Nuorelle e-pillerit

äiti/isä?

Miten sinä, äiti/isä, vastaisit, jos 14-15-vuotias tyttäresi tulisi ilmoittamaan, että hän haluaa aloittaa e-pillereiden syönnit?

Kieltäisitkö / suostuisitko? (Vaikka eihän siihen suostumustasi tarvita.) Mistä asioista puhuisit nuoren kanssa? Olisitko ylpeä hänestä, pettynyt? Haluaisitko todella kuulla syyn pillereiden aloittamiselle, vai uskottelisitko itsellesi kuukautiskipuja tms.? Uskoisitko, ja tyttäresi sanoisi haluavansa pillerit kuukautiskipujen vuoksi? Miten reagoisit?

15

7961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _äiti70_

      enskuussa 16 vuotta täyttävä tyttäreni hommasi keväällä pillerit,minun kovan painostuksen jälkeen.Seukkaillut jo vajaan vuoden kohta 18 vuotta täyttävän pojan kanssa ja painotin alusta asti,ettei sitten mitään teiniraskauksia kiitos,vaan pillerit hakemaan heti kun siltä tuntuu.Ei tietenkään tunnu kivalta,että jo tuossa iässä pillereitä tarvitsee mutta parempi näin kuitenkin,osoittaa minusta kypsyyttä nuoreltapariltakin,etteivät ole piittaamattomia asian suhteen.Näin meillä..

      • käyttää kondomia

        nuorilla on paljon seksitauteja!


    • pillereistä

      en haluaisi tyttäreni käyttävän e-pillereitä tai hormonaalista ehkäisyä, koskaan. Hän saa itse hankkia tietysti sellaiset, jos tahtoo, mutta kerron kyllä niistä mielipiteeni.

      Olen itse käyttänyt e-pillereitä 14-vuotiaasta 20-vuotiaaksi. Kärsin kaikenlaiset sivuoireet, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut (tai en tiennyt siitä) - 22-vuotiaana vaadin kuparikierukan.

      Voi olla iso moka määrätä nuorelle tytölle lääkitys, joka lopettaa hänen oman hormonitoimintansa ja korvaa sen keinotekoisella "vastineella". E-pillereiden käytön vaikutuksista nuorille tytöille myöhemmin aikuisuudessa ei ole tutkimustietoa. Olen käyttänyt paljon aikaa tutustumalla siihen, mitä nuo valmisteet tekevät kehossa molekyyli- solu- ja kudostasolla, ja muutun koko ajan negatiivisemmaksi, mitä enemmän saan tietoa.

      Yksi ikävimmistä asioista nuorten hormonien käyttössä on se, että ne muokkaavat seksuaalisuutta ja seksuaalisia reaktioita. Kun pillereitä syödään, ennenkuin seksielämä edes alkaa, tyttö ei välttämättä tajua, mikä ongelma johtuu pillereistä, ja mikä hänestä itsestään. Moni ei tajua, että ilman pillereitä seksi oikeasti tuntuisi hyvältä, kiinnostaisi, ei sattuisi, ei aiheuttaisi limakalvojen haavaumia ja hiivaa, emätin kastuisi jne. Näitä juttuja saa lukea nykyään täältäkin ihan liikaa. Seksuaalisuuden lisäksi samantyylisiä vaikutuksia voi löytää psyykestä ja mielenterveydestä... ei osaa sanoa, mikä on omaa, ja mikä pillereistä.

      Jos tyttäreni sanoisi haluavansa syödä e-pillereitä, selittäisin tarkasti hänelle niiden vaikutuksen kehossa. Kertoisin, että ne saattavat aiheuttaa oireita, jotka tulevat hiipimällä tai joita ei uskoisi niistä saavan, tai jotka jokin tietämätön terveydenhoitaja kieltää. Haluaisin varmistaa, että jos hän saa niistä oireita, hänelle ei ole epäselvää, mistä ne tulevat. Kertoisin, että on muitakin ehkäisymenetelmiä, ja että kondomi on ainoa, joka suojaa sukupuolitaudeilta. Jos hän silti tahtoisi niitä käyttää, en voisi estää.

