Jakeluhommat oppii oikeasti?? Pelottaa vähän, jos esim. rullakko tippuu lavalta tavaraa kauppaan viedessä. Hakemani firma ei kouluta kavereita kunnolla edes tähän hommaan. Vähän pelottaa.
Kuinka nopeasti...?
9
3821
Vastaukset
- J.J.P
Kyllä sitä oppii. Katselee miten kokeneemmat kuskit tekee ja kyselet reilusti. Kaikki on joskus ollut aloittelijoita ja ymmärtää kyllä Ja kun kerran sen rullakon kaadat niin toista kertaa ei tule niin helposti. Jokainen kuski on kerran ainakin sen rullakon kaatanut.
Siperia opettaa kun ottaa sen oppina..- ja siinä hommassa
toiset oppivat sen viikossa toiset ei edes kuukaudessa.
Jakeluhommissa pitää olla maalaisjärkeä. Jos et ota hommasi vakavasti et opi koskaan. Ja muista hymyä hymyä olet palveluammatissa.
Ja tietysti sehän on selvä että jakeluhommassa perutat enemmän kun ajat eteenpäin.
- Rukkikuski
Kyllähän se rullakko ennemmin tai myöhemmin tippuu. En halua pelotella, mutta kun niitä riittävästi ajaa niin varmasti joskus ote lipsahtaa, kallistaa perälautaa väärään suuntaan, painava rullakko vie mukanaan tai jotain vastaavaa tapahtuu. Eipä siinä sitten muuta voi kuin mennä pois alta ja alkaa keräillä. Kun rauhallisesti tekee, ja muistaa katsoa että perälauta on vaakasuorassa homman pitäisi kyllä sujua. Ensin voi tuntua että voimat ei joka kynnyksen kohdalla riitä, mutta tekniikkalaji tämäkin on.
Kuorma kannattaa sitoa kunnolla, niin pääsee vähemmällä. Rullakot on helppo sitoa, kunhan vaan vetää sen verran tiukkaan etteivät pääse liikkumaan. Sidontakiskot eivät aina ole kovin lujasti kiinni, ja vapaasti heiluva rullakko voi vaikka repiä kiskon pään irti seinästä.
Kauppoihin ajettaessa eniten päänvaivaa ainakin itselleni aiheuttavat palautukset. Jos edellisenä yönä tavaraa on mennyt täysi kärrykuorma ja nyt esim. vain 5 metriä, saattaa hiukan ahdistaa. Kun ne keulassa olevatkin pitäisi saada pois. Aika nopeasti kyllä oppii järjestelemään palautukset niin että ovat mahdollisimman vähän tiellä. Esim. pelkkiä rullakoita ajaessa tyhjät voi laittaa seinälle rinnakkain (pitkittäin ja poikittain). Purettavat rullakkot saa sitten vedettyä siitä ohi.
Jos elintarvikeajoon ryhdyt, niin muista ettet riko paikkojasi. Etenkin selkä voi olla kovilla, ainakin aluksia. Tämä oli se tärkein neuvo.- Tiedoton_
Kiitoksia tiedoista, mielenkiintoista luettavaa. Vielä heräsi muutama kysymys.
-Monta rullakkoa voi laittaa perälaudalle kerrallaan? Eikös siinä perälaudan perässä ole semmonen kohta johon noi ns.lukittuu. Ajattelin, että kaksi rullakkoa ja sitten kippaa tuon perälaudan..Vai mennäänkö yksi rullakko kerrallaan?
-Riippuuko hommien raskaus osittain myös siitä kuinka isoa autoa joudut ajamaan?Eli jos viedään pullakaapilla,14tonnisella ja 18tonnisella ruokaa kauppaan, niin ilmeisesti raskain päivä on jos on isoimman auton ratissa, koska tavaraa on eniten?
-Kauan yhdessä paikassa(kaupassa)kestää suurinpiirtein? - vastauksia täältäkin
Tiedoton_ kirjoitti:
Kiitoksia tiedoista, mielenkiintoista luettavaa. Vielä heräsi muutama kysymys.
-Monta rullakkoa voi laittaa perälaudalle kerrallaan? Eikös siinä perälaudan perässä ole semmonen kohta johon noi ns.lukittuu. Ajattelin, että kaksi rullakkoa ja sitten kippaa tuon perälaudan..Vai mennäänkö yksi rullakko kerrallaan?
-Riippuuko hommien raskaus osittain myös siitä kuinka isoa autoa joudut ajamaan?Eli jos viedään pullakaapilla,14tonnisella ja 18tonnisella ruokaa kauppaan, niin ilmeisesti raskain päivä on jos on isoimman auton ratissa, koska tavaraa on eniten?
