Yamaha V-Max, VMX 1200

Todellista tietoa kehiin

Yamaha V-Max tietäjät. Toivon vain oikeaa ja varmasti totuudenmukaista tietoa, ei siis mitään musta tuntuu juttuja..

Aloitan siis tässä uutta keskustelua V-MAX:ta kun näyttää siltä että oikeaa ja kokemusperäistä tietoa on todella vähän liikkeellä.

Näitä voisi aluksi kommentoida:
1. Koneen kestävyys/koneen tyyppiviat?
2. Matka-ajo/katuajo
3. Miten teknisesti täystehoja on rajoitettu joissakin malleissa?
4. Oliko pyörässä muita tyypillisiä "tyyppivikoja" joilla on yleensä merkitystä.

Seuraavassa osoitteessa on kiinnostuneille mukava tiivistelmä V-MAX:n historiasta:
http://www.motorauma.fi/arkistokuvat/2002/frame_yamahavmax.htm

19

38093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr Max

      Tässä tulisi mun kokemuksista tietoa. Itsellä on jo kolmas Vmax menossa, vuosimallit -91,- 94 ja nyt -99.
      1. kone on tosi kestävä ja sitä ei saa rikki kuin rajusti ylikierrättämällä.
      - kone vikoja on mm. vanhemmissa malleissa kiertokankien yläpään reiän venyminen ( vm. -96 lähtien vahvemmat kanget ). oireena kolina lohkosta
      - kampiakseliviat
      - öljypumpun o-renkaan pullahtaminen paikoiltaan ( tyhjäkäynti paine nolla ). Korjataan asentamalla tukirauta öljypohjaan.
      kaikki em viat aiheutuvat kylmän koneen rajusta ylikierrättämisestä ( ei ole kierroksen rajoitinta ). Jos kone lämmitetään ennen ajoa kunnolla eikä kierrätetä yli punarajan kovasti, öljyt vaihdetaan säännöllisesti, niin koneella ajaa satatuhatta mailia huoletta.

      2. kaupunkiajossa jokseenkin kankeahko pyöritellä mutta menettelee. Matka-ajossa erittäin hyvä. tankkausväli noin 200- 250 km Huono puoli matkatavaroiden kuljetus, jos ei ole sissybaria. Itse ajan vaihdellen neljän eri ajoasennon välillä ( takatapeilta, normaaliasento, kaatumaraudoilta, takapenkiltä ). Kaikki Maxia vähän ajaneet moittivat sen kankeutta mutkissa, mutta kyllä se taittuu mutkiin siinä kuin muutkin, pitää vain viedä rohkeasti ja samaten tuoda mutkista. Ja se teho ja vääntö kiihdytyksissä.
      3. on kahta mallia, boostilla ja ilman boostia. Eurooppaan on tuotu vain boostittomia 100 heppaisia, joskin lähes kaikkiin on lisätty jälkiasennuksena boosti.Boostin olemassa olo tarkistetaan seuraavasti, kun käännät virran päälle kuuluu koneesta surina kun boosti hakee rajat, surisee noin 3 s, lisäksi pakoputken pakoaukko on isompi.
      Ns täysteho mallikin on sata heppainen 5800 kierrokseen saakka, jolloin boosti alkaa avaamaan perhosventtilejä molempien lohkojen imukanavassa alkaen syöttää kahdella kaasarilla kutakin pyttyä, tästä seuraa 45 hepan teholisäys. Boostin lisäys on kallista lystiä, noin 1000 euroa.
      4. perän pinjonin akselin katkeaminen. Uutta ei saa varaosana vaan täytyy ostaa koko perä ( reilu 1000 euroa ). Oireena perän juriseminen moottorijarrutuksessa ja kova kolaus rajussa kiihdytyksessä.
      Runko jokseenkin " löysä " kovaan mutka-ajoon. Alkaa notkumaan noin 160 km/h. Voidaan jäykistää seuraavilla tempuilla jolloin notkuminen ainakin minun pyörässä nousi tuonne 220 km/h, jäykistyspala etuhaarukkaan, jäykisteraudat koneen sivuille, moottoripuslat kovamuovisiksi, progressiiviset etujouset, takaiskarit alkuperäistä paremmiksi, takarengas 17":ski.
      Takarengas tahtoo kulua kohtuuttomasti, mutta kai mun ajotavalla on siihen jokin syy.
      Jos olet ostamassa Vmaxia, niin suosittelen vuosimallista -93 eteenpäin olevaa, on nelisylinteriset jarrusatulat ja keula on 3 mm vahvempi ( tukevampi ).

      • Kiitokset

        Nyt tuli just sitä tietoa mitä hain! Kiitokset. Todennäköisesti haen tämän pyörän Saksasta, muutamaa vaihtoehtoa olen jo selvitellyt..

        Hinnat on siellä aivan toiset verojenkin jälkeen kun meillä. Jostakin syystä just V-MAX:a meillä hinnoitellaan selkeästi yläkanttiin?


      • Maxon
        Kiitokset kirjoitti:

        Nyt tuli just sitä tietoa mitä hain! Kiitokset. Todennäköisesti haen tämän pyörän Saksasta, muutamaa vaihtoehtoa olen jo selvitellyt..

        Hinnat on siellä aivan toiset verojenkin jälkeen kun meillä. Jostakin syystä just V-MAX:a meillä hinnoitellaan selkeästi yläkanttiin?

        Minkälaisissa hinnoissa maxien verot pyörivät?


      • max-man
        Maxon kirjoitti:

        Minkälaisissa hinnoissa maxien verot pyörivät?

        Maxien verot riippuu vähän vuosimallista ja ajokilometreistä mutta noin 1000-3500€.
        Tullin sivuilta voi katsoa verohintoja.


      • mekka

        Tuon perän pinjonin akselin voi kyllä teetättää uuden katkeamisen jälkeen.taitava koneistaja tekee kyllä sen ja hinta jääpi kymmenesosaan tonnista.


      • poikki
        mekka kirjoitti:

        Tuon perän pinjonin akselin voi kyllä teetättää uuden katkeamisen jälkeen.taitava koneistaja tekee kyllä sen ja hinta jääpi kymmenesosaan tonnista.

        Toissa kesänä ko. akseli poikki. Korjaaja oli Lahden seudulta ja hinta satasen. Osoite löytyy vmaxclubfinland.com sivuilta. Korjattu akseli kestänyt normaalia ja rata- ajoa ongelmitta.


      • carbonmaxxi
        Kiitokset kirjoitti:

        Nyt tuli just sitä tietoa mitä hain! Kiitokset. Todennäköisesti haen tämän pyörän Saksasta, muutamaa vaihtoehtoa olen jo selvitellyt..

        Hinnat on siellä aivan toiset verojenkin jälkeen kun meillä. Jostakin syystä just V-MAX:a meillä hinnoitellaan selkeästi yläkanttiin?

        Mulla olis uutena ostettu täystehonen kanadanmalli vuosimallia 2000 rekisteröity syyskuu 1999. Väri hiilikuitu. Voisin perheelisäyksen takia myydä kun en ehdi ajeleen takuukilometrit 14 tkm. Pistä meiliä. Pyörä on Turussa muttei suomen kilvissä. Voitais keksiä joku sopiva hinta.Pistä meiliä
        tapio ät jerseymail.co.uk


      • vmax

        Moro !Mitä o rankaan laitto maksaa ja missä ?Itse?Entä raudat? Mistä saa boostin ?jJa Muita osia linkkejä?Kiitos !


      • in boost we trust
        vmax kirjoitti:

        Moro !Mitä o rankaan laitto maksaa ja missä ?Itse?Entä raudat? Mistä saa boostin ?jJa Muita osia linkkejä?Kiitos !

        rauat maksaa noin 20 € klubin sivuilta löytyy kuka myy niitä ja o-rengas ja ö-pohjan tiiviste noin 10€ siis noin 30€ jos ite teet.linkkejä löytyy klubin sivuilta


      • MArkyus
        carbonmaxxi kirjoitti:

        Mulla olis uutena ostettu täystehonen kanadanmalli vuosimallia 2000 rekisteröity syyskuu 1999. Väri hiilikuitu. Voisin perheelisäyksen takia myydä kun en ehdi ajeleen takuukilometrit 14 tkm. Pistä meiliä. Pyörä on Turussa muttei suomen kilvissä. Voitais keksiä joku sopiva hinta.Pistä meiliä
        tapio ät jerseymail.co.uk

        jos vielä kauppaat tuota pyörää lähetä meiliä mulle sovitaan hinnoista...


    • Lethal

      En löytänyt mistään että minä vuonna V-max muuttui ruiskuksi. Olisi ihna mielenkiintoinen tieto.

      • v-max 2000

        Siis vuonna 2009 tulee ensimmäinen ruisku maxi.
        Tosin koko pyörä on uusi.


      • Murikka777
        v-max 2000 kirjoitti:

        Siis vuonna 2009 tulee ensimmäinen ruisku maxi.
        Tosin koko pyörä on uusi.

        Täältä voi käydä ihastelemassa uutta Maxia. Ja voit jopa varata omasi ennakkoon, jos kukkaro kestää.Itellä ei kestä voin vain ihailla. Nätti on http://www.new-vmax.com/landing.jsp


      • Murikka777 kirjoitti:

        Täältä voi käydä ihastelemassa uutta Maxia. Ja voit jopa varata omasi ennakkoon, jos kukkaro kestää.Itellä ei kestä voin vain ihailla. Nätti on http://www.new-vmax.com/landing.jsp

        Elämä on !


    • Hegebeibe

      Maxin kone kestää...
      Helpolla menee satatonnia rikki.
      Normaalia kulumaa tulee jo tuohon ikään.

      Sanoisin, että shakkilaudankin saa rikki väärin käsittelemällä.

      Jammu on vielä kestänyt.
      Matkapyörää Maxista ei kuitenkaan saa. Iso raskas moottori.

      Täytyy osata käskeä niitä kaikkii 143 hevosta, jotka on varalla. V-Mxiä käytettiin yhtenä esimerkkinä, siitä että on liikaa tehoa. Sitten japsiktkin myöntyivät ja kuristivat tehoja. Udemmissa mäxeissä ei ole enää samanlainen lohko ja bensansyöttö.

      Kaikille vaan moposkootterita.

      Älkää polttako kumia, voi lähteä hanskasta...

      Mutta V-Maxin suhteen sanoisin, että se on räppäilypyörä sanan varsinaisessa merkityksessä. Sillä ei viedä tyttöjö kotiin, vaan ajetaan lujaa.

    • K7

      Vanha gen1 maxi ei ole mikään raketti enää nykymittapuulla verrattuna. Iso painava mopo millä tosin on edelleen mukava huristella pidempiäkin lenkkejä, ja jotka höpöttävät maxin matkaominaisuuksia huonoiksi ei ole maxilla koskaan matka-ajoa kokeillutkaan.

      "Täytyy osata käskeä niitä kaikkii 143 hevosta, jotka on varalla. V-Mxiä käytettiin yhtenä esimerkkinä, siitä että on liikaa tehoa. Sitten japsiktkin myöntyivät ja kuristivat tehoja"
      -Vmaxista lähtee rattaalta noin 115hv, joka ei ole tänä päivänä mikään erikoinen tulos verrattuna nykyisten voimapyörien takarengas tehoihin. Maxia meni jenkkeihin ja kanadaan aina täystehoisina. Ainoastaan euroopan mallit oli kuristettuja.

      "Mutta V-Maxin suhteen sanoisin, että se on räppäilypyörä sanan varsinaisessa merkityksessä. Sillä ei viedä tyttöjö kotiin, vaan ajetaan lujaa"
      -No mitä se räppäily tuon raskaan ja löysärunkoisen Vmaxin kans tarkoittaa? Siitä ei tahdo saada keulaa ilmaan millään, puhumattakaan mistään endoista :) Ainut mitä sillä voi kikkailla on kumin käryttäminen, ja mitä tulee lujaa ajamiseen niin ei sillä viitsi 120 lujempaa ajaa, ja olipa tuo oma emäntä tuhansia kilometrejä maxin kyydissä :)

    • kymysystä

      Taisi olla juttua jossain uudessa pm-lehdessä,oliko bike tai tms. jossa tosiaan kehuttiin maxia myös matka-ajossa, kaverille tais tulla reilut 30tkm/vuosi ajoa.
      Varmaan asenne kysymys tuo matka-ajo.
      Kiinnostaisi tietää paljonko bensan kulutus rauhallisessa matka-ajossa josta nyt pääasiassa km kertyy ?ja nouseeko kulutus miten jos matkanopeus tuon 120km/h jota laillisesti päästellään.

      • MR Max

        Rauhallisessa matka-ajossa ja rauhalliset ohitukset kulutus on noin 5 litraa satasella. 120 vauhdissa kulutus max 7 litraa/100km.


    • K7

      Bike-lehdessä on nyt uusimassa (lehti nro8) juttu nimeltään "pyörä kuin uskonto", ja siinä v-maxclubin varapressa ja tämä toinen kaveri kertoo tarinaa tästä vanhasta legendasta. Itsellä on ollut maxi myös, ja aivan mukava pyörä se oli. Tosin monilta osin vanhanaikainen, mutta selkeää tekniikkaa, eli pystyy huollot ja remontit tekemään itse jos vain työkalut yleensäkin pysyy käsissä.

      Matka-ajo ominaisuuksista sen verran että itsellä tuli melkein kaikki kilometrit pelkästä matka-ajosta, eikä siihen tarvittu mitään erityistä asennetta. Ei sillä mitään hääppöistä ollut kaupungillakaan ajella kun se oli sellainen möhkö. Polttoainetta se vie ajotavan mukaan, eli jos kaasu koko ajan levällään niin tankillisella ei kauan aja, mutta jos motti ja kaasarit vähänkään säädöissä niin kyllä sillä 200km ajaa putkeen normi matka-ajossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2480
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1930
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      998
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      65
      841
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe