Jackrussellinterrieri vai Parsonrussellinterrieri?

Kumpi on parempi? Mitne ero...

Elikkä, kumpi on teidän mielestä mielekkäämpi rotu? Harkitsen jommankumman hankkimista, mutta en osaa päättää kumpi rotu olisi parempi.

23

16793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i.k.t

      Itse mietin samaa asiaa! Kuitenkin kun rotumäärityksiä olen hieman lukenut niin eipä juuri hirveitä eroja luonteessa ole. Tai siis toki jokainen koira on omanlaatuisensa... Enemmänkin ero siis ulkonäössä.

      Olisi tosiaan kiva saada kommentteja molempien rotujen omistajilta. =)

    • malpal

      Hei!

      En osaa tarkemmin kertoa rotujen eroista, mutta oma kokemukseni on jackrussellista. Halusin rodun, joka on vilkas ja aina valmiina menoon, aktiivisen koiran. No, kävikin niin, että jackrussellimme on erittäin, erittäin rauhallinen yksilö. Pennusta asti ollut todella kiltti ja tottelevainen. Mitään tuhoja ei ole koskaan tehnyt. Eli koskaan ei voi varmasti tietää millaisen koiran saa, vaikka kuinka lukee rotumääritelmiä. Olen onnellinen, että koiramme on juuri sellainen kuin se on.

      • Hyvin Hyvin

        Hei!

        Minulla on kokemusta parsonista enemmän. Oma parsonini on 7kk ja on hyvin vilkas tapaus, aina valmiina lähtöön kun partiopoika! Ei tee tuhoja muuta kun sillä on vain hirveä kauvamisvieti, meidän kukkapenkeissä ja nurmikolla on semmoisia kummallisia monttuja:D Parsoni oppii tosi helposti kaikkea ja meidän herra osaa jo kaikki Alokas luokan toko liikkeet, 7kk ikäisenä! Hyvin mielyttämisen haluinen heppu on kyseessä. Palkaksi omalle koiralle ei kelpaa makupalat vaan sen pitää olla lelu. Muihin koiriin pentu suhtautuu hyvin ja haluaisi aina leikkiä! Olen hoitanut pennusta asti nyt 3v olevaa Jackrusselia, se on myös hyvin vilkas koira joka tuhosi kaikenlaista pentuna.
        Molemmat ovat hyvin eloisia rotuja yleensä eivätkä viihdy kumpikaan vain ulkona narun jatkona eikä tarhassa haukkumassa.


      • Nimetön
        Hyvin Hyvin kirjoitti:

        Hei!

        Minulla on kokemusta parsonista enemmän. Oma parsonini on 7kk ja on hyvin vilkas tapaus, aina valmiina lähtöön kun partiopoika! Ei tee tuhoja muuta kun sillä on vain hirveä kauvamisvieti, meidän kukkapenkeissä ja nurmikolla on semmoisia kummallisia monttuja:D Parsoni oppii tosi helposti kaikkea ja meidän herra osaa jo kaikki Alokas luokan toko liikkeet, 7kk ikäisenä! Hyvin mielyttämisen haluinen heppu on kyseessä. Palkaksi omalle koiralle ei kelpaa makupalat vaan sen pitää olla lelu. Muihin koiriin pentu suhtautuu hyvin ja haluaisi aina leikkiä! Olen hoitanut pennusta asti nyt 3v olevaa Jackrusselia, se on myös hyvin vilkas koira joka tuhosi kaikenlaista pentuna.
        Molemmat ovat hyvin eloisia rotuja yleensä eivätkä viihdy kumpikaan vain ulkona narun jatkona eikä tarhassa haukkumassa.

        Minä ite haen 6 päivän päästä parsonin.. Eli PARSON sanon minä!


      • Terrori
        Hyvin Hyvin kirjoitti:

        Hei!