-Kauan yhdessä paikassa(kaupassa)kestää suurinpiirtein?-Monta rullakkoa voi laittaa perälaudalle kerrallaan? Eikös siinä perälaudan perässä ole semmonen kohta johon noi ns.lukittuu. Ajattelin, että kaksi rullakkoa ja sitten kippaa tuon perälaudan..Vai mennäänkö yksi rullakko kerrallaan?
Riippuu tietysti laudasta että montako siihen mahtuu ja sitten sen kantavuudesta ja rullakoiden painoista. Äkkiä se tulee se näppituntuma, että lataako siihen vain kolme painavaa rullakkoa vaiko täydet kuusi kipaletta kevyempiä. Tosin jotkut laudat ovat juuri sen verran v-mäisen lyhyitä, että koko kuuden satsi ei mahdu laudalle jos ei koko takaseinä ole auki. Tällöin saa kuitenkin viisi mahtumaan hyvin, kun kääntää yhden kevyen poikittaissuuntaan muiden taakse, pitää vaan muistaa tyhjentää lauta siten, ettei se sitten pääse rullaamaan sieltä täysiä stopparia vasten ja lennä nenälleen.
-Riippuuko hommien raskaus osittain myös siitä kuinka isoa autoa joudut ajamaan?Eli jos viedään pullakaapilla,14tonnisella ja 18tonnisella ruokaa kauppaan, niin ilmeisesti raskain päivä on jos on isoimman auton ratissa, koska tavaraa on eniten?
Isot on helpompia, kun korkeus antaa mahdollisuuden ottaa täysiä rullakkonippuja mukaan, jolloin vievät vähemmän tilaa. Muutenkin tilaa on enemmän pyöritellä tavaroita ja purkupaikat usein isompia ja paremmin suunniteltuja. Pienillä ajetaan usein sellaiset paikat joihin isolla ei mahdu, tälläisissä on usein myös ahtaammat sisätilat.
-Kauan yhdessä paikassa(kaupassa)kestää suurinpiirtein?
Yksilöjuttu. Riippuu täysin miehestä ja purkupaikasta. Keskikokoisissa kaupoissa sopiva minimitahti voisi olla tunti per kauppa ajomatkoineen, tosin ripeämmin saisi kyllä mennä. - Rukkikuski
Tiedoton_ kirjoitti:
Kiitoksia tiedoista, mielenkiintoista luettavaa. Vielä heräsi muutama kysymys.
-Monta rullakkoa voi laittaa perälaudalle kerrallaan? Eikös siinä perälaudan perässä ole semmonen kohta johon noi ns.lukittuu. Ajattelin, että kaksi rullakkoa ja sitten kippaa tuon perälaudan..Vai mennäänkö yksi rullakko kerrallaan?
-Riippuuko hommien raskaus osittain myös siitä kuinka isoa autoa joudut ajamaan?Eli jos viedään pullakaapilla,14tonnisella ja 18tonnisella ruokaa kauppaan, niin ilmeisesti raskain päivä on jos on isoimman auton ratissa, koska tavaraa on eniten?
-Kauan yhdessä paikassa(kaupassa)kestää suurinpiirtein?Riippuu perälaudan tyypistä ja koosta, paljonko sille mahtuu tavaraa. Itse ajan kalustolla, jossa on rullakkokupit (kolot, joihin rullakon pyöristä kaksi putoaa) kolmelle rullakolle. Ilman mitään stopparia rullakot lähtisivät vierimään heti kun perälautaa kallistaisi. Noiden lisäksi mahtuu kaksi poikittain. Itse tosin lasken vain neljä kerrallaan, niin jää vähän enemmän tilaa itselle. Kaltevassa paikassa ne kaksi voivat lisäksi lähteä liikkeelle omia aikojaan, ja kahta on vaikeampi pitää kiinni kuin yhtä...
FIN-Lavoja (1,2 x 1 m) mahtuu pari kappaletta pitkittäin. Jokaisella on tietty omat tapansa, mutta itse otan ensimmäisen lavan poikittain pumpulla, laitan perälauden toiselle reunalle ja vedän sitten toisen siihen viereen pitkittäin niin että pumppu jää perälaudan reunalle. Alkuun voi olla parempi laskea yksi kerrallaan. Lavoja ei kannata nostaa pumpuilla yhtään enempää kuin on tarvis, ovat nimittäin välillä melko korkeita ja huojuvia.
Enpä tiedä riippuuko hommien rankkuus auton koosta. Itse jaan enimmäkseen kärryn kanssa maakunnassa, mutta silti kaupunkiautolla saattaa olla lähes tuplaten tavaraa. Kilometrit saattavatkin sitten olla 70 ja 270. Nuppikuskeillahan on yleensä useampi kuin yksi kuorma vuoron aikana.
Sekin riippuu paljon kaupasta ja päivästä, kuinka pitkään kestää. Jos unohdetaan ajomatkat, niin pelkkä purku ja palautusten ottaminen voi mennä vartissa hyvässä paikassa. Huonommissa paikoissa joutuu tavarat vetämään pitkän matkan päähän, ja pahimmillaan ensin siivoamaan takahuoneen että sinne sopisi jotain. Mitä pienempiä määriä per kauppa toimitetaan, sitä enemmän menee aikaa ovien aukaisemiseen, hälyttimiin, paperihommiin jne. Jos itse päättäisin, ajaisin vain kahteen paikkaan yön aikana: kärry ensimmäiseen, nuppi toiseen ja sitten kotiin :)
Saman kaupan tavaroiden lastausjärjestykselläkin on merkitystä. Lihat ja muu kylmään menevä kannattaa jättää ensin purettavaksi, koska takahuoneeseen jätettävä kuivatavara vie joskus loputkin vähistä tiloista. Hevit (hedelmät ja vihannekset) olen laittanut ensimmäiseksi kyytiin, jolloin ne voi jättää viimeisinä kauppaan helposti otettaviksi. - rekkamiäs
Rukkikuski kirjoitti:
Riippuu perälaudan tyypistä ja koosta, paljonko sille mahtuu tavaraa. Itse ajan kalustolla, jossa on rullakkokupit (kolot, joihin rullakon pyöristä kaksi putoaa) kolmelle rullakolle. Ilman mitään stopparia rullakot lähtisivät vierimään heti kun perälautaa kallistaisi. Noiden lisäksi mahtuu kaksi poikittain. Itse tosin lasken vain neljä kerrallaan, niin jää vähän enemmän tilaa itselle. Kaltevassa paikassa ne kaksi voivat lisäksi lähteä liikkeelle omia aikojaan, ja kahta on vaikeampi pitää kiinni kuin yhtä...
FIN-Lavoja (1,2 x 1 m) mahtuu pari kappaletta pitkittäin. Jokaisella on tietty omat tapansa, mutta itse otan ensimmäisen lavan poikittain pumpulla, laitan perälauden toiselle reunalle ja vedän sitten toisen siihen viereen pitkittäin niin että pumppu jää perälaudan reunalle. Alkuun voi olla parempi laskea yksi kerrallaan. Lavoja ei kannata nostaa pumpuilla yhtään enempää kuin on tarvis, ovat nimittäin välillä melko korkeita ja huojuvia.
Enpä tiedä riippuuko hommien rankkuus auton koosta. Itse jaan enimmäkseen kärryn kanssa maakunnassa, mutta silti kaupunkiautolla saattaa olla lähes tuplaten tavaraa. Kilometrit saattavatkin sitten olla 70 ja 270. Nuppikuskeillahan on yleensä useampi kuin yksi kuorma vuoron aikana.
Sekin riippuu paljon kaupasta ja päivästä, kuinka pitkään kestää. Jos unohdetaan ajomatkat, niin pelkkä purku ja palautusten ottaminen voi mennä vartissa hyvässä paikassa. Huonommissa paikoissa joutuu tavarat vetämään pitkän matkan päähän, ja pahimmillaan ensin siivoamaan takahuoneen että sinne sopisi jotain. Mitä pienempiä määriä per kauppa toimitetaan, sitä enemmän menee aikaa ovien aukaisemiseen, hälyttimiin, paperihommiin jne. Jos itse päättäisin, ajaisin vain kahteen paikkaan yön aikana: kärry ensimmäiseen, nuppi toiseen ja sitten kotiin :)
Saman kaupan tavaroiden lastausjärjestykselläkin on merkitystä. Lihat ja muu kylmään menevä kannattaa jättää ensin purettavaksi, koska takahuoneeseen jätettävä kuivatavara vie joskus loputkin vähistä tiloista. Hevit (hedelmät ja vihannekset) olen laittanut ensimmäiseksi kyytiin, jolloin ne voi jättää viimeisinä kauppaan helposti otettaviksi.Turhia pelejä allekirjoittaneen mielestä tuollaiset perälaudat, joihin ei kuutta rullakkoa mene.
Rullakkokupitkin ovat mielestäni yksi saatanan keksintö, korkeintaan niiden takia kaatuu maitoalustoja... Yhdessä autossa meillä sellaset on, mutta nekin on hitsattu umpeen.
Ratkaisuna rullakoiden tippumiseen on siis laudan reunan kiertävä vajaan sentin korkuinen metalliprofiili.. Rullakoita saa mahtumaan 6, maitoalustoja/maitorullakoita 10, FINnejä 2 ja EURoja 3..
Vielä kun lauta on 2 tonnin kantavuudella, niin siihen voi aika huoletta lyödä tavaraa.
Kaikista painavimpaa ei välttämättä kannata aina laittaa sinne kärkeen, se laudan kantavuus kun on laskettu yleensä 0,8...1,0 metrin päähän laudan tyvestä. Toisaalta, jos edessä on rullakollinen paskapaperia ja taakse asettelet rullakollista mehua, niin pienikin kolaus tiputtaa kyllä sen paspakaperirullakon.
Toisaalta hyvänä puolena viimeksi mainitussa on se, että kun lasket kamat alas ja kallistat laudan maata vasten, niin rullakoita ei tarvi repiä pois laudalta vaan ne tulevat painovoiman avustamana. Alkuun saattaa tuntua hankalalta/hallitsemattomalta, mutta nykyään puran kyllä aina näin jos joutuu laudalla tavaraa alas laskemaan..
Ja mitä tulee noihin purkuaikoihin sun muihin.. Prismaan pelkän nuppikuorman vieminen ja tyhjien otto voi viedä helposti yli tunnin (siis toiminta prismassa, päälle vielä ajot lastaus), kun ensin purat täyden auton ja seuraavaksi lastaat auton käytännössä täyteen tyhjiä rullakoita/lihalaatikoita/lavoja/muuta paskaa, mitä kauppa haluaa palauttaa.
Itse ajan 12 tunnissa kaksi kuormaa täysperällä, sisältäen lastaukset ja purut n. 4-5 kauppaan. Toinen kuormista on yleensä johonkin prismaan, johon menee sitten koko täysperä kerralla. Toista kuormaa joutuu pudottelemaan muutamaan eri kohteeseen.. Kilometrejä tulee pari-kolmesataa yössä. - Rukkikuski
rekkamiäs kirjoitti:
Turhia pelejä allekirjoittaneen mielestä tuollaiset perälaudat, joihin ei kuutta rullakkoa mene.
Rullakkokupitkin ovat mielestäni yksi saatanan keksintö, korkeintaan niiden takia kaatuu maitoalustoja... Yhdessä autossa meillä sellaset on, mutta nekin on hitsattu umpeen.
Ratkaisuna rullakoiden tippumiseen on siis laudan reunan kiertävä vajaan sentin korkuinen metalliprofiili.. Rullakoita saa mahtumaan 6, maitoalustoja/maitorullakoita 10, FINnejä 2 ja EURoja 3..
Vielä kun lauta on 2 tonnin kantavuudella, niin siihen voi aika huoletta lyödä tavaraa.
Kaikista painavimpaa ei välttämättä kannata aina laittaa sinne kärkeen, se laudan kantavuus kun on laskettu yleensä 0,8...1,0 metrin päähän laudan tyvestä. Toisaalta, jos edessä on rullakollinen paskapaperia ja taakse asettelet rullakollista mehua, niin pienikin kolaus tiputtaa kyllä sen paspakaperirullakon.
Toisaalta hyvänä puolena viimeksi mainitussa on se, että kun lasket kamat alas ja kallistat laudan maata vasten, niin rullakoita ei tarvi repiä pois laudalta vaan ne tulevat painovoiman avustamana. Alkuun saattaa tuntua hankalalta/hallitsemattomalta, mutta nykyään puran kyllä aina näin jos joutuu laudalla tavaraa alas laskemaan..
Ja mitä tulee noihin purkuaikoihin sun muihin.. Prismaan pelkän nuppikuorman vieminen ja tyhjien otto voi viedä helposti yli tunnin (siis toiminta prismassa, päälle vielä ajot lastaus), kun ensin purat täyden auton ja seuraavaksi lastaat auton käytännössä täyteen tyhjiä rullakoita/lihalaatikoita/lavoja/muuta paskaa, mitä kauppa haluaa palauttaa.
Itse ajan 12 tunnissa kaksi kuormaa täysperällä, sisältäen lastaukset ja purut n. 4-5 kauppaan. Toinen kuormista on yleensä johonkin prismaan, johon menee sitten koko täysperä kerralla. Toista kuormaa joutuu pudottelemaan muutamaan eri kohteeseen.. Kilometrejä tulee pari-kolmesataa yössä.Perävaunuissa onkin sitten laudat, joissa ei tarvitse kuvitella laskevansa yli kolmea rullakkoa kerralla. Lava mahtuu pitkittäin just ja just niin ettei pumppua tarvitsee pudottaa. Kyllähän ne sen yleensä kestää vaikka reunan yli vetääkin, mutta kun sitä ylimääräistä tilaa on se pari senttiä niin mitä suotta kokeilemaan :)
Kuulostaa kyllä huomattavasti nopeammalta tuollainen reunaprofiiliratkaisu. Kuinkas hyvin rullakot pysyvät pystyssä/kyydissä siinä vaiheessa kun lautaa kallistaa maata vasten? Onko väliä kummat pyörät pistää profiilia vasten?
Reiteistä vielä sen verran, että itselläni ei ole minkäänlaista kiinteää reittiä. Töihin mennessä saan lapun eteen, jossa on sen yön ajot. Laskin joskus, että noin 40 paikassa tulee käytyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Yötä kohden tietenkin yleensä vain 5-6. Jokaiseen on tietty omat ohjeet (tavaran jättäminen, hälyt jne.), jotka kyllä saa työnjohdosta. Niistä ei kannatakaan sitten puhua sen enempää, joten päätän itsekin tähän. - järjestys
Rukkikuski kirjoitti:
Perävaunuissa onkin sitten laudat, joissa ei tarvitse kuvitella laskevansa yli kolmea rullakkoa kerralla. Lava mahtuu pitkittäin just ja just niin ettei pumppua tarvitsee pudottaa. Kyllähän ne sen yleensä kestää vaikka reunan yli vetääkin, mutta kun sitä ylimääräistä tilaa on se pari senttiä niin mitä suotta kokeilemaan :)
Kuulostaa kyllä huomattavasti nopeammalta tuollainen reunaprofiiliratkaisu. Kuinkas hyvin rullakot pysyvät pystyssä/kyydissä siinä vaiheessa kun lautaa kallistaa maata vasten? Onko väliä kummat pyörät pistää profiilia vasten?
Reiteistä vielä sen verran, että itselläni ei ole minkäänlaista kiinteää reittiä. Töihin mennessä saan lapun eteen, jossa on sen yön ajot. Laskin joskus, että noin 40 paikassa tulee käytyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Yötä kohden tietenkin yleensä vain 5-6. Jokaiseen on tietty omat ohjeet (tavaran jättäminen, hälyt jne.), jotka kyllä saa työnjohdosta. Niistä ei kannatakaan sitten puhua sen enempää, joten päätän itsekin tähän.Yleisin reunaprofiili lienee noin sentin paksuinen harja- tai pyöröteräs hitsattuna kiinni lautaan. Toiset jättävät keskelle aukon pumppukärryjen pyörille tai maitorullakon liuttamiseen, mutta omasta mielestäni se on turha.
Noita typeriä kuppejakin ärsyttävämpi ratkaisu on maitoautoissa yleinen irrotettava profiili. Noin parin sentin paksuisesta neliöprofiilista tehty väkkyrä, jossa on tapit, joiden avulla se saadaan pysymään paikoillaan, kun tapit työntyvät perälaudassa oleviin reikiin. Reunatuki on olematon, noin viisi senttiä, mikä sekin hatuttaa jos auto on vinossa ja laudalle mielisi ottaa täyden satsin. Mutta sen asettelu ja poistaminen vähän väliä, sitten se on vielä joko tiellä tai hukassa jossain nurkassa koko ajan.
Mutta tuohon järjestykseen. Aina pyörivät pyörät stopparia vasten, tällöin rullakko ei pääse pyörähtämään liftin mahdollisista äkkinäisistä liikkeistä mikäli auto on vinossa. Myös painavan rullakon "nitkautus" stopparin yli on näin helpompaa. Itse lataan aina painavat rullakot eteen ja kevyemmät taakse, painavat pysyvät hyvin stopparia vasten tilanteessa kuin tilanteessa ja kevyemmät eivät niitä taas työnnä eteenpäin. Mikäli vahinko kuitenkin pääsee sattumaan, niin takimmainen kevyt rullakko pysähtyy helpommin, raskas rullakko lentää helposti turvalleen saadessaan vauhtia ja osuessaan sen jälkeen stoppariin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840