      Jos hän haluaisi käyttää niitä kuukautiskipuihin, kertoisin, että olisi parempi käyttää sitä varten kipulääkkeitä, joita otetaan vain muutama kuukaudessa, ja jotka eivät muuta hormonitoimintaa. Lisäksi kertoisin kuukautiskipuihin auttavan merkittävästi oikean ruokavalion. Jos hän silti tahtoisi pillerit, sitten hän ne saisi ottaa.

      Mielestäni e-pillerit sopivat parhaiten aikuiselle naiselle (18-20 vuotta ->), joka tuntee jo oman kehonsa ja mielensä, seksuaaliset reaktionsa ja jonka hormonitoiminnan kehitys ei ole kesken. En ikinä painostaisi ketään syömään hormoneita, koska ne muuttavat kehon toimintaa hienovaraisilla tavoilla paljon, ja vaikuttavat ihan kaikkeen. Minusta olisi todella väärin pakottaa ketään tekemään keholleen vasten tahtoaan sellaista.

      • eiksniin

        tässä pikku pätkä uutisesta:
        "Klamydia erityisesti nuorten naisten tauti

        Nuorten klamydia- ja kondyloomatartunnat ovat huomattava ongelma. Vuonna 2004 uusia klamydiatartuntoja löytyi noin 13 300 koko maassa. Näistä valtaosa, lähes 70 prosenttia oli alle 25-vuotiailla. Klamydia on erityisesti nuorten naisten tauti, alle 25-vuotiaiden tartunnoista 67 prosenttia löydettiin tytöiltä ja naisilta.

        Mitä pidempään klamydia ehtii rauhassa muhia, sen suurempi on riski, että tauti leviää eteenpäin. Klamydia voi myös vahingoittaa elimistöä pysyvästi; ikävin seuraus voi olla lapsettomuus. On arvioitu, että mikäli klamydiainfektiot pystyttäisiin ehkäisemään, esimerkiksi munatorviperäisen lapsettomuuden tai munatorviraskauksien esiintyvyys vähenisi noin 75 prosenttia.

        Kondyloomaa aiheuttava papilloomavirus voi puolestaan altistaa kohdunkaulan syövälle. Tämä syöpä on yleistynyt nuorten naisten keskuudessa."
        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/74389.html


      • kokemus...

        No en ala inttämään kanssasi e-pillereiden vaikutuksesta kehossa... mutta...
        Itse aloitin syömään pillereitä 14-vuotiaana kuukautiskipujen takia... Jos sinulla ei ole kipeät kuukautiset niin älä puhu särkylääkkeitten syömisestä mitään... itse en kyennyt menemään kouluun kolmeen päivään kun menkat aina alkoi... (siis ennen kuin aloitin pillerit)

        Kun aloitin pillerit niin kipu väheni mutta ei se tietenkään kipuja kokonaan vienyt...!! kouluun kykenin kuitenkin särkylääkkeitten voimalla...

        Nykyään olen 23-vuotias ja syön edelleen pillereitä... elän vakituisessa parisuhteessa...
        Edelleen menkat ovat todella kivuliaat ja töissä käynti on menkkojen aikaan todella tuskaista niin olen sen vuoksi sopinut lääkärin kanssa, että syön pillereitä putkeen niin että minulla on noin 3-4 kertaa vuodessa menkat...

        Että älä tule saarnaamaan ihmisille siitä mitä e-pillerit tekee kehossa jne... jos sinulla ei ole mitään käsitystä siitä miten jotkut ihmiset esim. kuukautisista kärsivät... (minulla ei todellakaan menkkojen aikaan kulu vain sitä paria särkylääkettä)

        En tietenkään ole tuputtamassa pillereitä kenellekkään tuon ikäiselle jos he eivät niitä oikeisti tarvitse joko kuukautiskipuihin tai ehkäisyys mutta tuon ikäisillä ei seksielämää vielä tarvitsisi olla muutenkaa...

        Itse aloitin seksielämän 17-vuotiaana ja siihen asti pillereiden tarkoitus oli pitää minut elävien kirjoissa kuukautisten aikaan...