        Minulla on kokemusta parsonista enemmän. Oma parsonini on 7kk ja on hyvin vilkas tapaus, aina valmiina lähtöön kun partiopoika! Ei tee tuhoja muuta kun sillä on vain hirveä kauvamisvieti, meidän kukkapenkeissä ja nurmikolla on semmoisia kummallisia monttuja:D Parsoni oppii tosi helposti kaikkea ja meidän herra osaa jo kaikki Alokas luokan toko liikkeet, 7kk ikäisenä! Hyvin mielyttämisen haluinen heppu on kyseessä. Palkaksi omalle koiralle ei kelpaa makupalat vaan sen pitää olla lelu. Muihin koiriin pentu suhtautuu hyvin ja haluaisi aina leikkiä! Olen hoitanut pennusta asti nyt 3v olevaa Jackrusselia, se on myös hyvin vilkas koira joka tuhosi kaikenlaista pentuna.
        Molemmat ovat hyvin eloisia rotuja yleensä eivätkä viihdy kumpikaan vain ulkona narun jatkona eikä tarhassa haukkumassa.

        Itse olen päätynyt parsoniin ja voin suositella rotua, jos omistajalla riittää energiaa, periksiantamattomuutta sekä johdonmukaisuutta. Ei se helppo koira ole.

        Edelliseen vastaukseen sen verran kommenttia, että 7kk parson ehtii moneen otteeseen unohtaa ne oppimansa alokasluokan liikkeet, kun murkkuikä iskee. Samoin käytös muita koiria kohtaan saattaa muuttua hyvinkin paljon, kun ikää tulee lisää. Miellyttämishalu kuuluu pentuikään, mutta aikuisena parson ei ole helpoin rotu. Pentu on pentu ja käyttäytyy eri tavalla kuin aikuinen. Oma koirani (nyt 7v) oli pentuna hyvinkin sosiaalinen ja leppoisa, mutta nyt "äijäikäisenä" on alkanut olla varsin reviiritietoinen, eikä helposti suvaitse muita uroksia.

        Metsästysvietti on varsin yksilöllistä ja uskallan yleensä pitää koiraani metsässä vapaana -- tiedän myös monen monta tapausta, jossa parsonin vietti on niin vahva, ettei sitä uskalla irti päästää. Sitä en tiedä ,olisiko jackrussellin metästysvietti noin keskimäärin parsonia korkeampi. Luulen, että molemmissa roduissa on hyvinkin leppoisia kavereita ja sitten taas kovia metsästyskoiria.

        Jokatapauksessa terrieri ei ole helpoin koira, mutta varsin ihastuttavia ja omapäisiä ne kyllä ovat :o)


      • Russeli
        Terrori kirjoitti:

        Itse olen päätynyt parsoniin ja voin suositella rotua, jos omistajalla riittää energiaa, periksiantamattomuutta sekä johdonmukaisuutta. Ei se helppo koira ole.

        Edelliseen vastaukseen sen verran kommenttia, että 7kk parson ehtii moneen otteeseen unohtaa ne oppimansa alokasluokan liikkeet, kun murkkuikä iskee. Samoin käytös muita koiria kohtaan saattaa muuttua hyvinkin paljon, kun ikää tulee lisää. Miellyttämishalu kuuluu pentuikään, mutta aikuisena parson ei ole helpoin rotu. Pentu on pentu ja käyttäytyy eri tavalla kuin aikuinen. Oma koirani (nyt 7v) oli pentuna hyvinkin sosiaalinen ja leppoisa, mutta nyt "äijäikäisenä" on alkanut olla varsin reviiritietoinen, eikä helposti suvaitse muita uroksia.

        Metsästysvietti on varsin yksilöllistä ja uskallan yleensä pitää koiraani metsässä vapaana -- tiedän myös monen monta tapausta, jossa parsonin vietti on niin vahva, ettei sitä uskalla irti päästää. Sitä en tiedä ,olisiko jackrussellin metästysvietti noin keskimäärin parsonia korkeampi. Luulen, että molemmissa roduissa on hyvinkin leppoisia kavereita ja sitten taas kovia metsästyskoiria.

        Jokatapauksessa terrieri ei ole helpoin koira, mutta varsin ihastuttavia ja omapäisiä ne kyllä ovat :o)

        Näissä kyllä ratkaisee eniten se visuaalinen vaikutelma. Haluaako mini- vai medikoiran. Agilityn termejä lainatakseni. Parson yleensä kasvaa tuohon medikokoon, yli 35cm. Russelit taas ovat 25-30cm.


      • nilla2

        Meidän russeli pojumme oli tosi rasittava riiviö pentuna. Olohuoneen kalustus meni uusiksi yhden tylsän iltapäivän jälkeen. Kuonokoppa on edelleen pojulla kun jää yksin kotiin useammaksi tunniksi. Se saatiin eläinlääkäriltä sähköjohtojen pureskelun jälkeen. Tämä on perheemme kolmas russeli. Edelliset olivat narttuja ja ihan eri tyyppisiä ladyjä jo pentuna.Pojumme täyttää 4 nyt syksyllä ja on muuttunut seesteiseksi ja rauhalliseksi kotikoiraksi. Nukkuminen jonkun vieressä on ihaninta ja tietty nahka-luun järsiminen.
        Russelin ottajan on varauduttava siihen että pentu n ikiliikkuja riiviö JA NIIN SÖPÖ. Liika aktivointi aktivoi lisää ja sopivan löytäminen voi viedä kuukauden poikineen. Mutta kun tämän jaksat saat aivan ihanan kumppanin useiksi vuosiksi.


    • pikkum

      Näiden kahden vertailussa ehkä nuo ulkoiset ominaisuudet ovat tärkeämmät kuin luonne. Luonteissa on koirakohtaisestikin valtavia eroa. Toivo parasta, varaudu pahimpaan :)

      Harkitse kuitenkin tarkkaan, että onko tämä todella sinulle sopiva rotu. Nämä koirat kun ovat todella ovelia ja sitkeitä, sekä keksivät koko elämänsä hyviä tapoja hivuttautua perhee pääksi ;)

      Meillä on kaksi parsontyttöä, ja todellakin vaativat PALJON johdonmukaisuutta. Lisäksi täytyy erottaa suloisuus johtamisenhalusta. Jos olet perehtynyt rotuihin riittävästi, ja päättänyt jommankumman koiran hankkia, niin onnea! Ovat ne jästipäisyydestään huolimatta mahdottoman uskollisia elämänkumppaneita! :)

    • eci***

      minkä hintainen kyseinen koirarotu mahtaa olla?

    • ROOSA

      Moi!PARSON ON MIELEKKÄÄMPI.Mulla on maailman ihanin parson poika.Se on vilkas,utelias,älykäs,oppivainen ja kaunis.Minä olen ylpeä minun koirasta.PARSON ON PARAS!JA MINUN KOIRANI!

    • parson omistaja

      hei!kysyit että kumpi olisi parempi? :) minulla itsellä on parssoni,joten jos olet aktiivinen koiranomistaja,niin voisit ottaa parssonin.russeleita pitää käyttää metsässä,useamman kerran viikossa.jackrussellinterrieri on vilkas ja vaativa koira.minun mielestä molemmat koirat on ihania.jackit ovat pienempiä kuin parssonit

      • Jackrusselinterrieri om.

        Anteeksi! Mutta Minulla on jackrusselinterrieri ja koiraani ei tarvitse käyttää metsässä!!! Eli ihan vain lenkitys riittää:)


    • Jackrussellinterrier

      Minun mielestä jackrussellinterrieri koska minun kummitätillä on semmoinen ja saan sen hoitoon siis minun mielestä JACKRUSSELLINTERRIERI.ne ovat parenpia tämä on vain siis minun mielipide.

    • ryuyiiouuo

      Valitsisin serkkurodun eli tyylikkään kettuterrierin :)

      Yhtä samanlaiset ominaisuudet mutta hallitumpi riistavietti kuin parsonilla ja hivenen pehmeämpi ja iloisempi ja avoimempi luonne. :)

      Mutta kaikenkaikkiaan parson jalostettu alunperin käyttökoiraksi ja foksit puolestaan tyylikkäiksi näyttelylinjaisiksi. Sittemmin suomeen tuli foksit ensin ja ne meni metsästäjille( ja seurakoiriksin ) koska siihen oli tarvetta kun muita siihen jalostettua rotua ei vielä ollut. ja kun parsonit tuli niin ne meni harrastajille kun oli uusi rotu ja agility muotilaji. Mutta tosiasiassa molemmat menee kumpaan vaan. Ja parsonia käytetään ja working jack russelia sekä tavallistakin luolilla.

      www.foxterrier.fi


      Ja sitten on vielä fokseista jalostettu ei riistaviettinen rotu eli kromförländer.

      http://www.kromfohrlander.fi/

      • ghkhkljlljlljl

        Tämä kromförländr on näistä ei metsästyskoira ja luokitellaan seurakoiriin mutta omaa terrierin luonnetta hyvässä mielessä mutta tietääkseni varautuneempi kuin foksi.


    • Jackrusselinterrieri omi

      hei! Elikkä itselläni on jackrusselinterrieri Narttu. Olen todella tyytyväinen Narttuuni:) sillä jackrusselinterrierit on helppo kouluttaa minunkin koirani osaa jo nyt todella paljon temppuja:) todella ystävällinen vilkas ja kerjää makupalojen perään:). Jackrusselinterrieri on kiltti,söpö, ja aivan paras seura/leikki kaveri. Jackrusselinterrieri on todella leikkisä yms.
      Olen ehdottomasti jackrusselinterrierien puolella:) ole sinäkin:D

    • Russel

      Hei!
      Aattelen hankkia Russelia:) Mutta paljonko suuripiirteen Maksaa?:)

    • Parsonisti

      Täällä 8v parsoni neiti, nuorena pentunta ei tuhonnut mitään, eikä vanhempanakaan. ei varastele, tosin on perso pummaamiselle, Opii vielä vanhanakin todella nopeasti ja kivaa tahtia uusia asioita ja temppuja, koiraamme ei ikävä kyllä voi pitää vapaana koska omaa vahvan vainun, ja jos nenään tarttuu vaikkapa rusakon haju, niin nenä vie ja muut vikisee.
      Terrieri meidän perheessä tuntunut lähinnä lomalta ja helpolta koiralta, tätä ennen perheemme turvana oli 13 vuotta keskiaasian paimenkoira, joka osasi olla ajoittain todellinen luupää, ja ennen kaikkea yöeläin. Parson onneksi nukkuu yöt ja temmeltää päivät. Aina reipas partiolainen, ja valmis ihan kaikkeen.

    • teeeeeeeeee

      No ei kumpikaan !

      • N.y.p

        No minkä aitten ottaisin


    • mo1kka123

      Meillä on parsoni joka pienenä oli hyyyvin rauhallinen. Kun koiramme kasvoi se villiintyi mutta
      on silti vielä ihana ja tottelevainen välillä tosi villinä se juoksee taloa ympäri

    • Lipsutinkin

      Meillä on parsonpoika ja niin kuin moni kirjoittaa; paljon saa käyttää aikaa ja energiaa johdonmukaisuutta koulutukseen, joka on syytä aloittaa jo ihan pienenä. Energiaa saa hyvin purettua ulkona. Nykyään meillä käydään aamulla puolen tunnin lenkki ja päivällä tunti niin pysyy tyytyväisenä. Metsässä käydään viikoittain. Silloin näkee, että kyllä nauttii juoksennella ja nuuskutella. Ikinä ei ole tuhonnut mitään tavaroita vaikka ensimmäiset 7kk terotti hampaitaan ihmisiin. Hampaat vaihtui ja se tapa jäi pois. Todella hyvä harrastuskoira, mutta meillä remmirähinää vaikka pentuna sosiaalistettiin päivittäin. Meillä tulee hyvin lasten kanssa toimeen mutta monet sanoo, että kun on omia kakruja niin perään saa katsoa 110%. Mutta niin kai monien koirien kanssa. Rähinästä huolimatta maailman rakkain ja lempein beibe, joka rakastaa ihmisiä ja tyttökoiria yli kaiken.
      Kerran juttelin erään miehen kanssa, jolla oli jacki ja parsoni ja hän sanoi, että jacki on hänen mielestää hieman ihmisläheisempi.

    • r.ussel

      Minulla itselläni on jackrussellinterrieri ja voin kyllä suositella kyseistä rotua jos etsii energistä ja iloista koiraa :) joka osaa kyllä ottaa myös rauhallisemmin :) jackrussellista saa myös hyvän harrastuskoiran esimerkiksi agilityyn. Mutta menestyisi varmasti hyvin myös esimerkiksi näyttelyissä tai tokossa :) Kun otat russeli pennun et voi tietää saatko pennun joka tuhoaa paikkoja vai saatko rauhallisemman tapauksen. Jokainen koira on yksilö,toiset ovat vilkkaampia ja energisempiä kuin toiset. Muista myös että russeli tarvitsee paljon ulkoilua ja aktivointia. Russeli ei todellakaan ole mikään helpoin koira mutta hyvällä koulutuksella siitäsaa kyllä ihanan perhekoiran :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe