Hammaspyörät hierovat toisiaan vasten... Heh,joopajoo! Turvallista matkaa vaan,vaihdelaatikko remonttiin!
Ihan oikeesti,käyttäkää sitä kytkintä!!! Jos että mua usko,niin kysykää siltä auton omistajalta tarviiko kytkintä käyttää!ei ole pakko käyttää kytkintä (kysyin isännältä) jos olet niin laiska renki.. oli isännän vastaus.
- kuski35
feglkjhsdafgjlhhhh kirjoitti:
ei ole pakko käyttää kytkintä (kysyin isännältä) jos olet niin laiska renki.. oli isännän vastaus.
puolittajan saa vaihdettua pienemmälle ilman kytkintä??? siis silleen että ei paukahda rumasti??
- klthsghljfd
kuski35 kirjoitti:
puolittajan saa vaihdettua pienemmälle ilman kytkintä??? siis silleen että ei paukahda rumasti??
kaasulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757