        Ja tuosta kierukasta... niin sitä ei laiteta jos ei ole synnyttänyt...

        ai niin ja kyllä minä kostun ja minusta seksi on taivaallista eikä se todellakaan ole sattunut IKINÄ (paitsi neitsyyden lähtiessä hieman)..
        Minulla ei ole ikinä ollut hiivaa... ei kuivat limakalvot eikä haavaumia...
        Joten älä yleistä...

        Tiedän hyvin että suurimmalla osalla ihmisistä menkat eivät tuota suurta ongelmaa, mutta ennen kun tulet moralisoimaan sen haitoista niin ota huomioon että joillekkin nämä asiat ovat vaikeita ja ongelmallisia... ja se mikä vain helpottaa niin se otetaan vastaan....


      • tuollaiset sivuoireet

        Niin harvinaisia että ihmeyttää koko sepustus


      • Nuoriii
        kokemus... kirjoitti:

        No en ala inttämään kanssasi e-pillereiden vaikutuksesta kehossa... mutta...
        Itse aloitin syömään pillereitä 14-vuotiaana kuukautiskipujen takia... Jos sinulla ei ole kipeät kuukautiset niin älä puhu särkylääkkeitten syömisestä mitään... itse en kyennyt menemään kouluun kolmeen päivään kun menkat aina alkoi... (siis ennen kuin aloitin pillerit)

        Kun aloitin pillerit niin kipu väheni mutta ei se tietenkään kipuja kokonaan vienyt...!! kouluun kykenin kuitenkin särkylääkkeitten voimalla...

        Nykyään olen 23-vuotias ja syön edelleen pillereitä... elän vakituisessa parisuhteessa...
        Edelleen menkat ovat todella kivuliaat ja töissä käynti on menkkojen aikaan todella tuskaista niin olen sen vuoksi sopinut lääkärin kanssa, että syön pillereitä putkeen niin että minulla on noin 3-4 kertaa vuodessa menkat...

        Että älä tule saarnaamaan ihmisille siitä mitä e-pillerit tekee kehossa jne... jos sinulla ei ole mitään käsitystä siitä miten jotkut ihmiset esim. kuukautisista kärsivät... (minulla ei todellakaan menkkojen aikaan kulu vain sitä paria särkylääkettä)

        En tietenkään ole tuputtamassa pillereitä kenellekkään tuon ikäiselle jos he eivät niitä oikeisti tarvitse joko kuukautiskipuihin tai ehkäisyys mutta tuon ikäisillä ei seksielämää vielä tarvitsisi olla muutenkaa...

        Itse aloitin seksielämän 17-vuotiaana ja siihen asti pillereiden tarkoitus oli pitää minut elävien kirjoissa kuukautisten aikaan...

        Ja tuosta kierukasta... niin sitä ei laiteta jos ei ole synnyttänyt...

        ai niin ja kyllä minä kostun ja minusta seksi on taivaallista eikä se todellakaan ole sattunut IKINÄ (paitsi neitsyyden lähtiessä hieman)..
        Minulla ei ole ikinä ollut hiivaa... ei kuivat limakalvot eikä haavaumia...
        Joten älä yleistä...

        Tiedän hyvin että suurimmalla osalla ihmisistä menkat eivät tuota suurta ongelmaa, mutta ennen kun tulet moralisoimaan sen haitoista niin ota huomioon että joillekkin nämä asiat ovat vaikeita ja ongelmallisia... ja se mikä vain helpottaa niin se otetaan vastaan....

        Luin että olit aloittanut e-pillerit jo nuorena. Itse olen 17-vuotias tyttö ja minua mietityttää vaikuttaako e-pillerit rintojen kasvuun ja kehitykseen? Tiedätkö asiasta? Minulla on melko pienet rinnat ja olen käyttänyt e-pillereitä kohta melkein vuoden.


    • laija61

      En jostain syystä vaan luottaisi pelkästään kondomiin ehkäisyssä.Mitähän muita konsteja olisi tämän ikäisille?Oma tyttäreni on syönyt pillereitä ,enkä varmaan kielteisesti suhtautuisi nuoremmankaan tyttären kohdalla.Äitini joskus sanoi,että heillä ei olisi varmaan lainkaan lapsia,jos ei ehkäisy olisi pettänyt,nyt meitä on 3 kappaletta.Olen tullut itse hyvin helposti raskaaksi,samoin tyttäreni,joten ehkäisyn varmuus on kyllä sellainen asia,jota mietin näissä asioissa paljon.

    • blondi-72hki

      hankkisin ja olisin ylpeä.
      Tytön kanssa monesti jo asioista puhuttu ollaan myös kndomien käyttö,taudit,raskaus ym ollaan käsitelty.

      • MIksi?

        mitä ylpeilemistä siinä on, että hankkii 14-vuotiaalle pillerit?
        Sekö, että "meidän tyttö on niin kehittynyt, että
        hänen seksuaaliset vaistonsa ovat heränneet?!

        Ymmärrän, että JOS 14-vuotiaan tiedetään harrastavan seksiä,
        hänelle hankitaan pillerit (kondomin käyttöä kuitenkaan unohtamatta),
        mutta en minä sillä ylpeilisi.

        Itse keskustelin 17-vuotiaan tyttäreni kanssa pillereistä,
        kun hän oli seurustellut noin vuoden nykyisen miehensä kanssa.
        Ne hankittiin, koska he viettivät öitäkin yhdessä ja tiesin heidän aloittaneen sukupuolielämän.

        Alle 16-vuotiaan kanssa kyllä keskustelin aika tiukasti, enkä ihan heti lämpenisi pilleri-ajatukselle.
        Toki hän saisi ne hankittua itsekin, enkä voisi sitä estää, mutta yrittäisin kuitenkin.

        Ja jos nyt joku kirjoittaa seuraavaksi, että olen vanhanaikainen, ja pidän 15-vuotiasta vielä lapsena,
        niin voin kertoa, että olen 47-vuotias, ja olen itse menettänyt neitsyyteni nuoruudenrakkauteni kanssa juuri täytettyäni 15 vuotta. Seurusteluamme kesti yli vuoden.


      • blondi-72hki
        MIksi? kirjoitti:

        mitä ylpeilemistä siinä on, että hankkii 14-vuotiaalle pillerit?
        Sekö, että "meidän tyttö on niin kehittynyt, että
        hänen seksuaaliset vaistonsa ovat heränneet?!

        Ymmärrän, että JOS 14-vuotiaan tiedetään harrastavan seksiä,
        hänelle hankitaan pillerit (kondomin käyttöä kuitenkaan unohtamatta),
        mutta en minä sillä ylpeilisi.

        Itse keskustelin 17-vuotiaan tyttäreni kanssa pillereistä,
        kun hän oli seurustellut noin vuoden nykyisen miehensä kanssa.
        Ne hankittiin, koska he viettivät öitäkin yhdessä ja tiesin heidän aloittaneen sukupuolielämän.

        Alle 16-vuotiaan kanssa kyllä keskustelin aika tiukasti, enkä ihan heti lämpenisi pilleri-ajatukselle.
        Toki hän saisi ne hankittua itsekin, enkä voisi sitä estää, mutta yrittäisin kuitenkin.

        Ja jos nyt joku kirjoittaa seuraavaksi, että olen vanhanaikainen, ja pidän 15-vuotiasta vielä lapsena,
        niin voin kertoa, että olen 47-vuotias, ja olen itse menettänyt neitsyyteni nuoruudenrakkauteni kanssa juuri täytettyäni 15 vuotta. Seurusteluamme kesti yli vuoden.

        siitä että seksiä harrastaisi ehei sen asian toivon olevan vielä kaukana edessäpäin sillä itsekin menetin neitsyyteni 15v ja olin liian nuori mutta tarkoitin sitä että likka luottaa ja uskaltaa puhua ja kysyä asioita suoraan ettei tule tai tulisi yllätyksenä sukupuolitauti,teiniraskaus yms


    • mapee

      ei hormoonivalmisteet kuulu keskenkasvuisen käyttöön ellei ole jotakin todella pätevää syytä ja sitä ei teiniseksi mielestäni ole. Koska nuorella monen taudin riski on isompi esim klamydia niin kortsu on paikallaan vielä pitkään tuossa vaiheessa ja jos sattuu niin että seksi kuuluu kuvioihin niin silloin pitää osata käytäytyä myös kumin pettämisen jälkeen asiallisesti.

      Tosiasia nimittäin on ainakin ollut että ehkäisy on hoidettu jos tytöllä on pilsut ja silloin ei satunnaisissakaan suhteissa kumia käytetä ja sen seuraukset voi olla todella mielenkiintoiset.

    • ............

      mutta itse sain pillerit 15-vuotiaana. Olin vakituisessa suhteessa, mutta se ei ollut syy pillereiden hankintaan. Äiti raahasi minut gynegologille, koska kärsin kamalista kivuista ja runsaista vuodoista kuukautisten aikana. Itse en välttämättä pillereitä olisi ollut menossa hankkimaan.

      No söin pillereitä pari kolme vuotta, ja lopetin, koska sivuvaikutukset olivat hyötyä suuremmat...

      Jos oma tyttäreni tulisi tuon ikäisenä kyselemään pillereitä, keskustelisin vakavasti ainakin niistä sivuvaikutuksista ja siitä, että pillerit eivät suojaa sukupuolitaudeilta. Tosin en kyllä toivo, että tuon ikäinen harrastaisi vielä seksiä. Mutta toisaalta, jos tytär seurustelee, niin olisin varmaan kuitenkin ylpeä, että hän huolehtii ehkäisystä...

    • pillereistä

      Olen 15 vuotias tyttö. Olen seurustellut kolme kuukautta samanikäisen poikaystäväni kanssa ja olemme sekä puhuneet seksistä että kokeilleetkin sitä, kondomin kanssa. En haluaisi käyttää kumia ainoana ehkäisynä puhkeamisvaaran takia.
      Olen puhunut äidin kanssa ehkäisystä ja seksistä, (tosin en ole kovin innokas puhumaan äitini kanssa tälläisista asioista, hän kun kyselee kaikkea että kuinka pitkälle olemme menneet yms., vastaan vaan että asiahan ei sinänsä sinulle kuulu..), olen hankkinut netistä tietoa ja koulussa tietenkin aiheesta opiskellut.
      Kärsin kovista menkkakivuista sekä lievästä aknesta. Olen tietoinen e-pillerien mahdollisista haittavaikutuksista, mielialanvaihteluista, päänsärystä, itkuisuudesta, raajojen puutumisesta, haluttomuudesta, limakalvojen kuivuudesta yms. Tiedän myös, että pillerit on muistettava ottaa aina, ja aion käyttää kumia niiden kanssa tuplaehkäisynä.
      En tiedä onko äiti tietoinen kuinka pitkälle olemme menneet, mutta hän sai kerran meidät kiinni kun luulimme olevamme kaksin, mutta jossain vaiheessa äiti oli tullut kotiin ja tuli huoneeseeni. Hän ei kuitenkaan nähnyt mitään, valot oli pois päältä ja meillä oli peitto, mutta kyllähän hän näki ettei kummallakaan ollut paitaa päällä. Vihaan sitä ettei ovessani ole lukkoa eikä kukaan meidän perheessä ole koskaan kuullut sanaa koputa.
      Mutta siis takaisin asiaan: haluaisin aloittaa pillerit, mutta en tiedä miten kertoa äidille tästä. Meillä ei ole hirveän hyvät välit. Äiti antaa minulle liian vähän "omaa elämää" eikä piittaa siitä jos sanon haluavani hieman yksityisyyttäkin, olenhan tässä kasvamassa aikuiseksi vaikeassa iässä.
      Miten siis kertoa äidille että olisin halukas aloittamaan pillerit? Uskooko hän jos sanon syyksi menkkakivut ja aknen? MIten pillerit hankitaan? Olisiko minun mahdollisuus saada joku kuukauden kokeilu ilmaiseksi? Mitä pillerit ylipäätään maksavat ja mikä olisi nuorelle paras merkki? Jos äiti ei suostu, voinhan hankkia pillerit silti äidin tietämättä? Entä joudunko johonkin gynekologiseen tutkimukseen?

    • Anonyymi

      E-pillereitähän syödään usein ihan muuhun tarkoitukseen kuin ehkäisyyn, varsinkin tuon ikäisillä. Tyypillisesti mm. kivuliaiden kuukautisten hallitsemiseksi ja aknen takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe